Rondreis Bosnië, Servië en Hongarije, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Rondreis Bosnië, Servië en Hongarije, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:12

In september willen we met z'n twee nog even op vakantie gaan en is de keuze gevallen voor bovenstaande drie landen :)

We vliegen op Tuzla en willen via Servië (Novi Sad & Subotica) naar Hongarije reizen om te eindigen in Boedapest.
Het plan was om te proberen een auto te huren, maar dit is uiteraard erg lastig/onmogelijk gezien we over meerdere landsgrenzen gaan :=

Dus ik vroeg me af, zijn er Bokkers die eerder een dergelijke route hebben gedaan, of een deel ervan, en hoe is dat bevallen? Nog belangrijker, welke manier van vervoer heb je gebruikt? Ik las dingen over een bussen, maar ik heb soms last van reisziekte in een bus dus mijn voorkeur gaat uit naar treinen :)

Naast dat tips en aanbevelingen natuurlijk zeer welkom zijn! :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Rondreis Bosnië, Servië en Hongarije, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:22

Boedapest heb ik ervaring mee. Geweldige stad! Ga je tijdens sziget?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 15:46

Nee, niet tijdens Sziget (helaas) :)

Hoe lang ben je geweest?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:31

Niet in dezelfde plaatsen als jouw geweest, maar bijna overal gaan wel treinen. Doen er vaak wel erg lang over. Ik heb zelf bijvoorbeeld de trein van Boedapest naar Belgrado genomen en die trein was echt prima te doen. Auto huren kan vaak wel en je mag dan ook wel de grens over. Het is alleen lastig omdat je hem op een andere plaats weer wilt inleveren.
Ik zou zeker met het openbaar vervoer gaan. Leer je ook lokale mensen kennen. Ik heb bijvoorbeeld een Servische jongen leren kennen en heb daar nog steeds af en toen contact mee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 21:44

Wat leuk! Langer in de trein is geen probleem hoor, daarin wordt ik zelfde ziek :) Ik vind het met treinen zo mooi dat je met treinen vaak langs delen gaat waar de auto niet langs zou gaan en je dus hele andere dingen ziet. Ik had wel verwacht dat er in elk geval voldoende treinen zouden gaan.

De auto valt idd vooral af omdat we vanaf een ander vliegveld weer terug vliegen. Misschien kiezen we er nog voor om in één van de landen een auto te huren, dan is inleveren wel weer iets makkelijker.

Welke steden heb jij bezocht?

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:57

Hoi, wat leuk! Ik woon in een klein stadje vlak naast Budapest. (Alhoewel ik zeer binnenkort ga verhuizen)
Treinen is te doen, ik denk zelfs voordeliger. Ik weet nu niet hoe het zit met de grenssituatie ivm vluchtelingen.. Budapest is een geweldige stad. Openbaar vervoer in Budapest is ook heel goed geregeld, overdag rijden alle bussen, trams en metro's om de 2-4 minuten en 's avonds laat om de 10 minuten.
Fijne reis alvast!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:53

RianneH schreef:
Welke steden heb jij bezocht?

Ik ben twee keer die kant op gegaan. Eén keer naar Kroatië en Bosnië (Zadar, Zagreb, Sarajevo en Mostar) en een keer Boedapest-Belgrado-Bar-Ulcinj-Tirana-Sarande-Corfu.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:49

Beetje late reactie terug, sorry ;)

Hoe ben je de grens over gestoken? Met de auto, trein, bus, ander vervoer? We zitten er nu aan te denken een auto te huren en een aantal dagen rondreis door Bosnië te doen, dan de auto weer in te leveren in Tuzla en vanaf daar naar Boedapest te reizen. Alleen hoe moeten we nog even uitvinden :)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:02

Met de bus en en de trein. Wat je zou kunnen doen is met de bus naar Belgrado gaan en dan een trein pakken naar Boedapest. Waren hele nette treinen vorig jaar. Of eventueel richting Kroatië (zagreb) en van daaruit een trein pakken.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:20

Ik heb er ervaring mee, maar dan met de auto. we hadden in kroatie een auto gehuurd en daarmee naar Bosnië gereden. Daar hadden we al veel bekijks (niet positief) en veel mensen die naar ons seinde. Als je met een dergelijke auto naar Servië zou gaan, dan zou ik dat niet aanraden.. Met de trein heeft m'n vriend een keer gedaan. De mooiste treinreis ooit, maar hij voelde zich daar niet echt veilig (in de nachttrein). Uiteindelijk niks gebeurd, gelukkig. Maar dat verhaal heeft mij wel doen besluiten om alles met de auto te doen

Maar jeetje, de landen zijn prachtig!!
De mensen vriendelijk en gastvrij. Het land en de mensen hebben veel te voorduren gehad 20 jaar geleden en dat is nog altijd te zien en te merken. Indrukwekkend.

In Bosnië ben ik verliefd geworden op Sarajevo. De war-Tour is indrukwekkend. Daarna gingen we o.a naar Srebrenica en daarna naar banja luca. Dat laatste is Servisch-Bosnië (republika Srpska). Dat merk je. Ik zag shirtjes van Mladic hangen op de markt. Bizar als je net ondergedompeld bent in de verhalen van Bosnië-herzegovina.

Servië heb ik geen ervaring mee (mogelijk komt daar dit jaar verandering in), maar mijn vriend is verliefd op Boedapest. Vooral het uitgaansleven is daar aan!

Wat we vorig jaar hebben gedaan, waren wat grote steden bezoeken en op de kaart gekeken naar langs welke kleinere steden/dorpen we kwamen en daar via booking .com leuke appartementen/hostels geboekt. We kwamen daardoor op bijzondere plekjes en kwamen fantastische mensen tegen. Dat is met de trein wat lastiger, maar wel echt aan te raden!

Heeeel veel plezier!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 19:34

Bedankt! We huren in Bosnië een auto, dus ben benieuwd naar de blikken. We zijn geen stappers, dus liggen braaf op tijd in bed. Eerdere keren dat we een auto gehuurd hebben hebben we idd de grote route uit gekozen en dan geprobeerd in wat kleinere plekjes onderweg te overnachten :)

Belgrado en dan trein naar Boedapest klinkt wel goed, zal even speuren. Bedankt dames!