stedentrip Bejing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

stedentrip Bejing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 10:24

Voor ons staat dit jaar een 8-daagse reis naar Bejing op de planning, georganiseerd, dus al redelijk gevuld. Mijn ouders nemen ons mee, die al behoorlijk bekend zijn in Bejing na meerdere tripjes die kant op. Zelf weet ik nog niet of ik er gigantisch naar uit kijk, of er juist tegenop kijk. Het lijkt me een prachtige ervaring, maar zo'n andere cultuur en niet eentje waar ik speciaal heel nieuwsgierig naar ben. Gemengde gevoelens dus.
Toch ben ik wel benieuwd of er nog tips en trics zijn, de minder bekende dingen. De do's en de dont's?

KMF

Re: stedentrip Bejing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:34

Ik ben erg benieuwd waarom die gemengde gevoelens? De gebouwen enz zijn prachtig!

Chinese muur
Tempel van de hemel
Verboden stad, heb je de last emperer gezien?

Hutongs (sloppenwijken) vond ik niks. Het kleine stuk wat er over is, is zelfs toeristisch.
Wij zijn toen met reis in zo'n Hutong geweest incl bewoners, die dus enorm rijk waren. Afrader dus.
En met een riksja door de Hutongs geweest. Je stelt je er meer bij voor dan het is.
Heb meer armoe gezien in Shanghai, al lopend van hotel naar centrum.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 10:59

Wat ik aangeef, de cultuur is zo anders en niet iets waar ik speciaal heel benieuwd naar ben :) VReemd eten, me op geen enkele manier enigszins verstaanbaar kunnen maken. Ik ben niet speciaal een hele grote reiziger en niet heel nieuwsgierig naar hele andere culturen zeg maar ;) Beetje spanning voor het onbekende.

Wat ik begreep is iig gepland om de chinese muur te zien, minggraven, zomerpaleis en het olympisch park. Verder verboden stad/ plein vd hemelse vrede/ tempel vd hemel. Ook de lamatempel en de zijdestraat zitten in de planning. Dus de echte grote toeristische attracties zijn wel gedekt en zullen we zien, met een gids.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:27

Haha ja dan is t wel een cultuurshock. Het is heel druk overal.. Maar eten is net zoals bij de Chinees hoor, tenzij je heel duur gaat eten maar dat zal niet met een georganiseerde reis.

Ben nu wel heel benieuws wat je ervan gaat vinden!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:29

Verboden stad, Chinese Muur (dagtrip) en Tempel van de Hemel zijn denk ik wel de hoogtepunten. Je zou ook nog kunnen overwegen om bijvoorbeeld naar het mausoleum van Mao te gaan. Dat zijn wel bijzondere dingen!

Verder is China totaal niet vergelijkbaar met Beijing, of Beijing met China, net hoe je het wil zien. In Beijing zijn de mensen over het algemeen ronduit brutaal, onbeleefd en niet gastvrij. Ze trekken hun broek naar beneden om te plassen, of ze nu midden op een plein staan of niet. Ze kennen ook geen personal space (de meeste althans), zéker niet als je blank bent, enigszins lang (wat voor een Chinees al gauw zo is) en blond of lichter gekleurd haar hebt. Je bent dan een ware attractie overal waar je komt. Iedereen wil met je op de foto! Het is een aparte ervaring!

Chinese Muur vond ik heel erg gaaf. Zó gaaf om al die trappen te beklimmen en bovenaan te komen. Echt een must-do in Beijing en je bent dan even weg uit de smog en de drukte van de stad.

Vooral lekker rondlopen, Peking-eend eten, kraampjes bekijken en de sfeer van de stad proeven. Veel plezier! :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:33

KMF schreef:
Haha ja dan is t wel een cultuurshock. Het is heel druk overal.. Maar eten is net zoals bij de Chinees hoor, tenzij je heel duur gaat eten maar dat zal niet met een georganiseerde reis.

Sorry maar het eten in China lijkt echt niks op wat de Chinees hier op het menu heeft staan :+

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:35

Hahahahaha, nee, is echt heel anders inderdaad! :+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:27

Ik vond het eten in Beijing ook allesbehalve lijken op het eten bij de Chinees :+ := Maar Peking duck eten is echt een must! Al moest ik wel even slikken toen ik zag dat we de kop van de eend op een apart bordje kregen, bek er nog aan en alles :=

Ik ben deze zomer een paar dagen in Beijing geweest toen ik 2 weken bij familie in Shanghai op bezoek was. In vergelijking met Shanghai (heel internationaal, beetje Europees aandoend, meer mensen die Engels spreken) vond ik Beijing inderdaad een grotere cultuurshock.

Ik las hierboven iemand die zei dat Beijing niet te vergelijken is met China, maar ik had net het gevoel dat Beijing meer het echte China is dan pakweg Shanghai. Je hebt inderdaad veel mensen die erg verwonderd opkijken als je blank/groot/blond bent omdat ze nog nooit in hun leven een blank persoon hebben gezien. Mijn neef en ik zijn beiden groot, ik ben lichtblond, en aan het Winterpaleis werden we belaagd door een groep van 40 Chinezen met selfiesticks :') Gewoontes zijn inderdaad heel anders, mensen rochelen terwijl je naast ze staat, ze maken onbeschaamd foto's van je, hebben weinig gevoel voor personal space. Maar aan de andere kant zijn ze ook erg schuchter en durven ze je bijvoorbeeld niet aan te raken en maken ze amper contact.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:08

Ik moet wel heel eerlijk zeggen, ook al is China wel een wat ander land dan Japan (mijn ervaringen komen daar vandaan) dat als je er 'tegen op gaat zien' alles ook niet leuk gaat zijn. Ze hebben bepaalde gewoontes en gebruiken daar waar jij als westerling van denkt 'Wat?' maar respecteer het voor die paar dagen dat je er bent en probeer je een beetje aan te passen daar aan. Anders loop je niet alleen jezelf tegen de lamp, krijg je ook nog gedoe wellicht. Ik merk dat heel veel Europeanen en Amerikanen in Aziatische landen denken dat ze alles kunnen maken, maar je bent te gast. Dat moet je echt niet vergeten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:31

Oh, maar daar is ook absoluut geen sprake van Courses. Ik zie er niet heel erg tegenop, maar ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten en ben een beetje bang voor het onbekende zeg maar. Ergens vind ik het ook wel een mooi avontuur en kan ik wel open staan voor de mensen hoor, daar ben ik niet zo bang voor. Het is meer dat het me niet speciaal trekt en bij mij niet speciaal op mijn bucketlist zou staan. Overigens is Japan dan wel weer een land waar ik graag eens naar toe zou willen.

Dat het eten anders is had ik al begrepen, peking eend staat zeker op de planning, beer duck ook (dat schijnt tegewoordig erg hip te zijn in Bejing)
Het eten is apart dus we mogen zelf weten waar we gaan eten. Mijn ouders hadden wel wat plekken waar ze heen willen dus ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.
Picasso, je post maakt me niet echt veel enthousiaster :D :') Van wanneer is jou ervaring? Ik begreep van mijn ouders dat er veel verandert is sinds de olympische spelen en dat de slechte hygiëne e.d. (op de grond plassen e.d.) een stuk verminderd is sindsdien. Laat ik het hopen. Het rochelen kan ik hopelijk wel hebben :')

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:37

Courses schreef:
KMF schreef:

Sorry maar het eten in China lijkt echt niks op wat de Chinees hier op het menu heeft staan :+

Hahaha nou meer bijzonder is het niet. Maar ieder zn mening :') Peking eend heb je hier ook gewoon dus nee eten daar kun je zo spannend maken als je zelf wilt. Wat met een georganiseerd iets dus weinig spannend zal zijn...
En je ervaring komt dus uit Japan...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:45

Maar het eten is dus niet georganiseerd ;)

Mijn ervaring met een "echte" chinees hier in NL was iig dat het niet vergelijkbaar was emt wat we bij een normale chinees eten. Maar het eten komt wel goed denk ik, daar heb ik niet heel veel zorgen over :)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:24

Ik ben dan wel maar 3 weken in China geweest, maar ik mis het eten oprecht. Ik kan zo genieten van die grote tafels met een draaischijf in het midden, en dan allemaal gerechtjes die je met elkaar deelt en je kiest wat je op je eigen bordje doet. Heerlijke ervaring. Maar ook al het andere dat we gegeten hebben met de Chinese buddies (we hadden allemaal een partner), en niet te vergeten de hotpot <3.

Ik zit op dit moment nog in Zuid-Korea, heel ander land, maar podverdorie, ik vlieg volgende week maandag weer naar huis en ik zie daar echt tegenop. Ik ben dan wel een Azië fan, maar het is sowieso een groot fantastisch avontuur. Ik kan ook echt niet wachten tot ik weer terug mag..

Edit:
Naast het zomerpaleis en de tempel, zijn we ook naar de pearl market geweest. En dan die hele grote mall waar je giga veel dingen voor giga lage prijzen kan kopen (kuch fake). Maar dat was het fietstochtje door Beijing dubbel en dwars waard :D. Het fietsen op zich was ook hilarisch.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:30

Ik zou voor Bejijng zeker een mondkapje meenemen. Heel veel smog.\
Het is leuk om naar Slikmarket te gaan. Groot gebouw met allemaal nepmerken kleding, tassen ect

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 13:34

irisdepony schreef:
Ik zou voor Bejijng zeker een mondkapje meenemen. Heel veel smog.\
Het is leuk om naar Slikmarket te gaan. Groot gebouw met allemaal nepmerken kleding, tassen ect

We hebben juist bewust gekozen voor het voorjaar omdat de smog dan het minste is. Is het dan nog steeds wel zodanig dat maatregelen nodig zijn?
Silk market en pearl market neem ik mee!