[FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MRM25

[FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:46

Hoi allemaal!

Afgelopen 3 weken ben ik met de trein door Scandinavië gereisd (zie mijn voorbereidingen [BEU] Interrailen door Zweden en Noorwegen!).

Het was echt een geweldige reis. Ik heb VEEL in de trein gezeten, maar heb ook super veel prachtige plekken gezien, zowel onderweg in de trein als op verschillende bestemmingen. Ik deel graag wat foto's met jullie van deze prachtige landen! (Vanwege de hoeveelheid foto's ook een paar in linkjes gezet!)

Ik ben mijn reis begonnen in Groningen. Na 10 uur onderweg in de trein de eerste stop; Kopenhagen!
http://boktimg.nl/img/m/u28pRp.jpg - Nyhavn

Daarna de nachttrein naar Stockholm genomen. Na een gebroken nacht de dag in Stokcholm doorgebracht. Rondgeslenterd in Gamla Stan, fika gehad in Södermalm, bootje naar Djurgarden en een bezoekje aan het Historiska museet.
http://boktimg.nl/img/m/cTHqSB.jpg

Daarna doorgereisd naar Uppsala. Daar een paar heerlijke dagen doorgebracht met vrienden! En op geheel traditionele wijze midzomer gevierd!! :D
http://boktimg.nl/img/m/pFwUpV.jpg - Cathedraal van Uppsala
http://boktimg.nl/img/m/vLtjsH.jpg - Gamla Uppsala
http://boktimg.nl/img/m/J50ksX.jpg - Ons midzomer diner!
http://boktimg.nl/img/m/lenxVF.jpg - Dansen rond de meiboom :')
Afbeelding

Daarna heb ik de trein gepakt naar Mora, in midden Zweden, om over te stappen op de Inlandsbanan. Dit is een onwijs leuk toeristisch treintje dat via het binnenland helemaal naar het Noorden van Zweden gaat. In de trein zijn gidsen aanwezig die hier en daar wat vertellen en de trein stopt regelmatig voor een foto stop (of voor lunch/diner)! Onderweg zie je vooral bos (met hier en daar een meertje), maar dat maakt de tocht niet minder leuk. Ik heb onderweg 4 elanden, 4 rendieren en wat kraanvogels kunnen spotten :D Ik vond de trein echt een aanrader!
Afbeelding

Na een overnachting in Östersund weer verder gegaan met de Inlandsbanan en o.a. een tussenstop gemaakt bij de poolcirkel!
http://boktimg.nl/img/m/QKqj8X.jpg

Daarna in Jokkmokk uitgestapt. Dit is een stadje in het noorden van Zweden, waar in de winter alle Samen (nomaden) samen komen voor de wintermarkt. Er was nu in het plaatsje zelf weinig te doen, behalve een onwijs schattig handgemaakt marktje met spullen gemaakt van rendier en het Ajtte museum, een museum over de Sami! Een onwijs mooi museum en zeker een bezoekje waard!

De volgende dag heb ik de bus gepakt naar Gällivare. Hier zou ik bij een bokker blijven slapen! (Nogmaals bedankt Gaby!!!). Toen ik in de bus stapte bleek mijn busschauffeur Nederlands te zijn en bleek hij Gaby ook nog eens te kennen :+ Hoe groot is die kans haha! Omdat de bus verder praktisch leeg was mocht ik bij hem voorin komen zitten en heeft me de hele reis vanalles verteld over de omgeving! En we zijn ook 2x rendieren tegen gekomen!! :):)
Afbeelding

In Gällivare heeft Gaby me meegenomen de Dundret op, een hoge berg waar de middernachtzon vanaf te zien zou kunnen zijn. Helaas was het bij ons bewolkt, maar dat maakte het uitzicht niet minder mooi!
Afbeelding

De volgende ochtend ben ik op de trein gestapt naar Abisko. Een super mooie treinroute die steeds mooier werd hoe noordelijker ik kwam. Abisko is een Nationaal Park in noord Zweden, waar een micro-klimaat heerst waardoor het er bijna altijd zonnig is. Behalve toen ik aan kwam... Regen en dikke bewolking. Gelukkig werd het al snel droog en uiteindelijk zelfs zonnig, maar de laaghangende bewolking bleef. Ik heb die dag een deel van de Kungsleden gelopen, een 425km lange wandelroute door Zweeds lapland. De volgende ochtend toen ik wakker werd was het echter super mooi weer en kon ik eindelijk het echte Abisko bewonderen. En WAUW, wat was dat prachtig!! Vooral de Lapporten was zo gaaf om te zien!!
http://boktimg.nl/img/m/OWHJ1P.jpg - uitzicht onderweg
http://boktimg.nl/img/m/QCNlBW.jpg - Uitzicht onderweg

Afbeelding
Deel van de Kungsleden

Afbeelding
Selfie vanaf de Nuolja, met uitzicht op Abisko, de Lapporten en het Torneträsk meer

Na 2 dagen doorgereisd met de trein naar Narvik. Hier werd ik opgehaald door vrienden om bij hen te overnachten. De volgende dag zijn we met zijn 3e (en 2 honden) doorgereisd naar de Lofoten, een ander hoogtepunt van mijn reis!
http://boktimg.nl/img/m/1FwwPZ.jpg - Uitzicht onderweg
http://boktimg.nl/img/m/VD2zhG.jpg - Uitzicht onderweg

Omdat het die dag ontzettend mooi weer was was er een goeie kans om de middernachtzon te zien! We zijn met de auto naar Eggum gereden, de op 1 na beste plek (op de noordkaap na) om de middernachtzon te zien! En dat was het zeker.. onwijs mooie locatie en zo goed als onbewolkt!

Afbeelding
Daar is ie!!

Afbeelding
Een aalscholver die zijn vleugels droogt in het licht van de middernachtzon <3

De volgende dag was het wederom mooi weer. Tijd voor een hike de berg op! We hebben de Justatind beklommen, de hoogste berg van Vestvågøy, het eiland waarop we verbleven. Het was op punten en vrij zware klim, maar het uizicht op de top was zeker de moeite waard!! :oo
http://boktimg.nl/img/m/QbxMu9.jpg - Uitzicht tijdens de klim
http://boktimg.nl/img/m/hTJNHS.jpg - Op sommige stukken best steil!

Afbeelding
Het uizicht op de top <3

De volgende dag helaas overwegend regen en harde wind. Daarom een sightseeing met de auto gedaan!

Afbeelding
Haukland beach

Afbeelding
Ballstad

http://boktimg.nl/img/m/mtFGNg.jpg - Zeearend gespot!

De dag erop een bezoekje gebracht aan het Viking museum en daarna bet de bus naar Moskenes gegaan om de boot naar het vaste land te pakken.
http://boktimg.nl/img/m/w8zzDi.jpg - longhouse

Afbeelding
Vikingschip

Daarna een lange tocht in de trein gemaakt van Bodø naar Bergen. Bergen bleek een ontzettend leuke stad te zijn! Ben oa de berg Fløyen op geweest voor een mooi uitzicht en wat rondgewandeld over de vismarkt en Bryggen!
http://boktimg.nl/img/m/ppIgbD.jpg - Uitzicht over Bergen
Afbeelding
Bryggen

Na Bergen ben ik doorgereis naar Flåm, via een boottocht door de Nærøyfjord en Aurlandsfjord. Na een overnachting daar overgestapt op de Flåmbanan en daarna op de Bergen railway terug naar Oslo. Deze route is ook als een vast pakket te boeken (Norway in a Nutshell), en ik zeker de moeite waard!
http://boktimg.nl/img/m/GDNUjq.jpg - Nærøyfjord
Afbeelding
Flåm, vanuit de Flåmbanan

http://boktimg.nl/img/m/ZEr8TV.jpg - Uitzicht vanuit de Bergen railway
Afbeelding
Uitzicht vanuit de Bergen railway

In Oslo heb ik nog een korte stop gemaakt en daarna ben ik aan mijn lange reis terug naar huis begonnen.

Het was echt een prachtig mooie reis die ik iedereen kan aanraden! *\o/* Vooral de Lofoten en Abisko waren echt mijn hoogtepunten, maar zowel de Inlandsbanan en de tocht tussen Oslo, Bergen en Flåm zijn ook echt aanraders!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:00

<3 wat een heerlijke foto's! Heb je topic ook met veel plezier gevolgd. Klinkt als een goed geslaagde reis :D
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 11-07-16 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Re: [FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:11

Wauw wat een onwijs toffe reis! Zoiets wil ik met man en kind een keer doen :D lijkt me ontzettend gaaf!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:29

Ooh heb je toch nog de trein gepakt bij Flåm! Hoe vond je de toeristenmassa? :D Heerlijke reis! Veel km's in 3 weken! :wow: Een keer een stuk Inlandsbanan staat bij deze op het wensenlijstje! :j

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:02

Wat een geweldige reis! En prachtige foto's :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:09

Jij hebt echt een fantastische reis gemaakt en ik ben jaloers! Je moet alles maar eens vertellen tijdens een drankje in the drinking Otter :P

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:04

Het was zeker een geslaagde reis!! :D

Imre schreef:
Ooh heb je toch nog de trein gepakt bij Flåm! Hoe vond je de toeristenmassa? :D Heerlijke reis! Veel km's in 3 weken! :wow: Een keer een stuk Inlandsbanan staat bij deze op het wensenlijstje! :j

Jaa, ik vond toch dat ik het niet kon overslaan! Ik nam de tweede trein van die dag vanuit Flåm (8.35), dus was gelukkig nog niet heel druk! En alle Aziaten werden naar twee coupés voorin de trein geleid, dus daar had ik ook weinig last van :+ Had zelfs een 6-zits voor mezelf!

En inderdaad veel km's.. dat was op sommige stukken best heftig hoor. Vooral van Bodo-Bergen, was met 2 korte stops ongeveer 27 uur in de trein. En de terugreis was net zo lang... Maar in de meeste treinen hadden ze een restaurant wagon, dus dan ging ik maar gewoon even rondlopen en koffie halen.

Het stuk tussen Mora en Östersund met de Inlandsbanan vond ik zelf het leukst! Omdat er minder mensen op dat stuk zijn is er maar 1 coupé en dus veel persoonlijker/gezelliger en wordt er ook meer verteld en gestopt! Maar het andere stuk is ook leuk hoor!

Set_Elkol schreef:
Jij hebt echt een fantastische reis gemaakt en ik ben jaloers! Je moet alles maar eens vertellen tijdens een drankje in the drinking Otter :P

Jaaa! Doen we! Wanneer? :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:25

Wat een geweldige reis heb je gemaakt. Wij gaan volgend jaar met een camper 4 weken Noorwegen/Zweden doen. Krijg er echt zin in door jouw foto´s!

Toch Flåm maar doen, nemen we ook een hele vroege trein!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:18

Wauwww heel mooi! Ik geloof meteen dat jij genoten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:03

Wauw supergaaf! En ja, de Lofoten is onwerkelijk mooi!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 22:20

MoniqueT schreef:
Wat een geweldige reis heb je gemaakt. Wij gaan volgend jaar met een camper 4 weken Noorwegen/Zweden doen. Krijg er echt zin in door jouw foto´s!

Toch Flåm maar doen, nemen we ook een hele vroege trein!

Lekker! Al een planning welke plekken jullie gaan bezoeken? En zeker doen! Ik had me echt voorbereid op extreme drukte, maar viel ontzettend mee!

Joolien schreef:
Wauw supergaaf! En ja, de Lofoten is onwerkelijk mooi!

Dat is inderdaad het goede woord.. onwerkelijk mooi ;) Kon soms serieus bijna niet geloven dat het echt was haha
Hier nog twee fotootjes, van Eggum (van de middernachtzon) en Reine

Afbeelding

Afbeelding

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:30

Citaat:
Lekker! Al een planning welke plekken jullie gaan bezoeken? En zeker doen! Ik had me echt voorbereid op extreme drukte, maar viel ontzettend mee!

Ja, in grote lijnen wel. We willen het kalm aan doen en via Zweden terug om onze oude buren op te zoeken. We rekenen dus gewoon een week voor de heen en terugreis, dus blijven er drie weken over voor Noorwegen zelf. Mijn man is chronisch ziek en heeft vooral veel last van vocht en kou. En tóch willen we graag een keer deze reis doen, maar ook wel flexibel zijn. Als het echt heel nat is aan de kust, gaan we drogere plekken opzoeken, indien mogelijk.

We gaan dus op de bonnefooi, wat we al jaren niet meer gedaan hebben, maar met een camper en het feit dat je in Noorwegen ook buiten campings mag staan, durven we dat aan.

Voorlopig idee: ferry Hirtshals - Kristiansand - richting Stavanger langs de kust - naar Lofthus - Bergen - Voss - Flàm - Geilo - Lillehammer - Oslo - richting Zweden en via de brug bij Mälmo of de boot Götenburg -Kiel weer terug. Maar we hebben nog bijna een jaar om ons in te lezen en volgen nu ook wat reisverslagen. Tips zijn welkom!!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:38

Mooie tocht!
Wij waren dit jaar ook in Flåm (eerste en laatste keer was in 2001) maar jeetje was is het veranderd zeg..... Het is nu wel heel erg druk met die cruiseboten.
Wij hebben de Flåmbana deze keer niet gedaan,we zijn naar Brekkefossen gewandeld. Ook heel mooi.

Monique : wanneer wil je gaan. Over het algemeen is juni de wat betere maand.
Juli en Augustus veel regen :( Maar juni hebben we het echt heel warm zomerweer gehad met weinig tot geen regen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:41

Noordje, we hebben de camper gehuurd van 9 juni tot 7 juli. Inderdaad omdat we al gelezen hebben dat juni vaak beter is dan juli en augustus en omdat we dan in elk geval veel vakantiegangers met schoolgaande kinderen voor zijn. En o ja, het scheelt een paar honderd euro camperhuur :-)

Ik twijfel ook wel een beetje aan Flåm vanwege de drukte, maar anderzijds lijkt de treinrit me wel geweldig. We zijn sowieso geen hikers, dat laat de gezondheid niet echt toe, dus maken we vaak gebruik van treintjes, boottochten etc. wanneer we reizen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:32

Flåmbana moet je echt doen. Je kunt tickets van te voren boeken , anders zit je vaak met of heel vroeg of heel laat vertrek.
Drukte.... tja, ik vind in Noorwegen al gauw iets druk :')

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:09

Tja, druk, soms kom je er inderdaad niet onderuit als je iets moois wilt zien. Wij wonen zelf ook heel rustig, net buiten een Spaans dorpje op een berg. Tijdens onze reizen naar de USA vermijden we ook de grotere parken, maar soms kan het niet anders.

Van tevoren tickets boeken betekent wel dat je niet vrij bent om te gaan wanneer je wil, zou twee dagen van tevoren bijvoorbeeld nog kunnen?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:21

Super gaaf!
Ik ben als kind met mijn ouders veel naar Scandinavie geweest en ga deze zomer met mijn man en zoontje naar Zweden.
Met mijn ouders gingen we altijd rondtrekken. Helaas wil mijn man dat niet maar heb er wel reuze veel zin in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:44

Werd je trouwens niet helemaal gek van dat het niet donker werd?
Toen wij er waren werd het alleen schemerig, maar mijn lijf vond dat al vreemd, je merkt dat je lijf langer 'wakker' blijft omdat het langer licht is. Maar de volgende dag ben ik dan wel kapot :') Kan me voorstellen dat als het helemaal niet donker wordt, je lijf echt fiets up wordt haha :P

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:40

Monique : ik stuur je wel even pb :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:45

Wat een waanzinnig gave reis zeg! :oo Komt zeker op het lijstje om ook nog een keer te doen. Heel gaaf verslag zo!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:52

MOET. IK. HEEN.

geweldig! Wat een prachtige beelden en verslag <3 <3 <3 <3
Het staat bij ons ook heel hoog op het vakantielijstje, maar dan waarschijnlijk met de auto

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 15:11

MoniqueT schreef:
Van tevoren tickets boeken betekent wel dat je niet vrij bent om te gaan wanneer je wil, zou twee dagen van tevoren bijvoorbeeld nog kunnen?

Ik heb ze zelfs 10 minuten voordat ik de trein in stapte gekocht, omdat ik ze niet van tevoren kon reserveren ivm het interrail ticket ;)

Joolien schreef:
Werd je trouwens niet helemaal gek van dat het niet donker werd?
Toen wij er waren werd het alleen schemerig, maar mijn lijf vond dat al vreemd, je merkt dat je lijf langer 'wakker' blijft omdat het langer licht is. Maar de volgende dag ben ik dan wel kapot :') Kan me voorstellen dat als het helemaal niet donker wordt, je lijf echt fiets up wordt haha :P

Ja!!! Vorig jaar al, in Uppsala, daar werd het om 3 uur 's ochtends weer licht, dus ik werd elke ochtend tussen 4-6 geschrokken wakker 'omdat mijn wekker niet was gegaan' :')

Had dus nu een slaapmaskertje mee, waarmee ik prima kon slapen. Maar had wel vaak dat ik dacht, 'hoe laat zou het eigenlijk zijn?' 'Oh, 12 UUR!!' 'Ik ga zo maar eens op bed :+ ) Echt totaal geen besef van de tijd. Die foto bij Eggum is vlak voor 12u gemaakt, om een idee te geven hoe licht het daar bleef 's nachts.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:51

Ik heb begrepen dat wij in de huurcamper goede verduisteringsgordijnen hebben, lijkt me wel fijn met die lange nachten.

Marion, we zijn wel bij Flåm, anders blijven we wel een nachtje staan en gaan we de volgende dag mee.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:07

Korte nachten Monique ;)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:18

O ja, korte nachten :-) Pff, dacht ik deze keer eens geen last te hebben van toestanden, na een lange Amerikareis en daarvoor Australië!