Roadtrip Noorwegen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Roadtrip Noorwegen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 16:10

Hallo! :)

Mijn vriend en ik gaan in mei naar Noorwegen met onze eigen auto. Heb er nu al super veel zin in haha! Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen over de rondrit die we gaan doen, dus ik zou graag wat tips krijgen van ervaringsdeskundigen :P

Ik ben voor inspiratie een beetje aan het rondkijken op verschillende websites en op askja bieden ze wel een mooie trip aan. Ik ben alleen bang dat we dan (te)veel in de auto zitten en niet veel kunnen ondernemen.

Die reis begint in Oslo --> Beitostolen --> Oppdal --> Alesund --> Geiranger --> Balestrand --> Lofthus --> Bergen

Overnachten dan overal 2 nachten, behalve in Oslo en Bergen (beide 1 nacht). Is dit te doen of is het wel erg veel auto rijden?

Een andere trip die ik gezien heb is met 3/4 overnachtingen in huisjes in de plaatsen Beitostolen, Voss en Lysefjord. Die lijkt me ook leuk, alleen kunnen we dan niet naar het vogeleiland Runde en Alesund, wat ik graag wil zien.

Andere suggesties zijn natuurlijk ook meer dan welkom! Ik ben gewoon op zoek naar een leuke rondrit, waarbij we veel kunnen zien maar niet veel in de auto hoeven te zitten :P We gaan sowieso alles zelf boeken, dus ik ben niet op zoek naar iets via een reisaanbieder.

Bedankt alvast! :)

Napie

Re: Roadtrip Noorwegen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:18

Ik heb in totaal 2,5 maand door Noorwegen getrokken met auto en tent. Altijd op de bonnefooi. Overdag rijden en als we iets moois zagen of ergens kwamen wat ons plaatselijk was geadviseerd dan stopte we en pootte ons tentje neer. Meestal op een camping maar soms ook in de natuur. Noorwegen is prachtig om door heen te rijden. Verveeld geen minuut. Lekker rustig aan en je kan bijna overal stoppen voor foto, s of een korte wandeling. Zeker aan te raden is een meerdaagse wandeling van hut naar hut door de bergen. Of een wandeling op een gletsjer met een gids. In mei is Noorwegen op z,n mooist. Slecht weer hebben we nauwelijks gehad. De dagen zijn lang. Als iets overdag in het water valt dan doe je het in de avond.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:24

Welke bootroute wil je nemen? Dat vind ik altijd wel bepalend voor je route. We zijn de eerste keer via Hirtshals naar Kristiansand gegaan en vanaf daar linksom richting Stavanger gereden en hebben een rondje om de Hardangervida gedaan. In 2015 zijn we van Hirtshals naar Langesund gevaren, dus meer richting Oslo, en via die kant Noorwegen in gegaan.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 16:38

@Napie, thanks en klinkt goed :) Wij gaan alleen niet met een tent, maar zoeken echt een huisje/hotel als verblijfplaats. Ik wil alles gewoon van tevoren plannen en boeken, ik kan als controlfreak niet op de bonnefooi ergens naartoe :P

@Imre ik wil ook graag een dagje in Oslo blijven, dus heen van Kiel-Oslo en terug vanaf Bergen óf Stavanger, dat weet ik nog niet. Ligt inderdaad aan de route en welke stad leuker is om nog een dagje te blijven.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:46

Ik volg dit topic, ik hoop heeeel misschien volgende zomer een roadtrip door Noorwegen te doen. :j

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:50

Ga je veel de bergen in? Als niet zou ik niet te lang in Balestrand - Lofthus blijven en eerder een nachtje langer in bergen of Oslo blijven.

Kom zelf uit de buurt van Balestrand en ja, de natuur is super mooi daar, maar verder is er niks.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:01

Zo nu en dan namen we een trekkershut maar daar kon je ook gewoon terecht. Diverse keren op een camping aangekomen en pas de volgende dag gemeld dat we gebruik hadden gemaakt van camping of hut. Alles gaat daar in goed vertrouwen. Omgeving Oppdal is geweldig. Ik had echt iets met het dorp. Camping naast een kolkende rivier met een diepe kloof. Wandeling met muskusossen. Geiranger is ook leuk voor een dagje voor de foto's maar vreselijk toeristisch. Eidfjord vind ik ook prachtig, Bergen vind ik de leukste stad....ik ben meer van de natuur.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:52

Oké goed om te weten! Dus Oppdal is wel een aanrader. Wij willen inderdaad ook gewoon mooie wandelingen gaan maken, leuke dorpjes bezoeken en verder zien we wel wat we tegenkomen. Ik hoef ook niet zo lang in een stad door te brengen, maar ik wil het ook niet overslaan. Het gaat mij er meer om dat we niet elke dag lang in de auto hoeven te zitten om ergens naartoe te rijden. In IJsland moesten we wel echt veel en lang in de auto zitten om ergens te komen en dat wil ik nu niet meer. Ik ga liever drie uur wandelen, dan ergens naartoe rijden om dan na een half uur weer terug te moeten rijden.

En is het te doen om vanaf Lofthus naar de Trolltunga te komen? Mijn vriend vindt dat soort dingen geweldig (rotsen met enorme afgronden om op te klimmen :+) Dus daarom dacht ik dan blijven we daar 2 nachten zodat we dat kunnen doen.

We zijn er nu wel uit dat we starten in Oslo en daarna richting Beitostolen gaan. Dan kunnen we vanaf daar dus richting Oppdal (langere route) of Voss (relaxtere route) :P Ik ga me maar weer even verder inlezen haha

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:44

Volgens mij is dat goed te doen (lofthus trolltunga) Ik geloof dat het 6 tot 8 uur wandelen is. De preikestolen bij Sta vanger is ook aan te raden net als de kjeragbolen. Is ook met de veerboot te bereiken.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:46

Wij gaan volgend jaar 2 weken door zweden, van plek naar plek en dan verblijven we in een huisje.
Wij hebben gewoon een trip geboekt, waar alle huisjes enz. al geregeld zijn.
Wij hebben geboekt bij norgereiser volgens mij.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:01

ik heb toen de rondreis van oad destijds gedaan alleen zijn wij begonnen met oslo een nacht daar geslapen en de stad hadden we al snel gezien.

daarna rondje in 1,5 week met geilo- voss -hovden gedaan. geilo was erg mooi om te wandelen, voss was echt een mooi park waar we overnachten, hovden was niet veel aan maar we hadden ook erg slecht weer die dagen en het was eind aug dus heel rustig.

baal best dat ik niet na de prekistolen ben geweest bij stavanger.

we zijn nog een dag na bergen geweest.. maar waren er ook vrij sneluitgekeken wel leuke vismarkt en je kan er ook met een kabelbaan of kabeltrein de berg op.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:11

Ik ga in de zomer thuis rijden. Hoe lang doe jullie er over om naar Oslo of bergen te komen? Hoeveel kost het in benzine?

Jij kan ook naar de jostedalsbreen(jostedals glacier) in plaats van Balestrand. Is ook super mooi en veel leuke wandelingen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:13

Voss vond ik niks aan. Wat wel leuk was was de overtocht Kiel Oslo. De vakantie begint al op de boot. Of in ons geval een keer terug: na een maand afzien in tentjes, voor het eerst de zon onder zien gaan uit je luxe hut.
andere wandeling die zeker de moeite waard is zijn de Bessenger meren.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:16

Wij gaan dit jaar voor het tweede jaar op rij naar Noorwegen :)

Vorig jaar zijn we naar Vradal geweest. Van Nederland naar Duitsland gereden hotelletje toen door naar Denemarken en daar de boot op in Hirtshals naar Langesund :) vanuit daar zijn we door gereden naar Vradal. Twee prachtige weken gehad in een huisje van Nederlanders.

Veel gewandeld, veel rond gereden, gevist en van het lekkere weer genoten - 30 graden !

Dit jaar gaan we terug alleen dan naar de westkust - Haugesund. Boot van Frederikshave naar Oslo en dan hebben we onderweg naar Haugesund een hotelletje in midden Noorwegen.

Heb ergens nog wel wat foto's van de boot die we genomen hebben en de haven in hirtshals :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:21

Oslo is 1300 km als je hem zonder overtocht doet. Dan weet je ongeveer wat je aan benzine kosten kwijt bent. Het is te rijden hoewel het best saai is. De overtocht kost bijna net zo veel. Zelf vond ik Kristiansand vanuit Denemarken erg goed te doen. Dat is 750 km en alles 130 km/u in Denemarken. We reden het in 1 keer. s morgens vertrekken en s nachTS aankomst in kristiansand. Hotel zit tegenover de haven en de stad is de moeite waard. Zit je meteen de volgende dag bij de preikestolen of de kjeragbolten. Zuid Noorwegen is super. Ook een keer via Zweden en Finland in 2,5 dag naar de Noordkaap gereden. Het was een leuk avontuur als je van autorijden houd maar hou rekening met een toerist trap aan het einde van die trip.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:23

Noorwegen is prachtig! Al een keer of vijf geweest... Maar je ontkomt echt niet aan lang in de auto zitten, zeker als je meer de bergen in gaat.Maar het is zo mooi, dat je onderweg je ogen,uit kijkt. Mooie stoere wandelingen zijn er plenty! Maar bereid je goed voor, bij de plaatselijke tourist info weten ze alles over moeilijkheidsgraad of over het weer of over toegankelijkheid ivm sneeuw (Dat moet je als nederlander echt niet onderschatten!!)Wij komen graag in omgeving Dovrefjell(paardrijden in Hjerkinn!!),Rondane ,Nordford, Jostedal. Mooie wandelingen zijn o.a.Beseggen en Galdhoppigen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 13:03

Fijn zoveel reacties! :)

Ik ben nog steeds aan het oriënteren haha! We hebben wel bedacht dat we gewoon 4 plekken uit moeten kiezen en daar dan 3/4 nachten blijven. Ik vind het niet erg om een lange autorit te moeten maken, maar niet elke/om de dag. Ik heb dat in IJsland meegemaakt en dan moet je toch veel dingen overslaan om nog op je plaats van bestemming te komen, wat natuurlijk heel jammer is!

De boot vind ik een prima manier om mee te reizen, hebben we naar Schotland ook gedaan. Het is gewoon fijn om je eigen auto bij je te hebben en die zo vol mogelijk te proppen met spullen :P Ik hoop ergens deze week in ieder geval de ferry's te boeken (heen en terug), zodat dat maar vast staat!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:11

Oeh ik ga volgen, wij willen in september misschien op vakantie naar Noorwegen!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:19

Als je mij je mail adres stuurt heb ik wel een leuke roadtrip voor je!

Mijn vriendin heeft die 1,5 jaar geleden gedaan, om te eindigen bij mijn bruiloft vlakbij Oslo.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:04

Ik meld me ook hier :) . Wij gaan in Juni vanuit Tromso een rondreis maken van 15 dagen (Fly& drive).
via Senja naar Versteralen en de lofoten. Heb er nu al zin in :):) .
Zijn 4 jaar geleden toen wij onderweg waren naar Svalbard via Olso en Tromso gevlogen en op de terugweg zijn we nog 3 dagen in Oslo gebleven en hadden direct zoiets van ' we gaan een keer terug naar Noorwegen'.
Wij kiezen om en om waar we heen gaan, ene jaar in Europa en het andere jaar ver weg, afgelopen jaar naar Tasmanië geweest, en had eigenlijk verwacht dat vriendlief zou kiezen voor Italië i.o.d. maar tot mijn grote vreugde zei hij direct Noorwegen toen ik vroeg waar we dit jaar heen wilden gaan. :D
Ik hou er niet van om op de bonnefooi tegaan en onderweg nog slaapplaatsen te regelen, dus gaat het gewoon via een reisbureau en heb een fijne rondreis gevonden waarbij je meerdere overnachtingen op 1 plaats doet ipv dat je elke dag weer doorrijdt.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 15:25

@Kobus17: Welkom en gaaf de reis die jullie gaan doen! Tasmanië lijkt me ook geweldig :) Alleen mijn vriend houdt niet zo van vliegen, dus wij blijven meestal dichtbij. IJsland was het verst met 3 uur vliegen :P En dit jaar dan weer met eigen auto weg. En precies wat je zegt, vooraf boeken en meerdere nachten op 1 plek vind ik ook fijner.

Ik heb nu een andere trip in gedachte haha, want we moeten wat eerder in mei weg, omdat we anders met Pinksteren zitten (mijn vriend moet die dagen werken). Alleen de boot van Kiel-Oslo is super duur op zaterdag, dus ik denk er nu aan om van Hirtshals-Stavanger te varen. Dan kunnen we gelijk de Preikestolen meepakken. Ik wil me nu hierop baseren: Roldal-Myrkdalen-Stranda-Beitostolen en dan via Oslo terugvaren. We blijven dan overal 3/4 nachten dus dat lijkt me heerlijk!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:36

O wat leuk dit topic! Ik ga even volgen. Iepoetjuh, oo dat klinkt ook wel fijn! Heb je overal rustig de tijd iig. :)

Wij willen met wat vrienden in augustus een roadtrip gaan doen.
Idee is om naar Hirtshals te rijden, dan de overtocht naar Kristiansand. Vanaf daar moeten we nog zien, een van de volgende twee:
Kristiansand - Stavanger/Tau omgeving - Bergen - Flam - Odda - Kristiansand.
Kristiansand - Stavanger / Tau omgeving - Odda - Flam - Bergen - Kristansand.

Zijn er nog niet helemaal uit. We willen sowieso Preikestolen meepakken en met de Flam trein naar Myrdal en dan met de mountainbike weer naar beneden. :)
Enige nadeel is dat de landrover best vol zit met 6, en dat we dus geen tent mee kunnen nemen maar aangewezen zijn op huisjes/airbnb.

Hebben de mensen die het eerder gedaan hebben nog tips&tricks om het redelijk budget te houden? :)

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:31

Leuk Cheetahfan! Stoer, mountainbiken naar beneden. Zo heldhaftig ben ik niet :+

Heb net zitten kijken voor de ferry naar Stavanger, maar bij f.jordline komt de prijs van de hut nog bovenop de prijs die ze aan het begin laten zien... Dus dat werd nog even 150 euro duurder of zo. Of we moeten slaapstoelen nemen, maar mijn vriend kennende... :') Zit nu zwaar te twijfelen, ik wil niet 800 euro kwijt zijn aan alleen al de heen en terugreis met de boot. Dus moet de plannen denk weer omgooien :P Misschien ook op Kristiansand varen, dan kunnen we gewoon na 3,5 uur Noorwegen in rijden. En terug houden we wel gewoon Oslo-Kiel aan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:47

Michelle77 schreef:
Als je mij je mail adres stuurt heb ik wel een leuke roadtrip voor je!

Mijn vriendin heeft die 1,5 jaar geleden gedaan, om te eindigen bij mijn bruiloft vlakbij Oslo.

Wil je mij die ook eens mailen Mies?
O:)

Ik lees verder even mee voor tips & tricks, bedoeling is dat een vriendin en ik ook eind aug, begin sept gaan :). Ik had al een beetje rondgeneusd voor die vastgestelde trips, ben je ongeveer 500-600€ kwijt voor 12-14 dagen, incl 2 overtochten en alle nachten een huisje, waarvan wel enkele nachtjes op dezelfde slaapplaats.

Wij zijn 2 jaar terug naar IJsland geweest, daar hadden we echt bijna elke nacht een ander huisje. Maar daar waren de afstanden denk ik ook wel iets groter, veel middle-of-nowhere in vergelijking denk ik? Weet het niet zeker hoor!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:00

Yv: mag ik vragen waar je die vastgestelde trip wil doen? Via welke organisatie? :) Want wij komen wat duurder uit voor minder dagen. We proberen alle overnachtingen te doen via Airbnb, dacht dat dat wel goedkoop was.