Azoren/São Miguel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Azoren/São Miguel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 11:42

Hoi allemaal!

Gisteren hebben mijn vriend en ik een 8-daagse vakantie naar de Azoren geboekt,
we gaan naar São Miguel waar we verblijven in een appartementje in Ponta Delgada.
Nu ben ik benieuwd of er mensen op Bokt zitten die er zijn geweest! Alle tips zijn
welkom, zeker informatie over het huren van een auto, eventuele paardrijtochten
(ook voor beginners) en andere leuke activiteiten en bezienswaardigheden!
Wij houden met name van mooie natuur! :D

Oja, we gaan in augustus!

Deborah2

Re: Azoren/São Miguel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:08

O wat leuk, wij gaan ook naar de Azoren, maar dan in juni al! Voor ons ook de eerste keer, dus kan je nog niet veel tips geven, waarschijnlijk wel als we er geweest zijn :D Wij hebben trouwens vliegtuig, appartement en auto in 1 x geboekt. Doen we normaal gesproken nooit, maar wilde nu even zo min mogelijk “gedoe”.
Wij willen in elk geval op walvis excursie gaan. En verder had ik dit gevonden: https://www.getyourguide.nl/s/?q=azoren&lc=l152&p=1 en deze site: https://daisdreams.wordpress.com/2015/1 ... ao-miguel/

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 23:40

Hey wat leuk! Dat is al snel. :D Ben benieuwd naar je tips als je terug bent. Ook qua kleding en dingen om mee te nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:53

Ik lees even mee! Waar hebben jullie geboekt? Wij willen misschien ook gaan :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 00:19

Vliegtickets hebben we via Skyscanner gezocht, via Supersaver uiteindelijk aangeschaft. We vliegen met TAP Portugal. Appartementje hebben we via Airbnb geregeld. :j

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 00:11

Leuk! Wij gaan deze zomer ook voor de 1e keer naar de Azoren!
Op de website van visitazores.com (volgens mij), daar vind je trails om te wandelen. Ze staan in soort google maps plaatje en je kan meteen de lengte, duur en gps of kaart van de route zien.

Verder heb ik al gezien dat je er kan paardrijden (effe naam kwijt) maar je vind het best makkelijk via google (had de stal via tripadvisor gezien).
Je kan naast het spotten van walvissen ook zwemmen met wilde dolfijnen in open zee. Heb wel gezien dat sommige tours in juli al uitverkocht zijn. Wij gaan de walvis tour dus vooraf al boeken en niet pas als we daar zijn deze kosten rond de 50 euro.

Wat ons ook leuk leek zijn de warme bronnen bij een krater meer, voor 2 euro kan je het park in en in de natuurlijke baden met waterval! Als je wil kan ik wat linkjes een deze dagen effe opzoeken en hier delen.
Er is trouwens ook een volgelopen krater vlak voor de kust waar je met bootje heen kan, mogen maar aantal mensen per dag op het eilandje maar schijnt dat je er wel mooi kan snorkelen!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 00:36

Nog iemand, leuk! :D Bedankt voor de tips, zeker die wandelroutes zijn erg handig! Wij hebben nu een 2 uurs buitenrit gereserveerd bij Quinta da Terca (€50,- pp) en een 4 uur durende walvissen/dolfijnen spotten tour bij Moby Dick tours (€35,- pp). :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:10

Ik ben begin dit jaar in Sao Miguel geweest.
Ponta Delgada is de grootste stad op het eiland. Daar zitten eigenlijk ook alle hotels/hostels. Het is een gezellig stadje met een aantal leuke restaurantjes.

In 8 dagen kun je gemakkelijk het hele eiland bekijken. Een auto huren is erg goedkoop en zeker een aanrader. De rode wegen rijden lekker door en hebben vaak leuke uitzichtpunten.

Een aanrader is het bezoeken van:
- Lagoa Azul/Lagoa Verde (kratermeren). Je hebt hier een erg mooi uitzichtpunt genaamd Vista do Rei. Hier ligt ook het abandoned hotel waar je in kan.
Op de weg hiernaartoe vanuit Ponta Delgada kom je langs uitzichtpunt en kratermeer Lagoa do Canario. Hier begint ook het bekende wandelpad. Dit moet je wel op een dag doen dat het niet bewolkt is!
- De plaats en kratermeer Furnas. Hier is een thermaalbad. Let op, dit heeft meer weg van een welnesscentrum de baden zijn allemaal aangelegd. Er is daarnaast ook een parkje waarin je heetwaterbronnen kunt bezichtigen en ruiken. ;)
- Cadeiras Velha hot springs. Dit zijn 2 hot springs met waterval wat in de natuur gelegen is. Niet erg groot, maar wel mooi.

Dit zijn een aantal dingen die je zowieso gezien moet hebben. Er is ontzettend veel te doen. Kijk maar eens op Visit Azores. Hier staan o.a. ook adressen waar je paarden, fietsen, etc. kan huren.

Parque Atlantico is een groot overdekt winkelcentrum in Ponta Delgada.
Hier kun je op de tweede verdieping fastfood/restaurants vinden en op de begaande grond o.a. een grote supermarkt.

Het hostel Out Of The Blue in Ponta Delgada is zeker een aandrader. Het personeel helpt je om een route te plannen en geeft graag tips over bezienswaardigheden.
Ze maken tevens iedere ochtend ook een heerlijk ontbijt voor je klaar!

Goedkoopste manier om er te komen is inderdaad met TAP Portugal. Dé vliegmaatschappij van Portugal.
Je hebt dan één overstap, op Lissabon. Als je een lange overstap boekt kan je ook nog eens een dagje Lissabon meepakken. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:24

Leuke tips! Wij willen misschien in september gaan :j.

Welk eiland is het mooiste?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:10

Wij gaan 27 aug ook naar dit eiland, ook voor het eerst! Wil absoluut met de walvis & dolfijntocht mee, zou ik dat echt nu al moeten reserveren?
Ik heb er al zo'n zin in!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:45

Deze vakantiebestemming komt op mijn lijstje. Erg mooi en maar een paar uur vliegen *D

Het weer vind ik wel een puntje, snelle wisselingen en stevige buien. In de zomer wel minder regen, zoals ik het lees. Wat is de ervaring van de mensen die er al geweest zijn?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:37

Echt een aanrader! Sao Miguel is zo mooi, mijn vriend en ik hebben de vakantie van ons leven gehad vorig jaar :))

Wat ik je echt absoluut aanraad is om te gaan zwemmen met dolfijnen. Niet in een zwembad maar gewoon in de Atlantische oceaan tussen de wilde dolfijnen. Ohh wat was dat gaaf zeg. Van mij was het altijd al een droom geweest, mijn vriend vond het van tevoren wel prima omdat ik het graag wilde, maar achteraf zei hij ook dat hij het niet had willen missen. En de walvistour met de Moby Dick boot! Ook zeker doen.

Verder kun je zoveel mooie wandelroutes doen op het hele eiland, wij hebben een supermooie, niet zo toeristische wandelroute gedaan. Ik zal even kijken of ik die route nog kan vinden ergens..
Wij hadden heerlijk weer in juni, zo'n 25 graden de hele week :)
Sowieso blijven de Azoren voor mij wel speciaal:

Afbeelding
:D

Heel veel plezier alvast, jullie gaan het vast mooi hebben!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 13:03

Gaaf Aranel! Een mooie reis en een extra mooie herinnering kan ik me zo voorstellen. :D

Wij willen misschien via Terra Azul met wilde dolfijnen gaan zwemmen, ik vraag me echter af hoe
diervriendelijk dit is? Volgens mij is het zo dat je op gepaste afstand blijft, maar ik lees toch ook wel
dat het zwemmen met wilde dolfijnen een negatieve invloed op ze kan hebben... Iemand die mij hier
iets meer over kan vertellen?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:19

Tsja, als het om wilde dieren gaat dan blijft zoiets altijd lastig.
Ik kan wel vertellen hoe het bij ons gegaan is (Picos de aventura heette het geloof ik, in Sao Miguel).

Je zit met ongeveer 6 personen op een kleine, snelle boot. Al snel zul je dolfijnen spotten, er zit een 'kapitein' op de boot (die van ons was ook echt een kapitein -kapitein met flink postuur, tattoos en een baard, supercool :') ) en een vrouw die je vertelt wat je moet doen. Ze gaan op de route liggen waarvan ze verwachten dat de dolfijnen die nemen, en dan moet je jezelf in het water laten zakken op haar commando en met een beetje geluk zwemmen ze dan onder je door. Voor zover ik kon beoordelen hadden de dolfijnen er totaal geen last van, ze kwamen zelfs naar me toe zwemmen <3 je kunt ze dan ook horen onder water.
Dit herhalen ze een aantal keren, op een gegeven moment hadden de dolfijnen er geen zin meer in en doken ze dieper weg, en toen stopten we er ook mee. De dieren hebben dus altijd de optie om weg te zwemmen, maar dat deden ze dus niet de eerste paar keren. Dat gaf voor mij wel aan dat ze juist nieuwsgierig waren en zich niet bedreigd voelden.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3080144757

Dit was één van de laatste keren, toen ze dus dieper doken. Moet je nagaan hoe dichtbij ze kwamen :D je kunt ze op dit filmpje ook horen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:47

Ik ben ook al een tijd benieuwd naar de Azoren.
Maar wat me iets tegenhoudt is de weersvoorspelling.. wij hebben in september vakantie..

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:21

Zo, helaas zit onze vakantie naar Sao Miguel er al weer op. Zit nu op het vliegveld te wachten...
Wij hebben het echt geweldig gehad, super mooi weer ook. Vanaf dat wij aan kwamen is het tussen de 21 en 23 graden geweest. 3 dagen waarop wat regen is gevallen. Het weer is inderdaad wel onvoorspelbaar. Het kan 's ochtends regenen en 's middags weer stralend weer zijn en andersom. Wel is de luchtvochtigheid altijd erg hoog, dat was wel even wennen. Het voelt daardoor altijd warmer en benauwder dan het echt is. Koud wordt het hier niet gauw.

Het land zelf is ontzettend mooi en hoewel heel toeristisch (stikt van de Nederlanders, Duitsers en Amerikanen), heel weinig commercieel. Dat wil zeggen dat er wel "attracties" zijn, maar die zijn meestal erg bescheiden en entree is gratis of heel erg weinig. Ook is men er niet op gericht om toeristen "bezig" te houden, dat moet je zelf maar doen.
Je kunt er geweldig wandelen. Zelf helaas weinig kunnen doen, wegens een slechte knie en het feit dat werkelijk niks plat is, er zitten flinke klimmen tussen.
Het allerleukst vonden wij de walvis / dolfijnen tours, we hebben er dan ook 3 gedaan :o Er zit behoorlijk wat verschil in. De eerste die wij deden was vanuit Ponta Delgada, met een zodiac boot. Dat klinkt als heel wat, maar is een soort rubberboot, die flink hard kan een ik heb eigenlijk watervrees... Hiermee hebben we 2,5 uur gevaren en vinvissen en dolfijnen gezien, van echt heel dichtbij. Kost 55,- p.p., maar vonden wij echt de moeite waard. Wij hebben dit gedaan via Picos de Aventura. Er gaat altijd een marine bioloog mee aan boord en je krijgt fijne uitleg. Daarna een tocht met een grotere boot (echt houten vissersboot), via Moby Dick. Dit kost je maar 35,- voor minstens 4 uur, maar ik vond dit zelf wat minder. Boot is groot en log en is vaak later bij de dieren dan de andere boten. Wel aardig dat je ze vanaf "boven" kunt zien, bij de zodiacs zit je meer op gelijke hoogte. Hier potvissen, vinvissen en dolfijnen gezien. Als je wat meer geduld hebt dan ik en het leuk vind om 4 uur op zee te dobberen, is dit misschien meer je ding. Later nog een zodiac gedaan vanuit Vila Franca do Campo, via TerrAzul, kost je 57,-, voor 2,5 uur, maar ook supergaaf!

Je kunt uiteraard ook met dolfijnen gaan zwemmen, maar ik ben niet zo erg dol op water... Via Picos de Aventura kun je ook allemaal andere activiteiten doen, zoals duiken, snorkelen, kanoën en paardrijden. Dat laatste zou ik zelf niet zo snel doen op de Azoren. Er wordt toch wel op een iets andere manier omgegaan met dieren en ik zou dan eerst van te voren willen weten hoe de dieren gehouden worden. Paarden en vooral koeien staan er bijvoorbeeld heel vaak geketend. Koeien aan hun nek, of zelfs poten en paarden aan nek of halster. Simpelweg omdat ze niet overal omheining hebben.

Eten is op veel plekken erg goed en niet duur. Verwacht vooral heel veel vis (waar ik zelf niet dol op ben) en rundvlees en weinig groente. De Portugezen zelf eten pas rond half 8, 8 uur 's avonds. Kom je voor die tijd, is er vaak wel plek, maar erg gezellig is het dan niet. Omdat eten niet duur is, service vaak goed en de lonen laag zijn, gaven wij meestal een fooi van rond de 10%, wat zeer gewaardeerd werd. Vraag ook vooral om advies over wat te eten / drinken, dat geven ze graag. Absolute aanraders:
- A Tasca in Ponta Delgada, echt heerlijk eten, tapas stijl, maar ook volledige gerechten. Reserveer wel, want ze zitten vaak dagen van te voren al vol.
- Tuka Tula, bij Ribeira Grande. Geen uitgebreide kaart, maar direct aan het strand, met spectaculair uitzicht! Ook hier snel vol, dus reserveren is zeker een goed idee. Lunch lukt meestal wel zonder. Ze zijn hier wel bijzonder snel met alles (het is gewoon erg druk en populair), dus soms krijg je hoofdgerecht al terwijl je voorgerecht nog niet op is.
- Beach resort Santa Barbara, vlakbij Ribeira Grande. Ze hebben een beach bar aan het strand met spectaculair uitzicht en een sjieker restaurant (Japans gericht, sushi e.d., maar ook vlees).
Je kunt een geweldige strandwandeling maken van Tuka Tula naar het Santa Barbara beach resort en andersom trouwens!
- Een hele rare, maar Associacao Agricola bij Rabo Peixe, vlakbij Capelas. Zit op een soort industrie terrein, bij een dealer van tractors, maar hier hebben ze geweldige steaks.
- Baios des Anjos aan de haven in Ponta Delgada. Niet bijzonder qua eten, maar heeft meer een uitgaansvibe. Altijd gezellig druk en bruisend en vaak live muziek.
Voor 2 personen uitgebreid uit eten, met 3 gangen en voldoende drank ben je zo'n 40, 50,- kwijt meestal.
Wijn en bier (lokaal pils) zijn erg goedkoop. Speciaal bier is moeilijk te krijgen en duurder, maar als je goed zoekt wel te vinden.

Verder de bekende plekken bezocht: Sete Cidades (groen en blauw meer), lago Fogo (kratermeer), Furnas (overal heetwaterbronnen en een overheersende stank van zwavel) en vast nog meer wat ik nu vergeet.
Waar ik zelf alleen erg aan moest wennen, waren de overal op straat hangende mannen. Overal hangen ze maar wat rond, ziet er niet altijd uitnodigend uit...

Wij vonden het een super plek. Zoek je echter vermaak en entertainment, dan ga je je hier dood vervelen. In een week kun je het hele eiland prima bekijken. Auto huren is wel aan te raden trouwens. Wegen zijn op zich goed te doen, soms in dorpjes wat smal en ze rijden best eh... sportief ;-).

Als je nog meer wilt weten, vraag maar!

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:53

Ik heb twee jaar terug op São Miguel stage gelopen, bij een nederlandse dierenarts. Zij zat in het plaatsje Rabo Peixe. De Associacao Agrocola is een restaurant en echt een aanrader, dit is een initiatief van de boeren daar. Goedkoop en echt heel goed eten. Vooral vlees, groenten kennen ze daar niet.

Hele eiland gezien, en inderdaad wat hier boven staat zijn wel echt de mooiste dingen om te doen! Wel inderdaad een auto huren en een kaart meenemen. De bewegwijzering stopt ook zomaar ineens. Wandelen en lekker rondrijden en overal stoppen is wel het leukste om te doen daar. Een strand vakantie is het absoluut niet.

Er zijn ook theeplantages, dat is ook echt een aanrader om er daar 1 van te bezoeken. Erg leuk om te zien en proeven. Je kan helemaal zien hoe ze het plukken en drogen.

Als je walvissen gaat spotten moet je echt geluk hebben. Wij hebben die dag 4 soorten walvissen gezien en verschillende groepen. Maar bijvoorbeeld weer helemaal geen dolfijnen. We zijn met futorismo meegeweest, ook echt een aanrader. Voor die tijd uitleg over hoe het allemaal in zijn werk gaat. en na die tijd uitleg over de dieren die we gezien hebben.

Ik ben er 8 weken geweest, van april tot juni. de eerste 7 weken was het aan het regenen en vrij koud voor de tijd van het jaar. De laatste week was het bijna elke dag 30 graden.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:45

O ja, de theeplantages! Kost niks en je krijgt nog gratis thee ook :D
En het eiland bij Vila Franco do Campo is ook tof. En ik vergeet nog steeds iets, maar het schiet me niet te binnen...
Veel walvis excursies bieden trouwens garantie dat je in elk geval "iets" ziet en wij hebben echt heel veel verschillende soorten gezien op alle 3 de routes.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:13

Als je wil paardrijden op de Azoren, dan is Quinta da Terca zeker een aanrader. Ik heb daar vorig jaar 7 dagen gelogeerd. De eigenaars zijn Zweden die reeds 15 jaar op de Azoren wonen. Paarden worden super verzorgd. Op de manier zoals wij in West-Europa gewend zijn. Was er vorig jaar zelfs bij als de DA op bezoek kwam.
Ze hebben paarden voor elk type ruiter, zowel gevorderd als absolute beginneling. Je kan kiezen voor een wandeling van 2 uren of een ganse dagtocht. Gewoon eens informeren ter plaatse.