Essentials voor lange vluchten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Essentials voor lange vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:17

Over iets meer dan een week vlieg ik voor het eerst in m'n eentje intercontinentaal. In totaal moet ik me 8 uur vermaken in het vliegtuig, waarbij het mijn doel is om niet meer dan een half uurtje te slapen om een jetlag zo veel mogelijk te voorkomen. Qua vermaak zit het gok ik wel goed, maar wat vinden jullie nou echte essentials voor lange vluchten? Hebben jullie speciale trucs om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken etc?

Ik ben 1.88 en niet de dunste en kies daardoor meestal voor stoelen met extra beenruimte zodat ik niet zo in elkaar gefrommeld zit, maar omdat het hier 100 dollar extra kostte per vlucht en het echt een zo budget mogelijk tripje is vind ik dat een beetje zonde. Ik zit wel aan het gangpad waardoor ik mijn benen kan strekken en makkelijk even op kan staan van tijd tot tijd.

Mijn lijstje ondertussen:
- Mini deo
- ereader
- Grote sjaal
- Fluffy socks
- iPod
- Lippenbalsem
- Mini creme
- Oordoppen
- Koptelefoon
- Makeup doekjes om mijn gezicht even wat te verfrissen voor we gaan landen
- Mascara zodat ik er niet als een compleet lijk uitzie als ik het vliegtuig uit kom.
Ik draag een yogalegging, een thermoshirt met lange mouwen met daarover een grote trui en een sjaal (ben een koukleum).
Voor mijn spullen heb ik een apart tasje die ik bij de stoel kan houden omdat mijn rugzak volgestampt zit met oa fotocamera, laptop en alle opladers.

Dus, frequent flyers, barst los met jullie ultieme tips!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:22

Ik zou je schoenen aan houden, dus niet wisselen voor sokken. Heb ik een keer gedaan op een vlucht van 12 uur en toen kon ik dus bij aankomst mijn schoenen niet meer aan krijgen. Mijn voeten waren opgezet door het vele zitten en het drukverschil.
En drink veel water, zeker geen alcohol.

dioni

Re: Essentials voor lange vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:23

Boek of tijdschrift?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:23

Ik neem altijd een kleine tasje mee die ik bij m'n voeten zit. Heb altijd een plekje aan het raam dus anders moet ik voor alles langs 2 anderen. In het tasje zit:
- Tictac/kauwgom
- Zonnebril (witte wolken plus zon = auw - zelfs als je aan de schaduwkant zit)
- Telefoon, eventueel met lader want tegenwoordig heb je vaak stroom
- Oordopjes voor muziek
- Earplanes (anders oorpijn)
- Portemonnee/Paspoort, ticket etc
- Iets van chocola of koekjes mocht ik trek krijgen
- Flesje water (na douane vullen)
- Labello

Verder doe ik altijd warme sokken aan (of gewone sokken en dan een set warme sokken in m'n tas) en dan lekker m'n schoenen uit, veel comfortabelen :) Je bent goed bezig met je laagjes, ik heb altijd een vest aan, makkelijk aan en uit te doen. Opfrisdoekjes krijg je van veel maatschappijen maar kan nooit kwaad om mee te nemen.

Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:24

Dorien66 schreef:
Ik zou je schoenen aan houden, dus niet wisselen voor sokken. Heb ik een keer gedaan op een vlucht van 12 uur en toen kon ik dus bij aankomst mijn schoenen niet meer aan krijgen. Mijn voeten waren opgezet door het vele zitten en het drukverschil.

Oei, daar zeg je wat, maar dat maakt het gelijk wel lastig... Ik word na een tijdje ontzettend kriegelig als ik mijn schoenen aan houd. Zou zoiets op te lossen zijn met compressiesokken? (om maar even full oma-modus te gaan)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:25

Ik denk dat je een heel eind bent, ik mis alleen etenswaren. Wat je in er vliegtuig aangeboden krijgt is meestal net niet waar je op dat moment zin in hebt (in mijn geval dan). Dus iets van zoute crackers/hartigs, chocolade/zoet en sowieso kauwgom (voor het opstijgen en landen!) is altijd goed om mee te nemen.

Anoniem

dioni schreef:
Boek of tijdschrift?

Ik lees de hele vakantie vanaf m'n ereader, heb maar beperkte kofferruimte en vooral in mijn handbagage geen zin om nog een zwaar boek mee te nemen :D

eenitraM

Een buslading primatour. En je heb de rest van het lijstje niet nodig.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:26

Ooglapje, opblaasbaar kussen (je slaat jezelf voor je hoofd als je die niet hebt) en download van Youtube wat WhiteNoise voor op je iPod. Klinkt nergens naar, maar het zorgt ervoor dat het omgevingsgeluid wordt gedempt waardoor je beter slaapt.

Oh en kauwgom voor de landing.
Compressiesokken werken perfect! Daaroverheen lekkere warme skisokken. Vlak voordat je gaat landen weer uit doen.

Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:27

eenitraM schreef:
Een buslading primatour. En je heb de rest van het lijstje niet nodig.

Primatour zit standaard in mijn tas omdat ik erg snel misselijk word, maar omdat ik nadrukkelijk niet wil slapen tijdens mijn heenvlucht neem ik bewust juist dingen mee om mezelf te vermaken. Op de terugweg wil ik wel een dutje doen en dat gaat idd met melatonine of wat primatour.

Dorien66

Emmaa_ schreef:
Dorien66 schreef:

Oei, daar zeg je wat, maar dat maakt het gelijk wel lastig... Ik word na een tijdje ontzettend kriegelig als ik mijn schoenen aan houd. Zou zoiets op te lossen zijn met compressiesokken? (om maar even full oma-modus te gaan)

Weet ik niet. Ik heb daarna altijd mijn schoenen los gedaan. Dus wel aan houden, maar veters helemaal los. Dat werkte voor mij wel goed. Maar als je naar een warm land gaat, kun je altijd slippers aandoen en dan in het vliegtuig wel wisselen voor sokken :j

Sicayes

Toen ik voor het eerst 8 uur moest vliegen naar Amerika had ik alles bij me..
ereader, puzzelboekjes, m'n Nintendo Ds, M'n iPad, muziek etc. Alles op mezelf maar te vermaken. Naast wat creme's tegen de droge lucht en dat soort dingen.
Wat ik uiteindelijk heb gebruikt?

Niets :') het entertainment systeem in het vliegtuig voldeed namelijk. Heb 3 van de langste films bekeken (tegen de 3 uur) en wat geslapen.
Ik zou dus even kijken wat je in het vliegtuig aan entertainment hebt. Vorig jaar vloog ik naar Japan en heb ik ook alleen m'n ereader in mijn cameratas gedaan en dat was i.c.m. het entertainment systeem aan boord ruim voldoende.
Creme's tegen de droge lucht en bijv. een vest wat ik aan/uit kon doen was wel makkeijk. Ik had daarbij ook zo'n nek kussentje en oogmasker voor het slapen.

Fluffy sokken doe ik ook aan, mn sneakers doe ik toch echt uit op lange vluchten en loop ook gewoon op die super charmante fluffy sokken door het vliegtuig.

Anoniem

Wij vliegen morgen 13 uur, zijn wel met zijn drieen, maar probeer gewoon te slapen.

Ik doe mijn schoenen altijd uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:28

Dorien66 schreef:
Emmaa_ schreef:

Weet ik niet. Ik heb daarna altijd mijn schoenen los gedaan. Dus wel aan houden, maar veters helemaal los. Dat werkte voor mij wel goed. Maar als je naar een warm land gaat, kun je altijd slippers aandoen en dan in het vliegtuig wel wisselen voor sokken :j

Ik ga naar Canada dus dat wordt een beetje lastig :)) Denk dat ik het gewoon probeer met compressiesokken en regelmatig even opstaan om te wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:29

Fading schreef:
Wij vliegen morgen 13 uur, zijn wel met zijn drieen, maar probeer gewoon te slapen.

Ik doe mijn schoenen altijd uit

Als ik wat langer de tijd zou hebben of niet op zo'n gek tijdstip aan zou komen was ik idd ook gaan slapen, maar ik land om 14.55 lokale tijd (dan is het bij ons laat 's avonds) en ik wil echt heel bewust niet slapen omdat ik anders zeker weet dat ik 's nachts weer niet in slaap kom. Omdat ik korter dan een weekje ga vind ik het echt zonde om de eerste paar dagen kwijt te zijn aan een jetlag, probeer dus echt alles te doen om dat te voorkomen!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:30

Ik ga mee met bovenstaande haha! Ik heb me ook vermaakt op de vlucht met de entertainment. Geen tijdschrift aangeraakt! Verder wel muziek in m'n oren als ik geen film keek :)

Verder doe ik ook altijd mijn schoenen uit, geen compressiesokken en nooit last van dikke voeten :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:35

Nekkussentje

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:35

Op welk tijdstip vlieg je Emma? Een klein beetje slapen in het vliegtuig op het tijdstip dat het in het land van bestemming in ieder geval nacht is wilt wel helpen (zo ben je niet extreem moe als je daar aan komt.) Wij kwamen ook na een vlucht van 11 uur om 10 uur s'ochtends in Japan aan en was blij dat ik in het vliegtuig iets had geslapen.

In Amerika had ik wel meer 'last' van Jetlag dan in Japan. Maar dit uitte zich in vroeg wakker worden (omstreeks 5 uur) en honger hebben. Gewacht tot het in dat land een acceptabele tijd was om te ontbijten en dat aangehouden. Toen was ik er zo vanaf.

Anoniem

Re: Essentials voor lange vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:38

Ik vertrek om kwart over 12 's middags vanuit Amsterdam en land dan iets voor drieën lokale tijd in Toronto. Ik pak dus nergens de nacht mee! Een beetje dutten vind ik ook echt wel een fijn idee maar echt slapen wil ik niet aan beginnen omdat ik mezelf ken en dan gelijk veel te lang ga slapen.

Laatste keer naar die kant van de oceaan had ik er op de heenweg niet zo veel last van omdat ik toen ook bewust gelijk naar het ritme daar ben gaan leven ipv op rare tijden gaan slapen. Op de terugweg was het lastiger maar ik vlieg nu de 'nacht' en dan een jetlag maakt niet zo veel uit.

Het is verder niet dat ik extreem panisch ben hoor, ik heb de eerste twee dagen niet echt dingen gepland staan behalve wat rondwandelen dus als ik wel last van een jetlag heb of niet kan slapen is het niet zo'n probleem. Het is meer dat het toch best duur is voor een citytrip en ik dus niet hele dagen wil liggen slapen :))

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:40

Acht uur valt mee wat betreft opzwellen, zeker als je niet veel slaapt. Zorgen dat je elk uur of evt half uur opstaat en even een rondje loopt. Wat ook helpt is je voeten ergens op zetten (je tas, of opgevouwen in je stoel) zodat ze wat hoger staan.

Afhankelijk van je vliegtijden zou ik ook een tandenborstel in je handbagage doen, altijd fijn om even wat op te frissen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:41

Ik kon niet eens slapen in mijn vluchten van ruim 10 uur. Ik ben ook erg lang, en kom mijn benen nergens kwijt in die stomme vliegtuigen. Je benen in het gangpad steken is leuk, totdat er elke 5 minuten iemand langs moet en ertegenaan schopt, of de stwardessen met hun karretjes tegen je aanrijden enz.
Heul fijn.

Ik denk dat alles inderdaad wel al genoemd is. Ik heb op de heenvllucht mijn schoenen uitgedaan, maar toen had ik mijn cowboyboots aan, dus erg lekker zat t niet. Op de terugweg gewoon allstars en die heb ik lekker aangelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:42

SuperAssie schreef:
Ik kon niet eens slapen in mijn vluchten van ruim 10 uur. Ik ben ook erg lang, en kom mijn benen nergens kwijt in die stomme vliegtuigen. Je benen in het gangpad steken is leuk, totdat er elke 5 minuten iemand langs moet en ertegenaan schopt, of de stwardessen met hun karretjes tegen je aanrijden enz.
Heul fijn.

Ik denk dat alles inderdaad wel al genoemd is. Ik heb op de heenvllucht mijn schoenen uitgedaan, maar toen had ik mijn cowboyboots aan, dus erg lekker zat t niet. Op de terugweg gewoon allstars en die heb ik lekker aangelaten.

Ja vervelend he, die lange benen... Ik ben normaal wel zo dat ik graag wat extra uitgeef voor een stoel bij de nooduitgang oid maar ik vond het nu zo duur dat ik het echt maar even heb laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:48

Ik had de laatste 2 keer een soort slofjes mee die de Etos verkoopt, van die kleine fleece slofjes, die vind ik net wat warmer dan van die fluffy sokken, en zijn niet alleen fijn tijdens de vlucht, maar ook op je bestemming. En je propt ze zo in je handbagage.
Ik doe altijd mijn schoenen uit en heb gelukkig nooit last daarna.

Verder heb ik ook altijd een nekkussentje mee en een grote zak snoep.

Veel plezier in Canada!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:49

Echt slapen is er sowieso niet bij in een vliegtuig denk ik, maar indd beetje dutten half tussen bewust- en onbewustzijn in hahaha.

Je zou dat voor jezelf kunnen doen, beetje met muziek op eventjes dutten. Al is het maar een uurtje.
Tevens kan je op https://www.seatguru.com/ vinden welke stoelen de beste/meeste beenruimte hebben in een vliegtuig. Ik lees dat je al een stoel met extra ruimte hebt geboekt maar wellicht wil je aan de hand van zo'n plattegrond dan ook nog eens de beste plek uitzoeken ;)

Tips van Killyen over je voeten soms wat hoger plaatsen en wat lopen is ook een goeie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:52

Sicayes schreef:
Echt slapen is er sowieso niet bij in een vliegtuig denk ik, maar indd beetje dutten half tussen bewust- en onbewustzijn in hahaha.

Je zou dat voor jezelf kunnen doen, beetje met muziek op eventjes dutten. Al is het maar een uurtje.
Tevens kan je op https://www.seatguru.com/ vinden welke stoelen de beste/meeste beenruimte hebben in een vliegtuig. Ik lees dat je al een stoel met extra ruimte hebt geboekt maar wellicht wil je aan de hand van zo'n plattegrond dan ook nog eens de beste plek uitzoeken ;)

Tips van Killyen over je voeten soms wat hoger plaatsen en wat lopen is ook een goeie.

Extra beenruimte heb ik juist niet ivm de prijs :D
Seatguru heb ik idd gebruikt om mijn stoel uit te kiezen, helaas is dit een modelletje vliegtuig waar het niet erg veel uitmaakt waar je gaat zitten. Heb wel bewust gekozen voor de aisle-seat omdat daar de USB/oplaadaansluiting zit en zodat ik wat makkelijker op kan staan. Scheelt dat het een 2-4-2 opstelling is en ik dus niet twee anderen naast me heb. Met een beetje geluk blijft de stoel naast me leeg :))