[VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

[VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 14:45

Na al die prachtige verhalen en foto’s van tropische vakanties en verre bestemmingen zou je haast tegenzin krijgen om gewoon in het saaie, natte, koude Nederland op vakantie te gaan..
Ook ik heb altijd graag gereisd. Heb het altijd de moeite waard gevonden om 12 uur te rijden naar Zuid-Frankrijk, prachtig! Maar sinds een aantal jaar hebben we een nieuwe hobby; zeilen.
We hebben even later een eigen kajuitzeilboot gekocht, en sindsdien gaan we alleen nog met de boot op vakantie. Zo’n boot zet je niet even op een trailer, dus in een paar weekjes tijd kom je nooit veel verder dan Nederland.

Ons bootje
Afbeelding


Aangezien we aan boord een hele hoop vrije tijd hebben leek het me leuk om een topic te starten, om te laten zien dat Nederland net zo mooi of zelfs mooier kan zijn dan die tropische vakanties :D

De natuur is prachtig vanaf het water! Net zoals alle pittoreske haventjes. En zo lang het niet stormt en regent is het altijd prima vakantieweer op een boot.

vorig jaar in de biesbosch
Afbeelding


Onze boot is inmiddels 40 jaar oud, en er kwam dus een hoop werk bij kijken om het interieur, de apparatuur en de boot zelf weer enigszins toonbaar te maken. Het is een tourzeiljacht, wat volgens mij vooral betekent dat comfort belangrijker is dan snelheid. Prima, want hoewel we het zeilen erg leuk vinden halen we het meeste plezier uit de vakanties en de weekendjes weg :)

voor en na het opknappen
Afbeelding


De afgelopen jaren zijn we dus druk bezig geweest met opknappen; nieuwe bekleding, gordijnen, schilderwerk, vloerbekleding, afwerkingen.. nieuwe lades, kastjes, opbergruimtes, houtwerk opgeknapt.. motoronderhoud, dieptemeter en zonnepaneel geïnstalleerd.. En de boot heeft een nieuwe naam. Weken, maanden zelfs hebben we zitten klussen, en hoewel het eind nog niet in zicht is (als er überhaupt een einde bestaat) zijn we al heel blij met het resultaat tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding


Vorig jaar zijn we op vakantie geweest naar Zeeland. Ontzettend leuke tijd gehad.
Ook leuk aan een vakantie met de boot is dat het zo goedkoop is. Er zijn heel veel plekken waar je gratis kan aanleggen of voor anker kan gaan. Ideaal. En je verplaatst je dmv de wind, op de tochten over de rivieren na dan. Vorig jaar waren we 30 euro kwijt aan diesel, heen en terug, en verder alleen het eten en een uitje naar center parcs :D

Klik hier voor het filmpje van onze zeilvakantie vorig jaar

Dit jaar gaan we dus naar het IJsselmeer en de Waddenzee, en we vertrekken weer vanuit Limburg. Dat is best een onderneming, want om onder de bruggen door te kunnen moeten we onze mast laten zakken.
Via de maasplassen varen we langs Venlo, richting Nijmegen, en van daaruit moeten we een stukje over de waal (tegen de stroming in, dus extra langzaam :+ ) en dan nemen we de IJssel omhoog richting het IJsselmeer. Daar zullen we wat gaan zeilen, en zodra we het daar gezien hebben gaan we door naar de Waddenzee.


Afbeelding



Dus iedereen die het leuk vindt om Nederland eens vanuit een andere hoek te zien mag me volgen :D Tips over leuke dorpjes en haventjes zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Depende

Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-07-09

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:34

Leuke onderneming. Hoe lang is het de bedoeling dat jullie erover gaan doen? Ik heb geen flauw idee hoe veel km (mijlen) je op 1 dag kan halen, gemiddeld dan.

Eleionomae

Berichten: 19612
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:40

Wat leuk! Ik ga je reis zeker volgen :)

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 15:52

We varen zo'n 5 knopen, en dat is zo'n 10km/u op stilstaand water. Op rivieren van zuid naar noord hebben we stroming mee en zullen we dus wat sneller varen. Maar we moeten ook regelmatig door een sluis, wat weer voor oponthoud zorgt.
100 km op een dag zou haalbaar moeten zijn, maar omdat rivieren zo kronkelen is het weer lastig uitmeten hoe ver dat nu precies is :Y)

Ik gok dat we drie dagen nodig hebben naar het IJsselmeer als we een volle dag varen.
Maar echt een plan maken van tevoren is behoorlijk lastig. Dat vind ik eigenlijk juist wel weer leuk.. avontuurlijk.. de gedachte 'vertrekken als we zin hebben en we zien wel waar we uit komen' :D

Roosch

Berichten: 36784
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:21

Ik volg!! Heel erg tof , Annemiek!

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:38

Wat leuk, wij gingen vroeger ook altijd met de boot op vakantie. Die van ons ligt nu aan het veerse meer maar ik ga niet zo vaak meer mee.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:48

Wat gaaf! Ik wil graag volgen. :)

Wanneer gaan jullie weg en voor hoe lang?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 22:57

Jij komt een dagje mee zeilen hè Roos! :D

RubyRed, wat leuk dat je ook veel gevaren hebt. Het veerse meer schijnt ook heel mooi te zijn idd, maar ik ben er nooit geweest. Wel bij het grevelingenmeer, ook heel gaaf!

We vertrekken maandagochtend. Ik denk dat we zondag ook al blijven slapen op de boot zodat we maandag lekker vroeg weg kunnen.
En we blijven twee tot drie weken. We hebben drie weken vakantie.

Vanavond hebben we de mast laten zakken. Daar zijn we altijd wel een paar uurtjes zoet mee. Maar blij dat dat klaar is. Hoeven we komend weekend alleen nog het eten en de kleding enzo in te pakken.
Afbeelding

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:02

Wat leuk zeg!
Ik woon in Elburg, middeleeuws Hanzestadje en heel mooi.
Sowieso om daar een dagje te blijven daar.
Ook met een haven natuurlijk, maar ik weet niet of je route daar langs komt?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 23:07

Elburg ligt in principe niet op onze route, maar het lijkt me wel leuk om een rondje om Flevoland te varen als we nog tijd over hebben, dus dan zal ik het zeker onthouden! Klinkt heel leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:07

Wat een prachtige boot! , kijk altijd mijn ogen uit in de haven met al die luxe schepen maar Storm op zee is een pareltje !

Ik volg :)

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:16

8nnemiek schreef:
RubyRed, wat leuk dat je ook veel gevaren hebt. Het veerse meer schijnt ook heel mooi te zijn idd, maar ik ben er nooit geweest. Wel bij het grevelingenmeer, ook heel gaaf!


Klopt, wij hebben ook altijd veel op de grevelingen gevaren toen we nog klein waren. En veel veerse meer en oosterschelde. Ook wat uitstapjes over zee en over de westerschelde. En een keer een zomer naar de wadden en het ijsselmeer. Maar dat was toen wel heel druk.

Het veerse meer lijkt wel op de grevelingen, het is alleen net wat kleiner. Onze boot ligt dan in wolphaartsdijk dus je zit zo op de oosterschelde.

Roosch

Berichten: 36784
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:19

8nnemiek schreef:
Jij komt een dagje mee zeilen hè Roos! :D

Ja, heeeeeeeel graag! Een erg welkom uitje en lijkt me heel gezellig om ook even bij te kletsen. Laat je weten wanneer jullie ongeveer hier in de buurt zijn?

Ik duim dat het weer enorm mee zit! Het klinkt als een prachtige tocht.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:52

Mooi topic, dat ik als voormalig waterscout / zeiler en tegenwoordig binnenvaartschipper (okee, niet meer fulltime) natuurlijk graag volg! Ik heb ook wel eens een paar topics gemaakt "Waar varen we langs?" . De bedoeling was om vooral paarden en paardensport langs het water op de foto te zetten, maar het aanbod was eigenlijk best karig.

Gaaf hoor om zo'n boot op te knappen, maar de naam veranderen (en dan ook nog in "storm op zee") is voor de bijgelovigen onder de schippers wel een risico :D .

Enkele goedbedoelde opmerkingen en tips:
- de IJssel vaar je omlaag.... ja, op de kaart ziet het eruit als omhoog, maar je vaart stroomafwaarts.
- vergis je niet in het IJsselmeer. Ik weet niet hoeveel zeilervaring jullie hebben op de grotere wateren, maar het kan flink spoken op het IJsselmeer. Windkracht 5 klinkt als een lekker wappertje, maar het is maar net wat je bestemming is. Als voorbeeld: als wij van Amsterdam via het Markermeer naar Lelystad en dan via de Houtribsluizen naar Lemmer moeten hebben we liever ZW 9 dan NW 6.
- Als je in de sluizen achter een binnenvaartschip moet liggen, wacht dan met invaren tot het schip van achteren vast ligt en de schipper het gas eraf heeft gehaald. Vorige week hadden wij ook weer een tollend jachtje achter ons liggen die niet snapte dat onze matroos 80 meter naar achteren moet lopen.
- Deventer is een leuke stad, Monnickendam is geweldig en de haven van Terschelling vind ik leuker dan Texel.

Ik ben ook benieuwd naar de terugreis! Die gaat stroomopwaarts over de IJssel en Maas wel een stukje langer duren (ook al staat er nu nauwelijks stroom op de Maas).

Oh, en nog een leuke hobby tijdens je tussenstops: geocachen! In elke haven die ik aan doe probeer ik tegenwoordig caches te vinden. :P
Laatst bijgewerkt door Gem op 02-09-16 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:55

Wat leuk! Ik ga zelf volgende week een midweek ijsselmeer/waddenzee zeilen met mijn opa en oma. Ze hebben de boot in Harlingen liggen, dus we kunnen gemakkelijk beide kanten op :)

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:25

Heb het filmpje tot de laatste minuut afgekeken :D . Heerlijk, zoveel bekende plaatsen gezien!
En jouw man / vriend kan zelfs touwtjes splitsen, zag ik. Scoutingverleden?

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:46

Oh wat leuk zeg! Gaaf bootje ook. Ik ben een paar keer van Leeuwarden naar Terschelling of terug gezeild en dat vond ik al een pokkeneind op één dag, laat staan 100 km :wow: Maar ik ga je zeker volgen! :D

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 06:49

Wat leuk, zo veel reacties :D

Roos, ik laat het zeker nog weten als we in de buurt zijn en het mooi weer wordt om uit te varen. Leuk!

Gem, bedankt voor de tips! Wat gaaf dat je binnenvaartschipper bent!
Haha, de naam ja.. de naam die de vorige eigenaren er aan gaven was Old Fellow. Het is een Fellowship 28, en al oud natuurlijk :D Maar na het opknappen vonden we dat er niet meer bij passen. Tot nu toe heeft hij elke naamsverandering nog overleefd :+

Klopt inderdaad dat we de rivieren omlaag varen, ik bedoelde eigenlijk meer op de kaart gezien omhoog idd, om het niet al te ingewikkeld te maken :P
Op het IJsselmeer zijn we van plan om inderdaad tot windkracht 4 of 5 uit te varen. Bij ons in Thorn varen we makkelijk met windkracht 6 tot 7, maar dat schijnt op het IJsselmeer heel anders te zijn idd, hebben we al van meer mensen gehoord. Gelukkig zat leuke dorpjes om te bezoeken bij te veel wind :D

Sluizen ja, pfoe daar hebben we al genoeg mis zien gaan := Niet bij ons zelf, we nemen altijd rustig de tijd, maar ik heb al meerdere boten zichzelf zien ophangen en los zien komen :=

Terug gaan we waarschijnlijk via de vecht, nog even langs kennissen, even bij de biesbosch aanleggen waarschijnlijk, en dan stroomopwaarts via de maas, of anders via de zuidwillemsvaart. De IJssel schijnt zo veel stroming te hebben dat we er lastig terug omhoog kunnen varen.
Terschelling lijkt me ook leuk ja! Vlieland schijnt erg druk te zijn hoorde ik bij de zeilclub, maar wie weet gaan we daar ook eens kijken :D

ak145461, wat leuk dat je met je opa en oma mee gaat! Prachtige plek ook, en inderdaad heerlijk dat je overal heen kan! Alvast veel plezier!

Gem, knap dat je hem af hebt gekeken :D Vrij lang filmpje haha. Geen scoutingverleden, maar mijn vriend vindt knopen geweldig en heeft zich zelf een hoop verschillende knopen met bijbehorende namen aangeleerd.
Stomme is, ik heb zelf wel bij de scouting gezeten, en ooit knopen gemaakt, maar ik weet er niks meer van.. Elke knoop die ik maak noem ik de annemiek-knoop, ik doe maar wat, maar het zit wel altijd vast :') En Bart denkt eerst overal over na, 'en dan maak ik hier een zus-knoop en nog een zo-knoop' en dan uiteindelijk lukt het niet en mag ik alsnog mijn annemiek-knoop er op los laten _O-
Maar splitsen kan hij wel goed ja, dat zou mij nooit lukken :+

jeetje77

Berichten: 3494
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:21

Leuk plan. Ik weet dat wij vroeger met mijn ouders vanuit Naarden altijd met de boot naar de Wadden en Friesland gingen dan was 3 week idd genoeg. Nu woon ik op het randje van Friesland en de Wadden. Terschelling idd prachtig, Vlie ook maar pas op met dat de haven in varen, er staat een beste neer in de haven ingang en altijd draad stroom op de relatief smalle haven invaart.
Als je Harlingen aandoet, in de haven goed stuurboord aanhouden, die bocht wordt altijd afgesneden en is voor uitvarend verkeer echt naar. Als je 3 doorstoten hoort komt de veerboot naar buiten.
Mijn persoonlijke IJsselmeer ervaring, als schipper op de chartervaart, bij Stavoren staan met wat meer wind venijnige korte golven. Niet iedereen kan er even goed tegen.

Verder grappig om nog een binnenvaarder tegen te komen hier. Mijn ouders zijn net gestopt.

Heel veel plezier met deze reis. En die je Harlingen aan dan kom ik graag ff hoi zeggen.

Rinkex

Berichten: 1509
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:26

Oeh ik volg ook! Best wel jaloers dat jullie over wateren heen kunnen waar de grotere zeilboten niet kunnen komen.:o

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 10:21

Goede tips weer +:)+
Ik ben inderdaad benieuwd of we niet zeeziek worden. Ik neem iig gember mee, kan ik meteen testen of dat echt zo goed werkt :D
Harlingen lijkt me ook leuk, en dan bv binnendoor terug naar het IJsselmeer. Dat laat ik dan zeker weten :D

Rinkex, dat is inderdaad het voordeel van een klein bootje. Daarom wilden we ook echt een boot met maststrijkinstallatie, zodat we de mast zelf kunnen strijken en door NL kunnen tuffen :D We hebben ook wel eens riviertjes gezien die ook voor ons eigenlijk net wat krap waren haha, dat ik de kont van de boot omlaag moest duwen omdat we er net wel net niet onderdoor konden :')

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:56

Ja ijsselmeer is wel wat tricky wat betreft zeeziekte :')
Ikzelf heb er totaal geen last van maar mijn zusje kan bijvoorbeeld prima op het wad en de noordzee maar op het ijsselmeer heeft ze altijd hoofdpijn of wordt ze misselijk. Wat haar dan het beste helpt is vooral niet gaan liggen of slapen, lekker buiten blijven zitten en ver van zich af kijken, het liefst naar de horizon of een vast punt aan de wal, zoals een windmolen of een kerktoren.
En tja sluizen... Soms liggen er mensen omgekeerd of overdwars en dan vragen ze zich af hoe dat nou weer kan _O-
Wat wel zo is is dat bij de overgang van zoet naar zout of andersom, er in de sluis onderstromen komen die je dus niet kan zien omdat het zoute water iets zwaarder is en het onder het zoete water door stroomt.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:04

Wat een prachtige zeilboot! Ik volg :) vaar ze :)

Rinkex

Berichten: 1509
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:23

8nnemiek schreef:
Goede tips weer +:)+
Ik ben inderdaad benieuwd of we niet zeeziek worden. Ik neem iig gember mee, kan ik meteen testen of dat echt zo goed werkt :D
Harlingen lijkt me ook leuk, en dan bv binnendoor terug naar het IJsselmeer. Dat laat ik dan zeker weten :D

Rinkex, dat is inderdaad het voordeel van een klein bootje. Daarom wilden we ook echt een boot met maststrijkinstallatie, zodat we de mast zelf kunnen strijken en door NL kunnen tuffen :D We hebben ook wel eens riviertjes gezien die ook voor ons eigenlijk net wat krap waren haha, dat ik de kont van de boot omlaag moest duwen omdat we er net wel net niet onderdoor konden :')
hahaha dat is ook wel weer een ervaring toch.:')

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:35

Ik volg met liefde mee! Het is dat we onze drie honden niet meer uit het water krijgen, anders konden we een boot overwegen. :')

Heel veel plezier! :D