Problemen zorgverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Problemen zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:55

Beste lezers,

Aankomende week vertrek ik naar Australie met een werk en reisvisum.
Nu wil het zo zijn dat ik daar misschien wel wil gaan werken, aangezien het daar iig even duur is als in ons kikkerlandje.

Vervolgens zegt mijn zorgverzekeraar dat ik op het moment dat ik belasting betaal in een ander land (in dit geval in Australie door te werken), en dus belastingplichtig ben, ik GEEN recht meer heb op mijn zorgverzekering.

Alleen weet ik niet of ik daar ga werken en zo ja, vanaf wanneer ik ga werken. Vanaf het moment dat ik ZOU gaan werken heb ik er geen recht meer op (en kan ik een boete krijgen met terugwerkende kracht - aldus mijn zorgverzekaar) maar als ik deze nu opzeg, ben ik verzekeringsplichtig (ben nog in NL en niet aan het werk of ben dan in AUS maar ook niet aan het werk) en kan ik ook een boete krijgen.

Dus mijn vraag.. Wat kan ik het beste doen?

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:03

Zolang je in Nederland ingeschreven blijft staan in het GBA (heet nu anders geloof ik) blijf jij gewoon Nederlands belastingplichtig. Mocht je in Australië ook gaan werken, dan moet je daar belasting betalen, maar ook in Nederland. Afhankelijk van hoeveel en welke regeling er tussen beide landen bestaat, kun je nog een voorkoming van dubbele belasting in je aangifte krijgen. Dus belastingtechnisch blijf jij gewoon Nederlander. Tot zover het stuk wat ik zeker weet.

Het lijkt mij erg stug dat je niet meer verzekerd bent voor de zorgverzekering als je daar gaat werken, hoe doen al die studenten dat dan? Kan me wel voorstellen dat je aanvullend verzekerd moet zijn, maar dat gaat vaak via de reisverzekering of eventueel de werkgever daar. Wat zeggen de polisvoorwaarden hierover?

Edit: ik vind net deze website:

https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... buitenland

kehdra

Re: Problemen zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:30

Inderdaad, zolang je nog in het BRP staat ingeschreven ben je gewoon nog verplicht verzekerd in NL.
Het is dan niet zo dat de zorgverzekeraar dan ook verplicht je zorgkosten moet dekken die je in het buitenland maakt, dat is namelijk afhankelijk van de afspraken die in je contract staan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:00

Wat mijn voorgangers zeggen klopt. Ik ben niet meer ingeschreven in GBA dus heb ook geen recht meer op zorgverzekering in nederland. Dan schroef ik mijn geheugen eens op. Want voor zo ver ik weet is Australië nog steeds een verdragsland van europa. Zorg wel dat je EHIC geldig is en vergeet je niet te melden bij medicare in Australië dat is heel belangrijk :)

edit: en kan/wil je zorgverzekering geen uitsluiting geven waag een mailtje aan de sociale verzekerings bank. Zij kunnen je ook helpen!

Ik heb bijna 6 jaar voor een zorgverzekering gewerkt. Al was mijn laatste werkzaam heden begin 2015 :). Maar ik heb wat rond gezocht en zo te zien is wat betreft jouw vraag niet veel veranderd

Anoniem

Re: Problemen zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:10

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!!! :)