Satelliettelefoon mee op reis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Satelliettelefoon mee op reis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:55

Over een kleine twee weken ga ik voor 2 maanden backpacken in Azië, héél gaaf natuurlijk maar nu willen m'n ouders graag - en terecht - dat ik regelmatig wat laat horen of alles oké is. De kans is groot dat ik geen internetverbinding heb en zelfs geen bereik. Iets laten weten wordt dan dus wat lastig.

Ik hoorde een aantal reizigers wel eens over een satelliettelefoon, dan heb je altijd en overal ter wereld verbinding, mocht er iets gebeuren. Heeft iemand ervaring met zo'n telefoon?

Ik wil er wellicht eentje kopen (of huren, want ze zijn héél duur) en ik ben benieuwd naar ervaringen!

Bedankt alvast! :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:02

Ik weet niet in hoeverre je in uithoeken wilt gaan zitten? Maar als je in de bewoonde en door toeristen bezochte wereld blijft kan je gewoon bellen en internetten hoor. Azië heeft ook wifi en veel Aziaten in de steden hebben mobieltjes. Eenvoudigste is om daar ter plekke een SIMkaartje te kopen en wat beltegoed.

Ga je berg/jungle of woestijn tochten maken of ga je naar afgelegen oorden dan heb je sowieso gezelschap nodig en een gids is ook aan te raden(!). Deze hebben vaak wel een satelliettelefoon in het kader van veiligheid.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 21-06-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Zelf heb ik hem niet en ben regelmatig even niet bereikbaar tijdens mijn reizen. Ik geef altijd aan wanneer ik weg ben en geen bereik heb en hoe lang ik weg denk te zijn.
Afhankelijl van waar je heen gaat, kun je altijd wel een plekje vinden om bereikbaar te zijn. Tenzij je echt de jungle in gaat,maar dat moet je echt alleen met een gids doen en vele gidsen hebben een sateliettelefoon.

Edit: kelly was me net voor
Laatst bijgewerkt door Babeth op 21-06-16 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

RelarDevi

Misschien een mooi moment voor jouw ouders om je beetje losser te laten?

Volgens mij is er in veel delen/landen van Azië wel internet. Zeker op plekken met toeristen.

Goof

Re: Satelliettelefoon mee op reis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:16

Wil je dagelijks contact hebben met je ouders? Zo nee, dan moet dat prima lukken.
Zoals hierboven al staat zul je op de meeste plekken gewoon bereik hebben en een smsje kunnen sturen en ga je echt op pad ver van de bewoonde wereld laat je even weten hoe lang dat duurt en dat je daarna weer contact opneemt.
Ik heb in Australië ook op meerdere plekken geen bereik gehad. Lekker rustig. Ik hoef echt niet iedere dag mensen te laten weten waar ik ben.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:14

Ben benieuwd waar je naartoe gaat :)
Wij hebben 3 maanden door Azië gereisd en nog een losse vakantie en WiFi was nooit een probleem

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:35

Ik ga naar Rusland, Mongolië, China, India en Nepal. Niet bepaald de doorsnee backpacklanden en zeker niet ingesteld op toerisme (althans Rusland, Mongolië en India niet/in mindere mate), laat staan in de 'out back' van deze landen (Gobi-woestijn, Mongoolse steppen, Siberië, Himalaya). Vandaar dat een satelliettelefoon voor de geruststelling van m'n ouders en mijzelf wellicht een goede optie is.

Ik hoef ook zéker niet elke dag te laten weten waar ik ben, maar mijn vader denkt meteen aan Panama taferelen (wat ik ergens begrijp), en wil daarom het zekere voor het onzekere.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:57

Ah, ik had ook de standaard Thailand-vakantie voor ogen toen je het over Azië had, maar dit is wel wat anders ja.
Dan alsnog zou ik geen andere telefoon meenemen. Je weet waarschijnlijk wat je route wordt. Licht je vader gewoon iedere keer in wanneer je weer verwacht in de bewoonde wereld te zijn. Ondanks het feit dat je door de Gobi en de steppen etc zal gaan zal je dat via steden en dorpen doen. Er is altijd wel ergens bereik.
Vrienden van me zijn vorig jaar de Himalaya in geweest, zij kwamen helaas terecht middenin die afschuwelijke aardbeving waardoor ze geen kant op konden en hulp hen niet kon bereiken. Maar zelfs toen konden zij contact hebben met de buitenwereld en om hulp vragen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:13

India is heel erg backpacker gericht, daar hoef je je niet druk om te maken. Rusland is ook goed aangesloten. Mongolie daarintegen wat minder, maar ik neem aan dat je niet zonder gids/tour daar de steppes op gaat? Dat raad ik je in ieder geval niet aan. Hun hebben sowieso een sateliet telefoon voor noodgevallen. Himalaya is zo toeristisch, ook daar hoef je je geen zorgen te maken.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:41

Mijn broer heeft een heel erg vergelijkbare reis gemaakt als jij qua landen.
Heb hem niet horen zeuren over slechte bereikbaarheid (al is hij wel het type dat het wel prima vindt een paar dagen te verdwijnen...)

Hij heeft mijn moeder verteld "geen nieuws is goed nieuws want anders hoor je het echt wel"
En heeft in de onherbergzame gebieden ook een gids geregeld (kost niet eens zo veel vaak)

Dus begin je ouders alvast maar gewend te maken, geen nieuws is goed nieuws ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:10

Dat is gevaarlijk noeska, stel dat je ergens bent en er is wat gebeurt en je hebt geen gids of iets, dan denken je ouders dat alles goed is.
Ik vertel altijd wanneer ik de 'bush' in ga en wanneer ik verwacht terug te zijn. Ik stuur dan altijd een bericht als ik terug ben. Als op de afgesproken dag geen bericht komt, dan weten ze dat er wat is. We houden vaak een speling van 2 dagen aan :-)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:36

Ja dat is het ook, je laat weten wanneer je terug bent.
Maar in de tussentijd moet je je ouders iets meegeven (want je kunt ze nu eenmaal niet elke minuut bellen). Vandaar de 'geen nieuws is goed nieuws' ;)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:41

Wat betreft Mongolië: het kan ook helpen/schelen om een lokale simkaart te kopen voor de tijd dat je daar bent. Heb je veel meer bereik dan met je eigen simkaart.
Daarnaast moet je je niet vergissen in de kosten van het huren van een satelliettelefoon. Het is niet alleen de huur van het toestel maar ook het abonnement en de minuten waar je nog los voor moet betalen. We hebben het dan over honderden euro's.

Bever.nl:

Huurprijs per dag €15 | 7 dagen €80* | Maand €250*
Motorola 9505A
Handleiding PDF | Borg: €250

Aantal stuks Kies huurdata ›
Prepaid: 75min (1 maand geldig) €175 | Verlengen tegoed (per maand) €34,95
Beltarief geldt wereldwijd. Gesprekken worden afgerond in stappen van 30 sec. Kostenindicatie voor het bellen naar Iridium: ca. €7 per minuut. Tekstberichten ontvangen zonder kosten.

Kleine rekensom: 2×250 plus 175 plus 34.95 = 709.95 en dan moet je niet over je tegoed heenkomen en geen dag langer wegblijven. Persoonlijk zou ik eerder investeren in een lokale simkaart van ieder land waar je bent.
Laatst bijgewerkt door Novalues op 22-06-16 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:50

De landen die je noemt zijn toch goed begaanbaar voor backpackers en over het algemeen prima bereikbaar met telefoon. Zoals hierboven gezegd, mocht je echt buiten de reguliere paden omgaan is een gids sowieso te adviseren. Ik vermoed dan ook dat een satelliettelefoon relatief weinig meerwaarde heeft gezien de kosten.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 09:53

Bedankt voor de reacties! Nu alleen nog vaderlief overtuigen! ;)