Reizend leven (workaway/backpacken)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Reizend leven (workaway/backpacken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 15:44

Hallo!
Waarschijnlijk komen termen als 'off the grid leven', backpacken of tegen kost en inwoning werken wel bekend voor. Ik ben hier al erg lang geïnteresseerd in, en nadat een zekere Bokker een tijdje geleden een topic maakte over dat ze zonder 'paard-ervaring' een trektocht naar (ik denk?) Mongolië wilde maken ben ik al helemaal geïnspireerd!
Vlak voor aanstaande zomer heb ik (hopelijk :')) mijn havo-diploma. Hierna kan ik als het goed is die zomer een paar weken gaan werken in Ibiza, maar wat dan? Via een hele lieve lerares op school ben ik achter http://www.workaway.info gekomen en ik weet nu precies wat ik wil: rondtrekken door Europa en ondertussen op verschillende plekken werken tegen kost en inwoning. Ik heb al een andere gek gevonden die mee wilt, dus alleen zal ik niet zijn :D. Voor hoelang weet ik nog niet, voorlopig is het vooral sparen en informatie/ervaringen verzamelen.

Hebben Bokkers hier ervaring met iets in deze trant? Dus: voor een langere tijd backpacken, werken via workaway of iets soortgelijks, off the grid leven.
Ik zit nog wel met vele vragen, bijvoorbeeld of ik mezelf uit moet schrijven uit Nederland/of het lastig is om steeds naar andere landen te reizen i.v.m. eventuele wetten?

Hopelijk zijn er mensen die dit al vaker gedaan hebben :D of mensen die een soortgelijke droom hebben!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:09

Supergaaf natuurlijk!

Ik heb zelf voor 4 maanden in Australië gebackpacked, waarvan 2 maanden (aan een stuk) gewerkt. Mijn ervaring is dat het heel veel tijd en geld kost :') (totally worth it)

Een baan vinden is niet moeilijk, zeker als je bereid bent tegen kost en inwoning te werken. Maar vaak willen werkgevers dat je er enkele maanden blijft. Het heeft weinig zin om je in te werken in een bedrijf/stal/ranch waar je na 3 weken weer pleite bent. Tevens klinkt het ''tegen kost en inwoning'' ideaal, maar betaald werk is toch waar je naar op zoek moet. Je gaat namelijk als een razende door je geld heen als je reist (vliegtickets, eten, slaapplaats). Ergens op 1 plek blijven omdat je geld op is, is dan handig. Maar als je dat enkel voor eten en een slaapplek doet, verdien je geen geld om daar weer weg te komen.

Verder zou ik persoonlijk ingeschreven blijven in Nederland, meestal is een uitgebreide reisverzekering afsluiten bij je eigen verzekering helemaal niet zo duur en geeft je in ieder geval de garantie dat je goed geholpen wordt in het ziekenhuis bij ongelukken. Ik weet niet hoe het zit als je voor meerdere jaren dit wil gaan doen, maar als je 1-2 jaar gaat is dit een makkelijke overbrugging.

Is er een bepaalde sector waar je persé in wilt werken? Of ga je met een go-with-the-flow-idee? :)

edit. Ik heb zelf geen ervaring met workaway..
Laatst bijgewerkt door Aight op 15-09-16 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:10

Ja ik heb ervaring met Workaway! Ik zeg doen!
Ik heb het in Portugal gedaan, was erg leuk.
Wel een tip om van te voren duidelijke afspraken te maken over de hoeveelheid werk aan uren, anders kun je weleens veel meer uren werken dan je dacht :)
En, eten koken etc komt er altijd nog bij, dus het is meer een manier van leven met de mensen mee dan dat je een paar uur werkt en dan vrij bent.
Bij sommige plekken ben je wel vaste dagen vrij waarop je lekker je gang kunt gaan, maar meestal zit je ver weg van de bewoonde wereld.
Het is het fijnst om min. 2 / 3 weken ergens te zijn, dan kun je beter wennen en heb jij en de mensen er meer aan. En als je van plek naar plek gaat heb je niet veel geld nodig. Alleen vervoerskosten en af en toe een uitje.
Heel veel plezier, het is erg leuk!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:28

Bedankt voor jullie reacties!

@Aight
Ik wist niet dat er ook wel baantjes waren waarbij je ook nog geld kon verdienen :D, daar hoopte ik wel op natuurlijk! Want het is inderdaad handig als ik geld krijg om naar de volgende bestemming te reizen :').
Ik weet zo niet een bepaalde sector, maar ik heb gewerkt (in nederland dan) op maneges, met kinderen en werk momenteel in de horeca. Dus stalhulp, kinderoppas of iets in een restaurant zou ik wel kunnen :j. Qua gebied toch wel Europa, dit is de eerste keer dat ik dit zo ga doen namelijk :D.

@Freya6 ik zal straks even jou beantwoorden :j.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:31

Werken voor geld is veel makkelijker in Australie en NZ omdat ze daar eraan gewend zijn. Dan kun je een working holiday visa aanvragen. In in Europa is dat veel lastiger.
Dan kun je beter in NL even een tijdje meer gaan werken en sparen en dan workaway doen.
Heb je al op de site van workaway.info, helpx.net of wwoof.org gekeken?
Dan kun je alvast een beetje een idee krijgen over wat je allemaal zou kunnen doen..

Berriepi

Re: Reizend leven (workaway/backpacken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:00

Ik heb 2 jaar geleden in Engeland een week gewwoofd, daar konden we tegen kost en inwoning aan de gang. Ik was toen nog maar 15, en ging met mams en broertje, Wij hoefden niet verplicht iets te doen, de dagen waren in 2 delen gedeeld, dus je deed verschillende dingen. Het was een zelfvoorzienende community en het was vooral bezig zijn in de tuin. Meestal hielpen wij 'sochtends in de tuin samen met mams, en smiddags gingen we helpen met eten maken, dat vonden we het leukst! Ik had in t begin echt zoiets van mam, wat doe je ons aan?? Maarhet was er geweldig leuk!!! Echt een aanrader! Ik was toen natuurlijk nog kind, maar het was zo leuk!!! Zo zoiets zelf zo weer doen!

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:16

Heel vet zeg! Ik ben van plan om aankomend jaar een halfjaar naar de Antillen te gaan en dat jaar daarop naar Kenia. Ook om te werken en rond te trekken. Ik weet niet of je bekend bent met couchsurfen? Misschien kun je daar eens naar kijken; https://www.couchsurfing.com

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:18

Couchsurfen raadt ik niet aan als je dit voor het eerst gaat doen, teveel gekke verhalen over gehoord.
Dat is nog veel lastiger te bepalen dan een site als workaway.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 21:06

@Freya6
Ik had inderdaad het idee om steeds enkele weken/maand(en) op een plek te blijven. En ik heb ook niet enorm veel geld, dus gelukkig heb je dat niet erg veel nodig :=. Ik heb momenteel nog geen paspoort dus voor Australië etc. zou ik dat eerst moeten aanvragen/krijgen. Bedankt voor de websites! :)

@Berinde Dat lijkt me zoooooo gaaf! Ik zou het echt heel leuk vinden om bij zo'n community te kunnen werken/wonen voor een tijdje :j. Zo uit m'n hoofd zit er in Spanje of Frankrijk een, weet jij misschien de naam van waar jij was of van anderen?

@rapunzelx Wow, nice! Couchsurfing ken ik ja, alleen ik weet niet of ik dat aandurf als jong(e) meisje/vrouw, ookal zijn we met z'n tweeën. Ik kan me namelijk wel wat vage dingen voorstellen die vast wel eens gebeurd zijn :=.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:24

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:41

Ecolonie in Frankrijk, grote community
en als je meer spiritueel wilt Plum Village, ook in Frankrijk.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:27

@onbarefeet het heete the tinkers bubble, echt mega mega super leuk! Maar ook het gevoel dat niks verplicht is en je zelf kan kiezen wat je gaat doen is heerlijk!! Ook geen wekker, gewoon rustig wakker worden en kijken wat er op het programma staat... echt super!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:31

Couchsurfing is best te doen hoor.. ook als vrouw :j en als je van plan bent in Europa te blijven kom je liftend ook een heel eind :) en ook dat is prima te doen en echt niet zo onveilig als dat het soms gesteld wordt..

Je zou overigens ook nog via wwoof kunnen gaan.. dat is werken op boerderijen tegen kost en inwoning.. ik heb een leuke tijd gehad met wwoof in Finland :)
Ben ruim 4 weken weggeweest en was denk ik 300 Euro kwijt inclusief vliegtuig, bus en overnachting in Helsinki..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:36

Couchsurfen is hartstikke leuk, je kunt op iemands pagina ook referenties lezen, als iemand 100+ goede referenties heeft is er weinig kans dat er iets geks gebeurd, denk ik dan maar. :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 13:52

@Soez/@Freya6/@Berinde
Heel erg bedankt! Ik ga het allemaal opzoeken vanavond :j.

@horsies5
Ik ken zelf alleen maar verhalen over liften/couchsurfen van mannelijke vrienden/collega's, dus wat fijn dat jij er als vrouw goede ervaringen mee hebt :D. Ik zal wwoof opzoeken!

@NikkiDKerf
Oooh, ik had nog niet heel erg naar de (opties van de) website gekeken maar met goede referenties etc. zou ik me al een stuk veiliger voelen, bedankt!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 18:34

Zijn er misschien nog anderen met ervaring/tips? :). Landen als Spanje, Frankrijk en Duitsland spreken mij heel erg aan, maar ook iets als Noorwegen zou gaaf zijn :j.