Ik ben samen met mijn vriend, mijn zusje en haar zoontje van twee en half geweest. We regelen de reis altijd zelf en hadden twee huurauto's waarmee we hebben rondgereisd.
We zijn naar Johannesburg gevlogen,waarna we overnachtten in Pretoria. Ons eerste doel was de Magoebaskloof. Daar wilden we een canopy tour doen. Dat was echt prachtig! Je hangt aan een metalen kabel en zoeft zo over prachtige watervallen!

In Graskop zijn we op deze manier ook over een 60 meter diepe kloof gegaan.
We hebben een boottocht gemaakt in de blyde river canyon.

Als je goed kijkt zie je in de rotsen de vorm van een doodshoofd. Uit deze rotsen komen een paar watervallen, daarom noemen ze het ook wel the weeping pirate.
Hierna gingen we richting Hoedspruit, waar we het Kinyonga snake and reptile centrum hebben bezocht. Kreeg je fijn een python om je nek. We hebben nog dagen gelachen om onze benauwde gezichten op de foto's.

De volgende dag zijn we in Moholoholo rehabilitation centre geweest. Hier kregen we een rondleiding en wat ik heel leuk vond is dat hier de beroemde das Stoffel woont. Deze das is een ware Houdini die vaak uit zijn verblijf is ontsnapt. Er staan hier veel filmpjes van op internet. We mochten nog een cheetah aaien en de bateleur, een prachtige roofvogel.

We hebben een erg mooi huis gehad in Hoedspruit wildlife estate, op 5000 vierkante meter eigen grond. Hier hadden we leuke medebewoners: bush baby's. Zij kwamen tegen de schemering uit het dak van ons huis.

In Hoedspruit hebben we ook een huisje gehad in Maduma Boma, een wildpark waar je zelf kan rondlopen. Ons huisje had geen stroom, maar wel zonnepanelen. Hier mochten we voer kopen voor de dieren, want door de ontzettende droogte was er niet genoeg eten. We voerden een soort biks bij ons huis en kregen zo bezoek van wrattenzwijnen, zebra's, nyala's, apen en impala's.

Het was weer tijd voor actie en vanuit Hoedspruit hebben we boven de wildparken gevlogen in een ultralight. Wat een schitterend uitzicht had je!

Als laatste hebben we 8 nachten in verschillende kampen in het krugerpark gezeten. Dat voelt toch wel als thuiskomen. Ik zou daar wel een paar maanden kunnen zitten zonder me te vervelen!!
Mijn favoriete vogel: the southern ground hornbill.

Bij zonsondergang:

Na een regenbui, uitzicht bij berg en dal.

6 leeuwen naast de weg, fantastisch!

En nog twee zeldzame dieren gezien die we nog niet eerder in het Kruger hadden gezien. De civetkat en de side striped jackal.

Ook nog een tijd staan fotograferen bij een boom vol kolibri's.

Ik ga zeker voor een vijfde keer en dan hopen we ook Botswana mee te pakken.