Een tijd geleden las ik een topic over iemand die vrijwilligerswerk heeft gedaan in het buitenland, met paarden. Ik dacht meteen: 'Dit wil ik ook.' En zo had ik me aangemeld op de site van workaway. Een paar maanden later, ging ik op 5 augustus voor 4 hele weken naar Kefalonia (Griekenland).
In ruil voor kost en inwoning ging ik werken op een eco farm. Bij mensen thuis zorgde ik voor de 11 honden, vele katten, 5 paarden en 1 ezel. In de ochtend rond een uur of 10 begonnen we met de voerronde. Eerst alle honden, katten, en dan door naar de paarden. Alle honden die daar zijn heeft ze opgevangen, sommigen zijn afgezet voor het huis... soms zag ze een oproepje op Facebook wie er voor deze hond kon zorgen.. of er was een straathond aangereden en zij nam de zorg op. Stuk voor stuk: ZO'N LIEVE HONDEN. Echt, wat een schatjes! Ik mis ze dan ook enorm.
Ook de mensen daar waren zo ontzettend lief, ik was echt even lid van de familie. Ze namen me overal mee naar toe, feestjes, familie, vrienden, mee uit eten, ze lieten met het eiland zien en heb een aantal toffe activiteiten cadeau gekregen van ze

Ik kan blijven praten maar laat ik maar gewoon de foto's laten zien

Nouja, ik begin met de aftermovie. Na bloed, zweet, tranen en weer helemaal opnieuw beginnen is 'ie eindelijk af

En een hele kleine greep uit de vele foto's

Een mooie zonsondergang... bijna elke avond kunnen zien! Onder dit afdak zitten snachts een aantal honden, maar staan ook 2 caravans, waar het stel eigenlijk in woont. Ze hebben ook een villa op het land, naast de zee. Deze verhuren ze aan gasten, vooral in de zomer. De eerste 2,5 week heb ik ook in de caravan geslapen en de laatste 1,5 in de villa. Als ik dan wakker werd in de caravan keek ik zo uit op alle slapende honden

Dit zijn Danai en Erika, de twee 'jonkies' van de groep. Twee en drie jaar oud. Samen met de ezel hebben ze een enorme wei ter beschikking. Danai, Erika en de ezel verzorgde ik sochtends en savonds, de andere 3 paarden stonden in een andere wei en die deed Katerina.

Zapa de ezel. Ook wel de hele maand augustus 'Donkey' genoemd door mij, omdat ik d'r naam steeds vergat

Ikaro, Endromeda en Ipoliti. Ikaro (links) is de ruin, Danai is een nakomeling van Ikaro en Ipoliti(rechts), en Erika is een nakomeling van Ikaro en Endromeda. One big family dus!

Myrthos.........tsja.. wat een figuur!

Katerina met Kirki. De oudste hond van allemaal, 14 jaar oud en de leider van de groep. Houdt iedereen mooi in de gaten maar maakt zich niet meer zo druk. Ik had voorgesteld om wat foto's van ze te maken, aangezien Kirki de hond is waar ze de grootste band mee heeft en Kirki toch wel achteruit gaat door haar leeftijd. Ze was me erg dankbaar, daar doen we 't voor

Als we dan klaar waren met de voerronde, meestal zo rond een uur of 12/1, gingen we vaak even naar het dorp of naar het strand. Ze hebben me heel veel van het eiland laten zien.

Dit is Myrthos beach, een van de mooiste en populairste stranden van Kefalonia. Aangezien paragliden een grote hobby van Katerina is, mocht ik ook een rondje boven het strand!

En dat was echt super mooi!!

Ik had m'n camera meegenomen in de lucht, wilde heel graag zo'n foto maken!

Platia ammos beach, een strand wat ik heel graag wilde zien en waar we ineens als verrassing stopte voor mij. Door een aardbeving is het onderste gedeelte van de trap ingestort, waardoor ze het hebben afgesloten voor bezoekers. Je kunt het alleen nog bereiken via een boot.

Melissani cave, gewoon heel erg mooi!

En als we dan in de avond buiten zaten, kon je de sterren zo goed zien. Soms zag je gewoon de melkweg, waardoor ik een poging heb gedaan om de sterren op de foto te zetten. Nog niet perfect, maar hee

Kostis en Katerina, de eigenaren van de farm en de villa. Onwijs lieve mensen! Voelde me echt thuis bij ze en gelukkig mag ik altijd terugkomen

Danai...het paard waar ik het meeste mee had. Wat een scheet. Twee jaar oud, zo ontzettend nieuwsgierig en grappig, en een knuffelaar. Als ik dan bijv de hoeven van het andere paard of de ezel deed, zat Danai weer aan m'n kont te snuffelen

Ik ben nu 2,5 week terug en ik mis het echt enorm. Toen ik een paar dagen thuis was kreeg ik een reactie van Katerina op m'n profiel op Workaway:
Dearest Wilke,
it was an honor & joy meeting you & hosting you. Everything you did was enthusiastic & with the sweetest smile in your face. Your help was irreplaceable!!!! you know you have a family at Kefalonia & you are welcome to come again any time!!!!!!! THANK YOU FOR EVERYTHING!!!!!!!!!!!!!!!!
kat, kostis & all the animals!!!

En dat ga ik zeker doen! Volgend jaar ga ik zeker weer terug!! En nou?? Op naar m'n volgende avontuur. Over 4 weken vlieg ik naar Zuid-Afrika om daar 2 maanden vrijwilligerswerk te doen en 1 maand te reizen met een vriendin die daar woont... Spannend!!