Australië 2016/2017

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 12:47

€900 is inderdaad prima te doen! De rit klinkt in ieder geval al fantastisch! :)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:11

Bedankt voor het meedenken! Vluchten (KL + Perth), hotel in KL, visa voor Oz en auto zijn geregeld :)

We gaan toch gewoon vanaf Perth rijden, langs de kust af richting Exmouth en vanuit daar kijken of we het halen om naar Karijini NP te gaan (en dan over de 95 terug naar Perth).

Kunnen we in de vakantie periode (vanaf 25 december) op de bonnefooi reizen qua hotels/hostels? Ik wil namelijk liever niet teveel vastleggen en flexibel kunnen stoppen waar we willen maar weet niet hoe druk het is.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 16:31

Veel plezier :D

En ik begreep dat rond die periode best heel veel vol zit en dat reserveren wel gewenst is. Maar weet niet of dat ook geldt in dat deel van Australië.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:43

Ja, dat geldt voor heel Australië. Het is hier dan zomervakantie. Vergelijkbaar met de NL bouwvak / zomer schoolvakantie. Met het enige verschil dat ze hier volgens mij niet aan regio spreiding doen. Alle kinderen hebben rond de kerst 4 weken vakantie zover ik weet.
Tuurlijk zullen er dusdanig afgelegen plekken zijn waar weinig mensen komen dat je plek hebt, maar ik zou wel een beetje vooruit plannen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:03

Bedankt voor de tip, we zien inderdaad dat echt heel veel al vol zit en wat overblijft redelijk duur is.

Kunnen jullie vertellen welke opties er zijn? Hotels, motels, B&B's of hostels, allemaal prima. Is kamperen (in een tentje) een optie? Ik kan alleen redelijk dure opties vinden op de standaard sites (booking/agoda).

Goof

Berichten: 28944
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:50

Gave route Bianca, ik heb die jaren geleden ook gedaan. Ik had toen een tent meegenomen en we hadden overal wel plek. Er zijn ook veel campings zonder beheerders, gewoon geld in een bakje achterlaten en dan kun je een plek kiezen. Hostels hadden ook overal plek. Dat was overigens niet in een vakantie daar. De enige plek waar echt alle campings en hostels vol zaten was Coral Bay, dus wellicht moet je daar even rekening mee houden.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:37

Vergeet ook airbnb niet te bekijken.

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:16

Met een huurauto is kamperen goed te doen. Bijna zoniet alle campings in Australië hebben iets van een algemene kook/ droog zit gelegenheid. Denk aan een paar picknick tafels overdekt met een aantal bbq. Soms gratis anders voor een paar dollar. Echt helemaal top geregeld daar aan die kant van de wereld. Kunnen ze hier in Europa wat van leren.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 02:42

Ik zie dit topic nu pas, ga het eens even bijlezen, misschien heb ik nog tips of kan ik zelf inspiratie opdoen. :D

Om even op het gesprek op de laatste pagina in te haken, Wikicamps is een handige app om te hebben als je met de auto rond reist en wil kamperen (is wel een betaalde app). Je kan er kaarten mee downloaden van alle campings in Australië met daarbij ook aangegeven of het betaald of gratis is en wat de voorzieningen daar zijn. Is een heel handig, omdat als je eenmaal de kaart gedownload hebt, je 'm ook offline kan gebruiken in het geval dat je geen bereik hebt.

Ik heb voornamelijk op gratis campings gezeten in the middle of nowhere, maar daar heb je meestal niet veel. Er was (op één camping na) altijd wel een wc, maar wel zonder stromend water en met veel spinnen. :') Voor de rest heb je er eigenlijk niets. Maar het is wel gratis en een unieke ervaring. :D Zeker als je de volgende ochtend wakker wordt en er wallabies staan te drinken bij een meertje naast de camping en er koala's in de boom naast je tent liggen te slapen. <3

Met nationale parken trouwens wel in de gaten houden of je niet moet betalen om er met je auto te mogen rondrijden. Wij hebben een keer een nacht in een national park geslapen (Great Otway volgens mij) en kwamen er de volgende ochtend achter dat we eigenlijk hadden moeten betalen voor onze auto. Oeps. :') Gelukkig zijn we niet gecontroleerd.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:23

We hebben een gewone (wel iets groter model) huurauto, helaas geen campervan. Ik denk dat we er met een mix van hostelworld, Airbnb (goede tip) en hier en daar kamperen (wikicamps.com.au goede tip) er wel gaan komen voor ongeveer € 50 per nacht.

Wij twijfelen nog steeds over het boeken van locaties op voorhand. Voor de eerste dagen vind ik het geen probleem maar vind het zonde om nu al heel de reis vast te leggen. Maar zou het nog erger vinden om 2 weken in de auto te moeten slapen :D :Y) zondag gaan we knoop doorhakken hierover en in ieder geval de eerste dagen regelen.

Our “wish-list” so far: Perth, Nambung National Park, Kalbarri NP/Toolonga Nature Reserve, Dirk Hartog Island, Francois Peron NP/Shark Bay, Monkey Mia, Carnarvon/Carnarvon blowholes, Coral Bay, Exmouth/Cape Range National Park, Ningaloo Marine Park.

Optional Karijini NP, Margaret River als dit uitkomt/we tijd overhouden.

Nog dingen die we dan missen (of over kunnen slaan)?

Goof

Berichten: 28944
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:34

Monkey Mia kun je prima overslaan en Karijini is juist echt een must see. Absoluut doen. Ik zou ook een dag naar Rottnest Island gaan, voor de kust van Perth. Pak daar een fiets en fiets het eiland rond. Het is waanzinnig mooi.
Ik zou zeker niet alle overnachtingen vastleggen, dan ben je meteen je vrijheid kwijt. Je kunt echt altijd wel ergens een plek vinden. Boek enkel Coral Bay.

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:43

Ik meld mij ook! Mijn broer woont inmiddels al 18 jaar in Sydney (Coogee) en ik ga binnenkort voor de 3e keer op familiebezoek. Dat is toch anders dan vrij rondreizen natuurlijk. Plaats voor 8 personen doe je niet op de bonnefooi, maar boek je van tevoren. :+

De eerste keer zijn we naast Sydney en Katoomba (Blue Mountains) ook naar het Great Barrier Reef geweest. De tweede keer zaten we met de hele familie in Blackheath (Blue Mountains) en Sydney. Nu vliegen we door naar Tasmanië; een paar dagen Hobart en daarna Bruny Island. Vervolgens pikken wij het appartement van mijn broer in Sydney nog een paar dagen in en sluiten we af met een bezoek aan schoonfamilie die buiten de stad woont en een aantal dravers hebben staan. :)

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:33

Ik meld mij ook. Ik zit momenteel in Adelaide en ik blijf tot augustus in Australie.

Airbnb is hier niet zo populair als in Europa, maar natuurlijk altijd een gokje waard. Van te voren reserveren bij campings is sowieso wel een goed idee rond de kerstperiode. Wat wij deden toen we hier voor het eerst met de familie kwamen is de dag van te voren bellen naar verschillende campings in de richting waar we naartoe wouden en degene die plaats hadden gingen we naartoe. Dan zit je niet gelijk vast, maar dan weet je wel dat je een plekje hebt. Dat is al wel 8 jaar geleden, dus ik weet niet of er veel veranderd is kwa drukte, maar dat zou je kunnen proberen als je de reis niet van te voren vast wilt leggen. Als je gaat kamperen kun je even kijken op de website van big4 holiday parks. Die hebben hele goede campings, wel iets duurder, maar dan weet je wel zeker dat je niet ergens in de bush zit. Er zijn ook vast meer van dit soort organisaties, maar hier hebben wij alle campings geboekt, op 1 na, 8 jaar geleden en we merkten wel heel goed het verschil zegmaar :D . Degene die niet bij een organisatie zat had alles gewoon heel vies, vooral de bbqs... Wat je hier ook vaak kunt krijgen is een cabin. Die zijn speciaal voor mensen die met de auto reizen en zijn vaak een soort stacaravans. Ik weet alleen niet hoe duur dat precies is.

Edit: even opgezocht. Een standaard plekje op een big4 holiday park in Perth gaat vanaf ongeveer 40 dollar per nacht. De cabins zijn meestal al gauw over de 100 dollar

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:03

Dat vind ik best duur. :P

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:54

Spirit schreef:
Dat vind ik best duur. :P


Ja, klopt wel een beetje hoor, maar dan weet je in ieder geval wel zeker dat alles goed geregeld is. Dat vind ik wel heel fijn en dan betaal ik er liever iets meer voor :)
Ik denk dat er nog wel meer organisaties zijn die misschien goedkoper zijn, maar omdat mijn zusjes en ik toen nog redelijk klein waren wilden mijn ouders allees sowieso goed geregeld hebben.

(Voordeel was dat ze bijna allemaal een zwembad hadden, wat wel lekker is als het heet is :P )

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 07:35

Hier in Renmark zit ook een Big4, het ziet er inderdaad wel goed uit. :j

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:24

Goof, bedankt voor de tip! Gaan zeker proberen Karijini mee te nemen. Ik denk dat het wel lukt. Plan is om met oud-en-nieuw in Exmouth te zijn.

Hebben gisteren eerste nacht in Perth via AirBNB geboekt en de rest gaan we niet vastleggen hebben we besloten. Ik zag onderweg juist wel best wat AirBNB opties. Geen tientallen per plek maar in de grotere plaatsen toch wel 2/3 opties. We gaan ook een tent meenemen en dan wisselen we kamperen af met AirBNB of hostel.

Big4 gaan we ook onthouden maar ik moet zeggen dat ik budget/basic locations prima vind. We zijn overdag toch niet op de locatie dus ik verwacht dat het meestal echt om overnachten gaat. Ik heb wildkamperen in Afrika (Botswana) ook overleefd :Y) dus ik hoop dat kamperen in Oz ook gaat lukken.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 13:48

Bianca, waarom niet slapen in een auto? :P

Westernfreak, leuke planning zeg :D

AirBNB wil ik ook de eerste nacht mee vast leggen, de rest bekijk ik wel.

Het enige waar ik tegen aan loop zijn de spinnen... :')

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:23

Gribaldi dat gaat mij echt niet meer lukken. Een nacht ok maar 3 weken lang.... Dat gaat mijn rug niet trekken. Ook helemaal niets aan met 2 X ruim 1,80m :Y)

Wat betreft de spinnen, ik moet er ook niet aan denken. Heb er zelfs al over gedroomd := Ik ga denk ik gewoon een klamboo over mijn hoofd trekken en onder mijn voeten dichtknopen. Zoiets: https://m.nl.aliexpress.com/item/32738822529.html

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 15:34

Zelfs in de auto's waar je in kunt overnachten? :P In de meeste zit toch een lekker matras zou je denken.
Ruim 1.80 nah misschien wordt het dan krap zat ja ;)

Haha nou zelfs met zo'n klamboe zou ik nog gek worden als er een in de buurt is hoor...

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:26

gribaldi hebben helaas geen campervan maar gewoon een "standaard" SUV. Dus geen matras helaas.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 13:18

Haha nee dan is het slapen niet aan te raden :P

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:25

Ik blaas even wat leven in het topic.

Na een heftig jaar kan ik eindelijk weer even uitkijken naar reizen en wil dolgraag weer terug naar Australië.
Het plan is om van Perth naar Exmouth te rijden, met hopelijk Karijini NP erbij, en dan vanuit Exmouth via Perth terug te vliegen.
We hebben 2,5 week de tijd.

Is een 4x4wd nodig? En waar kun je het beste een auto huren?
Bij Avis en Hertz was het bedrag aardig hoog, bij Wicked kunnen we voor een mooie prijs een 4x4wd rooftop auto huren.
Is kamperen aan te raden?

Goof

Berichten: 28944
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:29

Darah3 ik heb ooit hetzelfde stuk gereden. Perth naar Exmouth door het binnenland en via Karijini en toen terug naar Perth langs de kust.
In Karijini zijn onverharde wegen en ik denk dat je dan verplicht bent een 4wd te hebben. Ik denk dat je met een gewone auto geen toestemming hebt zulke wegen te berijden.
Kamperen is goed te doen. Er zijn in ieder plaatsje of bij ieder roadhouse campingplaatsen.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:23

Via de kust mooier of via binnenland?

Ik had als route dit in gedachte:
Perth - Cervantes - Geraldton - Kalbarri - Shark Bay/Monkey Mia - Carvarvon - Exmouth - Karijini.
In ongeveer 14-16 dagen (exclusief vliegdagen).

Zijn er nog aanraders of afraders voor bepaalde plaatsen?