Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:29

Het is veel verbeterd vind ik. Idd wegblijven van de pleintjes recht voor pantheon ed. Maar rest is zeker Ok.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 09:23

Dit is het lijstje wat we sowieso willen bezoeken/bekijken:
Colosseum
Sint-Pieter
Vaticaan
Fietstour (Baja-bikes)
Piazza Venezia
Villa Borghese (met audiotour, vooraf kaartjes kopen)
Trevi-fontein
Ostia Antica
Spaanse Trappen
Domus Aurea (virtuele tour)
Zondagochtend grote markt in de wijk Trastevere

Ben ik nog iets belangrijks vergeten? :D
(Ik geloof dat we nooit genoeg hebben aan 1 week haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:48

Haha, zoveel te zien, maar je kunt gelukkig veel combineren. Je zou onderweg van/naar het Vaticaan ook nog even de engelenbrug/Engelenburcht (Castel Sant'Angelo) kunnen meepakken.

Je moet ook écht even het Pantheon in (gratis!), die is zeker een bezoekje waard. Om de hoek zit het standbeeld met het mooie olifantje van Bernini en een stukje naar het noorden zit de bekende ijssalon Giolitti. Het Pantheon is ook vlakbij Piazza Navona, een Romeins athletiekstadion waarvan je de vorm nog kunt herkennen in het huidige plein.

Vlakbij Piazza Venezia staat het ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius, en die is weer vlakbij het mooie Theater van Marcellus. Oké, ik hou al op. :Y) Prop je programma ook niet te vol, je komt vanzelf veel moois tegen!

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:10

culaccino schreef:
Haha, zoveel te zien, maar je kunt gelukkig veel combineren. Je zou onderweg van/naar het Vaticaan ook nog even de engelenbrug/Engelenburcht (Castel Sant'Angelo) kunnen meepakken.

Je moet ook écht even het Pantheon in (gratis!), die is zeker een bezoekje waard. Om de hoek zit het standbeeld met het mooie olifantje van Bernini en een stukje naar het noorden zit de bekende ijssalon Giolitti. Het Pantheon is ook vlakbij Piazza Navona, een Romeins athletiekstadion waarvan je de vorm nog kunt herkennen in het huidige plein.

Vlakbij Piazza Venezia staat het ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius, en die is weer vlakbij het mooie Theater van Marcellus. Oké, ik hou al op. :Y) Prop je programma ook niet te vol, je komt vanzelf veel moois tegen!

Oe, bij relatief dichtbij het parthenon in een zijstraat zit ook een onwijs lekker restaurant. goede pasta's goede prijzen, hele vriendelijke eigenaar (die een beetje nederlands spreekt).
Ik ga even opzoeken waar dat was :j

Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:12


ontherun
Berichten: 4967
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:16

Ik lees even mee voor tips, wij gaan toevallig (waarschijnlijk) in dezelfde als jou TS! Van 19 t/m 21 oktober. Budget is niet groot genoeg om langer te gaan, en we willen gewoon even lekker weg. Rome willen we beide graag naartoe, dus dat gaat het naar alle waarschijnlijkheid worden. Nee, ik heb nog niks geboekt dus _O-

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:25

Wij zijn vorige week geweest. Hebben ons prima vermaakt! :D

Wij waren 5 dagen heen. Voor 6 euro waren we met 5 kwartier door de rij bij Sint Pieter en stonden we op de top. :D Die horror rijen vielen dus mee.

Wat wij ook hebben gedaan is met de bus richting Via Appia, daar fietsen gehuurd bij informatie punt en stukje bij/langs Via Appia gefiets. Ook propvol met allerlei oude monumenten, mausoleum, circus, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:30

Jaaa, fietsen over (nou ja, liever naast :D ) de Via Appia (antica) is ook tof! Kun je ook meteen naar het aquaductenpark <3
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-17 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:37

Gulpje schreef:
Het allerlekkerste ijs van de hele wereld haal je hier:

https://www.yelp.nl/biz/gelateria-del-teatro-roma

En geweldige pizza hier: Pizzeria Da Baffetto


Daar staat die ijssalon om bekend hè, de beste van de wereld. Toch heb ik op heel veel plaatsen in Italië veel lekkerder ijs gegeten. Vond jij het echt heel bijzonder daar?

Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:19

Bloodymary schreef:
Gulpje schreef:
Het allerlekkerste ijs van de hele wereld haal je hier:

https://www.yelp.nl/biz/gelateria-del-teatro-roma

En geweldige pizza hier: Pizzeria Da Baffetto


Daar staat die ijssalon om bekend hè, de beste van de wereld. Toch heb ik op heel veel plaatsen in Italië veel lekkerder ijs gegeten. Vond jij het echt heel bijzonder daar?


Ja :j

Anoniem

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:36


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:50

Het sleutelgat is ook leuk! Maar je hebt al een leuk lijstje in combi met de tips eronder.

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 09:07

Oja, het sleutelgat! Daar heb ik wel veel over gelezen! :D

mOamm

Berichten: 454
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:06

Rome is echt prachtig! Ik ben er afgelopen April geweest en wij hebben alles te voet gedaan. Heel wat kilometers gemaakt op een dag maar zo echt heel veel gezien. Ik had vooraf ook een planning gemaakt en voor het Colosseum en Vaticaanse musea vast tickets gekocht. Heel handig via een app (weet alleen even niet meer hoe deze heet).

Al wandelend door de stad kom je echt de mooiste dingen tegen. Wat wij ook erg leuk vonden waren de tuinen bij Villa Borghese. Zo mooi en bizar groot. Tip is om daar een (vierwieler)fiets te huren en door de tuinen te rijden. Verhuren ze daar overal en kan gewoon voor een uurtje. Dit is uiteraard wel het leukst als het mooi weer is, maar de tuinen mag je zeker niet missen. Ook zit er iets verderop in het park een kleine plas waar je een roeibootje kunt huren. Ook leuk om te doen.

Een handige app vond ik trouwens maps.me, hier kun je een kaart downloaden van de stad en kun je deze vervolgens offline gebruiken. Je kunt er dan ook offline mee navigeren. In Rome heel veel gebruik van gemaakt.

Al met al ga je je in Rome vast en zeker vermaken, er is zóveel moois te zien <3

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:08

Dames! We gaan nog eens jullie advies vragen :D We zijn bezig met een globale planning (natuurlijk kunnen we nog schuiven, ook ivm het weer)

- Is het Colosseum en het Vaticaan op 1 dag te doen? Of adviseren jullie om dat te splitsen?
- Vaticaans museum: wel of niet bezoeken?
- Hebben jullie nog door jullie eigen ervaringen aanpassingen in ons schema?

Dit is onze planning tot nu:
Afbeelding

Nogmaals, we blijven flexibel. Maar we willen graag inzicht hebben in wat we graag willen zien/doen. Aan de hand van jullie tips onder andere haha. Veel lopen en kerkjes bezoeken gaan we ook zeker doen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:49

Lijkt mij een leuk schema!

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:15

De Sixtijnse kapel is in het vaticaanmuseum en zou ik zeker niet overslaan. Wel van te voren kaartjes kopen, kan ook via internet op telefoon en dan kaartje digitaal laten zien. De boekjes van 100%Rome hebben tegenwoordig een andere naam, maar daarin zijn hele mooie routes opgenomen waarin je kan zien wat haalbaar is op 1 dag. In principe kan je wel naar het Colosseum en het Vaticaan op 1 dag, maar vind de planning die je hebt wel goed. Niet teveel op 1 dag. Wel even kijken wat er allemaal bij elkaar ligt. Het sleutelgat ligt dichter bij het forum romanum bijvoorbeeld. En de Engelenburcht ligt weer dichter bij de sint Pieter.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 06:04

Wij zijn niet gaan fietsen/roeien in Villa Borghese.

Heb je ook Google Maps op je telefoon? Ideaal voor OV. Je kunt gewoon de metro/buskaartjes in metrostation kolen. Hetzelfde kaartje en vis Google Maps weet je waar alle haltes zijn en hoe laat ze gaan. Was ook echt superhandig. :D

Als je veel navigeert met telefoon tijdens wandelen in de stad is een (kleine) powerbank voor in je tas wel handig. Je kunt ook het gebied van Rome selecteren en downloaden zodat je offline kunt navigeren, maar dan krijg je geen info bij alles op de kaart. :=

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 06:06

Oh ja even langs Circus Maximus wandelen is ook nog wel de moeite waard. :)

Mochten jullie tijd/middag over hebben is Via Appia Antica ook nog wel de moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:14

Het hangt er een beetje van af in hoeverre je geïnteresseerd bent in oudheden, kunst en musea. Ik zou me uuuren in de Vaticaanse musea kunnen vermaken, maar als je snel museum-moe bent, dan sta je misschien na 1,5-2 uur alweer buiten. Houd trouwens in je achterhoofd dat musea (zoals de Ara Pacis) soms op maandag dicht zijn, maar dat zit wel goed met jullie planning :)

Hoe gaan jullie dat doen met bagage als je naar Ostia Antica gaat? Er is daar niet echt een plek waar je dat even kunt parkeren, voor zover ik weet - of mag je je spullen in het hotel laten en ga je eerst weer terug naar Rome? Het is prima in een middagje te doen, trouwens. Als je vanaf metrostation Ostienze/Piramide gaat, kun je ook meteen even naar de piramide van Cestius lopen, bizar Romeins grafmonument :D

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:30

Zijn ook langs piramide gelopen, maar helaas dicht. :=

Ballard_L

Berichten: 2497
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:35

Ik ben net weer terug uit Rome :) supermooie stad en mooi weer!

Vrijdag kwamen we om 11 uur aan bij ons hotel (dichtbij station Termini). Daarna zijn we naar het Colosseum gelopen om te vragen hoe het zat met onze kaartjes (we hadden ze op internet besteld, maar konden ze niet downloaden). Toen zeiden ze dat we de fast lane konden pakken en dachten we: waarom doen we het dan niet nu? Dus wij zijn zonder in de rij te staan, het colosseum in gelopen :) toen zijn we nog een stuk naar dat grote witte gebouw (ik weet niet meer hoe het heet :’)) gelopen en gingen we vandaar uit op zoek naar iets te eten. We hebben toen best wat gelopen en opeens kwamen we uit bij de Trevifontein (weer een vinkje op de checklist). Van daaruit zijn we naar het hotel gegaan en hebben we daar een hop on hop off bus geboekt. Wel fijn om in het hotel te doen, want je wordt plat gegooid met mensen die bustours aan proberen te smeren...toen hebben we een rondje gereden met de bus en zijn we in de buurt van het hotel gaan eten.

Zaterdag waren we om 8:45 bij Foro Romano. Toen waren we als één van de eersten binnen, dus heerlijk rustig :) vanuit daar heb je mooie uitzichten op het colosseum en circus massimus. Toen zijn we met de bus naar vaticaanstad gereden (nadat we eerst dat beste ijs van de wereld hadden geproeft...superlekker!). Wij hoefden niet per se in het museum en gelukkig maar...er stond een rij van 4 uur! Dus als je er heen wilt: koop van tevoren kaartjes! Er lopen ook superveel mensen die je kaartjes aan proberen te smeren...die werden ook steeds brutaler, vet irritant...
Daarna hebben we een heel stuk gelopen (ik wilde naar de botanische tuin, maar na een tijdje toch maar een andere route genomen) en hebben we nog pizza gegeten. Daarna de bus weer gepakt naar dat grote witte gebouw :’) en daar zijn we toen bovenop gegaan (kost €7, maar is zeker de moeite waard! Beste uitzicht over de stad!). Daarna weer de bus gepakt en het rondje afgemaakt tot bij het hotel. Daar even gezeten en toen hebben we de bus weer gepakt naar het colosseum. Daar ergens in de buurt hebben we pizza gegeten en daarna nog foto’s gemaakt in het donker. Toen ging de bus niet meer zijn we weer naar het hotel gelopen.

Zondag hebben we de bus gepakt bij het hotel en zijn toen naar de spaanse trappen gegaan. Ik vond dat niet echt heel bijzonder ofzo. Toen de dure winkelstraat ingelopen en via daar een groot (hartvormig) park ingelopen. Dat was heerlijk rustgevend en er hing een leuke sfeer (life muziek, fonteinen, ruïnes en mensen die lekker chillen in het park). Daarna hebben we de bus weer gepakt en hebben we nog gewinkeld.
‘s Avonds hebben we gegeten bij een heel lekker restaurant (babbo’s). Lekkerste pizza die ik heb gehad in italië :) daarna zijn we naar het hotel gegaan en zijn we gisterochtend weer naar huis gevlogen.

Kortom: wij vonden de hop off hop on bus heel handig. Hebben we vaak gebruik van gemaakt. Ook weleens een heel rondje gezeten, omdat onze benen moe waren en we wel wat wilden zien :) desondanks meer dan 35 km gelopen in 3 dagen :P

Colosseum en Vaticaan zou kunnen op 1 dag. Zou ik wel vroeg naar het Colosseum gaan (wij hebben daar ong een uur gelopen) en daarna gelijk door naar Vaticaan ;)

Veel plezier!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:47

Oohhhh Rome, ik vind het zo'n prachtige stad.

Een absolute aanrader, ik heb hem hier ook al een paar keer voorbij zien komen, is Galeria Borghese. Gelegen in Vila Borghese. Ruim op tijd reserveren.

Verder zou ik in de avonduren gaan ronddolen in de wijk Trestevere....geloof me echt het leukste om daar de avond door te brengen. Heel veel barretjes en betaalbare restaurants.

Verder een wandeling over het Tibereiland. Zit ook een leuke ijssalon.

Oh en ijs....Giolitti uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:49

Ballard_L schreef:
dat grote witte gebouw (ik weet niet meer hoe het heet :’))

O ja, die grote suikertaart is het monument van Vittorio Emanuel II (of il Vittoriano), monument voor de eenwording van Italië. Bovenaan de trap zie je ook het graf van de onbekende soldaat dat permanent wordt bewaakt door nors kijkende mannen met flinke wapens :Y) Ik ben er nooit binnen geweest; is daar iets te zien? :) Klinkt alsof je een mooie tijd hebt gehad!

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:57

Ah Rome, nu drie keer geweest en nog steeds geen genoeg van te krijgen :D Ik was er eind augustus dit jaar, helaas tegelijkertijd met de hittegolf. Wij hadden het Hotel Adriatic, vlak naast Vaticaanstad. Prima hotel, vooral de locatie was perfect. De rest boeit mij toch niet want ik ben toch de hele dag op stap. Wij hebben niet eens geld uitgegeven aan metro tickets, letterlijk alles lopend gedaan :j In vier dagen tijd zo'n 100 kilometer gewandeld. Zelfs vanaf het hotel naar de Via Appia Antica gelopen, maar dat was wel echt een paasei eind. Wel prachtig om te zien daar! Absoluut de moeite waard. Net als het beklimmen van de Sint Pieter. De hartpatiënten waarschuwing aan het begin, ik dacht nog 'Mwah zal wel meevallen'.. Nou toen ik eenmaal boven was, was ik bijna zelf hartpatiënt _O- Wel een hele bijzondere beklimming!

Ik vind zelf de Therme Di Caracalla echt heel gaaf! Maar dan moet je eigenlijk toch wel een gids (of Grieks/Latijn/KCV docent van school) erbij hebben die er alles over kunnen vertellen. Blijft enorm indrukwekkend, zeker als je een beetje kan inbeelden hoe het was voor die tijd en wat er nu van over is.

@Culaccino: Dat monument is best leuk om doorheen te lopen, soort museum is het. Enkel de lift naar het dak kost geld (rond de 8 euro p.p. dacht ik). Wij arme studenten vonden dat te duur, maar met school ben ik wel op dat dak geweest. Uitzicht is wel enorm gaaf!