Auschwitz met kleine kinderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 14:22

Beste bokkers,

Aankomende vakantie gaan mijn man, ik, en onze kinderen (5 en 3 jaar) Tsjechië en Polen doorreizen. Nu komen we ook bij Auschwitz in de buurt. Mijn man wil daar erg graag kijken. Ikzelf ook, maar ik ben bang dat het voor onze jonge kinderen te 'zwaar' is. Ik wil niet dat ze bang worden.
Iemand hier wel eens geweest en ervaring?

Bedankt!

Celiien

Re: Auschwitz met kleine kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:25

Ik zou uit bepaalde delen van het kamp ze weghouden. Daarnaast vraag ik me af wat de waarde voor de kleintjes is, zij kennen het verhaal erachter niet (goed).
Plus als medebezoeker zou ik het niet op prijs stellen als een van je kinderen bij wijze van een driftbui/huilbui/schreeuwbui krijgt.. het is geen attractiepark zegmaar.

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:26

Ik ben er geweest en ik vond het zelf heel indrukwekkend, maar dat is voornamelijk omdat je de geschiedenis erbij hebt en er dus ook beelden bij hebt. Helemaal wanneer je de rondleiding met uitleg erbij hebt.

Ik denk echter wel dat het met kleine kinderen te doen is wanneer je ze een beetje beschermt tegen te veel achtergrond informatie. Er zijn een aantal ruimten met schokkende foto's maar dit staat wel aangegeven als ik het me goed herinner.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:26

Ik ben er zelf geweest en ik vond het wel heel heftig maar dat kwam wel omdat ik wist wat daar gebeurt was. Er hangen ook wel akelige fotos dus ja ik denk niet dat het heel geschikt is voor kinderen van zo een jonge leeftijd. Als ze een jaar of tien zijn zou ik ja hebben gezegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:27

Ik zou het overslaan tot je kinderen wat ouder zijn en ze wat meer historisch besef hebben. Als je met kinderen van 10/11 gaat en ze weten wat er gebeurd is in de tweede wereldoorlog kan het een mooi leermoment zijn, maar met jonge kinderen zou ik te bang zijn dat ze het niet snappen, dat ze de foto's en beelden te akelig vinden en dat ze zich gaan vervelen en herrie gaan schoppen, wat imo echt not done is daar.

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:27

Er waren trouwens ook verschillende mensen met kleine kinderen, kinderwagens en lagere schoolklassen, ik vond het niet storend. De mensen met kinderen, en de kinderen zelf, waren allemaal heel netjes en gedroegen zich gepast.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:28

Celiien schreef:
Ik zou uit bepaalde delen van het kamp ze weghouden. Daarnaast vraag ik me af wat de waarde voor de kleintjes is, zij kennen het verhaal erachter niet (goed).
Plus als medebezoeker zou ik het niet op prijs stellen als een van je kinderen bij wijze van een driftbui/huilbui/schreeuwbui krijgt.. het is geen attractiepark zegmaar.

Dit. Plus ik denk dat ze zich ook gaan vervelen, net omdat ze het hele verhaal en impact niet kunnen inschatten. En de heel tijd de gids volgen door een 'stoffig oud gebouw' staat dan niet op het leukste lijstje van de kinderen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:28

Pfoe dat is wel een idee zeg. Ik ben als kind naar Ouradour geweest, voordat ik echt kennis had van de oorlog, maar het staat me nog glashelder voor de geest en ik ben er flink naar van geweest. Ik denk dat ik een jaar of 8 was. Geen 3 en 5, maar toch.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:29

Ik zou het niet doen met die kleintjes.
Sowiesi hebben zij er niets aan. het is heftig, de sfeer is naar en somber en die krijgen ze echt wel mee.. Ze kunnen er niet spelen of rondrennen.
In alle eerlijkheid zou ik het als bezoeker ook niet waarderen als er spelende of lawaaierige kinderen rondlopen op zo'n plek.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:35

Kan prima. Wij gingen altijd naar Tsjechie op vakantie en zijn meerdere keren naar Terezin en Auschwitz geweest. Ik was toen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar.
Dat is ook de reden geweest dat ik heel graag terug wil. Ik herinner me bepaalde dingen, maar zeker niet alles meer. Ik herinner me nog een paar horrorverhalen en heb veel foto's van de kampen. En nee, ik ben niet getekend voor het leven. Mijn interesse in geschiedenis is daar denk ik door versterkt :)

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:39

Ik denk, zo lang je ze niet mee het 'hoofdgebouw' in neemt en ze niet van het schreeuwerige/driftbui type zijn, het prima kan. Ik ben geweest toen ik zo'n 10 jaar was, ik heb het als heel indrukwekkend en leerzaam ervaren. Ik ben toen niet het gebouw in geweest, daar stond een waarschuwing met aangeraden leeftijdsgrens bij en binnen waren foto's en filmpjes van experimenten e.d. te zien. Niet aan te raden voor jonge kinderen dus.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:20

Er staat ook op de site dat er aangeraden wordt dat kinderen volgens mij pas vanavond 11 of 12 jaar binnen kunnen komen. Ik ga dit jaar ook auschwitz bezoeken, maar heel eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op zulke jonge kinderen. Begrijp me niet verkeerd, heb niets tegen kinderen ofzo hoor, maar het is niet the place om met zulke kinderen te lopen.

Moet er niet aan denken om in een rondleiding te lopen of alleen rond te lopen, of er vervolgens achter te komen dat er de komende minuten een huilend of met een driftbui kind naast me te staan. Het is niet de plek daarvoor, en persoonlijk vind ik het niet respectvol naar de mensen die deze klote jaren daar hebben moeten doorbrengen.

Mensen komen daar voor het verhaal, dat het belangrijk is dat deze bizarre geschiedenis horror verteld moet blijven worden en het doorverteld wordt aan de volgende generatie. Mensen willen dit vaak in stilte en zonder gejank doen.

Tip, neem ze over een paar jaar mee. Dan onthouden ze er veel meer van en weten ze er door de eventuele geschiedenislessen meer van.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:24

Ik zou het wel doen. Uitleggen wat daar gebeurd is en zeggen dat als ze zich niet gedragen, ze daar ook heen gaan :+

Gein natuurlijk. Ik denk dat je ze best mee kunt nemen, maar dan zonder verhaal en uitkijken met de foto's die daar hangen. Dat jullie dan apart van elkaar de ruimte binnen gaan, misschien? Iets leuks mee nemen voor de kinderen waar ze mee kunnen spelen of wat lekkers. Met een beetje goed opgevoed kind kun je daar prima rustig lopen. Desnoods neem je een buggy mee, dat als ze moe worden ze daar in kunnen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:27

Leffroi schreef:
Ik zou het wel doen. Uitleggen wat daar gebeurd is en zeggen dat als ze zich niet gedragen, ze daar ook heen gaan :+

Gein natuurlijk. Ik denk dat je ze best mee kunt nemen, maar dan zonder verhaal en uitkijken met de foto's die daar hangen. Dat jullie dan apart van elkaar de ruimte binnen gaan, misschien? Iets leuks mee nemen voor de kinderen waar ze mee kunnen spelen of wat lekkers. Met een beetje goed opgevoed kind kun je daar prima rustig lopen. Desnoods neem je een buggy mee, dat als ze moe worden ze daar in kunnen.

Hoor je nu wat je zegt, spelen met speelgoed van die kinderen? Heb je wel enigszins het idee gehad wat daar is gebeurd? Lijkt me niet respectvol naar wat daar gebeurd is, plezier is daar niet gepast. Ongeacht leeftijd, kinderen of kinderen die zich vervelend omdat ze hun mond niet kunnen houden.

Buiten dat, alle menselijke as die daar verstrooid is lijkt me geen place to be om op te spelen.

Edit, vind het eerste 'grapje' misplaatst en niet gepast

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:32

Ik ben als kind in Dachau geweest, en ik vind het jammer dat ik er nauwelijks een herinnering van heb omdat ik simpelweg te jong was.
Auschwitz is imo ook niet iets wat je "even" doet als vakantie uitje, maar als iets wat je bewust planned. Wij zaten enkele jaren terug "redelijk" in de buurt en ondanks dat we er ooit erg graag heen willen leek het ons niet verstandig om het zo tussen neus en lippen door even te doen. Het gaat je lijkt me niet in de koude kleren zitten...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:33

Euhm? Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik weet niet hoe jij het voor je ziet. Maar je kan jezelf ook buiten parkeren met je kinderen als ze vervelend beginnen te worden. Dan kun je ze altijd iets geven om ze rustig te houden. Iets om mee te spelen (kleuren, tegenwoordig heb je een ipad) of om iets te eten. Niet zo kattig hoor, jeetje!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:33

Leffroi schreef:

Erg misplaatst grapje, maar sois.

Ik vind het ook niet echt kunnen om ze dan maar 'te laten spelen' :n

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 15:34

Wij hebben overigens makkelijke lieve kinderen die eigenlijk niet of nauwelijks driftbuien hebben.

Ik zit ook echt in dubio. Ik wil er zelf heel erg graag heen en mijn man ook.
Misschien leren we mensen kennen bij de accommodatie waar we zitten en willen die een paar uur op de kinderen passen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:35

tja je bent er natuurlijk niet vaak zo dicht in de buurt, ik zou toch langsgaan.
maar het wel aanpassen op de kinderen, dan voorkom je irritaties beiderzijds.
maar let wel op dat kinderen heel gevoelig zijn en dus jou stemming kunnen voelen....wat tot bepaald gedrag bij hun kan leiden! :o

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:39

Leffroi schreef:
Euhm? Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik weet niet hoe jij het voor je ziet. Maar je kan jezelf ook buiten parkeren met je kinderen als ze vervelend beginnen te worden. Dan kun je ze altijd iets geven om ze rustig te houden. Iets om mee te spelen (kleuren, tegenwoordig heb je een ipad) of om iets te eten. Niet zo kattig hoor, jeetje!

Kattig nee, geïrriteerd ja. Meer door de vreemde, onrespectvolle voorstellen of grapjes zoals jij ze noemt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:42

Justme_Lisaa schreef:
Leffroi schreef:

Kattig nee, geïrriteerd ja. Meer door de vreemde, onrespectvolle voorstellen of grapjes zoals jij ze noemt.

Met het verkeerde been uit bed gestapt? Weet niet waar je last van hebt, maar voel je vooral niet aangevallen. Of maak jij nooit een geintje?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:44

Storm schreef:
Wij hebben overigens makkelijke lieve kinderen die eigenlijk niet of nauwelijks driftbuien hebben.

Misschien leren we mensen kennen bij de accommodatie waar we zitten en willen die een paar uur op de kinderen passen.

Auschwitz doe je niet in een paar uur, daar ben je echt een dag mee bezig.
En even serieus? Je kinderen achterlaten bij mensen die je net op vakantie hebt leren kennen?

Boek gewoon op een ander moment in het jaar een weekendje Krakau en bezoek Auschwitz samen als je alle tijd hebt, ook om het daarna nog in te laten werken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:45

Goof schreef:
Storm schreef:

Auschwitz doe je niet in een paar uur, daar ben je echt een dag mee bezig.
En even serieus? Je kinderen achterlaten bij mensen die je net op vakantie hebt leren kennen?

Boek gewoon op een ander moment in het jaar een weekendje Krakau en bezoek Auschwitz samen als je alle tijd hebt, ook om het daarna nog in te laten werken.

Dit dacht ik ook al.. zag al horrorscenario's en krantenkoppen voor me :\

@lefffroi: vind dit wel een vergaand geintje.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:46

Ik weet niet of het wel wat is. Als 6 jarige Oradour-sur-Glane bezocht, en mijn ouders hadden er echt spijt van dat ze de kinderen mee hadden genomen. Ik heb er echt wat nachtmerries van gehad.

Toen ik 12 was gingen we voor de herkansing. Toen vond ik het zeer indrukwekkend. Een enorme les.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:47

Leffroi schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Met het verkeerde been uit bed gestapt? Weet niet waar je last van hebt, maar voel je vooral niet aangevallen. Of maak jij nooit een geintje?

Ik voel me hartstikke vrolijk en ben wel de laatste die zich aangevallen zal voelen in deze 'discussie'.
Grapjes maken is no problemo, maar deze grapjes. Nee. Niet gepast en onrespectvol :n .

Wellicht een ander topic zoeken om grapjes te maken