Roadtrip Scandinavië met camper

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Roadtrip Scandinavië met camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 15:26

Hoi bokkers!

Tijdens onze vakantie van vorige maand is mijn vriend ziek geworden, hierdoor hebben wij er nu helaas niet echt een vakantiegevoel aan over gehouden. Om dat gevoel toch nog een beetje te krijgen, willen wij nog eens weg gaan. Mijn vriend en ik willen graag een soort roadtrip doen, het liefst naar Scandinavië. Via Denemarken naar bijvoorbeeld Oslo, kijken hoever we komen.
Wie heeft ervaring met naar Scandinavie gaan per camper. Wat zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden? Waar mag je wel en niet staan met de camper?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! :)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:47

Vele mensen gaan per camper naar Noorwegen. Erg leuk, lijkt mij. In Noorwegen kun je op veel campings terecht, ook zonder te boeken. Ik zou je aanraden verder dan Oslo te gaan, naar bijvoorbeeld Rondane, Dovrefjell, Sognefjord, Jostedalsbreen,etc.Voor zover ik weet mag je ook buiten campings overnachten, volgens het Allemansrecht. Niet dichtbij campings of huizen. Die info is wel te vinden.Wil je ook paardrijden, dan is Hjerkinn Fjelstue een aanrader, of rijden op de Dolehesten in Rondane.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:26

Kijk eens op de site van visitnorway.com
Daar vindt je heel veel info,ook over het allemansrecht.

Ik ben vorig jaar met een vriendin met de camper op pad geweest in Noorwegen. Nu woon ik al in Noorwegen,dus de reis er naar toe werd ons bespaard ;)

Wij hebben vooral op campings gestaan,maar dat was volgens mij meer omdat we dat makkelijker vonden.

Er zijn zoveel mooie plekken in Noorwegen,we zijn dit jaar weer een week weggeweest en volgend jaar gaan we weer.
Iedere keer een ander gebied.

Als je vragen hebt ,stel ze maar :)

petitparis

Re: Roadtrip Scandinavië met camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:31

in zweden zou je veel kampeerplekken hebben zonder dat het werkelijk een camping is. Kennis is al 2x door zweden getrokken met haar mini van en collega per kano.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:49

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:02

Dit zomer 3 week door Noorwegen getrokken met de camper, prachtig! Euhm rekening houden met smalle weggetjes en tegen liggers (maakt het wel spannend) geen geld kwijt zijn aan campings want je mag overal gratis kamperen! Vaak op die plekken wel een sanitair huisje ! Het eten is belachelijk duur ! dus ik zou uit Nederland wat houbare dingen zoals bonen meenemen, 1 paprika kost daar al snel 5euro . En het weer verschil kan enorm zijn. Wij zaten de eerste dagen in 27 graden en een week later ( wel hoger in Noorwegen) was het 12 graden brrr

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:26

Het weer vind ik zelf wel heel spannend, manlief kan door zijn ziekte weleens slecht reageren op die wisselingen. Maar hij wil wil zelf supergraag, dus we gaan ervoor. Daarbij is hij de chauffeur, gewend aan groot materiaal en smalle wegen. En we wonen zelf in de bergen, dus we zijn wat gewend.

En ja, er gaat wel een basisvoorraad eten mee, dat sowieso. Campings hebben we in het schema staan om zeker te weten dat we ergens terecht kunnen, maar we zullen ook vaak andere plekjes benutten. Maar om eens een keer een was te draaien is een camping sowieso wel prettig.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:02

Ik weet niet waar je boodschappen heb gedaan, maar ik betaal geen 5eurovoor 1 paprika. Dat is waarschijnlijk per kilo ;)

Mooie route Monique. Misschien komen we jullie wel tegen. Volgend jaar juni weer met een vriendin op pad en dit keer gaan we 'rondje' Hardangervidda doen.
We zijn ook aan kijken of we een camper gaan aanschaffen. Kunnen we lekker vaak op pad en dan van de zomer richting Lofoten :)

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:09

noordje schreef:
Ik weet niet waar je boodschappen heb gedaan, maar ik betaal geen 5eurovoor 1 paprika. Dat is waarschijnlijk per kilo ;)

Mooie route Monique. Misschien komen we jullie wel tegen. Volgend jaar juni weer met een vriendin op pad en dit keer gaan we 'rondje' Hardangervidda doen.
We zijn ook aan kijken of we een camper gaan aanschaffen. Kunnen we lekker vaak op pad en dan van de zomer richting Lofoten :)
nou het was in eenn klein winkeltje en echt 5 euro voor 1 paprika . Paprika's waren schaars. Op het moment denk ik :p , maar we waren gemiddeld voor een paar boodschappen waar. Je in Nederland 15 euro aan kwijt bent, 30-40 euro kwijt in Noorwegen

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:24

Mijn ouders zijn dit jaar met de daktent wezen reizen. Bijna hetzelfde als een camper, alleen dan iets minder luxe. Hierbij de blog: http://www.fishfreak.org/2016/07/
We gaan al meerdere jaren naar scandinavië, dus hebben ondertussen best wat ervaring, hiervoor echter alleen met de tent naast de auto ipv erop!

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:39

Een heel belangrijke vraag: wanneer wil je gaan?
Houd rekening met dingen als winterbanden als je op korte termijn wilt gaan.
Misschien zelfs slimmer om een camper te huren in Denemarken of Noorwegen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:28

Wat een lekker uitgebreid verslag van je ouders Fenna, toppertje!

Noordje, wie weet, wij zijn aardig te volgen via het blog, ik probeer zal vaak mogelijk live verslag te plaatsen. Hoe is het mobiel internet in Noorwegen? We nemen sowieso onze MIFI-router mee.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:39

MoniqueT schreef:
Wat een lekker uitgebreid verslag van je ouders Fenna, toppertje!

Noordje, wie weet, wij zijn aardig te volgen via het blog, ik probeer zal vaak mogelijk live verslag te plaatsen. Hoe is het mobiel internet in Noorwegen? We nemen sowieso onze MIFI-router mee.

Hahaha, ja, is altijd voor mijn opa en oma's. En de afgelopen jaren ook voor mij om te lezen! Mobiel internet hangt echt af van de plek. Op campings hadden wij dan altijd WiFi. Weet niet hoe het in het wild is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:23

Gelukkig kunnen we eerst testen of er bereik is voor we besluiten de nacht ergens door te brengen. Ik hebben 12GB kaart gekocht die in 42 landen moet werken. Ben benieuwd. Had er vorig jaar een die in elk geval België, Frankrijk en Spanje zonder problemen deed, alleen was 1GB zo op.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:26

Mobiele internet is erg goed in Noorwegen. Wij hebben mobiel breedband,want het is onmogelijk om in de kleinere plaatsen kabels te leggen. Wij zitten net buiten bereik van de centrale :( Maar zo werkt het ook en ze hebben een zeer goede dekking over heel Noorwegen.

Nou soof dan moet het wel een erg klein en afgelegen winkeltje zijn geweest :P Ik ben blij dat we vlakbij Zweden wonen. Daar doe ik ca 1x in de maand boodschappen,want je hebt daar meer keus en het is goedkoper.

Leuk verslag Fenna, gaan ze elk jaar naar Noorwegen?

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:12

noordje schreef:
Mobiele internet is erg goed in Noorwegen. Wij hebben mobiel breedband,want het is onmogelijk om in de kleinere plaatsen kabels te leggen. Wij zitten net buiten bereik van de centrale :( Maar zo werkt het ook en ze hebben een zeer goede dekking over heel Noorwegen.

Nou soof dan moet het wel een erg klein en afgelegen winkeltje zijn geweest :P Ik ben blij dat we vlakbij Zweden wonen. Daar doe ik ca 1x in de maand boodschappen,want je hebt daar meer keus en het is goedkoper.

Leuk verslag Fenna, gaan ze elk jaar naar Noorwegen?

Ja, sinds 2008 gaan we ieder jaar naar Noorwegen, soms pakken we Denemarken of Zweden mee. Ik ben vorig jaar zelf naar Zweden gegaan om daar te werken in de zomer, en komend jaar ga ik daar weer naar toe om te trekken. Wij zijn verkocht aan Scandinavië!