Sri Lanka 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 19:55

Wie o wie gaat er ook in 2017 naar Sri Lanka? Of wie is al geweest?

Ik ga eind dit jaar een groepsrondreis doen met een vriendin. Ben heel benieuwd!

Anoniem

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:29

Welke reis ga je doen? Via welke organisatie? Ik heb de rondreis via Djoser met 4 dagen Malediven als afsluiting op het oog..

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:00

Ik ben er 2 maanden geweest afgelopen jaar, heb vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis!

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:08

Ik ben geweest vorig jaar, 6 weken! :D Voor school een project gedaan in een nutrition centre en pre-schools.
Waanzinnig gaaf eiland, wil zeker terug. Super vriendelijke mensen en mooie natuur, veel te zien.
Weet niet wat je wilt weten?
Ik wil ook zeker terug gaan!

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:30

Ik ben afgelopen zomer geweest met een groep meiden. Wij hebben een rondreis geboekt via Singha Reizen. Absolute aanrader! Heel veel mogelijkheden om de reis op maat aan te passen en alles wat tip top in orde. Zij doen volgens mij alleen maar reizen naar Sri Lanka nadat ze daar met het gezin vrijwilligerswerk gedaan hebben na het tsunami.
Verder echt een prachtig land met vriendelijke mensen en ook ik wil absoluut nog eens terug :)

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 22:24

Relaxed schreef:
Welke reis ga je doen? Via welke organisatie? Ik heb de rondreis via Djoser met 4 dagen Malediven als afsluiting op het oog..

Via Fox. Goede ervaringen met een al eerder uitgevoerde rondreis via Fox dus vandaar weer daar geboekt.

Ben vooral heel benieuwd naar ervaringen/tips.

Hadden jullie vaccinaties gehaald?
DTP en Hep A heb ik nog. Zag bij de GGD dat ook buiktyfus wordt aangeraden maar las ergens anders dat dat pas geldt bij reizen langer dan 3 maanden.

Zijn jullie toevallig ook in oktober geweest? Hoe is het dan met het weer? Zie dat veel regen kan vallen, 200 mm gemiddeld in oktober. Voor een rondreis is een beetje regen af en toe niet erg gelukkig. ;)

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:42

Ik heb ehh DTP geloof ik nog moeten halen. Weet even niet meer welke ik nou voor Sri Lanka moest halen. Heb er al best wel wat namelijk al eerder gehaald. Buiktyfus hoefde volgens mij bij mij inderdaad niet.

Ik was er in november/december. Was soms best wel wat regen, maar eigenlijk vond ik het nog wel meevallen, waren vooral korte buien. Afgezien van de enkele dagen dat het echt flink veel regende. Wij waren ook de Adam's Peak gaan beklimmen, terwijl het eigenlijk buiten dat seizoen was omdat het dan veel zou kunnen regenen en dus gevaarlijk kon zijn. Maar dat viel echt reuze mee. Was geen probleem. Waren alleen niet zoveel mensen dan in het betere seizoen.

Je zal zien dat het een echte eet- en drinkcultuur is. Je krijgt overal Sri Lankaanse snacks (vaak heel zoet) en thee (met melk en suiker) aangeboden. Wordt ook verwacht dat je het vrijwel meteen opdrinkt/eet. Als je wacht zullen ze je aandringen om te drinken/eten of nog iets in je handen duwen. Dat was mijn ervaring iig.

Ze eten er véél rijst en noodles, 3x per dag. Ze eten het met de handen door bolletjes te maken van de aardappel, rijst/noodles en verschillende soorten curry's en dan met de duim in de mond schuiven. Voor toeristen hebben ze vaak wel bestek aanwezig. Je krijg wel mega veel. Ze eten daar veel doordat ze langzamer eten doordat ze kleinere porties met de handen naar binnen werken. Ze kunnen het onbeleefd vinden als je veel laat staan.

Ohja niet geheel onbelangrijk: geef aan dat je niet pittig wilt, als je niet ervan houdt om je mond te laten fikken. Als je niets zegt, maken ze het eten gewoon zoals gebruikelijk, pittig, en geloof me, dat is écht pittig. Zelfs als ze zeggen dat het een beetje pittig is, is het nog echt pittig. Maar dat is maar net wat je smaak is. Ik vroeg altijd niet pittig en daar luisterden ze dan meestal ook naar.

Ohja over eten gesproken, Egghoppers zijn echt mega lekker :~ :D Dus die moet je sowieso een keer gegeten hebben!!!

Mocht je een cadeautje krijgen: maak nog niet open, maar pas als je thuis bent. Dat hoort in de cultuur. Ook taart o.i.d. wordt als het gekregen is, pas opgegeten als degene die het gegeven heeft, vertrokken is. Nou zal je dat bij een rondreis niet per se tegenkomen, maar wie weet...

Het verkeer is een grote chaos. Ga vooral met de TukTuks! Maar dat zul je wel geregeld krijgen bij de rondreis. Die brengen je werkelijk overal. Ze proppen zich echt overal tussen in het verkeer en toeteren overal. Kijk wel voor een goede prijs, daar kom je snel genoeg achter. Het is echt super goedkoop. Net als reizen met trein en bus, dat is ook echt ontzettend goedkoop, ideaal! Uren in de trein of bus zitten voor maar €1,40 ofzo, dat vind je in Nederland niet. Bussen gaan vaak plat door de bocht, vol gas en vertrekken vaak zodra je 1 stap binnen zet. Treinen hebben open deuren, dus je zult mensen op de rand bij de opening zien staan/hangen.

Omgeving is mega mooi. Met de trein kom je ook echt langs super gave plekken en uitzichten over de natuur.

In de steden zoals Kandy en Colombo kunnen veel mensen wel ook Engels spreken, maar buiten de steden vaak niet tot nauwelijks. Daar spreken ze enkel Singalees, wat niet te verstaan is. Ik ben niet verder gekomen dan wat woordjes en tellen van 1-12, dat kan ik nog wel :P .

Nouja ik kan nog veel meer typen, maar als je vragen hebt, stel ze maar! Ik weet wel aardig wat van de gebruiken/cultuur na die 6 weken. Heb ook in een Sri Lankaans gastgezin gewoond daar in een dorpje vlakbij Kandy, in de bergen.

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:25

Bedankt voor je uitgebreide tips/ervaringen!

Pittig eten was er in Thailand ook. Ben daar ook heel ziek geweest (geen idee waarvan), hoop dat ik dat dit keer mag overslaan. :=
Wat zijn egghoppers? Het klinkt wel leuk. :))

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:29

Afbeelding
http://www.foodrepublic.com/recipes/how ... gg-hopper/
Typisch Sri Lankaans. Je kan het hier nauwelijks maken helaas, is heel moeilijk zonder de juiste pan etc.
Vaak is het ei niet zichtbaar, doordat ze er nog een laagje overheen doen.

Niet te verwarren met string hoppers :+ Das een bolletje met sliertjes van rijstmeel gemaakt.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 01-04-17 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:33

Ziet er lekker uit! Ben benieuwd!

Zie net dat er meer mensen hebben geboekt, groep bestaat nu uit 12 personen. Helft tussen de 26-40 en de andere helft ouder. Leuke verdeling. :D

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:35

Is ook heel lekker, haha. Wij kregen het in het gastgezin soms als ontbijt ook erbij, dan waren we altijd heel blij, hahaha xD Wel leuk met zo'n groep! Wij gingen alleen op pad. Soms met een gids met taxi. Maar dat regelden we via de vrijwilligers/stage-organisatie in Sri Lanka zelf.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:40

Leuk! Ik ga ook naar Sri Lanka dit jaar. Ik ga samen met mijn vriend in juni 17 dagen. Wij hebben een individuele rondreis geboekt. Ik ben heel benieuwd voor het eerst dat ik naar zo een ver land ga.

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:45

Leuk! Plaats je daarna een verslag? :D

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:47

Mocht je mijn reisblog willen zien, dan kan je dat aangeven, dan plaats ik em wel. Heb van die 6 weken een reisblog bijgehouden :) Inclusief foto's. Veel ervaringen ook over de cultuur en gebruiken beschreven.

Ohja nog iets, neem de reistijden met de auto/taxi maar met een korreltje zout. Kan zomaar een paar uur langer zijn dan ze gepland hadden, door gigantische files. Zo hebben wij een x 9 uur in de taxi gezeten ipv 4 uur.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 01-04-17 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:55

Oh heel graag. :j Lijkt me heel leuk om te zien en te lezen.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:56


Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:56

Thanks, ga het binnenkort op m'n gemak bekijken.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:30

Leuk, het is echt een mooi land.
Ik ben er ooit eens geweest op doorreis naar Australië. Ik zou er 2 nachten blijven, maar vond het zo mooi dat ik de vlucht omgeboekt heb en uiteindelijk anderhalve week ben gebleven. Paar verschillende hotels gepakt, het was allemaal goed en veilig te doen.
Ik had er overigens geen vaccinaties voor, mijns inziens niet echt nodig ook.

Waar ga je allemaal heen met je groepsreis?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:58

Voor de tsunami kwam ik er heel vaak. Het is er schitterend en heel hartelijke mensen.ze spreken vaak wel engels omdat de engelsen hier vroeger hebben gezeten. Ook de Nederlanders trouwens een tijd.Tussen mei en november is het regentijd,maar dat zijn vaak (zware)buien in de avond.Aan de oostkant van het eiland is de regentijd juist in de andere helft van het jaar omdat in het midden bergen zijn.er worden veel edelstenen gevonden,die proberen ze je te verkopen.Ook zijn er veel olifanten.Het is een bijzondere bestemming. <3

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:04

Ik wil in 2018 gaan dus ik volg

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:07

Goof schreef:
Leuk, het is echt een mooi land.
Ik ben er ooit eens geweest op doorreis naar Australië. Ik zou er 2 nachten blijven, maar vond het zo mooi dat ik de vlucht omgeboekt heb en uiteindelijk anderhalve week ben gebleven. Paar verschillende hotels gepakt, het was allemaal goed en veilig te doen.
Ik had er overigens geen vaccinaties voor, mijns inziens niet echt nodig ook.

Waar ga je allemaal heen met je groepsreis?

Colombo, Dambulla, Sigiriya, Matale, Kandy, Nuwara Eliya, Bandarawela, Koggala, Galle en Negombo.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:11

Mandyy schreef:
Leuk! Plaats je daarna een verslag? :D

Ja ga ik doen! :D Ik heb trouwens met kras geboekt

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Sri Lanka 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:35

Ik ben net terug van 3 weken Sri lanka en Malediven. Ik had geboekt bij NRV reizen. Individuele rondreis met gids en een auto. Heel veel mooie dingen gezien en gedaan. Ik heb het zelfde rondje gedaan als wat Mandy hierboven beschrijft. Prachtig land, vele mooie herinneringen. Malediven is ook zeker een aanrader, heerlijk en prachtig!

Mandyy

Berichten: 30481
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 13:40

xEline schreef:
Mandyy schreef:
Leuk! Plaats je daarna een verslag? :D

Ja ga ik doen! :D Ik heb trouwens met kras geboekt


Zie net dat je in juni ging, hoe heb je het gehad?

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:48

Klopt ben helemaal vergeten wat te plaatsen! We hebben echt een super vakantie gehad. Was eerst nog spannend in verband met negatief reisadvies door overstromingen. Ons reisbureau wilde de reis niet annuleren of we moesten veel geld betalen. Uiteindelijk toch maar gegaan en helemaal niets gemerkt van de overstromingen. Ook ik heb een individuele rondreis gehad met prove chauffeur. De hotels waren echt top en het landschap prachtig! Je merkt wel dat het toeristisch aan het worden is, ze willen continu maar fooi van je hebben. Dit laatste vond ik een vervelend dingetje maar dat is ook echt het enige geweest. Zeker aan te raden dus Sri Lanka!