ROADTRIP ( frankrijk/spanje) tips and tricks??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elvi_Elisa

ROADTRIP ( frankrijk/spanje) tips and tricks??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 13:04

Afbeelding

Hoi bokkertjes!
In september vetrekt mijn zus voor een half jaar naar Madrid.
Natuurlijk wil ik ook even profiteren van haar huisje :') dus ben ik van plan om eind dit jaar mijn zus op te zoeken!
Nou leek het mij zelf eigenlijk wel super leuk om met de auto te gaan en er een soort road trip aan te plakken, dus onderweg op een aantal leuke plekken te stoppen en te overnachten etc.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets ga doen, dus ik kan wel wat tips gebruiken!

Als eerste natuurlijk over mijn auto, waar moet ik rekening mee houden?
En wat zijn echt belangerijke punten? Ik ben sowieso lid van de ANWB door heel europa, dus die kunnen me gelukkig altijd komen redden als het echt nodig is.

Er moet natuurlijk ook een route uitgestippeld worden,
Zelf leek het mij wel leuk om in parijs te stoppen, en in bordeaux of een natuur gebied in zuid frankrijk. Maar misschien zijn er wel bokkers die leuke dorpjes, campings, hostels etc. weten die niet zo duur zijn maar wel leuk! Ik ben ook fotograaf dus altijd leuk om op mooie plekken terecht te komen!
Verder is luxe voor mij tijdens een roadtrip echt niet belangerijk.

Vanuit madrid willen we samen nog naar Valencia voor 2 dagen ongeveer.
En vanuit Madrid zal ik weer naar NL rijden. Maar mocht het financieel en kwa tijd allemaal uit kunnen zou ik ook best nog een stukje Spanje mee willen pakken. Dus ook hier mogen leuke plekjes genoemd worden, graag zelfs! :D

Dan zit ik natuurlijk nog met parkeren, hoe zit dat in die landen en bij de grote steden zoals parijd/madrid. Buiten de stad parkeren mogelijk? In de stad? Ik heb écht geen idee!

Daarnaast heb ik nog een chihuahua die ik best mee zou willen nemen,
Ook hierover, zijn er mensen die ervaring hebben om de hond mee te nemen naar het buitenland in de auto? Is dit makkelijk / kan / mag dit zomaar?

Verder zijn alle tips/tricks/ervaringen welkom,
Locaties, waar ik rekening mee moet houden, dingen die ik echt mee moet hebben etc.
Ik ga zelf natuurlijk ook het 1 en ander uitzoeken, maar wellicht komen er hier nog nuttige tips voorbij of ervaringen van mensen!

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:54

Hoi!
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je met de auto een roadtrip doet.
De hond moet geënt zijn en het handig om te kijken wat voor accomodatie jou trekt. Ik lees dat ken het einde van dit jaar gaat :brr: koud hoor! Huisjes, hotels etc zou je van tevoren kunnen boeken zodat je weet dat jij en je hondje welkom zijn dat omdat je buiten het seizoen gaat. Bij bordeaux zit een groot natuurpark en de Pyreneeën zijn natuurlijk ook prachtig! Ik zou zelf Parijs mijden met de auto scheelt ook kosten.
Ik weet niet hoe lang je gaat? Anders heb ik nog wel keer leuke tips!

Femke_Nikita

Re: ROADTRIP ( frankrijk/spanje) tips and tricks??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:59

Heel handig om te weten is dat je op bepaalde particuliere wegen waarvoor je tol betaald niet kan worden geholpen door de ANWB. Hoe dit precies zit, geen idee, maar misschirn handig om in je achterhoofd te houden bij de routeplanning

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:09

Femke_Nikita schreef:
Heel handig om te weten is dat je op bepaalde particuliere wegen waarvoor je tol betaald niet kan worden geholpen door de ANWB. Hoe dit precies zit, geen idee, maar misschirn handig om in je achterhoofd te houden bij de routeplanning

In Frankrijk hebben alleen de Franse diensten (zoals politie/sleepdienst etc.) het recht om op de snelweg in te grijpen. Dat is de reden dat bijvoorbeeld buitenlandse organisaties zoals de ANWB je daar niet mogen helpen. Sta je net ergens met pech na een afrit dan mag het weer wel.

Wat betreft de hotels : die zou ik op tijd boeken, omdat je dan zeker weet dat je een plekje hebt.

In Parijs heb je in de stad parkeerplaatsen, maar die staan vaak vol. Je kunt er ook voor kiezen buiten de stad te parkeren en verder te gaan met de metro. In Parijs kun je echt leuke dingen doen, maar als het voor 1 dag is, is het belangrijk dat wel echt een plan trekt. Beter een paar dingen uitkiezen die je echt aanspreken, dan een beetje rondslenteren in de hoop wat leuks tegen te komen :)
In Parijs vond ik het altijd erg leuk om naar Merci te gaan (een soort goede doelen winkel, waar je ook een restaurantje bij hebt, voor een lekkere pauze met koffie/thee/gebak).

Mocht je niet via de westzuidkust rijden, maar via de oostzuidkust, dan kan ik je het gebied aanraden dat bij de camargues ligt dat is vlakbij Montpellier. Daar ligt een stukje naar beneden ook Carcassone (heel mooi) en Perpignan. Perpignan is een uurtje boven Barcelona.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:10

hou vooral rekening met koude,ijzel,sneeuw,....
echt niet de periode waar je voor de fun ff een roadtrip maakt eigenlijk....

parijs en ile-de-france als provincie staat er hier om gekend om enorm veel criminaliteit op de autosnelweg parkings,dus als je daar stopt,extra waakzaam zijn om geen dure dingen zichtbaar achter te laten,goed af te sluiten,.... en dan nog gaan hier verhalen de ronde over banden die tijdens het eten,gewoon eraf gehaald worden en verdwijnen....(wij wonen op enkele uurtjes van parijs,bijna op de franse grens,dus mensen gaan hier heel vaak die richting uit omdat het al bij al niet ver is).

Als je pech hebt met het weer,mag je al aan de slag met sneeuwkettingen ed in bepaalde gebieden....

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 15:08

Bedankt allemaal voor de reacties!

_LiliM_ schreef:
Hoi!
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je met de auto een roadtrip doet.
De hond moet geënt zijn en het handig om te kijken wat voor accomodatie jou trekt. Ik lees dat ken het einde van dit jaar gaat :brr: koud hoor! Huisjes, hotels etc zou je van tevoren kunnen boeken zodat je weet dat jij en je hondje welkom zijn dat omdat je buiten het seizoen gaat. Bij bordeaux zit een groot natuurpark en de Pyreneeën zijn natuurlijk ook prachtig! Ik zou zelf Parijs mijden met de auto scheelt ook kosten.
Ik weet niet hoe lang je gaat? Anders heb ik nog wel keer leuke tips!

Ik wil proberen toch wel rond halverwege september uiterlijk eind september te gaan, in december is het denk ik inderdaad geen pretje :brr:
Inderdaad wil ik van te voren ook wel dingen boeken, ben best in voor een avontuur maar ook met mijn hondje en buiten het seizoen is het wel handig om zeker te zijn van een slaap plek.
Parijs moet ik inderdaad dan nog maar eens over nadenken...
Hoe lang weet ik nog niet precies, dit zal geen mega lange roadtrip worden, maar met 2 of 3 x een stop onderweg naar madrid en terug ben je ook zo in totaal wel bijna 2 week verder denk ik, laten we zeggen een week in madrid. dus denk ongeveer 3 week. Mocht het allemaal haalbaar en te financieren zijn!

Femke_Nikita schreef:

Oh dat wist ik niet, dat is inderdaad wel heel goed om te weten en in mijn achterhoofd te houden!

LauraO schreef:
Femke_Nikita schreef:

In Frankrijk hebben alleen de Franse diensten (zoals politie/sleepdienst etc.) het recht om op de snelweg in te grijpen. Dat is de reden dat bijvoorbeeld buitenlandse organisaties zoals de ANWB je daar niet mogen helpen. Sta je net ergens met pech na een afrit dan mag het weer wel.

Wat betreft de hotels : die zou ik op tijd boeken, omdat je dan zeker weet dat je een plekje hebt.

In Parijs heb je in de stad parkeerplaatsen, maar die staan vaak vol. Je kunt er ook voor kiezen buiten de stad te parkeren en verder te gaan met de metro. In Parijs kun je echt leuke dingen doen, maar als het voor 1 dag is, is het belangrijk dat wel echt een plan trekt. Beter een paar dingen uitkiezen die je echt aanspreken, dan een beetje rondslenteren in de hoop wat leuks tegen te komen :)
In Parijs vond ik het altijd erg leuk om naar Merci te gaan (een soort goede doelen winkel, waar je ook een restaurantje bij hebt, voor een lekkere pauze met koffie/thee/gebak).

Mocht je niet via de westzuidkust rijden, maar via de oostzuidkust, dan kan ik je het gebied aanraden dat bij de camargues ligt dat is vlakbij Montpellier. Daar ligt een stukje naar beneden ook Carcassone (heel mooi) en Perpignan. Perpignan is een uurtje boven Barcelona.

Bedankt voor de info! heb ik veel aan.
Parijs moet ik dan zeker nog maar even over nadenken of dat het waard is en of ik dat niet kan bewaren voor een andere vakantie. Als ik wel in parijs stop wil ik inderdaad ook wel een planning maken met paar dingen die ik graag wil zien.
Camargues is ook een goede, daar had ik nog niet aangedacht! Ook mooie plek, weet jij toevallig ook of het vanuit daar mogelijk is de camargue paarden te bezichtigen? Lijkt me ook heel gaaf om eens te zien/fotograferen! De andere plaatjes ga ik even opzoeken! :D

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:58

de tolwegen vermijden is een aanrader als je het echte land wil zien en genoeg de tijd hebt. Wij zijn afgelopen winter met de camper langs de kustwegen gegaan, heel mooi! @ Valencia: Je moet ervan houden, wij hebben het zelf vermeden. Veel te toeristisch en veel vliegen waar jij en de hond niet vrolijk van wordt.

palousa_boyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:09

odilia schreef:
de tolwegen vermijden is een aanrader als je het echte land wil zien en genoeg de tijd hebt. Wij zijn afgelopen winter met de camper langs de kustwegen gegaan, heel mooi! @ Valencia: Je moet ervan houden, wij hebben het zelf vermeden. Veel te toeristisch en veel vliegen waar jij en de hond niet vrolijk van wordt.

Houd dan zeker rekening met het weer, zeker op binnenwegen strooien ze niet.

Tolwegen zijn saai maar je maakt wel kilometers en de wegen zijn goed onderhouden. Zeker richting Parijs zou ik er zeker gebruik van maken. Tot daar is Frankrijk toch niet zo interessant ;)
Persoonlijk zou ik Parijs ook overslaan, maar ik houd niet van steden.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 18:44

odilia schreef:

Bedankt voor de tip, ga ik zeker meenemen in route keuze.
Valencia ben ik vorig jaar vanuit alicante 2 dagen geweest en vond het wel leuk opzich! Sowieso vinden we het leuk om even vanaf Madrid meer naar de kust te gaan en Valencia is dan het minst ver rijden.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:50

Ik ken de omgeving van Perpignan wel goed, inmiddels bijna 20 keer geweest.
Prachtig mooi.
Je kan daar ook een mooie route langs kustplaatsen volgen, naar Spanje.
Maar ook de bergen zelf hebben mooie bezienswaardigheden maar qua tijd weet ik niet of dit haalbaar is.
Carcassonne is wel een aanrader.
Tevens zijn de katharen kastelen erg mooi.