Vliegtickets zijn nu dan echt geboekt, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vliegtickets zijn nu dan echt geboekt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:44

Trillende handjes en misselijkheid, dat is wat ik nu heb. Ik heb net mijn vliegtickets geboekt. Vrijdag vlieg ik naar Australië. In mijn eentje(nouja, met een paar honderd man die ik niet ken dan), en ik vind het doodeng. :') Ik ga stap op het vliegtuig in Brussel, en dan vlieg ik naar Heathrow. Dan heb ik 2 uur om over te stappen(ik kom aan in terminal 5, en vertrek ook weer in terminal 5), dan vlieg ik naar Changi, Singapore. In Singapore heb ik 5 uur de tijd om van terminal 1, naar terminal 1 te gaan waar ik op het vliegtuig kan naar Brisbane. En dan hoop ik 's morgens kwart voor 7 in Brisbane te zijn.

Ik ben nu al zenuwachtig, moet je na gaan wat het vrijdag zal zijn :Y) Ik vind vliegen sowieso heel eng, ookal heb ik al vaak gevlogen. En dan nu voor het eerst alleen, ik hoop niet dat ik verdwaal of iets dergelijks.

Zijn er nog praktische tips? Hoe gaat het ookalweer met overstappen? Koffers worden als het goed is toch geregeld, en de douane e.d. hoef je dan toch ook niet meer langs? En in de grotere vliegtuigen kan je toch ook je mobiel e.d. opladen?

Help :')

eenitraM

Re: Vliegtickets zijn nu dan echt geboekt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:47

Reistabletjes. Primatour. Slaap je heerlijk van :))

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:53

Ik heb woensdag ook een reis met 3 vluchten tot bestemming dus ik snap je :+ Koffers worden geregeld. Als je overstapt moet je nog wel door de douane. Met welk toestel en maatschappij vlieg je? Download de Schipholapp of app van de vliegmaatschappij. Hierdoor ben je als eerste op de hoogte van vluchtwijzigingen, tijden etc. Onwijs handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:00

Primatour ga ik even voor kijken, dankje!

Ik vlieg met British Airways en Qantas Airways en met een Airbus A330 Jet, Airbus A380 Jet een een Airbus A320 jet.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:01

Ik heb de laatste keer bij de huisarts iets gekregen wat eindingd op ...pam dit hielp zo goed tegen vlieg angst en heb 2x tijdens mijn lange vluchten naar Nieuw zeeland een tabletje van genomen. Heerlijk geslapen toen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:02

Oxazepam?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:04

Ik heb een keer gehad dat we zelf de koffers moesten pakken en opnieuw op een band moest leggen.

Je moest dan eerst de douane door en daarachter stonden verschillende koffers. Je moest dan je eigen koffer eruit pakken en opnieuw op een band leggen, zodat (denk ik) de mensen van de douane konden kijken welke verdachte koffer bij wie hoorde. :+
Nadat ik mijn koffer weer op de band had gelegd kon ik zo doorlopen. Dit was in Minneapolis, Verenigde staten. Verder met overstappen heb ik nog nooit problemen gehad.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:05

Als je vluchten apart van elkaar boekt, moetje geloof ik wel zelf je koffers ophalen en opnieuw inchecken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:15

Linda wat gaaaaf <3 En in een A380! Ik ben jaloers <3 Wat ga je doen?

Ik zou er niet vanuit gaan dat je je mobiel kunt opladen, je kunt beter zo'n accu aanschaffen, dan ben je ook niet afhankelijk van vrije plekken aan de oplader en kun je opladen wanneer je wil :) Aparte vluchten moet je idd je bagage zelf transferen maar als het één rits is wordt het voor je gedaan. Zo te zien vlieg je met twee maatschappijen, klopt het dat Qatar 2 opeenvolgende vluchten zijn en dat die in één keer zijn geboekt? Want dan hoef je alleen met de eerste vlucht zelf je bagage te regelen.

Uhm, wat tips betreft... Maak je niet te druk, het komt allemaal wel goed en als je er echt even doorheen zit omdat je het niet meer snapt zijn er altijd wel lieve mensen te vinden op de luchthaven die je kunnen helpen. Schrik niet als je je bagage niet kunt vinden, heel vaak komt het in meerdere ladingen (ook al staat er al op de schermen dat alles al is afgeleverd := ) dus dan moet je gewoon even geduld hebben. Ga in vredesnaam niet in de rij staan voor de gate want je stoel is toch genummerd, het enige wat in de rij staan je oplevert is dat je... een halfuur kan staan ofzo :') Het vliegtuig vertrekt heus niet zonder jou. Okee tenzij je actief alle oproepen negeert die ze nog doen voor vertrek... zolang je voor de gate wacht moet je echt je best doen om je vlucht te missen. :j Ben je in het vliegtuig nog zenuwachtig, nogmaals, geef dit aan bij het cabinepersoneel. Ze zullen je met liefde op je gemak stellen. :) Oja en vergeet niet dat je door de douane geen vloeistoffen mee mag nemen, dus neem een leeg flesje mee dat je kunt vullen met water erna. Zorg ook voor wat te eten voor onderweg, en eventueel kauwgom voor tijdens de start.

Als ik nog iets bedenk hoor je het *\%/* Goeie reis meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:22

De vluchten zijn niet apart geboekt, want als je dan vertraging o.i.d hebt wordt het ook niet vergoed volgensmij. Van de heenreis zijn de eerste twee door British Airways, en de derde(van Singapore naar Brisbane) is door Qantas Airways.

En ik ga trouwens naar mijn zus, die zit sinds een halfjaar in Brisbane, dus we gaan samen lekker touren en kerst en oud en nieuw vieren, ze weet overigens nog niet dat ik kom. :D (andere mensen zitten wel in het 'complot', dus die zorgen dat ze niet opeens iets anders gaat plannen als ik kom haha)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:24

Miiej schreef:
Als je vluchten apart van elkaar boekt, moetje geloof ik wel zelf je koffers ophalen en opnieuw inchecken.

Bij mijn verhaal was dat dus niet zo. Want die vluchten zijn toen wel in 1x gebookt en waren ook bij dezelfde luchtvaartmaatschappij. :)
Al hoefde ik dus niet in te checken, ik hoefde alleen maar mijn koffer te verplaatsen.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:27

[***] schreef:
Primatour ga ik even voor kijken, dankje!

Ik vlieg met British Airways en Qantas Airways en met een Airbus A330 Jet, Airbus A380 Jet een een Airbus A320 jet.

Dan kun je je telefoon gewoon opladen via een usb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:27

Oja, en kwa eten stond er dat ik kon selecteren als ik een 'speciaal dieet' had(vegan vegetarian), dus dat moet goed komen.(is volgens mij gewoon gratis? ) Voor de rest, zou ik op de vliegvelden gewoon water uit de kraan kunnen halen na de douane, of is dat niet altijd drinkbaar?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:28

[***] schreef:
De vluchten zijn niet apart geboekt, want als je dan vertraging o.i.d hebt wordt het ook niet vergoed volgensmij. Van de heenreis zijn de eerste twee door British Airways, en de derde(van Singapore naar Brisbane) is door Qantas Airways.

Ah, dan zou het allemaal voor je geregeld moeten worden. (Doen ze expres trouwens, is voor de maatschappijen ook makkelijker.) Als je er niet zeker van bent kun je het bij inchecken altijd navragen :)

Leuk hee! Ze zal vast stomverbaasd zijn :=

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:29

[***] schreef:
Oja, en kwa eten stond er dat ik kon selecteren als ik een 'speciaal dieet' had(vegan vegetarian), dus dat moet goed komen.(is volgens mij gewoon gratis? ) Voor de rest, zou ik op de vliegvelden gewoon water uit de kraan kunnen halen na de douane, of is dat niet altijd drinkbaar?

Je maaltijden kun je inderdaad gratis aanvragen. Op vliegvelden kan het water in de meeste landen uit de kraan gehaald worden. Check het voor de zekerheid even.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:29

Lekker hoor! Zo ging ik een paar jaar geleden ook naar mijn zus die destijds in Mozambique woonde. Ook drie vluchten en ik schijt ook in mijn broek voor vliegen terwijl ik vaak vlieg.
Je hebt gelukkig een mond gekregen dus vraag gewoon hoe het zit met je bagage. Mijn telefoon had ik gewoon helemaal uit tijdens de vluchten. Scheelt veel batterij.
Ach voor je het weet ben je er.
Waar ik vooral zenuwen over had was de taal.. in mozambique spreken ze nauwelijks engels en zijn ze erg van de stempeltjes en controles dus was bang dat ze me zouden aanspreken. Is ook allemaal meegevallen natuurlijk. Voordeel is dat er maar max 1 uur tijdsverschil was.
Geniet van je reis en maak je niet druk!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:30

Koffers zijn in principe doorgeboekt, dus die hoef je tussendoor niet op te halen. Even navragen op je eerste vliegveld voor je eigen gemoedsrust :) Stopcontacten kun je op elk vliegveld wel vinden, soms even goed zoeken. Door de douane hoef je niet, hoewel sommige (vooral Aziatische) vliegvelden vaak nog wel een handbagage check vlakbij de gate hebben, dus niet schrikken als ze je er daar uitpikken. Als je op je nieuwe vliegveld aankomt meteen even je volgende gate zoeken, dan weet je zeker dat je die kunt vinden en kun je daarna rustig wat eten/drinken/dutje doen. Als je een speciaal dieet doorgegeven hebt krijg je als eerste je eten en het is vaak nog lekkerder dan het normale eten ook :)) Is inderdaad gewoon gratis. Water uit de kraan kan meestal wel, alleen mag je geen flesjes ed meenemen in je handbagage, ook niet als ze leeg zijn.

En vooral niet te druk maken want je komt echt wel op Brisbane aan :D

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:32

Killyenn schreef:
Koffers zijn in principe doorgeboekt, dus die hoef je tussendoor niet op te halen. Even navragen op je eerste vliegveld voor je eigen gemoedsrust :) Stopcontacten kun je op elk vliegveld wel vinden, soms even goed zoeken. Door de douane hoef je niet, hoewel sommige (vooral Aziatische) vliegvelden vaak nog wel een handbagage check vlakbij de gate hebben, dus niet schrikken als ze je er daar uitpikken. Als je op je nieuwe vliegveld aankomt meteen even je volgende gate zoeken, dan weet je zeker dat je die kunt vinden en kun je daarna rustig wat eten/drinken/dutje doen. Als je een speciaal dieet doorgegeven hebt krijg je als eerste je eten en het is vaak nog lekkerder dan het normale eten ook :)) Is inderdaad gewoon gratis. Water uit de kraan kan meestal wel, alleen mag je geen flesjes ed meenemen in je handbagage, ook niet als ze leeg zijn.

En vooral niet te druk maken want je komt echt wel op Brisbane aan :D

Ik neem eigenlijk altijd een leeg flesje mee? Nog nooit problemen mee gehad.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:34

Je mag lege flessen meenemen. Dan checkt de douanier het flesje even en krijg je hem weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:38

Lege flesjes heb ik nog nooit eerder problemen gehad, maar ik ben ook nog nooit in Azië geweest, misschien is dat anders. Meestal als het water niet te drinken is staat het wel ergens vermeld toch?

Jullie zijn echt top _/-\o_

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:39

Hangt heel erg van je vliegveld af, in mijn ervaring vaker niet dan wel! Maar je kan er sowieso 1 kopen op je eerste vliegveld na de douane en die bij je houden :)

Singapore is trouwens supermodern, valt niet onder 'Azie' zoals je dat in je hoofd hebt waarschijnlijk!
Laatst bijgewerkt door Killyenn op 19-12-16 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:40

[***] schreef:
Lege flesjes heb ik nog nooit eerder problemen gehad, maar ik ben ook nog nooit in Azië geweest, misschien is dat anders. Meestal als het water niet te drinken is staat het wel ergens vermeld toch?

Jullie zijn echt top _/-\o_

Welke landen bezoek je precies? Dan check ik het even voor je!

Edit: Het leidingwater is veilig om te drinken, behalve in China! :)
Laatst bijgewerkt door rapunzelx op 19-12-16 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:42

Engeland, Londen(vlieveld Heathrow)
Singapore (vliegveld Changi)
Australië, Brisbane
China, Hongkong

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:50

Wat een geweldige verrassing voor je zus!
Heb je je visum al geregeld? Dit kun je zelf online aanvragen (gratis). Duurt ongeveer een dag dus doe dit op tijd mocht je dit nog moeten doen!
Verder wordt je op zulke lange reizen prima verzorgd in het vliegtuig. Telefoon opladen kan wel in de nieuwere vliegtuigen maar ik zou dit ook nog doen voor vertrek, heb nu al meerdere keren gehad dat de USB poort kapot was en telefoon dus niet laadde.. verder gewoon wat lekkers voor onderweg (let op wanneer je etenswaren mee wilt nemen naar je zus; versproducten zoals groente, fruit, kaas etc. zijn niet toegestaan om in te voeren), evt een boek of spelletje of gewoon van de entertainment gebruik maken (evt een koptelefoon meenemen als je zelf een goede hebt, die in het vliegtuig hebben niet zulke dikke "voering" dus na 10+ uur kan dat zeer gaan doen aan je hoofd, of dus gewoon af en toe aanzetten).

Goede tip van Sanne idd; neem in je handbagage een set ondergoed, sokken en een T-shirt. Mocht je koffer kwijt raken en een dag later komen heb je toch even iets om aan te doen (zeker met zoveel overstaps die je moet maken hoeft er maar 1 vliegtuig iets vertraging te hebben en er is onvoldoende tijd om de koffers over te laden).
Laatste tip; check online in voor vertrek, zeker die overstap op London is te krap om niet in te checken (die heb ik om deze reden dus ooit al eens "gemist". Wanneer je niet min 2 uur van te voren bent ingecheckt wordt je stoel opnieuw te koop gezet en die van ons waren dus weg!)

Heel veel plezier!
Laatst bijgewerkt door boeflover op 19-12-16 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:50

[***] schreef:

Op lange vluchten hoef je niet te betalen voor eten. Je krijgt de aangegeven maaltijd. (Deze volgorde kan soms heel raar zijn ivm tijdsverschil.) En verder kan je doorlopend gratis drinken krijgen, en meestal zijn er ook snacks. (Toen ik met Emirates vloog kon je gewoon mars/snickers/fruit pakken etc.)

Tips; neem, eventueel, een extra kleedje mee. Je krijgt sowieso een klein dekentje daar, maar ik had het nog te koud. Als je je stoel kan kiezen - Gangpad! Echt, zo veel relaxter als je gewoon kunt gaan en staan zonder andere mensen lastig te moeten vallen. Zorg ook dat je echt af en toe even gaat lopen. Neem een klein tasje mee met wat opfris spulletjes; gezichtsdoekjes, desinfecterende hand gel etc zijn echte aanraders. Oh en een extra ondergoed en paar sokken zijn ook heel fijn.