Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 11:49

Hoi allemaal,

Wij willen komende zomer 2,5 week richting Zweden. Ik heb al veel opgezocht maar zie soms door de bomen het bos niet meer :+ We willen het overgrootte deel gaan kamperen (Mss ook een paar dagen wildkamperen) en we houden van mooie natuur en leuke dorpjes. Stockholm en hele grote steden slaan we liever over. Nou lees ik goede verhalen over Smaland ,de oostelijke kustlijn en het eiland Gotland. Nu vroeg ik mij af of jullie misschien zelf iets vergelijkbaars hebben gedaan of goede tips hebben voor een mooie route met absolute highligts? We wilde eigenlijk vanaf Nederland met de bruggen en dan uitkomen in Malmö en vanaf daar verder rijden. Maar afhankelijk van wat we allemaal willen zien weet ik niet of dit het meest voordelige/snelste is. Er zijn ook ontzettend veel Ferry opties (Goteberg, van Rostock in dtsland naar Trelleborg in Zweden etc) dus ik vroeg mij af, wat raden jullie aan? Alvast bedankt!!

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 23:16

Niemand?

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:35

Ik ga het eens aan mijn moeder vragen, wij zijn zo'n 3 jaar gelden 4 weken door zweden heen geweest.
Ik zou je sowieso alvast aanraden om de fjorden te gaan bezoeken. Dat is prachtig. Weet alleen even niet meer welke wij zijn geweest.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:39

Het aantal fjorden in Zweden is tamelijk beperkt :+

TS Stockholm is echt een aanrader, en vanaf daar kun je ook naar de scherenkust in de Oostzee. Erg mooi daar. Wel druk in de zomer.

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:49

Ik lees even mee, aangezien wij ook graag naar Zweden willen en vergelijkbare wensen hebben :)

Stockholm is overigens wel een ontzettende leuke stad.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:57

Omgeving Torsby is een aanrader. Wij zaten vorig jaar op Abbas stugby camping. Waren toen nog Nederlandse eigenaren. Inmiddels niet meer maar als je googled op abbas stugby kom je nog wel op de website van de camping

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:01

Alstu, 52 pagina's [BEU] Nog meer Zweden fans?

Via de bruggen of ferry bij Puttgarten maakt wat tijd en geld betreft niet uit. Wij gaan meestal met de ferry, omdat je dan een verplichte pauze hebt. Kan midden in de zomer wel zijn dat je even moet wachten voor je mee kan. Komende zomer nemen we waarschijnlijk de nachtboot van Rostock naar Trelleborg. Al eens eerder gedaan en goed bevallen. Je komt rond half 7 in Trelleborg aan en hebt dan nog de hele dag om naar je bestemming te rijden.

De oostkust onder Stockholm heb ik geen ervaring mee. De westkust vind ik wel heel erg mooi. In Dalarna rondom het Siljan kan je ook prima vakantie vieren.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:06

Alles in Zweden is leuk, ook de mensen. Maar je wil grote steden overslaan, zou toch Stockholm bezoeken. Prachtige stad. Wij gingen altijd op de bonnefooi, eerste camping opzoeken en van daar uit verder. Maar we hebben er ook vrienden dus altijd onderdak.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:24

Ik kan inmiddels wel zeggen dat ik het land redelijk ken.

Stockholm is prachtg, maar Göteborg is ook zeker de moeite waard.

Iedere provincie heeft zijn eigen charmes, wasr je voor valt hangt af van je eigen voorkeuren.

Vele Nederlanders vallen voor Värmland (supergoedkope huizen daar, dus er zijn inmiddels conplete dorpen in Nederlands eigendom), persoonlijk vind ik Dalarna en Jämtland mooier.

Beste klimaat: Småland.

Zowel de westkust (ruiger) als de oostkust (je waant je soms op een tropisch eiland) zijn prachtig.

Shoppen bij Gekås in Ullared is ook iets wat je als Nederlander eens gedaan moet hebben (daarna ben je verslaafd òf zeg je: nooit weer).

Wat is de reis (dus het stuk van NL tot jullie eerste verblijfplaats in Zweden) voor jullie? Noodzakelijk kwaad? Dan zou ik voor de bruggenroyte gaan. Onderdeel van de vakantie? Dan zou ik voor een veerboot gaan (Kiel-Göteborg of Puttgarden-Rødbyhavn/Helsingør-Helsingborg)

Vergis je niet in de grootte van het land! De provincie waarin ik woon (de meest noordelijke van Zweden) is zo groot als de hele Benelux.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:42

Bedankt voor de tips allemaal, misschien dat we inderdaad toch nog langs Stockholm gaan, hoor er meerdere goede verhalen over! We staan zowel open voor de brug als boot, zolang de boot niet duurder is.. Heb al wel gezien dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.

Ik kwam op internet deze route tegen:

https://www.pharosreizen.nl/rondreizen/ ... _en_meren/

Lijkt mij ontzettend mooi, ook nog een stuk Noorwegen.. alleen even kijken of het goed te doen is voor 2,5 week..

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Zuid/midden Zweden tips verblijf en route

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:51

Prima te doen voor 2,5 week, is maar een kleine afstand die je aflegt in Zweden/Noorwegen.