[FOTO] Historisch Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

[FOTO] Historisch Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 18:56

Ik was van de week in Zweden en eindelijk zijn we naar Skansen kunnen gaan. Skansen is 's werelds eerste openlucht museum (1890s) en ook hét museum van en over Zweden. Het is een gigantisch groot park vol met huisjes, pleintjes en dingen die je kunt doen gericht op de historie van Zweden. Zo hebben ze er een dorpje met gebouwtjes vanuit de 1920s, en een dorpje met huisjes vanuit de 1840s waarin je kunt zien hoe de mensen leefden en hoe hun beroepen werden uitgevoerd. Zo zijn er schooltjes, bakkerijen, goudsmeden, schoenmakers, hele boerderijen en nog veel meer. Bijna alle huisjes in het park komen écht uit deze oude tijd en komen uit alle richtingen van het land.

Helaas waren niet alle huisjes open omdat het nog het winter seizoen is in Zweden (wat erg lang, donker en koud is, dus veel attracties zijn simpelweg niet open), maar er was gelukkig nog steeds ontzettend veel te zien en we weten nu zeker dat we van de zomer nog een keer terug gaan! :D

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een paar fotoo'tjes te laten zien. Helaas was het ontzettend guur met een temperatuur van rond het vriespunt met een zwaar bewolkte lucht, en binnen in de huisjes was het vaak aardig krap en vol met mensen, dus heel veel soeps is er ook niet echt uit gekomen. Al met al leek het me leuk om wat plaatjes te delen van dit mooie park.

Je begint het park in het dorpje van 1920. Hier hebben ze een oude tavern, een glassmederij, hout verkstad, een ijzer winkeltje en nog veel meer. Deze huisjes waren allemaal van hout gemaakt (zoals bijna alle Zweedse huizen op het platteland nog steeds zijn) en vooral verassend licht.

1. Het kantoor van de workshop van de mechanic, met op tafel een oude rekenmachine
Afbeelding

2. En zijn 'werkruimte'
Afbeelding

3. Het winkeltje waar veel ijzerwaren en keukengerei werd verkocht
Afbeelding

4. De buitenkant van het ijzerwinkeltje waar een echte oude benzine pomp stond, incl ouderwets Zweeds mevrouwtje :j
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. De overgang tussen 'nieuw' en 'oud'. Zelf vond ik het erg interessant om te zien hoe de 'nieuwe' huisjes veel strakker en gekleurder waren, terwijl de oude huisjes allemaal in exact dezelfde style waren gebouwd met het typisch Zweedse rode verf.
Afbeelding

7. Een binnenplein van een van de oude huisjes. Van de huisjes van 1840 heb ik helaas geen binnenfoto's, omdat er toendertijd nog geen elektriciteit was en het dus pikkedonker in de gebouwen was :+
Afbeelding

8. Een grote boerderij bestaande uit verschillende gebouwen (woonhuis, opslag, stallen) welke denk ik het oudste gebouw was van het park. Deze boerderij komt geloof ik uit ongeveer 1600 en is ook nog echt nog steeds origineel. Bijzonder was het dat dit hout ontzettend donker was.
Afbeelding

Naast een hoop historische gebouwen, was er in het park ook een kleine dierentuin met enkel Zweedse wilde dieren. Zo waren er rendieren, bruine beren, elanden, wolven, lynxen en een aantal zeehonden. De dieren hadden enorme mooie grote exhibits waarin ze veel ruimte hadden om rond te rennen (wat er ook daadwerkelijk werd gedaan!) en zich af te wenden van het publiek. Het enige dier wat onnatuurlijk gedrag vertoonde was de mannetjes-beer, welke alleen in een verblijf zat. Aan de andere kant zat zijn vrouw en kids en deze vertoonden heerlijk natuurlijk baby-beer gedrag. Ook de wolven en lynxen waren gewoon lekker aan het chillen in plaats van stereotypisch rond te wandelen. Dit was dus een hele positieve verassing van deze dierentuin!

9. De rendieren. De rendieren zijn ontzettend belangrijk voor het Sami volk wat in Lapland (noord Noorwegen, Zweden & Finland) woont. Het hoeden van rendieren is een van hun grootste taken en inkomstbronnen.
Afbeelding

10. De mannetjes beer die wat heen en weer liep
Afbeelding

11. En baby beer druk in de weer :D
Afbeelding

12. Ze hadden twee wolven die lekker lagen te tukken
Afbeelding

13. Naast de Zweedse wilde dieren ín de hokken, hadden ze ook een paar wilde dieren buíten de verblijven :))
Afbeelding

14. En de pauwen hadden het voorjaar alvast in hun bol.
Afbeelding

15. Helaas ging het park om 4 uur al weer dicht, en hebben we nog even de stad verkent. Stockholm bestaat uit een aantal kleine eilanden, en is het dus helemaal niet raar dat je ook met de OV boot kan om naar het oude deel van de stad te gaan, wat een heel mooi zicht op Gamla Stan geeft!
Afbeelding

Ik heb ontzettend genoten van mijn korte trip van een weekje, Zweden is een prachtig land en ik ben ontzettend blij dat ik volgend jaar weer terug kan. Het is zeker een mooie vakantie aanrader in het zomerseizoen waarin natuur, rust, en mooie steden ontzettend fijn gecombineerd kunnen worden!

Hejdå :wave:

Suikerspinda

Re: [FOTO] Historisch Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:53

Gave foto's! Klinkt als een interessant park :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:27

Leuke foto's, gaaf hoor :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 20:22

Thanks! Het was zeker heel interessant en ik ben ook heel benieuwd hoe het er in de zomer is als alle huisjes open zijn!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:36

Wat een mooie foto's. Leuk museum.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:47

Wat leuk zeg! Ik woon in Noorwegen vlakbij Lillehammer daar is ook zo'n openlucht museum. Erg bijzonder om te zien.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:07

Leuk dat museum :D zeker een keer terug gaan! ;) zweden is een heerlijk land voor vakantie maar ook voor wonen <3

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 15:18

Ik hoop vanaf januari 'voor vast' naar het prachtige Zweden te vertrekken Kirri, dus terugkomen zullen we zeker doen :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:39

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:44

Ah, leuk! Heb ik vorige zomer gedaan en was echt genieten. De dieren zitten in Skansen idd echt goed vind ik. :j Je hebt de sfeer leuk op foto kunnen zetten vind ik. Dit jaar doen wij rondje Göteborg.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:52

@ Jackytje Leuk er is een nieuwe expositie in Göteborg stadsmuseum zeker waard om te kijken :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:00

Oh is dat er nog tegen augustus/september? :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:05

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:58

Gaaf zeg! Die ga ik even onthouden! :D Ondanks je verhaaltje vooraf, vind ik het juist heel sfeervolle foto's!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:08

Thanks Bonjoy! :o

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:34

Leuk!! Ik woon dan wel in Zweden, maar heb Skansen nog nooit bezocht. Toch maar eens doen :)6

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:46

wendely schreef:
Wat leuk zeg! Ik woon in Noorwegen vlakbij Lillehammer daar is ook zo'n openlucht museum. Erg bijzonder om te zien.

In Maihaugen ben ik nog een keer op een fjord terechtgekomen :D

Leuk topic TS, grappig om foto's uit Skansen hier op bokt tegen te komen. Het dierenparkje staat mij nog het beste bij, vond 't erg mooi opgezet.