(Zuid) Afrika, tour + paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoOtJuHh

(Zuid) Afrika, tour + paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 19:37

Hallo Bokkers,

De vakantie tijd is er weer en nu klonk het als een hele mooie reis om naar (Zuid) Afrika te gaan om daar de wilde dieren te zien. Daarnaast hoorde ik van de mogelijkheid om ook een tocht te paard te rijden, en dat klinkt zo gaaf.
Maar nu. Ik ken het land en de gebruiken niet en ken ook niemand met ervaring van zo'n reis.

Wat zou ideaal zijn?
- Directe vluchten vanaf Amsterdam
- 8 dagen weg (inclusief vliegreis dus)
- Periode wordt half oktober
- 1-3 dagen te paard door een safaripark
- Overige dagen met de auto
- Moet een groepsreis zijn. Ik zie het niet zitten om zelf daar met een auto te rijden.
- Mag een dag 'leeg' zijn, om dan eventueel andere bezienswaardigheden te bezoeken.

Wie heeft er ervaring met zo'n soort reis? Alle Do's en Don'ts zijn welkom.

elenaMM77

Re: (Zuid) Afrika, tour + paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 19:54

ik vind acht dagen weg wel heel kort om echt iets van een land te zien..
acht dagen weg, betekent effectief 6 dagen daar, de twee reisdagen kun je meestal wel afstrepen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:20

Ik ga over een week voor de vierde keer naar zuid afrika. Maar dan wel 22 dagen en geen groepsreis. Wij hebben zelf alles geregeld en gaan deels op de bonnefooi. Acht dagen is echt te kort. Denk niet dat je daarvoor een groepsreis vindt. Met reizen ben je al veel tijd kwijt. Een directe vlucht is erg duur, ik neem aan dat je naar johannesburg wil vliegen? Wij vliegen nu met emirates via dubai. Ben ook al via abu dhabi en qatar gevlogen. Dan ben je zeker 17u onderweg.
Als je naar (bijvoorbeeld) het krugerpark wilt is het nog zo'n 6 uur rijden vanaf johannesburg. Of je pakt een binnenlandse vlucht naar Nelspruit. Dat hebben wij al een keer gedaan. Een uurtje vliegen en vanaf Nelspruit is het nog drie kwartier rijden naar het Kruger. Paardrijden in een wildpark heb ik geen ervaring mee, ik weet niet of dit in het krugerpark kan.
Ik kan nog veel meer vertellen, maar denk dat dat alleen zin heeft als je ervoor kiest om minimaal 2 weken te blijven.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:45

[BEU] (Paardrij)safari in Zuid-Afrika!

Wij zijn een aantal jaar geleden geweest, een week. Was prima. Inclusief een aantal paardrijsafari's, aantal konden we zelf indelen. Maar dit was geen groepsreis, daar heb ik verder geen verstand van.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:48

Ik ben inmiddels ook 4 keer op vakantie geweest naar Zuid-Afrika, alle vier de keren hebben we een maand de tijd genomen. Van juli tot en met januari heb ik in Zuid-Afrika gewoond voor stage en ik kan je zeggen dat dat nog steeds te kort is om het land te zien. Als je echt naar Zuid-Afrika wil gaan, dan raad ik je aan om minimaal 3 weken de tijd te nemen, anders zou ik het persoonlijk zonde van je geld vinden.

Directe vluchten vanaf Amsterdam zijn er genoeg, maar ik zeg zo vroeg mogelijk boeken wil je het goedkoopst uit zijn.

Wat auto betreft: de wegen zijn over het algemeen prima en het links rijden wen je zo aan :)! Ook de wegen in de wildparken zijn goed.

Paardrijden kon de laatste keer dat ik in Kruger was nog niet daar, maar in Addo Elephant Park kan het wel en het is supergaaf! Je gaat daar rijden in een deel waar de andere toeristen niet mogen komen, extra speciaal. Maar over het algemeen worden er geen dag- of trektochten aangeboden in de national parks, misschien moet je daarvoor bij een privepark zijn (die vaak meer entree vragen en waar je soms minder wild ziet of waar het wild juist gevolgd wordt zodat het meer een dierntuinidee is..).
Verder worden er door het hele land veel ritten aan zee of in de bergen aangeboden, ik heb ik denk minimaal 10 keer gereden op verschillende plekken en alle keren was het heel goed voor elkaar, ook de paarden :).

Ik weet een lokaal 'reisbureau' dat goed kan adviseren, die echt de locals kent en die veel weet over alles in het land en daarnaast veel kan regelen. Ik ken deze mensen persoonlijk dus zou eventueel mijn licht voor je kunnen opsteken (PB dan maar!). Wie weet weten zijn wat leuks.

Ik ben zelf helemaal verliefd op Zuid-Afrika en als ik ooit de kans krijg ga ik emigreren, maar ik raad je wel echt aan om de tijd te nemen om echt wat van het land te kunnen zien. Het is zo ontzettend groot (alleen het Krugerpark is al 1/3 van Nederland), daardoor zijn de afstanden ook groot dus ben je al best een tijd onderweg voor je uberhaupt ergens bent. Maar nogmaals, je mag me altijd een PB sturen (ik zit vol verhalen haha).

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:07

Bedankt allemaal. Dus eigenlijk zeggen jullie dat de reis te kort is en dat begrijp ik. Ik wil zelf alleen niet langer van huis en gaat dit jaar ook niet meer met werk.

Ik ga jullie berichten morgen nog eens goed lezen en zal dan wel meer vragen stellen :)

Super bedankt in ieder geval voor de antwoorden nu

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:30

Ik heb er een half jaar gewoond en heel veel paardgereden (liep stage en die eigenaar heeft ook een stal), dus heb wel wat aan- en afraders. Zit nu op mobiel, dus dat typt niet makkelijk, ik kan later wel wat uitgebreider reageren. :D

Wel vind ik 8 dagen ook echt kort. Het is zó'n groot, mooi land. Je moet heel selectief zijn en op 1 plek blijven denk ik, anders mis je hele mooie dingen in de natuur door de reistijd.
Als je echt alleen voor de natuur gaat, zou ik ergens rondom het Kruger gaan zitten. Dan kun je snel richting Kruger en heb je ook andere parken in de buurt. Kruger is namelijk vrij groot, sommige mensen hebben liever de wat kleinere parken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:42

ik zou de zuidafrika reis dan uitstellen tot over 1 of 2 jaar zodat je er naar toe kunt leven en kunt wennen aan het idee om langer van huis te zijn.. plus voorpret is de halve pret..

voor dit jaar een leuke goedkope trip, zodat je vast wat in je vakantiepot voor zuidafrika kunt storten wellicht?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:36

veerledec schreef:

Wij zijn een aantal jaar geleden geweest, een week. Was prima. Inclusief een aantal paardrijsafari's, aantal konden we zelf indelen. Maar dit was geen groepsreis, daar heb ik verder geen verstand van.

Ik weet verder niet hoe het zit met paardrijden daar.
Maar ga aub zoals in dit topic op olifanten rijden op met zo luipaard op de foto.
Dat moet je gewoon echt niet willen.
Tuurlijk het is een geweldige eravring voor de mens maar dieptriest voor de dieren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:58

MoOtJuHh schreef:
Wat zou ideaal zijn?
- Directe vluchten vanaf Amsterdam Alleen als je geld te veel hebt, vlieg via Engeland, of duitsland dat scheelt je veel pegels. Je land in Johannisburg 'savonds om 22.00 uur. Je moet nu ergens overnachten en dat is niet simpel.
Johanesburg is niet veilig

- 8 dagen weg (inclusief vliegreis dus) Je bent dus twee dgen bezig om op besdtamming en weer terug te komen
- Periode wordt half oktober Voorjaar dus. Als het natter is zie je minder wild,de kuddes gaan uit elkaar en ze verstoppen zich achter al het groen
- 1-3 dagen te paard door een safaripark Een safaripark.... Dit is te vaag omschreven, Addo is een prachtig park, maar met een paard zou ik er niet durven rijden. Zoek eerst mar eens een park waar je mag rijden
- Overige dagen met de auto Autohuren?? Let op huurauto's zijn altijd wit, je hebt geen fourweeldrive nodig. Leer wel van te voren de theorie van de four way stop. Oh ja en stoplicht heet in het afrikaans Robot
- Moet een groepsreis zijn. Ik zie het niet zitten om zelf daar met een auto te rijden.
Zoek zoek
- Mag een dag 'leeg' zijn, om dan eventueel andere bezienswaardigheden te bezoeken. Dat red je dus echt niet, de afstanden daar zijn ietsje anders dan hier

Idee, benader een lodge bijvoorbeeld cheetalodge in nelspruit. (deze mensen waren op tv bij ik vertrek, ik ken ze zelf niet) en informeer wat zij voor je zouden kunnen doen. Degelijke reizen worden vaak vanuit een lodge gemaakt. Zoek eerst op wildpark en dan op lodges daar in de buurt. Google is your friend.
.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:00

AfricanLady schreef:
veerledec schreef:

Ik weet verder niet hoe het zit met paardrijden daar.
Maar ga aub zoals in dit topic op olifanten rijden op met zo luipaard op de foto.
Dat moet je gewoon echt niet willen.
Tuurlijk het is een geweldige eravring voor de mens maar dieptriest voor de dieren.

Als je doelt op dat recente topic 'olifantje rijden', dat heb ik ook gelezen maar dit was wel iets anders hoor. Dit zijn geen tamme, gebroken olifanten die in de entertainment industrie worden gebruikt. Dit waren olifanten die in hun eigen reservaat leven, en iedere morgen van het ene stuk naar het andere stuk trekken, en weer terug. Op de 'heenreis' mocht je meerijden. Heel veel stuur had je ook niet, als ze onderweg wilden eten dan deden ze dat.

Het luipaard was een speciaal geval, ik weet het verhaal niet meer precies van zijn historie, maar hij werd gebruikt om de lokale kinderen te leren hoe belangrijk deze dieren voor hun land zijn. Hij is niet tam gemaakt om toeristen te lokken. Verder was dit in een opvangkamp waar luipaarden (wel wilde dus) werden opgevangen die niet meer terug de natuur in konden.

Ik wil hier verder geen discussie over aangaan hoor, en ik beweer ook niet dat het allemaal perfect is, maar het is niet alsof ze daar op elke straathoek met olifanten/luipaarden staan om toeristen te lokken.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:36

Olifanten worden altijd gebroken mits ze een mens erop willen hebben.
Het is niet zoals paarden inrijden.
En ookal leven die luipaarden in een opvangbak dan nog horen ze niet hiervoor gebruikt te worden.
Het is een wild dier een geen attractie.
Zelfs voor een informatieve doeleinden hoort dit niet

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:43

Als luipaardenwelpen gered worden in het wild kunnen ze nooit meer terug naar het wild omdat die beesten van hun moeder moeten leren jagen. In gevangenschap lukt dat zeer zeer zelden. Er blijven twee mogelijkheden over. Ze worden in een 'wildpark' uitgezet maar krijgen dagelijks vlees (en toeristen om naar ze te kijken) De tweede mogelijkheid is dat ze verder tam gemaakt worden (dat gaat vrij makkelijk) en gebruikt worden als huisdier, toeristentrekker in een lodge of een educatieve functie krijgen. (bron Africat)

Ik ben veel in afrika geweest, een ding heb ik geleerd. Oordeel niet met je westerse normen over iets wat afrikaans is.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:56

mrie schreef:
Als luipaardenwelpen gered worden in het wild kunnen ze nooit meer terug naar het wild omdat die beesten van hun moeder moeten leren jagen. In gevangenschap lukt dat zeer zeer zelden. Er blijven twee mogelijkheden over. Ze worden in een 'wildpark' uitgezet maar krijgen dagelijks vlees (en toeristen om naar ze te kijken) De tweede mogelijkheid is dat ze verder tam gemaakt worden (dat gaat vrij makkelijk) en gebruikt worden als huisdier, toeristentrekker in een lodge of een educatieve functie krijgen. (bron Africat)

Ik ben veel in afrika geweest, een ding heb ik geleerd. Oordeel niet met je westerse normen over iets wat afrikaans is.

Ja want tam maken is beter dan ze in een wildpark uitzetten waar ze nog zo goed als wild kunnen leven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:21

Eh, je vergist je. Als die beesten vlees krijgen worden ze én modder vet én ze zitten op een klein stukkie voor de toeristen én ze doen geen moeite meer, liggen en slapen de godgansedag op dezelfde plek. Dus denk niet dat dat beter is. Dat bedoel ik met westerse waarden op iets afrikaans plakken. En daar voeg ik nog aan toe oordelen terwijl je er geen sjoege van hebt.
Tam is misschien nooit de bedoeling geweest en ook niet ideaal.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 01:04

Ik zou ook niet voor 8 dagen gaan.. Véél te kort en een hele dure vakantie dan in verhouding, aangezien je nogsteeds je ticket, paspoort en vaccinaties moet hebben.

Even over hierboven, een wild dier dat menselijk is gemaakt krijg je niet terug het wild in, helaas de volgende generatie vaak ook niet. Maar er is een verschil tussen elke dag aangeraakt worden door mens en kind, vaak nog onder verdoving ook, of in een klein reservaat in alle rust leven.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:12

casperzazoe schreef:
Ik zou ook niet voor 8 dagen gaan.. Véél te kort en een hele dure vakantie dan in verhouding, aangezien je nogsteeds je ticket, paspoort en vaccinaties moet hebben.

Even over hierboven, een wild dier dat menselijk is gemaakt krijg je niet terug het wild in, helaas de volgende generatie vaak ook niet. Maar er is een verschil tussen elke dag aangeraakt worden door mens en kind, vaak nog onder verdoving ook, of in een klein reservaat in alle rust leven.

Dat bedoel ik dus

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:20

ik ben 2 x in Afrika geweest en aan het sparen voor een nieuwe reis. 8 dagen is echt veel tekort. Voordat je bekomen bent van je vlucht moet je alweer naar huis. Wees verstandig en spaar voor een echte reis.
Als je niet alleen gaat zou ik mooi mn eigen reis in elkaar zetten, dan kun je het echt doen zoals je het zelf wilt. Afrika is prachtig, dus zorg dat je er optimaal van kan genieten!

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:20

Allemaal super bedankt voor jullie input. Ik begrijp dat ik niet alles even goed heb omschreven, maar dat komt ook door gebrek aan kennis.

@Mrie: Bedankt voor de tip om eerst een park/reservaat te zoeken en dan de Lodges die daarbij horen.

Dat de vliegreis vanuit Amsterdam duur is, kan ik begrijpen, maar om nu eerst naar Engeland of Duitsland te vliegen om dan naar ZA te gaan lijkt mij wat te ver gaan. Daarnaast vind ik het niet erg om wat meer te betalen voor een directe vlucht. Dat is immers het comfort (voor mij) van een directe vlucht.

De redden dat ik met een groepsreis wil is inderdaad vanwege de veiligheid. Ik ken het land niet en weet dus ook niet of het veilig om als 2 blanke (jonge) vrouwen daar zelf rond te gaan trekken. Een groepsreis geeft dus een veilig gevoel.

Wat bij jullie allemaal duidelijk naar voren komt is dat 8 dagen echt veel te kort is. Het zal dus 15 dagen moeten worden, onder andere vanwege de afstanden (waar ik niet mee bekend ben). Helaas gaat 15 dagen dit jaar niet lukken dus het zal volgend jaar gaan worden.

@Jasmijn1989: Wil je wat meer vertellen over ZA? Hoe zijn de mensen daar, wat zijn verwachtingen die de locale bevolking heeft van toeristen en is het er veilig?

Over de discussie van wilde vs tame dieren. Ik ken de verhalen hoe dat wordt gedaan als toeristen lokker. Ik wilde daarom ook een tochtmaken om de dieren in het 'wild' te zien. Ik hoef zelf niet op de foto, maar maak wel graag foto's van de dieren in vrijheid.
Het paardrijden daar lijkt mij dan ook heel gaaf omdat je daarmee de dieren veel minder stoort dan met een auto.

@Sokje_6: Als je je ervaringen wil delen heel graag. Aan- en afraders zijn zeker welkom.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, ik ben weer een beetje wijzer geworden =)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:35

Ik ben toevallig net terug uit ZA. Heb gereisd dor Kruger (daar kon je niet paardrijden), maar we zijn ook in een Private Reserve geweest, Entabeni. Daar kun je wel paardrijden, alleen had ik helaas niet genoeg tijd..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:46

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:57

PB

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:13

8dagen is idd te kort, je hebt er dan meer aan om te wachten tot volgend jaar. Om te wisselen van park ben je nl ook een dag kwijt en gaat per binnenlandse vlucht, je rijdt er niet ff met de auto naar toe :P

Een directe vlucht is relaxter, maar je betaalt zo €500-1000€ extra. Maar dat is maar net wat je er voor over hebt natuurlijk :)

Zelf rijden door een park vind ik minder leuk, zeker als je voor de eerste keer gaat. Met een driver zie je veel meer dieren omdat die weet hoe hij moet kijken en waar ze zitten. Het lijkt gek, maar je kunt echt makkelijk dieren over het hoofd zien als je niet weet waar je op moet letten en het is ook praktisch als je weet wat je moet doen met je auto als je in een kudde van honderden buffels terecht komt of een kudde olifanten.
Te paard door een park is leuk, maar kan in lang niet alle parken. De parken waar je met een auto doorheen rijdt zijn mooier.

Ik weet niet hoe het in zuid Afrika is, maar in Kenia begint dan het regenseizoen en dan gaan de dieren weg en zie je er minder, in een droog seizoen is het leuker.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:24

Jasmijn1989, thanks voor alle info
verootjoo, thanks. Ik wil idd wel onddr begeleiding door de parken heen. Maar als het idd een dag kost om van A naar B te gaan, wordt het dit jaar niet meer.
Manzano, thanks voor de linkjes. Googlen heb ik wel gedaan, maar kan zelf niet goed inschatten wat betrouwbaar is (en het googlen daarvan is lastig). Het wordt dan of via tips van andere of via een reisbureau.

Voor nu lijkt het erinderdaad op dat het geen vakantie wordt voor dit jaar.
Iedereen bedankt voor de hulp!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:31

Jammer dat het dit jaar niet lukt, maar je gaat echt spijt krijgen als je maar zo kort gaat en het is zonde van je geld :) kun je beter lekker chillen op Zanzibar ofzo als je toch op vakantie in Afrika wilt. Maar echt op safari, wat echt enorm gaaf is en je zeker een keer moet gaan doen, moet je echt de tijd voor nemen :)