Jaar naar het buitendland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Jaar naar het buitendland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:46

Hallo allemaal,

Ik wil na mijn studie (over ong. 3 jaar :')) graag een half jaar tot een jaar naar het buitenland.
Nu vroeg ik mij af, wanneer moet je ongeveer beginnen met het regelen van alles en wat moet je allemaal regelen?

Ik wil nu het liefst naar Australië maar dat kan natuurlijk nog veranderen.

Alvast bedankt!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:33

Voor een WHV hoef je niet eens zo gek veel te regelen, aangenomen dat je vanuit Nederland vertrekt. Ik ben afgelopen November naar Nieuw Zeeland vertrokken; m'n visum heb ik in Mei aangevraagd (ongeveer toen ik besloot er een jaar tussenuit te gaan :') ), ticket heb ik ergens in Augustus of zo geboekt, evenals mijn korte vakantie aan het begin van de trip (Singapore, paar dagen acclimatiseren in Auckland en een weekje Bay of Islands). Werk zoeken heb ik in Oktober gedaan en een maand later kon ik beginnen. :)

In November was het gewoon een kwestie van kamer opzeggen, meubels verkopen of verkassen, backpack inpakken en gaan. :+ Sommige dingen moest ik ter plekke regelen, zoals een auto + verzekering, belastingnummer, bankrekening etc. dat kon in NZ niet vanuit het buitenland. Accommodatie heb ik gevonden toen ik begon met werken -- ik heb eerst een paar dagen in het staff house gezeten, waarna ik ben gaan boarden bij een collega en zijn vrouw.

Voor mijn working holiday adres in ZA ben ik denk ik ook een maand voor vertrek gaan mailen, waarna ik gewoon op een 90-dagen toeristenvisum het land binnen gekomen ben (je mag daarmee gewoon workawayen namelijk) en nu wacht op verlenging van het visum met nog eens 90 dagen.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 07-05-17 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Jaar naar het buitendland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:36

Sparen, een ticket kopen en een visum regelen. Zo simpel is het eigenlijk wel :D

Bedenk waar je heen wil en wat je wil doen, reken uit hoeveel geld je nodig denkt te hebben en ga sparen. En bekijk vervolgens wat voor visum je nodig hebt en regel dat.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:38

Zodra je meer dan 8 maanden per kalenderjaar in het buitenland bent, dan zal er meer regelwerk bij komen. Dan moet je je uitschrijven bij je gemeente en zorgverzekering, terwijl binnen Europa anders de EHIC erbij genoeg is. Ook maakt het uit of je aan het werk wil of dat je bijvoorbeeld wil studeren of rondreizen. Wat zijn je plannen daar? :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:49

Marrjjollein schreef:
Zodra je meer dan 8 maanden per kalenderjaar in het buitenland bent, dan zal er meer regelwerk bij komen. Dan moet je je uitschrijven bij je gemeente en zorgverzekering, terwijl binnen Europa anders de EHIC erbij genoeg is. Ook maakt het uit of je aan het werk wil of dat je bijvoorbeeld wil studeren of rondreizen. Wat zijn je plannen daar? :)

Uitschrijven bij de zorgverzekering omdat je een paar maandjes op reis gaat? Waar haal je dat vandaan?

Voor veel landen is het zelfs een vereiste dat je kunt terugvallen op een zorgverzekering om überhaupt een visum te krijgen. Bij sommige verzekeringen heb je de mogelijkheid om (met veel pijn en moeite) onder je verzekeringsplicht uit te komen, maar dan moet je minstens een jaar weg gaan én een goede reden hebben (bijvoorbeeld omdat je gaat een échte baan krijgt in het buitenland en dus een loonbelasting meer afdraagt in Nederland). Als consequentie moet je dan soms wel een hele dikke reisverzekering afsluiten.

Anyway, dat zijn allemaal zaken waar de TS haar niet druk om hoeft te maken. Op het afsluiten vane een - normale - reisverzekering na dan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:53

Ik zou iig zeggen: rijbewijs halen en een leuk bedrag bij elkaar sparen zodat je niet alleen een betaalbaar autootje zou kunnen aanschaffen zodat je jezelf makkelijk kunt verplaatsen, maar je ook een financieel vangnet hebt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:56

Bunn schreef:
Marrjjollein schreef:

Uitschrijven bij de zorgverzekering omdat je een paar maandjes op reis gaat? Waar haal je dat vandaan?

Voor veel landen is het zelfs een vereiste dat je kunt terugvallen op een zorgverzekering om überhaupt een visum te krijgen. Bij sommige verzekeringen heb je de mogelijkheid om (met veel pijn en moeite) onder je verzekeringsplicht uit te komen, maar dan moet je minstens een jaar weg gaan én een goede reden hebben (bijvoorbeeld omdat je gaat een échte baan krijgt in het buitenland en dus een loonbelasting meer afdraagt in Nederland). Als consequentie moet je dan soms wel een hele dikke reisverzekering afsluiten.

Anyway, dat zijn allemaal zaken waar de TS haar niet druk om hoeft te maken. Op het afsluiten vane een - normale - reisverzekering na dan.
De overheidwebsite. :P Ik vond het risico ook te groot hoor en zou TS gewoon aanraden om in Nederland ingeschreven te blijven staan. Mocht er dan iets gebeuren, dan zijn iig je vangnet en verzekering er nog.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:30

Dat zijn inderdaad de regels van de overheid. Als je vanaf augustus tot juli gaat is het geen probleem bijvoorbeeld, omdat het niet meer dan 8 maanden in een kalenderjaar zijn. Zodra er inkomen (meer dan onkostenvergoeding) bij komt kan het een lastig verhaal zijn, voor mij was dat ook zelfs binnen Europa lastig. Maar dit kan natuurlijk per situatie verschillen, onderzoek laten doen bij de SVB is daarom altijd handig als je het niet zeker weet kwa zorgverzekering. :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 12:58

Bedankt voor alle reacties. Ik lees het thuis een keer op mijn gemak door.

Marrjjollein schreef:

Ik wil denk ik werken en reizen. Ik dacht zelf aan werk op een boerderij tegen kost en inwoning.
Studeren in ieder geval niet.

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:19

Ik ga zelf begin september naar Suriname om een paar maanden in een dierenkliniek mee te lopen. De kliniek heb ik in maart al geregeld omdat ik geen idee had hoe makkelijk dat zou gaan. Vliegtickets, visum en woonplek ga ik half juni regelen, wanneer ik zeker weet dat ik geslaagd ben.

Als het mogelijk is voor jou, zou ik vliegtickets eerder regelen dan ik ga doen aangezien ze dan goedkoper zijn en je ook eerder je visum kan gaan aanvragen. Qua werk kun je verder op workaway veel vinden, zeker in Australië.