Rondreis Vietnam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Rondreis Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:17

Nadat een vriendin en ik in december 2014 een rondreis van 24 dagen door Zuid-Afrika hebben gemaakt, willen we begin 2017 heel graag naar Vietnam.

We zijn momenteel informatie aan het inwinnen op internet over Vietnam en de mooiste bezienswaardigheden. Dat maakte me ook benieuwd naar de ervaringen van Bokkers:

- Hoelang zijn jullie geweest? Was dit te kort, te lang, precies goed?
- Wat hebben jullie allemaal gedaan en is dit een aanrader of juist niet?

We houden van de afwisseling tussen natuur en stad en willen echt in de Vietnamese cultuur duiken.

We willen het liefst in januari/februari 2017, aangezien het regenseizoen daarna weer begint.

Ik ben heel benieuwd!

Ntlie_

Re: Rondreis Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:58

Leuk! Ik lees even mee, zit er aan te denken om eind 2017 een rondreis te maken. Maar kan weinig ervaringen vinden. Twijfel ook tussen een georganiseerde groepsreis of zelf een backpack mee te nemen en gewoon te gaan. :D

Ben jij inmiddels al wat wijzer?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:10

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:15

Ik meld me! Ik ben dit jaar 4 maanden op rondreis geweest door ZO Azië, waarbij ik bijna 5 weken in Vietnam heb doorgebracht! Het was mijn favoriete land, echt een aanrader!

Mijn eerste tip: ga niet met een georganiseerde reis mee! Echt, het is zo makkelijk om in je eentje die kant op te gaan, mensen te ontmoeten en lekker je eigen ding te doen. Niets zo vervelend als dat je door moet terwijl je nog niet klaar bent met een bepaalde plek... En het is ook nog eens een heel stuk duurder!

Ik ben via Cambodja binnengekomen in Ho Chi Minh. In Cambodja had ik een 3 maanden visum geregeld (het is of eentje voor 1 maand of voor 3). We zijn daar een aantal dagen gebleven, vooral omdat we een motor wilde kopen. Ik reisde met twee jongens (beide eerder tijdens mijn reis ontmoet en afgesproken samen te gaan rijden). Meer mensen bereizen Vietnam met de motor, maar dan moet je wel echt de tijd ervoor nemen (> 3 weken). Met de bus kan je nachtbussen nemen en dus sneller door het land heen reizen.

Onze route: Ho Chi Minh - Mui Ne - Dalat - Hoi An - Hue - Phong Nha - Ninh Binh - Hanoi. Dit stuk hebben we met de motor gereden met de nodige tussenstops (vooral Dalat - Hoi An is lang, het kostte ons drie dagen bv).

In Hanoi hebben we onze motoren verkocht, zijn we naar Halong Bay en Sapa geweest. Vervolgens hebben we in Hanoi afscheid van elkaar genomen en ben ik nog naar Ha Giang gegaan, een regio in het noorden aan de grens met China om nog een scooter loop te rijden.

Ik vond het Noorden echt verreweg het mooist, met name Ha Giang. Daar is nog amper toerisme dus juist heel speciaal. Als je beperkte tijd hebt zou ik aanraden enkel het noorden te bezoeken. Het meeste kan je wel zien in 4 weken maar ik had gerust nog dik het dubbele kunnen blijven en ik heb ook nog lang niet alles gezien!

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust! Ook is Azie Backpackers op FB een fijne groep om te volgen :)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:20

Ik ben 3 weken geweest, wel als onderdeel van een reis van 3 maanden. Mijn route was: HCMC-Nha trang-Hoi An-Hue-Hanoi-Halong Bay-Sapa-Dien Bien Phu. Die laatste kan je overslaan, was voor mij de weg om naar Laos te komen. Op Nha Trang na zijn al deze plaatsen zeker de moeite waard.

Als je nog meer vragen hebt: stel ze gerust. Het is voor mij 2 jaar geleden dat ik ben geweest, maar mijn broertje is nu in Vietnam en er is nog niks veranderd.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:50

Wat leuk, toch nog reacties :)

Ntlie_, ik vind de site vietnamonline al leuk om een beetje een beeld te krijgen.

Symbeami, eehmm nee :o Ik ga zo even kijken!

Margoooo, wat leuk dat je zo lang hebt gereisd!
Azië Backpackers volg ik al, daar wordt veel gepost!

We denken nu aan de volgende route:
Hanoi
Mai Hich/Tom Coc/Halong Bay
Sapa (het lijkt me heel mooi, maar ik kan niet 3 dagen achter elkaar 10 km lopen als we via Vietnamonline gaan, loop je daar wel veel)
Hoi An
Palmeneiland :D
Dalat (als we Sapa niet doen)
Ho Chi Minh
Mekong
Mui Ne (bijkomen op het strand voordat we weer naar huis gaan)
Wat raden jullie aan? Sapa of Dalat?

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:09

Hoi!

Ik ben toevallig net dinsdagochtend teruggekomen uit Vietnam.

Wij zijn in totaal 4 weken weggeweest en dat was precies goed. Wij zijn van het noorden naar het zuiden gereisd.

Onze route was:

Hanoi
Ha Long Bay (3 dagen via Friends Travel Vietnam)
Sa Pa (trekking van 2 dagen via Friends Travel Vietnam)
Hanoi
Hue ( naar Hanoi met easyrider via Friends Travel Vietnam)
Hoi An
Da nang
Ho CHi Minh
Vinh Long ( Mekong Delta)
en geëindigd in Mui Né.

Ik vond het fantatisch in Sapa! Ben niet echt een wandelaar maar vond het een super ervaring.
Hoorde van mede reizigers die wel in Dalat zijn geweest dat het een beetje tegenviel. Maar dat kan ook met het weer te maken hebben gehad (regen :-()

Wij hebben onze trips bijna allemaal via Friends Travel Vietnam geboekt, het is een bedrijf van een Nederlander die in Hanoi woont. Echt super geregeld allemaal. Fijne (niet toeristische) tours gehad. Ook onze Visa On Arrival hebben we via Friends Travel Vietnam geregeld.

Je planning ziet er goed uit en inderdaad die Facebook groep is super handig!

Als je vragen hebt, stel ze gerust :-)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 12:01

Thanks voor de tip over Sapa en Dalat :)
En o ja! Over een visum gesproken, waar is dat het goedkoopst dat jullie weten?

Ik moet ook nog even mijn entingen checken, maar volgens mij zijn die wel in orde.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:10

Bovengenoemd topic is van mij, ik ben deze zomer 3 weken geweest :) had van mij nog een week bij gekunt!
Sapa heeft bij mij enorm de voorkeur boven Da Lat! Dan bedoel ik het gebied, niet de stad zelf. En 2-daagse tour de bergen in gedaan; ik dacht dag 1 iets van 12 km (prima te doen) en dag 2 iets van 7. Ik heb verder ook niets vooraf geregeld, maar alles ter plekke en dat was geen probleem.

Mocht het mogelijk zijn, zou ik haast aanraden om de reis om te draaien, ik vondt persoonlijk het noorden een stuk mooier dan het zuiden!

Mocht je nog tijd hebben is Ninh Binh ook erg leuk! En een stuk minder toeristisch.

Visum had ik vooraf betaald, met pick-up on arrival bij douane, helaas daar nog ook extra mogen betalen (ze hadden paspoort ingenomen dus moest wel). Dus geen idee of er betere manier is..

In ieder geval heel veel plezier en geniet er van :D ik vindt het een geweldig land! Hoi An is ook errug leuk (mooi strand) en 2 jurken laten maken

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:07

Lagonda, wat een prachtige foto's in jouw topic!

In eerste instantie is het idee om de reis via vietnamonline te regelen, zo hebben we het ook met Zuid-Afrika gedaan en dat is ons heel goed bevallen. Maar ergens kriebelt het ook wel om het op eigen houtje te doen. Mijn vriendin heeft zoiets vaker gedaan, ik niet :o

Vraagje over Sapa: Mijn lichaam zit niet zo best in elkaar. Ik heb een slechte heup en daardoor ook snel pijn in mijn rug als ik te veel doe.
We willen heel graag naar Sapa, maar omdat de Sapa bouwsteen bij vietnamonline wandelingen van 10-15 km bevat, heb ik vandaag even gebeld en gevraagd hoe zwaar zo'n wandeling is.
Zij raadde het af, omdat het veel lopen is door het gras, zandpaadjes met gaten die glad kunnen zijn als het heeft geregend en omdat je de hele dag wel aan het lopen bent.
Hoe is jullie ervaring met wandelingen in Sapa?

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:32

Dankjewel :D

Mijn ervaring met Sapa was best zwaar. Echt geeeen idee wat voor wandeling we hadden geboekt, maar het ging in een rap tempo berg op en berg af. Flink stijle paden tussen door. Was super blij met de dametjes die hielpen (zodat ze aan het einde konden verkopen maar toch) anders was ik paar keer onderuit gegaan :+
Maar het was het zeker waard. Misschien dat ze iets kunnen regelen qua vervoer? Dat je gedeeltelijk met scooter wordt gebracht ofzo?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:28

Ik zou ook zeker aanraden om Sapa (of beter nog Ha Giang, veel minder toeristisch!!) te doen ipv Dalat! Dalat was leuk maar niet ons hoogte punt. Ook ik zou de route omdraaien en van Zuid naar Noord gaan. Dan zou je Mui Ne opzich kunnen overslaan ,zo bijzonder vond ik dat niet.. En dan kun je bv vliegen vanaf Hanoi naar een eiland om even lekker te relaxen de laatste paar dagen.

Wij hebben Sapa en Halong Bay ook via Sydney gedaan van Friends Travel Vietnam, dat is idd een aanrader! Ik zou niet je hele reis georganiseerd boeken, maar bepaalde activiteiten kan je prima via zo een reis bureau regelen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:43

Onze reis begint steeds duidelijkere vormen aan te nemen! *\o/*
Waarschijnlijk vertrekken we 19 februari.

Is er een bepaalde site waar de tickets vaak het goedkoopst zijn? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer inmiddels ;)

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:48

Ik boek eigenlijk altijd met skyscanner of cheaptickets :+
Overigens beginnen de KLM werelddeal weken morgen, daar eens kijken? Wie weet zit er een leuke aanbieding tussen!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 14:51

O, goede tip, Thanks!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:15

Wij gaan in april, dus lees even mee. Wij beginnen in hcmc en vliegen de volgende dag naar Hanoi. Vanuit daar willen wij naar sapa-ha giang- halong bay en dan weten we het nog niet. Hoe is dat allemaal te reizen? Kan je in een dag goed naar een volgende plaats reizen of moet je steeds terug via Hanoi? Hoevwwl dagen adviseren jullie voor sapa/ha giang en hong bay?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 12:22

Kan je uitleggen waarom je op HCMC vliegt en een dag daarna doorvliegt naar Hanoi? Waarom vlieg je niet gelijk naar Hanoi?

Bij ons zijn de tickets inmiddels geboekt! *\o/* 19 februari tm 14 maart.

We zijn alleen nog in overleg met twee reisorganisaties en twijfelen zelf tussen halverwege de reis een paar dagen Palmeneiland, of dat inwisselen voor Hue.
Hoe zijn jullie ervaringen met deze twee plekken?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:24

Ntlie_ schreef:
Leuk! Ik lees even mee, zit er aan te denken om eind 2017 een rondreis te maken. Maar kan weinig ervaringen vinden. Twijfel ook tussen een georganiseerde groepsreis of zelf een backpack mee te nemen en gewoon te gaan. :D

Ben jij inmiddels al wat wijzer?

Ik volg ook. Ik wil rond augustus/september met een vriendin een rondreis maken door Vietnam dus ga zeker dit topic volgen :D

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:53

Omdat een retourvlucht toen goedkoper was met een binnenlandse vlucht dan heen op hanoi en terug op hcmc.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:10

Goed geregeld dan!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:23

floorsil schreef:
Wij gaan in april, dus lees even mee. Wij beginnen in hcmc en vliegen de volgende dag naar Hanoi. Vanuit daar willen wij naar sapa-ha giang- halong bay en dan weten we het nog niet. Hoe is dat allemaal te reizen? Kan je in een dag goed naar een volgende plaats reizen of moet je steeds terug via Hanoi? Hoevwwl dagen adviseren jullie voor sapa/ha giang en hong bay?

Het makkelijkste is toch om terug te gaan via Hanoi steeds, maar het kan vast ook direct. Sapa zou ik 2 of3 dagen doen, Ha Giang kan je een mooi rondje met de scooter rijden in 3 dagen. Halong Bay is twee dagen prima, maar als je zelf op het eiland gaat zitten kan je er ook wel iets langer je vermaken denk ik. Tof dat je naar Ha Giang wilt, daar ga je geen spijt van krijgen!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:59

Goed om te horen. Kwamen gisteren nog een tip in huè, een verlaten waterpark. Leek ons ook gaaf

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 21:38

Ja! Die lijkt mij ook zo cool!
Over 6 weken zit ik er al! *\o/*

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:00

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:44

Rije schreef:
Mijn ouders zijn er geweest. Misschien vind je het leuk om hun reisverslag en foto's te bekijken :) http://www.reizenenschrijven.com/index. ... eizen/azie

Heb het doorgelezen erg leuk en uitgebreid!

Hoe hebben jullie de visum aangevraagd, snap het niet helemaal op de website. Willen hem daar ophalen. Als jullie tips hebben waar en hoe tr regelen hoor ik het graag

En hebben jullie een privé visumautorisatiebrief aangevraagd of niet?