Australië 2016/2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:37

gribaldi schreef:
Marieke, weet ik maar op het moment is het even niet anders vanwege persoonlijke omstandigheden...

wollie2004, klinkt als een leuke reis zeg! En jammer dat je man zelf niet mee wilt! Wel fijn dat je die reis gaat maken met een vriendin :D
6 november schiet al op! Spannend hoor :)
Neem je een koffer mee of een reistas?


Ik heb een harde koffer meegenomen naar hier :)

Momenteel een weekendje Fraser aan het plannen :D
En ik heb ook al een doorreis geboekt voor de kerstperiode. Prosperine, Whitsundays, Magnetic Island, Cairns.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 16:14

Ik twijfel tussen een zo'n backpack tas of koffer. Heb nu enkel een grote koffer en vind dan een rugzak om te reizen makkelijker dan constant een koffer mee op sleeptouw :P

Wauw jij bent al goed bezig!
Ik moet mij er ook even toe gaan zetten..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:32

Ik ben ook een eind opgeschoten met de planning. Maar ik heb nog 8 maanden ;
Kom maar met de tips! Ik heb 4 weken om rond te reizen. Planning is om heen te vliegen op Hongkong, daar 24 uur te blijven. Citytrip te doen. Dan naar Sydney 2 of 3 dagen blijven. Vlucht naar Alice springs en dan dit schema via een organisatie in 21/28 dagen te doen Vanaf Melbourne een vlucht naar Cairns daar 2 dagen en dan weer terug over Singapore met ook daar weer 24 uur en citytrip.
Afbeelding

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:46

Waarom zou je 3 a 4 weken over het stuk Alice Melbourne willen doen? Het is voornamelijk zand, zand, en nog eens zand. De georganiseerde tours duren op dit stuk maximaal 8 dagen. Dan ga je van Alice naar Adelaide. In Adelaide kan je een losse tour boeken naar Melbourne, deze duurt meestal 3 dagen. Ik heb het anders om gedaan, van Melbourne naar Alice in 3 weken. Heb dan wel ook: dagtocht Philip Island (pinguïns), Great Ocean Road (het stuk tussen Melbourne en Adelaide) 2 daagse tour naar Kangaroo Island en de tour vanuit Adelaide naar Alice gedaan. Ik weet niet of je het Door hebt, maar de grootste "stad" op de route is Coober Pedy, een klein dorpje! Hier is wel een supermarkt te vinden geloof ik, bij Uluru en Kings Canyon niet. Voor een wat uitgebreider verhaal, kijk dan even op: mariekevandenende.waarbenjij.nu hier staan alle highlights beschreven van Cairns tot Alice.

Cairns en omgeving zijn echt prachtig! Heeeel veeel moois en echt meer dan een 2 daags bezoek waard. Ik heb er een week gezeten en had deze tijd echt wel nodig. Iedere dag z'n beetje een excursie.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 01:01

gribaldi schreef:
Ik twijfel tussen een zo'n backpack tas of koffer. Heb nu enkel een grote koffer en vind dan een rugzak om te reizen makkelijker dan constant een koffer mee op sleeptouw :P

Wauw jij bent al goed bezig!
Ik moet mij er ook even toe gaan zetten..


Ik ben natuurlijk 9 maanden hier dus leek een koffer handiger en veiliger omdat alles in een harde koffer natuurlijk toch wel beter beschermd is! Maar ik snap dat als je wil rondtrekken een tas veel handiger is dan een lompe grote koffer :p

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 10:24

Nimber, citytrips zijn leuk :) Wil je niet wat meer van Australië zien?
Voor wat ik wil zien moet ik denk ik wel gaan vliegen tussendoor haha.

Sydney dan langs de kust tot aan Hervey Bay - vliegen (denk ik) naar Cairns - en dan of eerst naar Darwin of Alice Springs.. - en wil dan tussendoor ergens ook nog Perth, Adelaide en Melbourne meepakken...


BaBritFre, een koffer is in dat geval dan wel handiger ja, ben nog steeds jaloers op je :')

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:37

Sydney tot aan Harvey Bay is een veel minder mooi stuk als Cairns Harvey Bay. Het mooiste is als je het stuk tussen Cairns en Brisbane kunt doen. Onder Brisbane zitten nog een paar dorpjes die vooral geliefd zijn door de hele nacht feesten. De mooiste natuur vindt je boven Brisbane

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:43

Ik denk persoonlijk dat jou plan niet haalbaar is. Misschien kan het wel, maar dan ben je echt bijna iedere dag aan het reizen. Je kan beter meerdere keren kleine stukjes doen en er echt van genieten, als dat je nu alles in een x wilt zien en je aan het haasten bent. Australië is echt enorm groot! Ik had 3 maanden en heb nog niet eens zoveel gedaan als wat jij van plan bent. Vliegen van grote steden is vaak goedkoper dan bijvoorbeeld vanaf Harvey Bay. Rekenen op rond de 100 tot 250 euro voor een enkeltje.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 11:16

Ik hoef geen feestnachten :P

Ik wil sowieso dat eiland op dus vandaar eerste stuk reizen en 2e stuk met het vliegtuig.
En haalbaar of niet, ik moet nog concrete dagen plannen maar dit is een beetje zoals ik het voor ogen had :P

En niets is onmogelijk. Wil geen super toeristische dingen doen namelijk.
Vliegen heb ik al naar gekeken zit zo aan de 60-130 euro.

Maar ik zal je tips meenemen :)

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:32

Haha ik hoef dus ook geen feestnachten, zitten wel daar iig op een lijn

wollie2004

Berichten: 1425
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:40

gribaldi schreef:
Sanne, ja ik overweeg ook om te vliegen :P Alleen rijden lijkt mij sowieso niks :')
Had al gekeken en zag €130 tegenover €1600 autohuur excl. benzine dus ja dan is de keuze simpel :P

Greyhound, zal ik ook nog even naar kijken.


wollie2004, wat leuk :D Hoe lang ga je en wanneer vertrek je? Ga je alleen of samen?

Avanti, wauw klinkt fantastisch!

Flinty, bedankt ga ik ook even meenemen :)

Nimber, 4 weken is ook al mooi toch, gewoon genieten van de tijd dat je er bent! :D


Ik neem ook een klein koffertje mee en een kleine bagpackrugtas als handbagage :)

Weet iemand of Kangaroo island te doen is om in 1 dag te doen? Of is het daar te groot voor? Ik zag al iets over een huurauto ... en met de ferry erheen, hoelang is dat ongeveer varen?

Edit: totaal de verkeerde quote gepakt haha :')

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:05

KI zou je in een dag kunnen doen. Ik ben er 2 dagen geweest. Ik heb het georganiseerd gedaan, je kan er zandsurfen maar dan moet je dus een board aanschaffen, met de tour zat dat er allemaal bij. Net als de canoes en de kosten van de ferry.

Gekopieerd uit mn dagboek:
. Vrijdag naar KI. Oftewel Kangaroo Island. First stop: tourguide Benito's moeders huis. Ben's moeder teelt veel groenten en fruit en we gingen dan ook een deel van ons eten hier ophalen. Na deze stop gingen we naar een uitkijkpunt. Na de lunch naar het strand waar je van redelijk dichtbij zeehonden kon zien. Zelfs de eerste baby van het seizoen mogen bewonderen. De rest van de middag kayaking op een riviertje en een duik in de zee genomen. Verder veel rijden en naar uitzicht puntjes toe.
Ki dag 2 begint met een uitzichtpunt op een stuk rotsen waar honderden zeehonden leven!
Daarna door naar een mooie rotsformatie. Surfen kan je op water, maar ook op zand. Benito was nog flink kreupel door een val hier. Oppassen dus. Jahoor ik ben nog heel. We rijden wat rond en gaan s middags snorkelen. Als afsluiter naar een honing farm en daar een lekker ijsje op. Dat leverde trouwens wel een grappige scène op. Benito had nl ook een ijsje, maar moest zn beide handen aan het stuur houden! Achter hem zat een backpacker die thuis zuster is.....tjoeke tjoek, treintje komt eraan! Wat hebben wij gelachen!!
Met de ferry terug naar het mainland en onderweg een stop bij Hungry Jacks voor de hongerige backpackers.
Snel een nachtje slapen want morgen ga ik on the road to Alice!

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:05

Oh Australië <3
In 2014 ben ik er vijf weken geweest. De eerste week was ik in Melbourne (fantastische stad) naar de Australian Open (tennis kijken), daarna hebben we met een huurauto vier weken rondgereisd. We zijn vanaf Melbourne tot aan Port Douglas gereden. Echt een geweldige reis en we hebben dus meer dan 4500 km afgelegd.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 03:59

Mvdende das dus net t stuk dat ik met een georganiseerde reis zou doen..

Zondag ga ik naar de verre reizen beurs in Den Haag daar nog wat ideetjes opdoen

wollie2004

Berichten: 1425
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: midden limburg

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:55

mvdende, dankjewel voor je uitgebreide antwoord! :j

Nimber dat is ook een goed idee! hopelijk doe je daar wat tips and trics op

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 22:25

Babritfre, waar heb jij een visum aangevraagd?

Moet je zelfs voor een maand een visum aanvragen? Dan mag ik wel op gaan schieten om dat te doen :')

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:48

Ja. Je komt Australië echt niet in zonder visum. Moet je even via de overheids site aanvragen. Neem dan het 3 months tourists visa. Vaak krijgt je binnen 48 uur al een mail met daarin een approved visa. Als je er voor in aanmerking komt natuurlijk, geen crimineel verleden enz. Ik had hem voor mezelf ook snel binnen en later kwam die van mn ouders nog sneller.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:56


Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:09

Beurs was interessant, ik ben naar een lezing geweest over highlights.
Daar kwamen ook de afstanden ed aan bod.
M'n 4 weken zijn echt te weinig *huil*

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:20

Dit is globaal de reis die wij gemaakt hebben, met een huurauto:

Week 1: Melbourne (Australian Open), daarna auto gehuurd en vier weken gereisd.

Dag 1: Melbourne -Canberra (700km)
Hierna zijn we een paar dagen in canberra gebleven. We hebben hier o.a. Het parliamentshouse bekeken. Verder is canberra niet heel bijzonder, maar we waren bij mensen hier uitgenodigd.
Oh trouwens. Wel cool in canberra.. Canberra is de officiële hoofdstad van Australië. Hier zijn dus alle ambassades gevestigd. Iedere ambassade is gebouwd in de stijl van het eigen land. Wel leuk om hier even rond te kijken, maar zonder auto denk ik niet te doen.

Dag 3: Canberra - Katoomba
Katoomba is een plaats in de Blue Mountains, een prachtig gebied! Ik heb hier een bijzondere rit te paard gemaakt, langs diepe afgronden..
Leuk hier is Scenic World, en beroemd zijn de Three Sisters, een gebergte waar een legende bij hoort.

Dag 5 Katoomba - Sydney (in de middag doorgereisd, na de buitenrit)
Onderweg een paar uur gestopt bij het Featherdale Wildlife Park in de buurt van Sydney. Het is een vrij klein park, maar wel leuk. Er zijn o.a. Kaoalas.. Een minidierentuin met de belangrijkste wilde dieren van Australië..
In Sydney is meeeer dan genoeg te zo en te doen. Vergeet vooral ook niet op 1 van de beroemde stranden te gaan liggen en surfdudes te kijken.

Dag 7: Sydney - Port Macquiry (via Newcastle)
In Port Macwuiry hebben ze een aantal heerlijke stranden. Bijzonder hier is ook het Koala Hospital, een bezoekje waard! De toegang is gratis, maar ze vragen een vrijwillige bijdrage zodat ze hun werk kunnen blijven doen.

Dag 9: Port Macquiry - Coff's Harbour
Zoek maar eens op The Big Banana..

Dag 10: Coff's Harbour- Surfers Beach (goldcoast)
Populaire badplaats, veel jeugd.

Dag 11: Surfers Beach - Brisbane (einde vd dag)
Het park Southbanks (van dr wereldtentoonstelling in 1988) en midden in het park een strandbad. Verder is Brisbane een leuke plaats om te winkelen en er zijn overal diverse foodcourts waar je goedkoop kan eten.

Dag 13: Bribane - Moolooluba (toeristische badplaats)
Onderweg zijn we gestopt bij de gingerfactory. Het is vooral op kinderen gericht, maar wii vonden het toch wel leuk. Je kon hier ook allerlei producten kopen gemaakt van gember.

Dag 14: Moolooluba - Hervey Bay
Onderweg zijn we gestopt bij Eumundi Market. Dit is iedere woensdag en zaterdag. Leuke sfeer.
Onderweg naar hervey bay kwamen we langs dorpjes van 100 jaar terug, waar je je bijna in het wilde westen waande..
Vanuit Hervey Bay hebben we een boottocht gemaakt naar Fraser Island, mer een prachtig zandstrand. We hebben deze dag gekayakt en gesnorkeld in het helderblauwe water. Onderweg kwamen we dolfijnen en zeeschildpadden tegen.

Dag 16: Hervey Bay - Rockhampton
In de ochtend hebben we eerst nog op het prachtige strand van Hervey Bay gelegen, daarna zijn we doorgereden. Het was een lange rit!

Dag 17: Rockhampton - Airlie Beach
In de ochtend eerst naar de plek gegaan waar de steenbokkeerkring loopt, in Rockhampton. Onderweg naar Airlie Beach zijn we gestopt bij de Capricorn Caves.
In Airlie Beach werd ons afgeraden in de zee te zwemmen, ivm de grote hoeveelheid kwallen. Er was echter wel een fijn strandbad, aan de rand van de zee.
Airlie Beach is een beetje Salou- achtig. Kustplaats, veel jongeren, goedkoop eten, verschillende barren en evenementen..
Vanuit Airlie Beach zijn we een dag de zee op gegaan om te snorkelen en duiken (introductieduik). We zijn in de richting van de Whitsundays gevaren. Een prachtig gebied, met heel mooi koraal en bijzondere vissen. We hebben hier zelfs heel dicht bij een zeeschildpad gezwommen.

Dag 20: Airlie Beach - via Townsville naar Magnetic Island
Ontzettend mooi eiland met mooie wandelroutes, mogelijkheid tot snorkelen, leuke strandjes. Je kunt hier de rockwallabys voeren.

Dag 22: Magnetic Island - Mission Beach
Mission Beach staat bekend om de Cassowary. Je vind hier mooie regenwouden.

Dag 23 Mission Beach - Cairns
Vanuit Cairns zijn we met de skyrail boven een regenwoud naar Kuranda gegaan. Op de terugweg gingen we mer een historische trein weer terug. Dir schijnt een van de mooiste treinreizsn ter wereld te zijn.

Dag 25 Cairns - Port Douglas
Rivercruise op de Daintree River, om wilde krokodillen te spotten.

Dag 27: Port Douglas - Cairns
Tjapukai, aboriginal cultural park
Dagje snorkelen met de boot, boven heel mooi beroemd koraal (kom even niet op de naam haha)

Dag 29: Cairns - Melbourne (vliegtuig)

Dit was het zo ongeveer. Ik weet de dagen. Niet exact, maar het klopt zo wel een heel eind..

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:44

Hooooi

Ik kom ook even binnenvallen. Nog geen concrete plannen voor Australie, maar mn vriend en ik spelen met het idee om volgend jaar rond deze tijd tijdelijk naar Melbourne te verhuizen! We wonen nu in Auckland en ik wil eerst mijn resident visum voor Nieuw Zeeland rond krijgen om daarna mijn Work & Holiday jaar in Melbourne te doen. :) + Reizen door het land natuurlijk!

Grote kans trouwens dat we binnenkort voor een weekje ofzo naar Sydney gaan, op familiebezoek. :) Ben zelf nog nooit in Australie geweest dus heb er erg veel zin in. Al ben ik ook wel echt verliefd op Nieuw Zeeland hoor. :))

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:29

wollie2004 schreef:
gribaldi schreef:
Sanne, ja ik overweeg ook om te vliegen :P Alleen rijden lijkt mij sowieso niks :')
Had al gekeken en zag €130 tegenover €1600 autohuur excl. benzine dus ja dan is de keuze simpel :P

Greyhound, zal ik ook nog even naar kijken.


wollie2004, wat leuk :D Hoe lang ga je en wanneer vertrek je? Ga je alleen of samen?

Avanti, wauw klinkt fantastisch!

Flinty, bedankt ga ik ook even meenemen :)

Nimber, 4 weken is ook al mooi toch, gewoon genieten van de tijd dat je er bent! :D


Ik neem ook een klein koffertje mee en een kleine bagpackrugtas als handbagage :)

Weet iemand of Kangaroo island te doen is om in 1 dag te doen? Of is het daar te groot voor? Ik zag al iets over een huurauto ... en met de ferry erheen, hoelang is dat ongeveer varen?

Edit: totaal de verkeerde quote gepakt haha :')


Kangaroo Island is best te doen in 1 dag. Er zijn verschillende tours te boeken. Geloof zelfs vanuit Adelaide: s ochtends vroeg heen - met de bus alle hotspots af - s avonds weer terug. Maar dan zie je KI wel echt in vogelvlucht. Wij hebben bijna een week op KI gezeten, iedere dag weer andere mooie dingen gezien, en vooral lekker op ons gemak en niet gehaast uit die bus om daarna met zn allen OE AAH mooi hoor, klik snel een foto en weer door. Al is dat wel de ideale manier om veel van Australie te zien.

In 2012 hebben mijn vriend en ik in 3 weken de volgende route gereden: Sydney - Jervis Bay - Melbourne - Great Ocean Road - Adelaide - Kangeroo Island - Broken Hill - White Cliffs - Sydney. Op sommige plekken zijn we 2 a 3 dagen gebleven en anderen na een nachtje weer door. En bij grote afstanden natuurlijk ook tussendoor een slaapplek.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 09:31

Dank je wel Marieke! Ga ik daar mee aan de slag :)

Leuk Nimber, weet je of je je reis gaat aanpassen na deze informatie?

ievie, bedankt voor je verslag!

Wellicht was mijn planning wat te veel dus ik denk er aan WA over te slaan.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:16

Goed plan ts! Je verklaarde me wel voor gek, maar aus. Is echt gewoon groot. Heb je ook door dat als je in november december gaat, het regenseizoen is in Cairns en Darwin? Veel wegen dicht, kans op overstromingen en mogelijkheid tot orkaan? Ik heb het daarom overgeslagen in deze periode. Veel leuker om Darwin met goed weer te doen.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Australië 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 12:24

Goed punt, nee eerlijk gezegd niet. Ik had mij vorig jaar gefocust op andere plaatsen dus over dat seizoen in die plaatsen (Cairns, Darwin) helemaal niet nagedacht.

Al lijkt chasen mij wel leuk :')

Ik hoorde trouwen vanmorgen op het nieuws dat er een auto over de kop geslagen is en daarbij een Nederlandse vrouw (20 jaar oud) om het leven is gekomen (dacht ook een Duitse) en 2 ernstig gewond...
Hoop niet iemand van bokt, moest daar namelijk wel meteen aan denken...