Connected flight missen en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Connected flight missen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 15:49

Ik vlieg best veel, ongeveer 5/6 keer per jaar.
Het overgrote deel is dan buiten Europa.
In de afgelopen jaren is het mij opgevallen dat ik vaker wel dan gaan vertraging heb. Met vertraging bedoel ik dan meer dan een uur. Keer een beetje wachten tel ik niet eens mee.

De reden zijn heel divers, van repetitie tot een vervangende vlucht. Vliegtuigen die al te laat zijn aangekomen en Oja 3 maal al door stakingen.

Mijn record staat op 7 uur vertraging. Wat een ellende.

Afgelopen december had mijn terugvlucht 5 uur vertraging en in januari , ook een terugvlucht 2 uur.

Gelukkig waren dit altijd rechtstreekse vluchten en heb ik 1 maal gedoe in een hotel gehad omdat ze dachten dat ik niet meer kwam. ( blij dat ik op Schiphol wist dat ik vertraagd was en wel gemaild had dat ik een uur of 5/6 later wilde inchecken)

Nu ga ik deze zomer voor het eerst naar Australië. Geen rechtstreekse vluchten maar overstappen. Ik vlieg heen op Dubai, daar heb ik 2.15 voor ik door vlieg naar Bangkok, daar zou ik aan boord moeten blijven en dan vliegen we naar Sydney. Dan heb ik 1.40 voor m'n vlucht naar Alice Springs gaat.
Ik schrok dus best toen ik m'n tickets zag.
Ik ben blij met de " korte" reistijd. Al met al zou ik in 28 uur op bestemming moeten zijn volgens de vliegmaatschappij ( Emirates) maar ik maak me best een beetje druk om de korte overstappen. Iets vertraging en t loopt in t 100.

Wat is jullie ervaring met connected flight? En wat doe ik als het wel in de soep loopt?

Anoniem

Re: Connected flight missen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:52

Als de vlucht vertraging heeft sowieso aangeven bij de stewards zodat je als eerste van boord kan om nog te proberen de vlucht te halen. Dan hoef je in ieder geval niet te wachten in het vliegtuig.

Verder is het de 'fout' van de maatschappij als je gestrand raakt en is het ook hun taak om jouw op te vangen en je op een nieuwe vlucht te krijgen. Doorgaans kan je geplaatst worden op de eerstvolgende vlucht (er zijn altijd een paar "last-minute" stoelen gereserveerd) en krijg je als het nodig is een hotel vergoed.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:29

Emmaa_ schreef:
Verder is het de 'fout' van de maatschappij als je gestrand raakt en is het ook hun taak om jouw op te vangen en je op een nieuwe vlucht te krijgen. Doorgaans kan je geplaatst worden op de eerstvolgende vlucht (er zijn altijd een paar "last-minute" stoelen gereserveerd) en krijg je als het nodig is een hotel vergoed.

Volgens mij geld dit alleen als je met een en dezelfde maatschappij vliegt, óf je een combinatieticket hebt toch? Heb hier ooit bij Delta en AA naar geïnformeerd, en als ik mijn 2e vlucht (die niet samen geboekt konden worden) zou missen omdat ik vertraging met de 1e vlucht had, moest ik zelf voor een nieuw ticket zorgen omdat niemand voor mij verantwoordelijk is. Delta had me dan netjes afgeleverd en bij AA heb ik zelf het risico genomen en ben ik niet op tijd op komen dagen werd mij verteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:38

In dit geval gaat het inderdaad om vluchten die je samen boekt, via een overkoepelende organisatie bijvoorbeeld. Aangezien TS het had over Emirates ging ik er vanuit dat dat hier ook het geval was. Als je losse vluchten boekt kan je hier evt je reisverzekering eens voor inschakelen, die horen daar in ieder geval een refund voor te geven.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:42

Ik denk dat het 't handigst is om deze vraag bij Emirates neer te leggen, zij kunnen je hier de meeste zekerheid over geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:42

Vliegmaatschappijen bieden vluchten aan die haalbaar zijn. De overstappen die ze jou hebben geboden zijn dus haalbaar. Heeft je vliegtuig vertraging waardoor je een vlucht mist, dan zal de maatschappij je omboeken op een volgende vlucht. Ik heb zelf meegemaakt dat mijn vlucht naar Amerika vertraging had, daardoor zou ik mijn aansluiting missen. Al op Schiphol ben ik toen omgeboekt op een volgende vlucht die ik wel kon halen. En toen de vertraging nog langer werd ben ik nogmaals omgeboekt. Hoefde ik niets voor te betalen en ik kreeg vouchers voor eten/drinken. Ook een voucher voor een overnachting die ik gelukkig niet nodig heb gehad omdat het lukte de vlucht te halen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:46

Even afgezien van hoe het zit met vluchten omboeken..

Ik neem aan dat je weet dat je voor flinke vertragingen vanuit en naar EU landen geld terug kan claimen. Ik heb dit laatst ook gedaan na een vertraging van meer dan 4 uur naar de US, kreeg 400 euro terug

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:18

Als het één ticket betreft draagt de luchtvaartmaatschappij er verantwoordelijkheid voor dat jij op je plaats van bestemming aankomt en dat je, indien nodig, voorzien wordt van eten, drinken en een slaapplaats. Het missen van mijn aansluiting is daarom over het algemeen het laatste waar ik me druk over maak. :+ Gewoon melden bij het grondpersoneel en zij nemen je op sleeptouw -- vaak ben je lang niet de enige die naar dezelfde aansluitende vlucht moet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:58

silversomali schreef:
Even afgezien van hoe het zit met vluchten omboeken..

Ik neem aan dat je weet dat je voor flinke vertragingen vanuit en naar EU landen geld terug kan claimen. Ik heb dit laatst ook gedaan na een vertraging van meer dan 4 uur naar de US, kreeg 400 euro terug

Dit is niet helemaal waar. Als je vanuit de USA naar Europa gaat met een Amerikaanse maatschappij heb je hier geen recht op.
Dan moet je het hebben van de goodwill van de maatschappij in kwestie.

Nimber, idd als je het als één ticket hebt geboekt is de maatschappij verantwoordelijk voor evt vertragingen en dat jij op de plek van bestemming komt. Zo zijn wij wel eens in business Class geplaatst omdat onze oorspronkelijke vlucht vertraging had en we anders de trans-Atlantische vlucht zouden missen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:36

Ik las volgens mij dat het geldt zowel naar als van Europa...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:42

Het is allemaal in 1 keer geboekt bij qantas maar wordt voor t grootste deel uitgevoerd door Emirates.

Dank voor jullie antwoorden. Ik ben weer gerust gesteld!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:49

Nu ben ik wellicht een mega dombo, maar wat bedoelen jullie met 'als 1 ticket'?
Ik boek nog weleens bij vliegtickets. Een traject, 3 vliegtuigen en maatschappijen. Hoe zit dat dan?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:51

Emmaa_ schreef:
In dit geval gaat het inderdaad om vluchten die je samen boekt, via een overkoepelende organisatie bijvoorbeeld. Aangezien TS het had over Emirates ging ik er vanuit dat dat hier ook het geval was. Als je losse vluchten boekt kan je hier evt je reisverzekering eens voor inschakelen, die horen daar in ieder geval een refund voor te geven.

Sorry daar had ik weer overheen gelezen hihi!

TS Fijn dat je zo gerustgesteld bent :) Snap je zorg goed hoor, let er ook altijd goed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:51

Palmera schreef:
Ik boek nog weleens bij vliegtickets. Een traject, 3 vliegtuigen en maatschappijen. Hoe zit dat dan?

Stel jij koopt een vliegticket van Amsterdam naar New York, bij TUI. Dan kan het zijn dat je eerst naar Londen vliegt, daar overstapt naar een vliegtuig naar Boston en vanuit daar weer naar New York. Als jij die tickets als reis hebt geboekt via TUI, zijn zij er verantwoordelijk voor dat jij ook genoeg tijd hebt om over te stappen. Zij hebben die tickets namelijk aan jou aangeboden alszijnde 1 reis. Mocht het om wat voor rede dan ook niet lukken om een van die overstappen te halen, bijvoorbeeld omdat je ontzettend lang in de rij staat of omdat de vlucht van Londen naar Boston een uur vertraging heeft, dan ligt de verantwoordelijkheid voor het niet halen van je vlucht bij TUI. Jij hoeft dan dus niet zelf te betalen als je een nieuw vliegticket van Boston naar New York moet kopen

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:54

Als je het bij 1 maatschappij geboekt hebt zijn zij inderdaad verantwoordelijk dat je op je bestemming aankomt. Bij de stewardess melden dat je een korte overstap hebt als er vertraging is, en zij verteld je dan waar je je kan melden als je inderdaad je vlucht mist. Overigens is Emirates in mijn ervaring erg strak op het traject dat jij beschrijft, heb veel precies dat stuk gevlogen en nog nooit substantieel vertraging gehad. Dubai is een heel fijn airport om een snelle overstap te hebben :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:08

Ik heb dat helaas al zo vaak gehad :7
Het goede nieuws is dat je je gewoon kan melden bij de balie van de gate waar jouw vlucht die je had moeten hebben vertrokken is en dan krijg je gewoon een nieuw ticket voor het eerste beste vliegtuig waar nog plek is voor je. Meestal is dat wel binnen een uur :j ik ga me eerlijk gezegd ook nooit haasten om alsnog die vlucht wel te halen, tenzij het een vlucht is die maar 2x P/D gaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:18

silversomali schreef:
Ik las volgens mij dat het geldt zowel naar als van Europa...

Off-topic:
Alleen als de vlucht door een Europese maatschappij wordt uitgevoerd ;)
Zie hier:

De Verordening 261/2004 is van toepassing op:

- Alle vluchten binnen de Europese Unie,
- Alle vluchten die vertrekken vanuit de Europese Unie naar een land buiten de EU
- Alle vluchten die aankomen in een EU lidstaat en uitgevoerd worden door een Europese luchtvaartmaatschappij.
En dan nog onder bepaalde voorwaarden.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:25

Emmaa_ schreef:
Palmera schreef:

Stel jij koopt een vliegticket van Amsterdam naar New York, bij TUI. Dan kan het zijn dat je eerst naar Londen vliegt, daar overstapt naar een vliegtuig naar Boston en vanuit daar weer naar New York. Als jij die tickets als reis hebt geboekt via TUI, zijn zij er verantwoordelijk voor dat jij ook genoeg tijd hebt om over te stappen. Zij hebben die tickets namelijk aan jou aangeboden alszijnde 1 reis. Mocht het om wat voor rede dan ook niet lukken om een van die overstappen te halen, bijvoorbeeld omdat je ontzettend lang in de rij staat of omdat de vlucht van Londen naar Boston een uur vertraging heeft, dan ligt de verantwoordelijkheid voor het niet halen van je vlucht bij TUI. Jij hoeft dan dus niet zelf te betalen als je een nieuw vliegticket van Boston naar New York moet kopen
Ik neem aan dat je TUI reisbureau bedoelt en niet de dochterluchtvaartmaatschappij? Want in dat geval ligt het anders: reisbureaus kúnnen je een self-transfer aanbieden als er geen shared ticket agreement tussen luchtvaartmaatschappijen is, maar het ligt aan hun Ts & Cs wat voor "compensatie" je krijgt voor het niet halen van een vlucht door vertraging o.i.d. Koop jij of TUI het ticket echter bij bijvoorbeeld KLM, maar wordt Londen-New York uitgevoerd door bijvoorbeeld Delta, dan blijft de bal wel bij de maatschappijen liggen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 04:49

Bij vertraging word je idd door de luchtvaartmaatschappij op de eerstvolgende vlucht gezet en tot die tijd 'verzorgd' (afhankelijk van het aantal uur vertraging, krijg je evt een maaltijd of een hotelkamer aangeboden) MITS je idd in een keer van begin tot eind geboekt hebt. In dit geval dus in een keer Amsterdam-Alice Springs.
Ik heb een keer in Dusseldorf gestaan met bestemming Adelaide via Heathrow & Singapore en toen bleek Heathrow gesloten vanwege hevige sneeuwval. De dame van BA heeft ons toen netjes omgeleid via Dubai & Melbourne en we stonden uiteindelijk een half uur eerder in Adelaide dan gepland.
Heb je echter zelf losse tickets geboekt dan is het je eigen probleem en mag je het zelf oplossen. Maar dat is bij jou niet aan de orde als ik het goed lees.

Waar ik me in jouw voorbeeld het meeste zorgen over zou maken is je overstap in Sydney. Aangezien je daar het land in komt, zul je in Sydney door de douane moeten voor je naar je binnenlandse vlucht kunt. De douane hier kan heel lang duren (hoeft niet, maar wij hebben de laatste keer ruim een uur gestaan, om 5 uur smorgens met zeker 15 balies open). Ik wil je niet bangmaken en beweren dat je het niet gaat halen, maar ik zou zeker opschieten en evt vragen of je als eerste van boord mag. Zorg dat je je immigratiekaart in het vliegtuig helemaal invult, scheelt je ook tijd bij de douane.
Al ga ik ervan uit dat degene waar je dit geboekt heeft, dit ook wel weet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 07:44

Ik ben met Emirates naar zuid-afrika gevlogen afgelopen zomer. We hebben in Dubai de vlucht gemist, omdat mijn zusje niet de originele geboorte akte van haar zoontje mee had (ingewikkeld verhaal, kind is geboren in Mozambique). We werden dus geweigerd op de volgende vlucht. Echt afschuwelijk om mee te maken. Ik ben nog nooit zo gestressd geweest, omdat we niet zeker wisten of we verder mochten reizen. Na heeeeeel lang wachten, veel geregel en contact met de ambassade in zuid-afrika hebben we de laatste plekken gekregen op een nieuwe vlucht. We moesten eigenlijk 200 euro pp bijbetalen, maar we hadden zo ongeveer de medewerker van het jaar bij emirates en die heeft gezorgd dat we gratis mee mochten. We kregen van emirates vouchers voor eten en drinken tijdens het wachten. Uiteindelijk na meer dan 30 uur reizen zijn we aangekomen in Johannesburg. Ik hoop zoiets niet meer mee te maken.