Bali

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Bali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 13:09

Hallo allemaal :wave:
In oktober ga ik met mijn familie naar Bali. Waanzinnig natuurlijk!
Hebben jullie ervaring met dit eiland? Wat zijn echte do's en en dont's? Ik zou heel graag olifanten zien, maar dan wel in een diervriendelijke/natuurlijke omgeving, iemand tips?
Ik hoor het graag!

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:40

Hoi! Ik heb vorig jaar vier maanden op Bali gewoond. Aanrader is, neem een privéchauffeur voor in ieder geval 1 dag en vraag of hij jullie het eiland laat zien.
poedersuiker en Seminyak zijn druk, leuk voor een dag of 2.
Wil je rust, zoek dan of uluwatu/nusa dua op (is wel duurder maar rustiger) en anders verder naar het noorden toe zoals amed, lovina, singaraja etc.
Vanaf Sanur of Padang Bai kan je ook makkelijk naar Nusa Lembongang en Nusa Penida dat zijn ook mooie eilanden en erg rustig. Is zo'n 25 min met de boot. Gili eilanden kan je ook naartoe maar dan zit je wel 2 uur op de boot (ik werd zeeziek). Duiken is daar heel tof!
Canggu is geliefd onder de surfers. Ubud ook een aanrader, leuke marktjes waar je souvenirs kan kopen. Daar zit ook Monkey Forest, ik ben zelf naar een ander monkey forest geweest genaamd bukit sari sangeh. De apen waren daar vriendelijker. Hoorde over MF ubud dat de apen bijten. Er liep bij ons ook constant iemand mee om de apen weg te houden als we het niet fijn vonden.
Ik deed overigens alles op de scooter maar heb daarvoor ook al 5 maanden op Java gewoon en rondgescooterd.
Mocht je een keer willen stappen, zijn La Favela en Skygarden de clubs waar veel mensen heen gaan.
White sand beach en blue point uluwatu zijn echt mooie stranden.
Verder zijn er een aantal tempels de moeite waard om te bezoeken. Beste om vroeg in de ochtend te gaan.
Let op met taxi's alleen bluebird group taxi's zijn betrouwbaar alle andere taxi's zijn oplichters.
Wil je zelf een scooter huren dan is balibikerental.com een aanrader. Veilige scooters en levering aan de deur over het gehele eiland.

Je vraag over olifanten kan ik niet met alle zekerheid beantwoorden maar zover ik weet is er alleen een dierentuin en die blijkt niet echt diervriendelijk te zijn. Bali draait toch vooral om toerisme en daar zoveel mogelijk op verdienen. Dieren worden er niet echt top behandeld. Heb overigens wel paardgereden daar en die paardjes stonden er goed bij. Alhoewel het personeel dat meereed niet echt vriendelijk was naar de pony's.

Mocht je nog meer willen weten, let me know!
Laatst bijgewerkt door Emmarosaly op 19-02-17 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmarosaly

Re: Bali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:41

Poedersuiker moet K*uta zijn

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 17:03

Dankjewel!
Mijn ouders zijn er vorig jaar ook al geweest en hadden het al over een privéchauffeur :) ook staat voor mij op het programma een aantal dagen een scooter huren. Ik ben ontzettend benieuwd, ben nog nooit die richting op geweest. Wij zitten in een redelijk niet toeristisch gebied (waarvan ik de naam even niet weet). Heb je ervaring met de dolfijnen tochten? Mocht je verder nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:47

Ik geloof dat je voor een scooter officieel wel een internationaal rijbewijs nodig hebt. Ze verhuren je scooters heel makkelijk maar je bent dan niet verzekerd en als je aangehouden wordt heb je ook dikke kans dat je de politie een "boete" moet betalen (tussen haakjes omdat je de agent dan eigenlijk gewoon omkoopt, het zijn geen officiële boetes). Wij hebben het daarom afgelopen september niet gedaan.

Ik vond Ubud heel leuk, Lovina vond ik niet zo bijzonder en Seminyak vond ik vreselijk := Er is een wandelpad door de rijstvelden heen vanuit Ubud naar Karsa Cafe, ben even vergeten hoe het heet maar als je op Karsa Cafe googlet vind je het wel. Dat vond ik echt heel leuk en het is ook een erg goede spa :j
Privechauffeur is inderdaad echt een aanrader! Pura Ulun Danu vond ik een van de mooiste tempelcomplexen, mooie omgeving ook.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:50

Aaah ik ga over 2 weken naar Indonesie dus ik volg! Ik wil heel graag met mn vriendin paardrijden langs de rijstvelden, heeft iemand daar nog tips voor?

We gaan (waarschijnlijk) naar Jakarta, yogyakarta, sumatra en misschien nog naar Flores als we tijd hebben. Dus ergens in die regios. Wij zullen denk ik wel een keer een scooter huren. Zeker op bali waar we ruim een week zullen zitten.

:)

poedersuiker, ubud staan op de planning ja, en zeeschilpadden en oerang oetans

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:57

Internationaal rijbewijs kan je bij de anwb in Nederand krijgen voor 18/19 euro. Wordt direct voor je geregeld. Ik had een globetrotterverzekering met alles erop en eraan maar ongeluk met scooter kon onder geen enkele voorwaarde verzekerd worden. In die landen is het verkeer zo'n chaos dus ze raden het af om zelf te rijden. Het is wel te doen maar je moet gewoon goed uitkijken en niet als een malle rond rijden.

Wat betreft het paardrijden, heb ik op bali bij deze stal gereden: https://m.facebook.com/KudaPStable/
Paarden stonden er goed bij en wij hadden aangegeven goed te kunnen rijden dus mochten we los door de rijstvelden en in galop over het strand. Mijn paard ging kneiterhard en stond te stuiteren in zee, heb echt een leuke rit gehad toen!

Op Java heb ik bij een Nederlandse vrouw gereden, Anna. De stal heet Havana Horses en ligt in Salatiga. Dit is zo'n 2/2,5 uur rijden met de scooter vanaf Jogjakarta. Ritten zijn alleen in de ochtend of einde vd middag ivm warm weer. Het is een natural horsemanship stal dus alles zonder bit en paarden staan 24/7 buiten op natuurlijk voedsel. Hele leuke rit door de bossen en rijstvelden gemaakt. Zat op een jong paardje en we reden maar met zijn vieren. Ik, een vriendin, Anna en haar man. Zeker een aanrader!

Ik heb vier maanden in Seminyak gewerkt en gewoond en precies toen gingen ze stoepen aanleggen in de straat waar ik woonde, zwaarirritant maar je went eraan. Sommige dingen zijn zo onlogisch maar je past je aan en het is leuk om te zien hoe zij hun probleempjes op lossen.

Mocht je in aanraking komen met de politie. Niks betalen en ook niet meegaan naar het bureau. Zeg maar dat een familielid in Jakarta werkt voor de ambassade en dat ze die moeten bellen of dat je hun baas wilt spreken enz. Dan zien ze er vaak snel vanaf want ze weten dat ze illegaal bezig zijn.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:57

Qua paardrijden; http://www.balihorseriding.com/ mijn oude studenten :) doe ze de groetjes van Ramona :).
Nederlandse eigenaren, fijne grooms, Nederlandse en locale paarden die gewoon netjes te rijden zijn :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:11

Ik ga in juli 2 weken naar Bali, dus lees graag mee :)
Paardrijden lijkt me ook leuk daar!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:52

Bali! <3

Wat wij erg leuk vonden was de Marine Walk! Hierbij loop je over de zee bodem met een zuurstof helm. Dit wordt dan gecombineerd met snorkelen en een fiets tocht over het eiland Nusa Pendia!
http://bali-marinewalk.com/
Echt een super ervaring! :D

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:49

Ik ga in mei 2,5 week naar Bali dus volg graag het topic. Ik ben momenteel bezig om een soort van route te bepalen. Nog wel een uitdaging, maar heb er ontzettend veel zin in!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:05

citroen schreef:
Bali! <3

Wat wij erg leuk vonden was de Marine Walk! Hierbij loop je over de zee bodem met een zuurstof helm. Dit wordt dan gecombineerd met snorkelen en een fiets tocht over het eiland Nusa Pendia!
http://bali-marinewalk.com/
Echt een super ervaring! :D

Is zeker wel wat prijzig of niet?

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:08

Ik ben in Bali geweest. Boek niet je hotel in Nederland omdat je dan veel te veel betaald. Ga gewoon daar een mooi hotel binnen en vraag een kamer. Dan zit je zo voor nog geen 10,- per nacht in een prachtig hotel. Bali is super mooi, geniet er van!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 20:59

Nog een vraagje voor de mensen die inmiddels naar Bali zijn geweest...
De Hidden Canyons... weet iemand hier iets van? Nog andere leuke uitjes in deze regio?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:06

Wij hadden hem op de planning staan maar uiteindelijk niet meer gelukt. Volgens mij moet je er wel behoorlijk wat klimmen. De kanto lampo waterfall is een halfuur er vandaan en écht een aanrader.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 21:54

Bedankt voor je reactie angelax. Ben je toevallig ook in Monkey Forest geweest is Ubud? Ik heb gehoord dat de apen daar niet alleen brutaal zijn, maar ook lelijk kunnen doen. Weet iemand of dit klopt?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:02

De apen in ubud waren wel redelijk opdringerig, ik had een lange rok aan en die werd vastgegrepen door een aap. Vond ik niet heel chill.

Dolfijnen spotten schijnt nogal naar te zijn, de dieren worden opgedreven dus niet diervriendelijk. Dat hebben wij dus overgeslagen na meerdere slechte verhalen van vrienden en collega's.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 00:52

Bukit sari sangeh is ook een monkey forest, stuk rustiger en wel wat kleiner. Er loopt een man van daar met je mee en de apen luisteren naar die mensen dus ze klimmen pas op je als dat wordt aangegeven.
Dolfijnen spotten zelf niet gedaan maar hoorde daar hetzelfde als bovenstaand over, niet vriendelijk...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 01:15

Ik zie dat niemand de Gili eilanden genoemd heeft.

2 uur met de boot en een waar paradijs. Er zijn verschillende eilandjes en gemotoriseerde voertuigen zijn niet toegestaan. Dus alles is met paard en wagen, fiets of lopen.

Gili Trawangan is de grootste en dan heb je nog Gili Air en Gili Meno.

Uluwatu is mooi en k.uta was druk maar wel leul om te winkelen.
Wij waren er maar een week voor een bruiloft (precies een jaar geleden trouwens) dus we willen binnenkort nog eens terug om wat meer te doen.

Overigens wat eulogy verteld over de scooters klopt. Wij waren van de weg geplukt door de politie haha.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 02:00

Vivian__ schreef:
Bedankt voor je reactie angelax. Ben je toevallig ook in Monkey Forest geweest is Ubud? Ik heb gehoord dat de apen daar niet alleen brutaal zijn, maar ook lelijk kunnen doen. Weet iemand of dit klopt?

Mijn vriend is dit jaar nog gebeten in Monkey forest door een kleine opdringerige aap..
We hadden een flesje water gehaald, vriendlief wilde hem net aan mij afgeven en ineens sprong er een aap op zijn rugtas en ging in zijn nek zitten om te vlooien.
Eerst wel een grappig gezicht, tot hij aan zijn oor begon te trekken..
Geprobeerd op een vriendelijke manier de aap eraf te jagen, en werd hij zo in zijn vinger gebeten :=
Gelukkig is immunoglobuline achterhaald volgens de GGD hier in Nederland, dus heeft mijn vriend die niet hoeven halen (anders kost het je een vlucht naar Singapore, ze hebben slechts 2 grote ziekenhuizen op bali die het goedje wel eens op voorraad hebben, toen wij er waren ging het ruim een maand duren voor ze het weer binnen zouden krijgen)
Gelukkig was 5x rabiës enten in dit geval voldoende en heeft hij 'geluk' gehad.
Maar goed, ze kunnen dus behoorlijk opdringerig zijn alleen dit geval mijn vriend zijn eigen schuld.. Zolang je eigenlijk geen eten of drinken in handen hebt of recent hebt gehad, valt het wel mee.

Ik lees trouwens over het dolfijnen spotten dat de dolfijnen opgedreven worden, dat schijnt te zijn als je smorgens vroeg gaat ja, dan gaan ze met 50 boten tegelijkertijd de zee op.. Neem je een boot van een uur of 8/9 smorgens dan ben je met misschien 5 andere boten op de zee en zie je er ook ruim 50 zwemmen en springen. Ze maken wel vaart om in de buurt te komen, maar leggen de boot dan volledig stil en de dolfijnen komen er zelf langs en onderdoor zwemmen. Bij ons is het in ieder geval onwijs rustig gegaan en was onwijs gaaf om ze te zien.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 02:25

Leuk dat je naar Bali gaat! Wij zijn er op dit moment een rondreis aan het maken. Zitten nu even op Lombok. Ook erg mooi en veel minder toeristisch dan Bali! Morgen vliegen we weer terug naar Bali om daar nog wat plekken te bekijken.

Maar wij zijn al in Ulu watu geweest. Dat was erg mooi! Vooral inderdaad Blue point. Daarna dagje in Jimbaran geweest, verder niet heel bijzonder, maar wel leuk om door de straatjes te zwerven.

Nusa Lembognan was erg leuk! Daar een dag rond gereden op de scooter en alle mooie plekjes gezien.

Gili Trawagan vonden wij tegenvallen. Veels te druk en teveel toeristen. Gaat vooral om de feesten 's avonds. Daar wel een snorkletour gedaan en daarbij een lunch op Gili Air. Daar was het veel relaxter! En kreeg ik veel meer het vakantie gevoel!

Voor de rest van Bali kan ik je over een weekje meer vertellen haha, dat moeten we nog gaan ontdekken

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 07:59

Over dierenleed gesproken, op Gili Trawangan werd ik erg verdrietig van de pony's voor de wagen. Gelukkig alleen een uur op dat eiland geweest om over te stappen voor de boot. Veel te zwaar beladen, alles in de volle zon, wondjes van tuig dat schuurt, zwaar hijgend van de hitte en de belasting. Op Meno ook gezien maar kleinschaliger en wat diervriendelijker. Meno overigens erg relaxed verder.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:49

Vivian__ schreef:

Ik vond het zelf meevallen. Je moet zelf gewoon zorgen dat je geen losse spullen bij je hebt, ze je niet in de ogen kijkt en je arm uitsteekt etc.. onder begeleiding hebben we fotos kunnen maken dat ze op ons klommen met wat eten.

Gili trawangan vind ik zelf een enorme aanrader. En die pony's voor de kar heb ik proberen 'doorheen' te kijken. Snorkelen is daar een aanrader en huur een fiets.

Ik ben ook bij de olifanten geweest trouwens. Staat bekend als een heel diervriendelijk park. Vond het erg leuk, ze gaan je knuffelen een bloemenkrans omdoen en hun maken gratis fotos. Alleen vond ik het zelf jammer dat ze vaststonden zodra ze niet bij de toeristen stonden.

Voor taxis kan je gewoon uber gebruiken.