Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:54

Wij zijn van Duinkerken naar Dover gevaren. En dan blijft de hond in de auto, maar jij moet er wel uit.
Ook hebben we de overtocht van Rotterdam naar Hull gemaakt. Dan moet de hond in een kennel. Maar de kennel is heel ruim. En je neemt zijn eigen mand of kleedje mee. Ik kan niet zeggen dat mijn hond dat vervelend vond. Als alle honden binnen zijn dan gaat het licht uit. En de honden zijn dan stil. Ik vond het allemaal best goed geregeld. Dit jaar maken we de overtocht nog eens. Het is trouwens een nachtboot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:06

Mag je dan wel bij je hond kijken?
Hond in de auto achterlaten: never.
Dan pakken we de trein wel naar Engeland.

Kennel kent onze hond niet, maar als je er als eigenaar af en toe bij mag zou het misschien kunnen

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:08

Knakker schreef:
yvje86 schreef:
Ja ik! Een rondreis van 3 weken door Zweden/Noorwegen met mijn man en onze border collie.
Het duurt nog ongeveer een half jaar maar ik heb er erg veel zin in, we moeten wel nog eea regelen wat betreft inentingen etc.



moet je voor die landen ook speciale inentingen hebben dan?


Wat betreft Noorwegen; even opletten mbt de ontwormingsregel, zie hieronder;

http://www.dogsincluded.nl/vakantie-inv ... rwegen.php

Verplicht ontwormen
Hierbij is iets veranderd: je hond moet binnen 120 uur tot 24 uur voor grensovergang door een dierenarts ontwormd worden met een middel dat Praziquantel of Epsiprantel bevat. Je dierenarts vult dit in het paspoort in, hierbij moet de datum en het gebruikte merk vermeld worden. Als je via Zweden naar Noorwegen reist, is het misschien nog een goed idee om in Nederland je pillen te kopen en ze door een Zweedse dierenarts te laten toedienen. Je hoeft dan in Zweden uitsluitend consultkosten te betalen (tussen de 220 en 300 SEK).

Blijf je langer dan 28 dagen in Noorwegen dan moet de ontworming herhaald worden door een Noorse dierenarts. Hiermee vervalt dus de vroegere regel dat je hond binnen 10 dagen na grensovergang ontwormd moest worden.
Verplicht aanmelden

In Noorwegen moet je altijd je hond ter inspectie aanmelden bij de douane aan de grens (′goods to declare′). Alleen als je via Zweden de grens over gaat hoef je je hond niet aan te melden bij de douane.

Verbod bepaalde hondenrassen
In Noorwegen zijn de volgende honden niet welkom: Pitbull Terriër, Fila Brazileiro, Tosa Inu, Dogo Argentino, American Staffordshire Terriër, de Tsjechoslowaakse wolfhond en honden die een kruising zijn van de hond met de wolf. Honden die lijken op (kruisingen van) bovenstaande rassen moeten door middel van een stamboom kunnen bewijzen dat ze niet tot de verboden rassen behoren (bv. ook de Saarloos Wolfhond). Kijk voor meer informatie op website van de Noorse VWA: Mattilsynet.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:23

Qua tijd maakt boot / trein niet zoveel uit, maar qua gemak en kilometers wel vind ik. Hond kan uitgelaten worden op het dek, daar zijn zandbakken :)

Hond in auto laten doe ik ook niet, dus als we naar zuid Engeland rijden kiezen we ook altijd voor de trein

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:28

Ik ga ook even meelezen als dat mag.. Wij hebben de luxepositie dat mijn ouders een winkel aan huis hebben en dus altijd thuis zijn. Ze hebben zelf ook een hond die heel goed met onze hond kan, dus als wij onze vakanties niet tegelijk plannen kan onze hond eigenlijk altijd bij mijn ouders terecht.
Afgelopen vakantie heb ik m'n hond best wel gemist en zodoende zijn we er over aan het nadenken om hem mee te nemen.
Ik volg.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:38

Wij hebben sinds enkele maanden een herplaatser in huis en het idee is om hem mee te nemen naar Schotland van de zomer. We gaan met de auto en daktent dus hij zal 's nachts in de auto slapen. Als we met onze trekkerstent gaan wandelen zal hij bij ons in het kleine tentje moeten, maar dat gaan wij eerst testen of dat goed gaat.
Ik lees op internet overal dat Schotland een hondvriendelijk land is dus ik ben erg benieuwd!

Zijn er trouwens meer mensen die de hond in de auto laten slapen tijdens het kamperen?

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:47

Fabster schreef:
Wij zijn nu aan het kijken voor (Noord) Engeland. Wij kijken elk jaar in de kerstvakantie Harry Potter. En elk jaar zeggen we: we moeten daar toch eens heen. Eens kijken of we dat dit jaar eens echt kunnen doen. Ik ben zelf al eens in Schotland en Zuid Oost Engeland geweest. Ik vind het daar echt prachtig! Nog nooit de honden mee gehad. Naar Schotland had ik nog geen honden en toen in Engeland nog allemaal gedoe met bloed en quarantaine enzo. Maar nu dat allemaal is opgeheven, kunnen ze gewoon mee! Hopelijk haalt Miep het nog. Die wordt in maart 14 . Wat dat betreft is Engeland voor haar ook perfect. Veel wijdsheid, maar geen bergen. Die redt ze niet meer.

Zijn er mensen met ervaringen met hond in Engeland?


Wel behoorlijke heuvels en hellingen in Noord Engeland! Dus dan zou ik even goed kijken waar je gaat wandelen. The Lake District is prachtig! Maar wel heuvelachtig.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:12

wij gaan regelmatig op reis met 7 honden maar dan om te trainen.

Denk aan:
- Internationale pas, werkende chip en de passende entingen.
- Sommige landen is een wormkuur verplicht.
- Vraag na ivm muilkorfplicht en hoe de hond vast moet zitten in de auto
- Denk aan tekenziektes in bepaalde landen daar de bescherming daar top moet zijn.
- Geld ook voor hartworm en dergelijke.

qua meenemen:
- adreslijst van dierenartsen in de omgeving
- neem een behoorlijke EHBO tas mee voor de honden.
- Genoeg afgepast voer
- Voldoende water mee ook voor als je pech onderweg hebt of file.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:54

Anoniem schreef:
Mag je dan wel bij je hond kijken?


Kennel kent onze hond niet, maar als je er als eigenaar af en toe bij mag zou het misschien kunnen



Je mag om 22.00 bij je hond kijken, maar dat is niet aan te raden. Omdat dan het licht weer aan gaat en de honden weer als een dolle tekeer gaan. Gewoon laten rusten en s'morgens weer ophalen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:41

Bismarck schreef:
Wij hebben sinds enkele maanden een herplaatser in huis en het idee is om hem mee te nemen naar Schotland van de zomer. We gaan met de auto en daktent dus hij zal 's nachts in de auto slapen. Als we met onze trekkerstent gaan wandelen zal hij bij ons in het kleine tentje moeten, maar dat gaan wij eerst testen of dat goed gaat.
Ik lees op internet overal dat Schotland een hondvriendelijk land is dus ik ben erg benieuwd!

Zijn er trouwens meer mensen die de hond in de auto laten slapen tijdens het kamperen?


Dat kamperen in je tentje ben ik heel benieuwd naar. Waren wij ook nog eens van plan. Nog nooit geprobeerd, want dochter nog te klein, maar nu is ze 13 en kan dat best. Lijkt me zó gezellig! Ben alleen benieuwd of he dan nog wel slaapt. Mijn oudje slaapt héél soms bij mij in bed, als ze heel bang is (onweer of ander extreem weer). Ze begint altijd lekket bij me, maar aan het einde heeft zij het hele bed en ik lig op een randje _O- .

Dat uitlaten op het dek wist ik niet. Dat is handig. Maar ben zelf geen botenmens.

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:49

Wij gaan komende zomer naar Zuid Engeland met de honden.
Entingen krijgen ze elk jaar en rabiesenting hebben ze vorig jaar gekregen om mee te kunnen naar Zwitserland.
Speciale wormenkuur doe ik paar dagen voor vertrek bij de dierenarts.

Of we nemen de boot vanaf Calais en blijven 90 minuten overtocht met de honden in de auto zitten.
Of we nemen de trein vanaf Calais en dan is de oversteek 30 minuten.

Honden vinden het heerlijk om mee te gaan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:58

Wij gaan met de camper naar Noorwegen. Zijn nu aan het uitzoeken welke overtocht het beste is voor de hond, of met de brug naar Zweden en dan verder rijden, of de lange overtocht met boeken van een hut waar de hond mee in mag. Nadeel is wel dat daar fikse kosten aan vast zitten (600 euro net die dag dat we de overtocht zouden maken), moet dus nog even uitzoeken wat tijdstechnisch het mooiste is.
Afgelopen jaar ook met de hond in de camper op vakantie geweest en dat beviel heel erg goed.

Verder nog eens zoeken naar dierenartsen in het noorden van Noorwegen. Als we halen wat we willen, is de terugweg het gunstigste om een stuk via Finland te doen, maar daar gelden dezelfde ontwormingsregels. Zo ook als we weer via Finland Noorwegen in komen.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:42

Neonlight schreef:
Wij gaan met de camper naar Noorwegen. Zijn nu aan het uitzoeken welke overtocht het beste is voor de hond, of met de brug naar Zweden en dan verder rijden, of de lange overtocht met boeken van een hut waar de hond mee in mag. Nadeel is wel dat daar fikse kosten aan vast zitten (600 euro net die dag dat we de overtocht zouden maken), moet dus nog even uitzoeken wat tijdstechnisch het mooiste is.
Afgelopen jaar ook met de hond in de camper op vakantie geweest en dat beviel heel erg goed.

Verder nog eens zoeken naar dierenartsen in het noorden van Noorwegen. Als we halen wat we willen, is de terugweg het gunstigste om een stuk via Finland te doen, maar daar gelden dezelfde ontwormingsregels. Zo ook als we weer via Finland Noorwegen in komen.


Wat leuk, wij gaan ook richting Noorwegen met Mika en camper! :D Wanneer gaan jullie?

Wij maken overigens de oversteek via de brug, mij krijg je niet op zo’n boot... :o

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:45

Hallo!

Ik had zelf al een topic gemaakt maar krijg geen reacties :’). Ik wil dit jaar ook op vakantie met mijn twee Ridgebacks. Ik wil naar de Dolomieten. Zal straks het topic even doorlezen. Zijn er hier al mensen eens geweest? Met of zonder hond, dat maakt me niet zo veel uit. Tips zijn altijd welkom. Rondtrekken met een camper lijkt me ook mega gaaf maar ik ben alleen dus dat durf ik eigenlijk niet zo goed :’).

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:51

Wij zijn afgelopen jaar naar Italië geweest en ook in de Dolomieten. Zorg dat je een muilkorf hebt, in liften bijvoorbeeld verplicht.

Wij vertrekken meeste kans 27 juli naar Noorwegen. De 26ste kunnen wij de camper ophalen.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:55

Dat wist ik niet. Goed om te weten. Moeten ze die ook om als je aan het wandelen bent? Mijn vakantie zal vooral bestaan uit wandelen en de natuur daar ontdekken.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:02

Wij gaan over een paar weken naar Tenerife en vliegen met 1 hondje daar naar toe, voor ons de eerste keer dat we onze hond mee nemen op een vliegvakantie, best spannend vind ik het. We gaan meestal met de camper naar Oostenrijk. Weet iemand nog een leuk hotel of appartement in Oostenrijk waar de honden mee mogen??

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:59

In openbare dingen is muilkorf plicht. Bussen en zo. Omdat wij met de camper waren hebben we een paar keer de bus gepakt vanaf de camping. Zijn ook de enige momenten waar wij de muilkorf om moesten doen, bus en de gondel.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:33

Oke dankje Neo. Wij gaan met de auto dus zullen geen openbaar vervoer pakken.

Ik heb accomodatie geboekt en heb er zin in. Wordt mijn eerste vakantie sinds dik 4 jaar dus werd ook wel eens tijd. Heb 10 nachten geboekt in mei :-)!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:25

maras schreef:
Wij gaan over een paar weken naar Tenerife en vliegen met 1 hondje daar naar toe, voor ons de eerste keer dat we onze hond mee nemen op een vliegvakantie, best spannend vind ik het. We gaan meestal met de camper naar Oostenrijk. Weet iemand nog een leuk hotel of appartement in Oostenrijk waar de honden mee mogen??


Ben heel benieuwd hoe het gaat met vliegen. Als mijn oude hond dood gaat, zijn we dat ook van plan. Moeten we wel ook een auto kunnen huren waar een hond in mag.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:42

Fabster schreef:
maras schreef:
Wij gaan over een paar weken naar Tenerife en vliegen met 1 hondje daar naar toe, voor ons de eerste keer dat we onze hond mee nemen op een vliegvakantie, best spannend vind ik het. We gaan meestal met de camper naar Oostenrijk. Weet iemand nog een leuk hotel of appartement in Oostenrijk waar de honden mee mogen??


Ben heel benieuwd hoe het gaat met vliegen. Als mijn oude hond dood gaat, zijn we dat ook van plan. Moeten we wel ook een auto kunnen huren waar een hond in mag.


Wij zijn ook heel benieuwd hoe dat gaat met het vliegen, ik heb een speciale tas waar hij met zijn hoofd uit kan maar met genoeg ruimte om ook in te kunnen gaan liggen. Wat betreft de huurauto.....daar heb ik eerlijk gezegd niet over nagedacht, hij gaat in de tas in de auto......ik hoop eigenlijk dat dit geen probleem oplevert. We doen verder ook niet veel met die auto, van vliegveld naar het huis en misschien af en toe een wandeling op zoeken, ik doe hem dan weer in de tas.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:54

Maar je hebt dan wel een pocketformaat hond, neem ik aan. Ik heb er 1 van 25 kg. Dat werkt net even anders... :+

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:12

Klopt dan moet je echt een klein hondje hebben anders gaan ze als ruimbagage of vracht. Voor meenemen in de cabine geldt: Het totale gewicht van huisdier + reistas of kennel mag maximaal 8 kg (18 lbs) zijn.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Op vakantie met de hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:20

Ja precies. Dat heb ik ooit met katten gedaan, maar met deze hond gaat dat niet werken :D

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:43

Bismarck schreef:
Zijn er trouwens meer mensen die de hond in de auto laten slapen tijdens het kamperen?

Kan heel goed, al slaapt mijn hond veel liever in de tent :D Als ze nat is slaapt ze wel in de auto, ik moet geen natte hond in de slaapcabine. Nu zit ze sowieso graag in de auto, dus dat kan op vakantie ook. Ik laat haar op een boot ook rustig een paar uur in de auto, veel liever dan een onbekende kennel tussen andere honden. Lange overtochten doen we niet. Mijn ervaring is dat wanneer je het bootpersoneel laat weten dat je hond in de auto zit je ook tussendoor op het autodek mag gaan kijken hoe het gaat.

Beest is dolgelukkig als we gaan kamperen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding