Mijn 3mnd werk/reis/verliefd avontuur in Zuid-Afrika

Moderators: Muiz, NadjaNadja, Dani, Firelight, Essie73

laughterline

Mijn 3mnd werk/reis/verliefd avontuur in Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 15:42

Wat vorig jaar rond april/mei allemaal een beetje begon als een gek idee om een vriendin en bokker Iriscope op te zoeken in Zuid-Afrika, werd uiteindelijk werkelijkheid. Op 16 oktober '16 vloog ik naar Zuid-Afrika om daar 2 maanden vrijwilligerswerk te doen met paarden bij een resort en 1 maand rond te reizen. :D De eerste keer voor mij buiten Europa, de tweede keer voor mij dat ik in m'n eentje weg ging.

In augustus heb ik 4 weken vrijwilligerswerk gedaan in Kefalonia (Griekenland), dat was een beetje het voorproefje voor ZA. Ook al heeft me dat enorm geholpen, nog steeds was ik best wel zenuwachtig. Waar kom ik nou echt terecht, zullen de mensen leuk zijn, zullen de paarden leuk zijn, kan ik het lichamelijk aan (nog herstellende van een ongeluk), ga ik m'n vrienden/familie/dieren niet te veel missen, wat als het niks is, etc, etc. Dramaqueen :roll: But off we go!

Na 12 uur in een vliegtuig te hebben gezeten, films en series te hebben gekeken, best lekker vliegtuigeten heb gehad, stond Iris op me te wachten op het vliegveld in Kaapstad. Alle spanning kwam er uit. Lekker janken :') We hadden samen twee weken de tijd voor ik vrijwilligerswerk ging doen. Een vriend van haar was ook mee en die kon ik dus echt niet verstaan, wat een accent! Ik dacht dat wordt nog wat als ik straks moet werken haha. De volgende dag ging het gelukkig een stuk beter, hij bleek die avond al wat biertjes op te hebben gehad :+

Tijd om Kaapstad wat te verkennen. Erg groot en veel mooie stranden om uit te kiezen.
1.
Afbeelding

Ook al weet je het natuurlijk wel, nu zie je het met eigen ogen. Het is een land met ontzettend veel contrast, grote luxe huizen in bijv Kaapstad en aan de rand van de stad krottenwijken. Oa vanuit de krottenwijken zijn er bijvoorbeeld een hoop mensen die dagelijks een aantal uren moeten lopen om naar het werk te gaan. Iets wat wij in Nederland ons moeilijk kunnen voorstellen. Zo leven de mensen in de bediening alleen van de fooi die ze krijgen. Op de eerste dag gingen we bijv. ergens ontbijten, de jongen die onze tafel serveerde ging zich eerst helemaal netjes voorstellen om zo een goede indruk te geven en extra fooi te krijgen.

Na een paar dagen in en rondom Kaapstad te hebben gereisd, gingen we een roadtrip doen naar de Gardenroute. Wauw. Wauw. Tsja. Ik hou van natuur, dan zit je daar goed. We begonnen in Plettenbergbay. Daar aangekomen gingen we eten bij een restaurant naast het strand. Tijdens het eten spotte we een groep van ±20 dolfijnen! Wauw <3

Tijd om het paard op te gaan. We hadden een safari te paard geboekt. Heel apart en onwijs tof om tussen de zebra's te lopen, op een aantal meter van een neushoorn te staan, buffalo's te zien, etc.

2.
Afbeelding

De volgende dag gingen we naar een van m'n favoriete plekjes die ik daar heb gezien: Robberg Nature Reserve, een schiereiland. Het was best een pittige tocht, veel klimmen, klauteren en weer bijkomen, maar de uitzichten waren geweldig.

3.
http://boktimg.nl/img/m/7MzZVA.jpg

4.
Afbeelding

Na 5 dagen Garden Route waren we weer terug in Kaapstad. Op naar de bekende wijk Bo-Kaap. Een wijk vol met felgekleurde huisjes. Dit was vroeger een armere wijk, waar de bewoners hadden besloten het een vrolijker tintje te geven door alle huizen in een felle kleur te schilderen. Na wat foto's te hebben gemaakt liepen we gewoon nog even met de camera door de straten, toen we werden gewaarschuwd door 2 vrouwen die er woonde, dat we onze camera meteen weg moesten stoppen en we beter bij hun konden komen staan. Er kwam een groepje van 5 jongens door de straat lopen. Zij wonen hier niet maar komen hier naartoe om te stelen van toeristen... Een van de vrouwen was wat ouder en zag er prachtig uit met haar felblauwe hoofddoek voor haar gele huis, ook had ze een prachtig gezicht. Na toestemming te hebben gekregen heb ik haar op de foto gezet. Wauw..

5.
Afbeelding

Op 1 november ging ik naar het resort in Gansbaai waar ik 2 maanden ging werken met de paarden. Het is een 5 sterren resort, waarbij de gasten allerlei activiteiten kunnen doen, waaronder paardrijden. Wat een prachtige plek. Een en al natuur, weg van de drukte van Kaapstad. Heerlijk! Ik was blij toen ik zag dat de paarden er goed uitzagen, ze goed werden verzorgd en dat ze lekker veel buiten kwamen in hun grote paddock paradise.

De 3 dames vooraan bij het hek, wachten tot ze naar hun stal mogen want ze weten natuurlijk dat daar eten klaarligt. De middelste was een van m'n favoriete, Calypso. Onwijs gevoelig en snel. Ze rijden haar bitloos maar is op een pinkje te rijden. Heerlijk lief dier!
6.
Afbeelding

Not a bad office right? :P Degene achter me maakte deze foto, ik zit op Calypso. We rijden hier op een van m'n favoriete stukjes, een prachtig uitzicht over de kust.
7.
Afbeelding

M'n lieve kleine bolle draak Dapper :+ Een beetje mijn projectje. Dapper zetten ze in voor de kinderritjes, ontzettend lief voor kinderen, maar wat stout bij volwassenen. Hij wordt dan ook niet ingezet bij de echte ritten, mede door z'n kleine formaat, maar dus ook vooral door z'n karakter. Dapper moest weer 'back in shape' worden. Dus als we een stapritje hadden met onervaren mensen, liep ik achteraan met Dapper. Maar ga je sneller, komt de hengst in zich naar boven _O- Dapper is rond de 18 jaar en werd pas ruin toen hij 14 pas. Hij kan zich opvreten joh, wil alleen maar racen, loopt met z'n hoofd tussen z'n benen te trippelen van links naar rechts. Ze zeggen toen hij nog wat slanker was dat 'ie flink kon bokken, maar ik heb het gelukkig niet meegemaakt. Maar wat een heerlijk ding zeg. Normaal gesproken vind ik hittepetitjes helemaal niks, maar Dapper voelde gewoon heerlijk vertrouwd. Ik mis 'm dan ook wel! M'n favorietje :)

8. Maar kijk dat koppie dan <3
http://boktimg.nl/img/m/6oUPC6.jpg

9.
Afbeelding

10. Met Calypso :)
http://boktimg.nl/img/m/ZNK9rk.jpg

Van de mensen die op het resort werken, zijn er veel tussen de 20-35 jaar. Ook zijn er een aantal studenten die hier hun stage/vrijwilligerswerk komen doen. Wat heb ik veel lieve mensen mogen ontmoeten en nieuwe vrienden mogen maken van over de hele wereld. Dit was in de eerste week dat ik er was. Het maakt niets uit als je nog niemand kent, je wordt gewoon uitgenodigd, wat een heerlijke sfeer onderling. We gingen 's avonds de bergen in om daar lekker te picknicken met z'n alle en de zonsondergang bekijken. 'What a treat!' Een prachtige zonsondergang hadden we die avond..

11.
Afbeelding

Tijdens het werk, wachten op de gasten.
12.
http://boktimg.nl/img/m/zAmrmV.jpg

Een heerlijk ritje zonder zadel als er even geen gasten zijn. In een korte broek en paardrijsokken tot aan m'n knieën, "oh baby baby, how was I suppose to know.." :')
13.
http://boktimg.nl/img/m/XHAICy.jpg

Hier hebben we Luke. De clown van het stel. Zit je lekker in rengalop, denkt Luke: 'Dat grassprietje leek op een slang!" En springt de bosjes in en galoppeert daar verder. Gelukkig deed 'ie dat alleen als 'ie vooraan loopt, maar omdat Luke de rest niet helemaal kan bijhouden in rengalop, loopt hij meestal achteraan en dan is 'ie ok. Ook kon hij mooi lachen als je 'Luke smile!' roept. Altijd leuk voor de gasten :')

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Regelmatig hadden we 'cave missions'. Dan gingen we met een groep in de avond naar een grot, om daar heerlijk uitzicht te hebben over de zee, een kampvuur maken.. ook waren er een aantal bij die gitaar konden spelen en konden zingen. Heerlijke avonden... Hier hadden we een kampvuur gemaakt op het strand, muziekje erbij, wat te eten, leuke mensen. Zwemmen in de zee.. toppie :D

16.
http://boktimg.nl/img/m/5bEfuF.jpg

Die twee maanden vlogen voorbij... ik werd verliefd op een van de guides daar... en toen moest ik afscheid nemen. Gelukkig kon ik met hem mee terug naar Kaapstad rijden zodat we nog wat tijd alleen hadden. Dit is op weg terug naar Kaapstad, via de kustroute. Wauw, besefte me dat de natuur hier me zo ongelofelijk gelukkig maakt. Het was ook extra mooi met de zonsondergang.

17.
http://boktimg.nl/img/m/fwlei9.jpg
18.
Afbeelding

Weer terug in Kaapstad. Weer terug in de 'stad'. Ik kon er niet aan wennen. Ik wist dat er een week later een tranceparty was in de kroeg/club waar we met z'n alle altijd heen gingen in Gansbaai.... en die jongen was weer terug van z'n week vrij en reed weer vanuit Kaapstad terug naar z'n huis.. Dus reed ik weer terug met hem mee naar Gansbaai :') Een paar dagen daar gebleven, nieuwjaar gevierd, een veel te romantische date samen gehad langs de zee onder de sterren en het idee gekregen om Iris alles te laten zien waar ik 2 maanden heb gewerkt. Dus ik kon weer doei zeggen om terug te gaan naar Kaapstad. Ik ging namelijk met Iris een auto huren zodat we de laatste week nog wat meer dingen konden zien samen. Auto gehuurd en weer op weg terug naar Gansbaai _O- We konden bij hem in huis slapen wat niet verkeerd was met uitzicht op zee en een zwembad in de tuin :+

Ik wilde Iris heel graag laten zien waar ik gewerkt had en het liefste ook samen 'echt' paardrijden. De ervaren ritten waren namelijk heerlijk! Full speed, up down, left right. Ik hou d'r van. De safari te paard die we eerder hadden gemaakt was namelijk alleen stappen.

En dat was gelukkig gelukt!
De laatste keer paardrijden daar, op Luke:
19.
Afbeelding

En toen mocht ik echt afscheid nemen van de paarden en van 'hem'. Met tranen de auto in. Weer aangekomen in Kaapstad. Een paar dagen later zouden we een grotere safari doen in de buurt. Heel erg veel zin in!

Maar de volgende dag zaten we 's avonds een film te kijken wat me deed denken aan hem.. En toen kreeg ik het dolle idee om gewoon naar hem toe te rijden en daar te slapen _O- hem opgebeld en 10min later zat ik heel vrolijk in de auto. Toch best spannend om in het donker in de bergen te rijden zonder lantaarnpalen :roll: Maar het ging allemaal goed. (Heb natuurlijk overlegd en advies gevraagd of het niet te gevaarlijk was ivm criminaliteit, maar iedereen zei dat het wel kon. Het is een rit van ruim 2u) Geweldig om nog even extra tijd te hebben samen en dat maakte afscheid nemen toch wel wat makkelijker. Met een big smile de volgende dag weer terug naar Kaapstad :D

Een paar dagen later (joh het is echt een mega lang verhaal dit topic, sorry!! :') ) gingen we dan op safari! :) Hoe mega bizar indrukwekkend om zo dichtbij een leeuw te zijn....

20.
Afbeelding

De olifanten kwamen erg dichtbij, uiteindelijk maar 2 meter van de jeep af ongeveer, prachtig om te zien...
21.
Afbeelding

Een neushoorn met baby <3
22.
Afbeelding

Zebra's
23.
http://boktimg.nl/img/m/bOnCKx.jpg

Als laatste heb ik nog een filmpje die ik een tijdje geleden had gemaakt. Een van ritten met het personeel van de stallen :)

Ik vloog 1,5 week geleden terug naar Nederland... Huilen in het vliegtuig :roll: En nou? Nou heb ik heimwee _O- Het plan is om rond mei/juni nog een klein maandje terug te gaan om nog wat extra te reizen samen met hem, ook kan ik dan natuurlijk Iris weer zien. :j Ook wil ik eind van het jaar nog een keer terug, maar dan voor een wat langere tijd. Want ik ben niet alleen verliefd geworden op een heerlijke vent, maar ook op het land.

Mega mega respect als je alles hebt gelezen, excuses moi, het is een onwijs lang verhaal geworden :')
Laatst bijgewerkt door laughterline op 24-01-17 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg ons in Zuid-Afrika :) -> [PP] [VOLG] Lieve Calypso in Zuid-Afrika

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:48

Ik ben onwijs blij dat jij ook zo verliefd bent geworden op dit prachtige land en kan niet wachten tot je hier weer terug bent :+:
Thanks voor alle tranen, lachen en shotjes die we gedaan hebben <3

Uiteraard zijn je foto's prachtig :)

Enige wat ontbreekt is een foto van jou en je crush...
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 24-01-17 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Benieuwd naar mijn paardenleven in Afrika?
[PP] [VOLG] Living the African Horsey Life (Namibie)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:50

Waanzinnige foto's, ik hoop serieus dat je nog een keer een topic opent met foto's want dit zijn er echt niet genoeg. Foto 5 is echt zo geweldig mooi, wow.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:51

Wauw!! Ik wil ook nog een keer terug. Dat land verveeld niet...

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+1
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:52

Wauw Wat een gaaf verslag Wilke! En wat een mooie foto's!

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:57

Gaaf topic Willy! <3

My opinions may have changed, but not the fact that I’m right

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:59

Wat een mooi topic <3
Vooral die safari <3

Bekijk m'n Etsy shop voor schattige dierenprints & kaarten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:59

Gaaf. Afkicken nu weer thuis

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:04

Moooooi hoor :D geniet nog maar lekker na van de mooie herhinneringen

kimberlyve

Re: Mijn 3mnd werk/reis/verliefd avontuur in Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:32

Wauw, ik wist niet dat het land zo mooi is!
Deze komt op mijn verlanglijstje

Super gaaf avontuur heb je beleefd als ik zo lees!

Orchid's Alian <3

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:50

Waauw wat een gave foto's en mooi verhaal! Jaloers op je avontuur!!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:02

Ik heb genoten van je topic! En je verhaal is niet lang, ik was er zo doorheen!

Wat zul je een heerlijke tijd daar hebben gehad. Ik snap dat je heimwee hebt. De natuur daar is echt adembenemend! Je filmpje is ook erg leuk, wat kun je er mooi paardrijden *\o/*

Is je crush een local?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:08

Africa addiction heet de ziekte waar ook jij mee bent besmet. Ik ben inmiddels 2 keer in Kaapstad geweest (de eerste eer 2 maanden, de tweede keer slechts 2 weken) en heb ook heimwee.
Ja safari was in Aquila zo te zien? De baby neushoorn is groot geworden... https://www.facebook.com/gaby.knobbout/ ... 575&type=3

Don't dream your life, live your dreams!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 17:09

Wat een leuke reacties allemaal, dank jullie wel :D

Iriscope schreef:
Ik ben onwijs blij dat jij ook zo verliefd bent geworden op dit prachtige land en kan niet wachten tot je hier weer terug bent :+:
Thanks voor alle tranen, lachen en shotjes die we gedaan hebben <3

Uiteraard zijn je foto's prachtig :)

Enige wat ontbreekt is een foto van jou en je crush...

Ik zeg gewoon tot heel snel!! :*
Enne, ja, die hoort er misschien wel bij maar laat ik toch mooi even achterwege haha.

bellehorses schreef:
Ik heb genoten van je topic! En je verhaal is niet lang, ik was er zo doorheen!

Wat zul je een heerlijke tijd daar hebben gehad. Ik snap dat je heimwee hebt. De natuur daar is echt adembenemend! Je filmpje is ook erg leuk, wat kun je er mooi paardrijden *\o/*

Is je crush een local?

Haha goed om te lezen! Leuk dat je alles hebt gelezen :D
Ja, hij is een local :j 27 jaar, blond (ik val helemaal niet op blond :') ) , neemt de gasten mee naar activiteiten, weet onwijs veel van de natuur daar, surft, skate, speelt gitaar, zingt <<) super spontaan, uhm.. ja ik stop hier maar :P

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 17:10

gabyfedde schreef:
Africa addiction heet de ziekte waar ook jij mee bent besmet. Ik ben inmiddels 2 keer in Kaapstad geweest (de eerste eer 2 maanden, de tweede keer slechts 2 weken) en heb ook heimwee.
Ja safari was in Aquila zo te zien? De baby neushoorn is groot geworden... https://www.facebook.com/gaby.knobbout/ ... 575&type=3

OHH WAT LIEF!!! <3 <3 aquila inderdaad!!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:21

[/quote]

Haha goed om te lezen! Leuk dat je alles hebt gelezen :D
Ja, hij is een local :j 27 jaar, blond (ik val helemaal niet op blond :') ) , neemt de gasten mee naar activiteiten, weet onwijs veel van de natuur daar, surft, skate, speelt gitaar, zingt <<) super spontaan, uhm.. ja ik stop hier maar :P[/quote]

Hahaha _O- Super leuk :D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:09

Wat heb jij een leuke tijd gehad...zo te lezen....leuke en mooie foto's...
En dan ook nog een leuke vriend leren kennen, geniet van je mooie foto's en herrinenringen en
het is zo weer April om er weer heen te gaan!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:32

Geweldig! Zuid-Afrika is en blijft zo onwijs mooi <3
Klinkt als een prachtige tijd, veel geluk met de liefde!

Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow".
Instagram

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:41

Wat een heerlijk verslag, je trekt ons er helemaal in mee. Ik ben benieuwd hoe het verhaal zich gaat vervolgen :)

Onderweg van NL naar NZ op de motor! Volg mijn reis op www.globethrottling.com

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:45

Oh wat een prachtig verslag. Heb direct heimwee. Mooi om te zien dat jij ook je hart hebt verloren aan dit land.
Ik heb een beetje hetzelfde gedaan, 2 maanden gewerkt met paarden en 1 maand gereisd. Wat een ervaring. Ik hoop in maart weer terug te gaan voor een aantal weekjes.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:45

Wauwh kinkt echt als een super tijd! En wat ene prachtige foto's!!
Je hebt het heerlijk geschreven!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:46

Wat is Zuid Afrika prachtig zeg!
Zitten ook echt gave foto's tussen, voornamelijk 4 & 18 zijn heel bijzonder <3

Welsh Mountain pony's <3

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 19:56

Elmira schreef:
Oh wat een prachtig verslag. Heb direct heimwee. Mooi om te zien dat jij ook je hart hebt verloren aan dit land.
Ik heb een beetje hetzelfde gedaan, 2 maanden gewerkt met paarden en 1 maand gereisd. Wat een ervaring. Ik hoop in maart weer terug te gaan voor een aantal weekjes.

Sterker nog, door jouw topic is het idee ontstaan, haha! :D We hebben toen nog een beetje pb's over gestuurd, over jouw ervaring bij BHT. Dank je wel voor het delen van jouw verhaal! Waar ga je naar toe?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:02

Ik moet mezelf afleren om op zulke topics te kijken.. Wil nu helemaal weer terug :=

Prachtige foto's heb je gemaakt! Ben je niet gaan cage diven? Is Gansbaai natuurlijk wel perfect voor
Ik heb een aantal dagen in Hermanus / kaapstad doorgebracht en heb meteen respect dat je die route alleen hebt gereden, dacht al met mijn ervaren uber driver een paar keer dood te gaan :Y)

Leuk trouwens, ik heb in Kaapstad ook nog ergens een Afrikaanse crush rond lopen, weer terug naar huis vliegen is al zo pijnlijk en dan helemaal als je nog een leuk iemand achterlaat, maar hé nog een reden om snel terug te gaan met gratis verblijf <<)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-17 20:07

casperzazoe schreef:
Ik moet mezelf afleren om op zulke topics te kijken.. Wil nu helemaal weer terug :=

Prachtige foto's heb je gemaakt! Ben je niet gaan cage diven? Is Gansbaai natuurlijk wel perfect voor
Ik heb een aantal dagen in Hermanus / kaapstad doorgebracht en heb meteen respect dat je die route alleen hebt gereden, dacht al met mijn ervaren uber driver een paar keer dood te gaan :Y)

Leuk trouwens, ik heb in Kaapstad ook nog ergens een Afrikaanse crush rond lopen, weer terug naar huis vliegen is al zo pijnlijk en dan helemaal als je nog een leuk iemand achterlaat, maar hé nog een reden om snel terug te gaan met gratis verblijf <<)

Helaas niet gedaan nee, het kwam er maar niet van :') Ik vond het een prachtige route! Binnendoor in de bergen en vooral de kustroute is adembenemend. En die binnendoor heb ik dan in m'n eentje in het donker gedaan... zou het niet snel nog een keer doen := Mensen rijden daar als idioten haha..

Oeh leuk haha, hebben jullie nog contact? Wij hebben nog dagelijks contact maar daar besloten geen lange afstands relatie te doen. Maar mis hem joh.. krijg alleen maar bevestiging nu dat het goed voelt. Maar joh, we zien het wel hoe het loopt. Kan niet wachten tot het mei/juni is haha.
Laatst bijgewerkt door laughterline op 24-01-17 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt