Leuke zonvakantie zonder auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Leuke zonvakantie zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 12:16

Mijn vriend en ik zijn momenteel op zoek naar een leuke bestemming voor onze zomervakantie. We willen graag in een mooie omgeving zitten, waar zowel qua cultuur als natuur veel te zien is.
We zijn al best wat leuke locaties tegen gekomen, maar merken dat je vaak een auto nodig hebt om er te komen of bezienswaardigheden te bereiken. Nu hebben wij allebei al een aantal jaar een rijbewijs, maar hebben we sinds het behalen daarvan eigenlijk nooit meer in een auto gezeten. Rondrijden in het buitenland lijkt ons dus niet verstandig.

Maar wat blijft er dan over? We zien het niet zitten om een week lang in een hete stad vast te zitten. (Die fout hebben we eerder gemaakt :') )
Wat we graag zouden willen:
- Een mooie locatie, bij voorkeur aan het strand (maar is geen must)
- Zowel qua stad als qua natuur iets te beleven
- Geen partyparadijs, maar wel levendig (denk aan restaurantjes, terrasjes, etc.)
- Alles goed bereikbaar; te voet of met het OV
- Een lekker zomers temperatuurtje
- Binnen Europa, liefst niet meer dan 6 uur reizen
- Bij voorkeur een kleinschalig hotel of appartementencomplex (geen resort of all-inclusive)

Wie helpt ons aan een mooie bestemming? :)

Anoniem

Re: Leuke zonvakantie zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:09

Corsica misschien? In de zomermaanden kan je direct op Ajaccio vliegen en dat is echt een hele leuke stad. Bij de stad zitten prima hotels die aan het strand zitten en als je goed zoekt zitten die ook op loopafstand van de stad. In de stad zelf is meer dan genoeg te doen.

Porto Vecchio is mijn favoriete stad maar daar kan je niet op vliegen vanuit Amsterdam (wel Brussel). Daar zitten meer hotels en de stad zelfs is iets authentieker.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:15

Toevallig ga ik binnenkort even mijn zusje in Portugal bezoeken. 14 dagen.
We zullen eerst aan de onderkant met de trein van Oost naar West rijden (Algarve)dan naar boven. Wij gaan tot Lissabon (Sintra , kastelen).Alles wordt met de trein, bus, taxi, scooter, fiets(e-bike), gedaan.
Maar aangezien jullie een zomervakantie willen, denk ik dat het noorden van Portugal beter qua temperatuur is. Porto ,Braga, Coimbra. Pracht natuur, beeldige steden.
Zuid- Engeland vond ik ook mooi. Je hoeft dan niet bang te zijn voor hitte... :D We vonden Engeland wel duurder dan Nederland .
Een hotel of appartementencomplex kan ik je niet aanbevelen. Dan kan je beter al een voorkeur voor een land opschrijven. Zoover of Trivago toont hoe andere toeristen over een verblijf dachten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:21

Barcelona lijkt me voldoen aan je wensenlijstje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:23

Valencia! :#

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:25

Griekenland.
Om ergens te gaan kijken kan je heel betaalbaar met de bus en vaak is een taxi ook nog een optie.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:37

Benidorm , vanaf daar kun je makkelijk met openbaar vervoer en of fiets/scooter andere plaatsen/dorpjes bezoeken :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:45

De Algarve in Portugal is een mooie locatie. Het oude gedeelte van Albufeira bijvoorbeeld of één van de andere plaatsen die er liggen. Aan de kust, genoeg te doen en zien, er zijn altijd excursies te boeken dus je hebt niet perse een auto nodig (overigens wel veel leuker; huur een auto en ga lekker touren door kleine dorpjes, als je in Nl kan rijden kun je ook ergens anders rijden), prachtig weer, lekker eten etc.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:17

Portugal lijkt ons inderdaad erg leuk, maar we zouden dan het liefst in een iets kleiner stadje zitten. Is zoiets ook haalbaar zonder auto?

Griekenland hebben we zelf al naar gekeken. Sterker nog, we hadden bijna geboekt naar Kefalonia, maar het leek ons misschien toch niet handig om dat eiland lopend/per scooter te moeten verkennen. (Met een 50cc scootertje kom je misschien niet echt lekker de berg op?) Iemand daar misschien ervaring mee? Of andere Griekse eilanden die wel goed te doen zijn?

De grotere steden die genoemd zijn ga ik eens bekijken :)

Wat betreft het autorijden: Wij hebben allebei al een jaar of 5 ons rijbewijs, maar hebben daarna nog maximaal 5 keer een auto van binnen gezien. In Nederland zou ik ook niet direct durven rijden, dus laat staan in het buitenland. Vind het zelf ook erg jammer, want het lijkt me inderdaad een ideale manier om een land te verkennen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:18

Nee hoor. scooters zijn heel goed te doen. Ik heb daar vaak scooters gehuurd. Ook op Koss, Poros en Zakhyntos gedaan.
Ivm de kinderen nu met de auto.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:50

Wij hebben ook beide keren op Kos en beide keren op Rhodos een scooter gehuurd, met zn 2en erop, denk dat wij samen toch wel over de 160kg gaan en heuvels geen probleem. Soms dan iets minder snel haha

Wij hebben op beide eilanden geen auto gehuurd en alles met de scooter gedaan. Kos kan ook nog heel goed per fiets.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:52

xSwanHeart schreef:
Wat betreft het autorijden: Wij hebben allebei al een jaar of 5 ons rijbewijs, maar hebben daarna nog maximaal 5 keer een auto van binnen gezien. In Nederland zou ik ook niet direct durven rijden, dus laat staan in het buitenland. Vind het zelf ook erg jammer, want het lijkt me inderdaad een ideale manier om een land te verkennen ;)

Jullie gaan pas over een half jaar, ga hier weer rijden, daar profiteer je alleen maar van.
En anders zijn scooters inderdaad ook een optie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:01

Op Kos kan je heel veel met de fiets doen, zeker als je bij Kos-stad een accomodatie zoekt. Er zijn fijne stranden en wat oudheden te bezoeken, zoals het 1e ziekenhuis.
Het is wel toeristisch.
Rhodos en Kreta (buurt van Rethymnon) voldoen ook aan je eisen.

Afgelopen zomer ben ik in Albufeira geweest, voldoet ook aan je eisen :D en Tenerife ook. Alleen weinig cultuur, maar verder voldoet dit ook goed.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:04

Hotel Angela in Parga, vaste land van Griekenland. Perfecte uitvalbasis direct aan het strand, ontbijten op het strand, mooie baai. Klein hotel uit de drukte, maar dichtbij de boulevard.
We hebben me meteora kloosters, Albanië, vikos kloof en de rivier Styx bezocht. Dit alles zonder auto.

Wij hebben genoten! Erg onder de indruk van de natuur en geen all-inclusive te bekennen.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:55

Portugal inderdaad! <3

Als je een niet al te grote maar wel levendige badplaats zoekt kan ik je zeker Lagos aanraden! Vond het zelf 1 van de mooiste en leukste steden van de Algarve!

Mocht je Lagos niks vinden, kijk dan is naar Alvor of Praia Da Rocha!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:00

Cala d OR, Mallorca!
Een niet te touristisch stadje, leuke baaitjes, natuur en cultuur op het eiland :)

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:11

De azoren! ( eilanden van portugal ) 4.5 uur vliegen. Heel mooie natuur. Gemakkelijk te bereiken van strand naar binnenland via busjes , fiets , ...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:20

Barcelona, absoluut Barcelona..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 01:11

Ik vond Barcelona midden in de zomer echt veel en veel te heet. Leuk als je echt alleen maar aan het strand gaat liggen en tussen 12 en 4 uit de zon kan blijven (en in de airco), maar als je ook maar een beetje van de stad wilt zien is het gewoon klote.