Dilemma, grote reis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:33

Wij zijn er met Baobab geweest en gecombineerd met Nicaragua en Panama. Alleen zou ik nooit die reisorganisatie meer kiezen. Mijn voorkeur is echt Djoser of Fox.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 10:35

Baobab als reisorganisatie dus niet, dat is óók belangrijk om te weten. Mag ik vragen waarom niet?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:50

Zuid Afrika? Voldoet niet aan het standaard beeld van Afrika, en ik zie dat je zegt dat Afrika niet trekt, ben dan benieuwd waar hem dat in zit.

Ecuador en Galapagos?

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:55

Jammer dat je Afrika niet ziet zitten, Zuid Afrika is prachtig, heerlijk klimaat en goed te doen voor jong en oud. Ik heb er mijn hart verloren haha <3.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 10:56

Afrika is niet mijn eerste keus omdat ten eerste een van mijn schoondochters er al geweest is, ik er een beeld bij heb van tien jeeps om 1 olifant/giraffe, ook het criminele aspect in mijn hoofd hangt, en de natuur van azië mij meer aanspreekt. Mocht je dit tegen kunnen spreken, be my guest :D

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:24

Ik weet niet hoe vast/serieus die relaties van je zonen zijn, maar in de leeftijd 18-25 kan er in 2.5 jaar tijd héél veel gebeuren := Misschien te bot/pragmatisch, maar daar zou ik in ieder geval wel rekening mee houden in je boekingen/annuleringsregelingen :D

Wij zijn met het gezin via SNP reizen naar Costa Rica geweest. Echt super goed geregeld allemaal! (Alleen de accommodaties en auto waren geregeld, de rest was vrij in te vullen). Nette, basic accommodaties op de meest prachtige locaties en een fijne afwisseling tussen regenwoud, vulkanen en strand. Absoluut een aanrader en hele fijne, vriendelijke mensen.

Afgelopen zomer ben ik ook met een groep in Sri Lanka geweest en eerder met het gezin in Zuid-Afrika.
Zelf heb ik niks met Azië en geen geldige reden waarom :') Sri Lanka viel me dan ook alles mee en ik vond de vriendelijkheid van de mensen heel bijzonder. Wil daar absoluut een keer naar terug!

In Zuid-Afrika: qua safari's is de 'kwaliteit' heel erg verschillend. Er zijn genoeg ranches en organisaties die zelf ook niet van het massale toerisme zijn. 10 jeeps om 1 olifant heb ik dan ook niet meegemaakt. 2x wel zo'n massale oproep gehad dat de walkytalky roodgloeiend stond. Dat was voor een luipaard met jongen en een groep wilde honden. Dat had ook weer iets heel spannends qua adrenaline-rush... het oprechte enthousiasme van de gidsen om dat te kunnen zien, ook al werd het bijna donker en moesten we flink ver ervoor rijden... :+
Had dat niet willen missen, en dat terwijl wij ook een 'hekel' hebben aan massatoerisme.
De 'sfeer' is wel anders dan in Sri Lanka/Costa Rica en als je daar huiverig voor bent wel iets om mee te nemen. Ook al is het in realiteit met een beetje gezond verstand echt niet zo erg als mensen vaak schetsen ;)

Zelf ben ik groot fan van de Azoren. Waanzinnige natuur, lekker stabiel weer en met 3 weken kan je een mooie rondreis maken over de verschillende eilanden. Elk eiland heeft weer iets anders unieks.
Maar, als daar Nieuw-Zeeland tegenover staat.... dan is Nieuw-Zeeland wel baas boven baas {:} *D

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:37

eva1969 schreef:
Afrika is niet mijn eerste keus omdat ten eerste een van mijn schoondochters er al geweest is, ik er een beeld bij heb van tien jeeps om 1 olifant/giraffe, ook het criminele aspect in mijn hoofd hangt, en de natuur van azië mij meer aanspreekt. Mocht je dit tegen kunnen spreken, be my guest :D



ten eerste een van mijn schoondochters er al geweest is
daar kan ik niets tegenin brengen :D


ik er een beeld bij heb van tien jeeps om 1 olifant/giraffe
mss bij een leeuw of luipaard, gangt ook af van welk park en welke tijd, maar wij hebben dagen door diverse parken gereden en twee keer echt in een 'meute' gestaan'.



ook het criminele aspect in mijn hoofd hangt
drie weken op eigen houtje door Zuid-Afrika en Lesotho getrokken en alleen in de hoofdstad van Lesotho een vervelende sfeer gehad.


en de natuur van azië mij meer aanspreekt.
in welk opzicht?

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:01

MariekeS_ schreef:
Ik weet niet hoe vast/serieus die relaties van je zonen zijn, maar in de leeftijd 18-25 kan er in 2.5 jaar tijd héél veel gebeuren := Misschien te bot/pragmatisch, maar daar zou ik in ieder geval wel rekening mee houden in je boekingen/annuleringsregelingen :D

Begrijp ik heel goed, ik zal ook geen 2 jaar vooruit gaan boeken maar wil me wel al helemaal goed voorbereid hebben. De relaties duren overigens al 4 resp. 2 jaar dus wel vrij serieus :)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:03

Lielle schreef:
en de natuur van azië mij meer aanspreekt.
in welk opzicht?


Qua vegetatie, en ik heb het beeld dat azië wat groener is dan afrika of heb ik dat mis dan?

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:05

Ik heb ook al verschillende rondreizen gemaakt, gewoon met zn 2en.

-Californie, Utah en Nevada en doorgereisd naar Hawaii en via Washington terug. Een geweldige rondreis. Mooie natuurparken en hele gave vergezichten, vriendelijke mensen en super mooi weer. Geboekt bij WRC reizen, 5wkn

-Zuid Afrika, van Johannesburg naar Kaapstad met zn 2en in een auto. Fantastisch!! 5 dag in Kruger Park verbleven, zo gaaf. Vaak reden we met de gids op afgelegen plekken om wild te spotten, alleen als er dan een cheeta of luiaard gespot was zag je meer auto's omdat je die dieren niet zo vaak ziet. We zijn via Swaziland geweest. Kaapstad ben ik echt verliefd op, laatst nog een weekend Kaapstad gedaan. Heerlijke wijnen, Tafelberg etc etc. Je moet daar niet de Private farms gaan bezoeken, die dieren worden gehouden zoals de beekse bergen. Heerlijk eten! Geboekt bij Travelbird, onderdeel van Kuoni. 4wkn

-Sri Lanka & Malediven, we hadden een privé chauffeur die ons overal heen heeft gebracht wat we wouden. Fantastische ervaring, mooie natuur, hele lieve en aardige mensen, veel gave wilde dieren. Malediven is heerlijk te vertoeven, daar hoef ik niks over uit te leggen. Geboekt bij NRV reizen, 3,5 wkn.

Als je echt iets anders dan anders wil doen dan zou ik in de winterdag naar Fins lapland gaan. Sneeuwscootersafari's, wakvissen, noorderlicht, rendieren, sneeuwschoen wandelen, veel sneeuw en een geweldige ervaring met de locals!

Rondreis Noorwegen & Zweden is ook super, ben daar een week of 3,5 geweest. Mooie natuur, de Fjorden, mooie vergezichten, mooie natuur en vriendelijk mensen.

Zanzibar en die te combineren met Tanzania. Zanzibar is een eiland voor de kust van Tanzania en hoort daar ook bij. Kan je een safari doen op het vaste land en lekker bijkomen op Zanzibar en daar evt nog wat excursies doen. Vriendelijke mensen, altijd mooi weer, lekker eten, super mooi eiland.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips. Wil je niet te duur dan zou ik voor Azie kiezen, vrij goedkoop met eten en onderhoud. Zuid Afrika is ook niet heel erg duur en zeker veilig. Heb me er nooit onveilig gevoeld. Je moet niet in de Ghetto's belanden dat is het enige. Amerika is gelijk aan NL, Zweden en Noorwegen zijn iets duurder.

Volgend jaar gaan wij 9 weken rondreizen met een camper door Australie. Erg gaaf maar boven uw budget denk ik.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:09

Leuk om zo je verjaardag te vieren.
Ik vond Hawaii ook echt prachtig. Je kan flink besparen door ipv een een boekingsorganisatie zelf je reis te organiseren. Hebben wij gedaan en was echt prima te doen. Zijn bv in een bed and breakfast geweest en hele leuke locals ontmoet. Via hun weer op mooie plekken geweest en heeft m'n vriend tijdens het snorkelen wilde dolfijnen gezien. Echt prachtig daar.

Costa rica had onze volgende grote reis moeten worden maar ging helaas niet door, ook daar alles zelf uitgezocht en geboekt. Maar goed, hoop daar ooit nog eens te komen.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:12

Dankjewel voor je uitgebreide bericht, top! Ik neig momenteel heel erg naar Sri Lanka en de Malediven. Een bezoek aan de malediven staat nl. op mijn bucketlist!

Fins Lapland lijkt me inderdaad heel bijzonder, maar we willen echt in de zomer gaan en ik weet niet of dat dat een optie is, bovendien zijn we nogal koukleumen haha.

I.p.v. Australië zou ik eerder kiezen voor New Zealand maar dat is voor 6 personen inderdaad een beetje prijzige aangelegenheid.

Ik blijf toch bij Azië hangen merk ik.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:14

deb_tink, ik ben niet zo'n held als ik een bestemming nog niet ken. 's winters brengen wij kerst en oud en nieuw al sinds 4 jaar door in Portugal en daar boek ik inmiddels ook gewoon zelf de vluchten en het huis los, geen probleem. Maar als ik niet bekend ben ergens vind ik dat doodeng. Ga dan voor deze reis ook liever met een reisorganisatie mee.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:28

Sri Lanka is ook mooi, weet alleen niet hoe het nu met de rondreizen gaat. Ik heb het met prive chauffeur gedaan, georganiseerd maar ongeveer 25 jaar geleden.

Baobav was qua accommodatie minder als andere reisorganisaties.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:49

Ik ben zelf niet zo van de lange reizen, maar mijn wederhelft is dat wel. En ik heb steeds maar 'Colombia' in mijn hoofd, zowel qua natuur als qua steden als qua mensen vond hij dat een mooie afwisselende reis. Was voor mij wel spannend, hij kwam steeds langs steden waarvan ik de naam wel ken, maar dan in combinatie met het woord 'kartel'. Het blijkt echter gewoon veilig te zijn.

Sri Lanka is hij vorig jaar geweest met Sawadee, was ook een heel bijzondere reis. Maar daar kreeg ik inderdaad sms-jes binnen in de trant 'te warm om iets te doen vandaag, we blijven maar in het hotel, daar is tenminste airco'. En hij is echt niet kinderachtig wat dat betreft.

Je moet wel goed rekening houden met de goede tijden om te reizen. Als je echt een bepaalde periode hebt dat je wil reizen, kan het in het land van bestemming wel net totaal regenseizoen zijn. En daar wordt het toch minder leuk van...

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 12:50

Klopt, ik had daar in mijn enthousiasme nog niet zo over nagedacht. Een tropische regenbui per dag is niet zo erg, die zijn vaak van korte duur maar temperaturen die te hoog zijn om nog iets te ondernemen worden vervelender natuurlijk. Weer iets om over na te denken, bedankt!

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:58

Vietnam is ook prachtig. Iedereen die ik ken die daar is geweest is er helemaal verliefd op.
M'n ouders hebben een georganiseerde tour gedaan voor 21? dagen zoiets van Noord naar Zuid.

Andere vrienden zijn op eigen houtje gereisd. Heel veel natuur, ook wat steden, geschiedenis, andere cultuur & eten.

M'n vriend en ik hebben Vietnam hoog op de lijst staan.

Ik weet niet welke periode je wilt gaan maar bijv. New Zealand & Australie zijn gewoon koud in de winter (wat dus Europese zomer is) behalve bijv. Darwin/Cairns. Daar is het altijd warm. :')

Zelf woon ik in Australie met m'n Nieuw Zeelandse vriend, en vind ik NZ 100x mooier dan Australie O:)
Dus het is wel een aanrader, maar idd.. dat word erg duur met 6 personen.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Dilemma, grote reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 13:06

De bedoeling is eigenlijk dat we in de zomervakantie gaan. Dat is, met onze eigen zaak, de meest gunstige periode om een week of 3 weg te gaan. Ook hoeven de kids dan geen rekening te houden met colleges e.d.

Ik ga later zeker een keer met mijn man naar New Zealand, óók omdat ik een enorme LoTR-fan ben, en het staat dan ook op mijn bucketlist. Met tweetjes nét iets betaalbaarder!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:08

Kijk uit met de Malediven als vakantiebestemming. De Maladiven worden ontzettend uitgebuit door reisorganisaties en toerisme is de eilanden aan het vernietigen daar. De inwoners worden ontzettend uitgebuit, moeten door toerisme 12 tot 16 uur, soms zelfs 24 uur achtereen werken voor 50 cent per uur. Terwijl de reisorganisaties miljoenen binnen halen. Niet zolang terug nog een aangrijpende documentaire over gezien, die de andere kant van het toerisme daar liet zien en wat het doet met de mensen en de eilanden.

Ik weet dat het in veel landen zo is, maar de Malediven lijden momenteel het hardst.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:11

Sri Lanka en Malediven heb ik ook gedaan.
Wat ik erg jammer vond is dat je daar niet zelf kan rijden maar afhankelijk bent van je chauffeur. Wij houden toch meer van de vrijheid van zelf rijden en ontdekken. Ook echt middenklasse hotels. Ik zou daar toch meer in het luxe segment gaan zitten, want de standaard is daar een stuk lager. Was voor mij wel een beetje een cultuurshock.

Malediven is echt fantastisch!! Wij zaten op Kuramathi resort met een waanzinnig huisrif.
Weet alleen niet of het weer een beetje betaalbaar is want de prijzen blijven stijgen.
Ga niet naar een hoofdeiland want dit is allemaal islamitisch.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:12

Waarom niet met je man die rondreis in Nieuw Zeeland doen(echt fantastisch) en met de hele familie gewoon een weekje Oman of Dubai.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:15

Heb je wel eens gedacht aan Japan? Laatst met iemand gesproken die er erg enthousiast vandaan kwam. Erg verrassend.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 13:25

bigone schreef:
Waarom niet met je man die rondreis in Nieuw Zeeland doen(echt fantastisch) en met de hele familie gewoon een weekje Oman of Dubai.

Hahaha dat komt nog wel een keer. Ik wil de kids voor ze echt helemaal uit huis zijn zo graag nog 1x een mooie reis geven.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 13:26

_Anneruth schreef:
Heb je wel eens gedacht aan Japan? Laatst met iemand gesproken die er erg enthousiast vandaan kwam. Erg verrassend.
lijkt me ook inderdaad heel bijzonder ik ben er alleen na een documentaire waarbij schorpioenen op stokjes voorbij kwamen enzo weer een beetje vanaf. Gek he, ik ben kennelijk nogal beinvloedbaar :P

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:30

eva1969 schreef:
MariekeS_ schreef:
Ik weet niet hoe vast/serieus die relaties van je zonen zijn, maar in de leeftijd 18-25 kan er in 2.5 jaar tijd héél veel gebeuren := Misschien te bot/pragmatisch, maar daar zou ik in ieder geval wel rekening mee houden in je boekingen/annuleringsregelingen :D

Begrijp ik heel goed, ik zal ook geen 2 jaar vooruit gaan boeken maar wil me wel al helemaal goed voorbereid hebben. De relaties duren overigens al 4 resp. 2 jaar dus wel vrij serieus :)


Dan nog kan er op die leeftijd nog heel veel gebeuren.
Om eerlijk te zijn zou ik weinig rekening houden met je schoondochters en hun eerdere reiservaringen en hun eventuele wensen. Ze mogen allang blij zijn dat ze mee mogen. Jouw huwelijk, jouw feestje em vooral jouw reis met jouw wensen.