Inmiddels al weer ruim 3 weken thuis, maar dit jaar heb ik samen met mijn vriend 2,5 week "gebackpacked" op de Filipijnen! Tevens onze eerste vakantie samen en dus een heuse relatietest, maar ik mag dan ook gelijk heel happy mededelen dat we hier zonder slag of stoor doorheen gekomen zijn

We hebben zoveel foto's en verhalen dat ik waarschijnlijk niet eens aan alles toe kom, maar ik vond het toch erg leuk om onze fantastische vakantie met jullie te delen! Want dit was echt een reis omgooit te vergeten

Mijn vriend en ik zijn allebei gek op reizen en dingen ontdekken, nieuwe ervaringen opdoen en gewoon go with the flo. Vandaar de keus om beide maar één tas van maximaal 10kg mee te nemen en zo rond te trekken

Ik heb uiteraard nog veeel meer foto's en verhalen dan ik hier nu plaats, maar ik heb toch een beetje gefilterd

Uiteraard begon de pret al op Schiphol, en eenmaal in het vliegtuig besefte we het eigenlijk pas echt: Wij gaan samen naar de Filipijnen

We kwamen aan in Manilla, waar het enige vliegveld zit wat internationale vluchten ontvangt. Wij zijn vanaf hier gelijk doorgevlogen naar Mactan Cebu City, want in Manilla heb je niet zo veel te zoeken. Na in totaal 20 uur in een vliegtuig gezeten hebben waren we enorm blij om in een echt bed te belanden haha!

...Maar uitslapen zat er niet in, want we waren er nog niet

In Dumaguetti werden wij opgehaald door onze host, waarna hij ons een behoorlijk stuk de bergen in gereden waar hij een ontzettend leuk huisje had waar gasten konden verblijven, met uitzicht!

De volgende hebben we dan het laatste stukje afgelegd naar onze bestemming: Siquijor. En toen begon de vakantie pas echt... Want wauw, I LOVE SIQUIOR

We hadden hier een verblijf geboekt voor 2 nachten, wederom hoog in de bergen. Dus hup, twee scooters gehuurd en op naar boven! En wat we daar aantroffen... (Ons huisje was de rechter)

Wat hadden wij een praaaaachtige slaapplek met de meest fantastische host die je je maar kan bedenken! Echt, hier raak ik niet over uitgepraat, dit was zonder twijfel het mooiste verblijf wat wij de hele vakantie gehad hebben.
De dag erna hadden we besloten het eiland rond te rijden. Het is niet zo groot, en met 2,5/3 uur ben je helemaal rond. Dus 's ochtends eerst 5:30 de wekken gezet om wakker te worden met een machtig mooie zonsopgang!

De eerste stop was Guiwanon Spring Park. Heel klein, allemaal bruggetjes gemaakt van bamboe waarmee je een stuk "over" de zee kon lopen en door het bos boven het water.

Next stop: Salagdoong Beach. In een reisblog op YouTube hadden we dit strand voorbij zien komen. Er is er namelijk een duikplank waarbij je van 7/8 of 10/11 meter hoog de open zee in kan springen.
Op het filmpje heel gaaf, en dit was dan ook wel een van de dingetjes waar we erg naar uit keken. Maar toen ik daar stond heb ik toch mooi wel even staan twijfelen

We zijn onderweg nog bij meerdere stranden en bezienswaardigheden gestopt, en onze laatste stop in toch ook wel heet vermelden waard, de Cambugahay Falls!
Een hele klim naar beneden (en uiteraard daarna weer omhoog

Ik kan het blijven zeggen hoor, I LOVE SIQUIOR! Wat een prachtig eiland, ontzettend aardige bevolking en breathtaking views. Ik hoop hier dan ook zeker nog een keer terug te komen!
Vervolgens zij we weer terug gegaan naar Dumabquetti, om de dag erna te doen waar ik thuis al het meest naar uitkeek: Op naar Apo Island

Onbeschrijfelijk gaaf, zwemmen met schildpadden in de open zee. Freediven om zo een behoorlijk stuk onderwater met de schildpadden mee te zwemmen. Ik had nog nooit echt gedoken of gefreedived. En voor degene die het niet weten, Freediven in duiken met alleen snorkelapparatuur en dus op één adem naar beneden, zonder hulp van zuurstofflessen. Mijn vriend is een Level 1 Freediver, en ondanks dat ik het nog nooit gedaan had (en het ook echt wel even lastig vond) heb ook ik met zijn tips en uitleg een heel stuk dieper onder water gezwommen, puur op mijn eigen kracht en één adem. Heeel tof gevoel

En wij voelen ons beide op ons best in het water 

Hierna stond er weer een reisdagje op de planning. We hebben de nachtelijke boot helemaal terug naar Ceby City genomen, daar vervolgens weer een scooter gehuurd en naar Badian gereden. Hier zitten namelijk de Kawasan Falls waar je kan canyoningen! Wij hadden ergens op een blog de tip gelezen om zelf naar de watervallen te rijden en daar een local aan te spreken als tourguide voor het canyoningen, hiermee zou je namelijk tientallen euro's per persoon besparen. Dus zo gezegd zo gedaan

We zijn richting de watervallen gereden en kwamen al snel een local tegen die inderdaad adverteerde met canyoning-tour. We konden onze scooter hier laten en werden op de motor naar boven gebracht. En ja, op één motor

Het canyoningen zelf was ontzettend gaaf! En hoe vaak je ook springt, toch stond ik elke keer weer te twijfelen als ik op de rand van een rotst staat op het punt om 8 meter naar beneden te springen, blijft toch wel een dingetje

We eindigde bij de grote waterval van ergens tussen de 17/20 meter hoog, waar je met bamboevloten onderdoor kom! Erg tof, en al zeg ik het zelf, dat heeft toch wel een paar magische foto's opgeleverd!

Back to the airport! Want wij gingen door naar ons laatste eiland: Palawan. Eenmaal hier aangekomen zijn we gelijk door gegaan naar El Nido. Hier hadden we een hoop willen doen en zien, maar door het slechte weer is er helaas weinig van gekomen. Het regende niet hele dagen, steeds buien, dus we hebben gewoon heerlijk rondgelopen door het stadje en wat stranden bezocht

Voor de volgende nacht hadden we een huisje gehuurd op een stukje privé-strand, Duli Beach. Nadat we de hele vakantie al scooters gehuurd hadden wouden we nu toch wel echt graag een echte motor (aangezien we beide motor rijden). Helaas was het erg moeilijk een normale motor te vinden, bijna alles is semi-manuel en ik kan je vertellen.... Dat rijdt voor geen meter

Ag, het was een behoorlijk avontuur, alles is goed gegaan (al zagen we er wel zo uit, en dan is hier het meeste al weggespoeld door de regen

Dit was dan ons huisje, echt op het strand en je liep dan ook zo de zee in

Hierna zijn we weer terug gegaan richting het vliegveld, waar we de nacht nog doorgebracht hebben in een boomhut volledig gemaakt van bamboo

Helaas vlogen wij de volgende dag alweer terug naar Manilla om weer richting huis te gaan

Ik durf echt te zeggen dat dit de meest gave vakantie geweest is die ik ooit gehad heb! En dat ook nog is met fantastisch gezelschap