Roadtrip oost Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Roadtrip oost Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 11:27

Komende zomer willen mijn vriend en ik op Roadtrip in Oost Europa.
De route die we nu hebben is de volgende:
[***] Praag 865km
Praag Boedapest 525km
Boedapest Krakau 625km
Krakau Berlijn 599km
Berlijn [***] 700km

Nu zou ik van jullie graag tips horen waar we aan moeten denken en eventueel mooie bezienswaardigheden.
Voor de omgeving Krakau hebben we al het een en ander, zelfs een pretpark :)
Aangezien we dan ook in de buurt van Auswitch zijn, willen we daar ook heen.

Dus, mensen met ervaring tips en tricks?! Laat u horen!
Wij hebben hier beide geen ervaring mee, dus alle hulp is welkom.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Re: Roadtrip oost Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:38

Neem de Childrens train in Budapest en ook de tandradbaan daar! ;) Ook de 360° bar is een aanrader.

Wat ik je ook wil aanrader, als het in jullie schema past: Bratislava!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:47

Tja, wat vind je leuk? Zelf zou ik dus nooit naar een pretpark gaan, dat kun je hier ook.
Mijn eerste gedachte is dat je op deze manier heel veel in de auto zit, maar ook dat je op deze manier juist de wat kleinere plaatsen mist.
Ik zou wat meer ruimte in het schema inpassen, zodat je ook tijd hebt voor onverwachte leuke plaatsjes, dingen die je tegenkomt. En de wat mindere staat van de wegen op bepaalde plekken :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:36

Leuke tips NadjaNadja! Is Bratislava ook de moeite ja? Hoorde dat wisselende verhalen over, maar het zou wel een mooie tussenstop zijn ja.

Wendy, daarom open ik hier dus een topic. Dit is de route die er nu is, maar we zijn op zoek baar eventuele tussenstops of mooie plekjes die we moeten zien ed.
We hebben in Polen al twee mooie routes op de planning, een kasteel wat we willen zien en een ouderwetse markt. Tel auschwitz daarbij op, dan hebben we toch al best wel wat voor dat land.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:38

xTammyy schreef:
Leuke tips NadjaNadja! Is Bratislava ook de moeite ja? Hoorde dat wisselende verhalen over, maar het zou wel een mooie tussenstop zijn ja.

Bratislava is nog niet echt ontdekte door het massatoerisme, dat vind ik zelf heel erg fijn aan de stad. Het is wel echt een hele mooie stad en ook heel gezellig. Je hoeft er geen week te verblijven maar 1 of 2 dagen is zeker de moeite waard vind ik!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:54

Stipje! Dit is namelijk ook deels onze route deze zomer. Helaas geen tips voor je dus :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:02

Wij gaan enigszins dezelfde kant op met de camper.
Wil je perse van stad naar stad reizen? Wij doen dat bijvoorbeeld juist niet, we zullen heus wel een grote(re) stad aandoen, maar dat is niet ons hoofddoel.
Mijn tip: reis niet via de snelweg (hooguit de heen- en terugreis), maar pak kleinere wegen. Die zijn rustiger en leiden veelal door leuke kleine dorpjes. Dan zie je veel meer van het land, kun je overal stoppen en veel relaxter reizen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:06

Auschwitz 1 moet je boeken, aan toeristen worden maar 200 tickets per dag verkocht en dan ook nog alleen binnen bepaalde tijden. Moet je even goed uitzoeken! Auschwitz Birkenau kun je zo heen.

In Berlijn zit een prachtig museum, het Joodse museum, ontworpen door Daniel Libeskind. Zeker heengaan. En ik zou daar fietsen huren, echt enorm tof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:08

Ik heb 3 jaar geleden ook een roadtrip gedaan in Oost Europa ( met de auto )

Cesky Krumlov
Wenen
Bratislava
Boedapest
Sighisouara
Sibiu
Belgrado
Sarajevo
Mostas
Shkoder
Kotor
Dubrovnik
Trogir
Ljublijana

Een van onze beste vakanties ooit.
Sibiu vond ik niet heel interessant en Trogir was vreselijk toeristisch ( maar een prima tussenstop voor 1 nacht )

Sarajevo is geweldig, fijne sfeer , bijzonder zo ooster en toch zo dichtbij
Belgrado idem. Een echte stad. Moderner dan Budapest , maar toch ook oude gebouwen.
Bratsilava kan ik ook aanraden, ligt meer in jullie richting. Kleiner dan Budapest en heel relaxt
Sighisoura en omgeving is 1 van m'n favoriete plekken in Oost Europa, vrij klein ook redelijk toeristisch , maar als je in de omgeving naar bv Biertan ( klein dorpje gaat) en dan door dorpjes komt waar de tijd stil heeft gestaan en je het idee bent 70 jaar terug in de tijd te zijn.

Wie tips wil, laat me weten, praat graag over deze reis

Ben meerder malen in Berlijn geweest tip: ga met Berlin Underground op stap : s avonds verlaten panden bezoeken en geheime Street art locaties: een prachtige belevenis

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:10

Overigens; je vroeg naar mooie plekken onderweg. Ik zou zeker het Tatragebergte meepakken in zuid Polen en noord Slowakije. Ruig en prachtig. Op de grens in Polen ligt Zakopane, een leuk dorpje. Ik was er in het voorjaar en toen was het erg leuk, ik vermoed dat het in de zomer wel erg toeristisch is.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 11:01

Bedankt voor de tips en aanraders.
Wat ik nog zou willen weten, hoeveel weken is reëel voor deze trip?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:06

Ligt er maar net aan wat je zelf wil. Alle afstanden zijn in 1 dag te rijden, dus als je door wil rijden en 2 dag per stad wil doen ben je met ruim een week klaar. Maar wil je relaxen, alles bekijken en overal langer blijven kun je makkelijk 5 weken vullen.
Bedenk gewoon zelf wat je wil.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:09

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:25

Hoi ts, wij zijn een soortgelijk rondje van plan :j

Arnhem, Praag, Wenen, Bratislava, tussenstop in Hongarije (wss balaton meer), Zagreb, Ljubljana , noord Slowakije en weer naar Arnhem

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:47

Ik heb drie keer een roadtrip oost Europa gemaakt. Wij gaan altijd zonder boeken met een kleine auto en tent

Eerste keer 2 weken weg.
Overnachting halverwege Duitsland
Plzn
Praag
Thuis

Tweede keer 2,5 week weg:
Overnachting halverwege Duitsland
Praag
Bled
Balatonmeer (Keszthely)
Budapest
Volgens mij nog een keer Balatonmeer
Brno

Derde keer 3 weken weg:
Berlijn
Marczów (camping Jaskolka, rijden op Tinkers bij Nederlandse mensen! Aanrader!!)
Krakau
Budapest
En toen helaas noodlottig naar huis ivm verslechtering paard.. anders was ik nog wel een week in Budapest gebleven.
Ik weet niet meer hoe we naar huis zijn gegaan trouwens..

Dit jaar wil ik het eigenlijk weer doen.
Het Oostblok heeft mijn hart veroverd :D Polen was ook ontzéttend mooi, lieve mensen ook. Alleen is de 'snelweg' vanaf Berlijn echt een hel. Zo'n 30-40 km hobbelen met 80km/uur..

Ik volg even mee, ook voor ideeën. Zit zelf te denken om het vliegtuig naar Boekarest te pakken omdat ik dat niet aandurf met de auto :')
Maar ik wil ergens ook heel graag terug naar Jaskolka en Boedapest..