Hiken en wildkamperen. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmkeE

Hiken en wildkamperen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:59

Hoi iedereen,

Komend zomer gaan mijn vriend en ik 12 dagen naar (Noord)Portugal hiken en wildkamperen.
Hij heeft op het CIOS buitensport gedaan en is al bekend met deze vorm van "overleven" (zoals ik het soms zie haha).

We zijn beide erg sportief en zijn al begonnen met oefenen. De spullen zijn al ingeslagen (mede mogelijk gemaakt door budget proof Decathlon :D ), zo hebben we beide al goede loopschoenen, kleding op het weer en een goede tent e.d.

Het plan is om de eerste dag(en?) nog even rustig in Porto te blijven, waar we aankomen met het vliegtuig. Daarna gaan we dus samen (hij met zijn 70L. ik met mijn 30L.) opweg. Gewoon lopen en zien waar we uitkomen/ 's avonds de tent opzetten. Natuurlijk een onwijs gaaf idee, maar waar moeten we allemaal op letten?

Veel hebben we al uitgewerkt, maar wat zijn jullie tips :)? Waar moeten we op letten en wat zijn aanraders om mee te nemen? Zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben en hoe is dat bevallen?

Tijdens het oefenen (in de weekenden alvast de rugzak volladen, gaan lopen en wildkamperen) is mij opgevallen dat ik het erg interessant vind om de route bij te houden. In NL kan ik daarvoor nog apjes op mijn mobiel aanzetten, maar dat kost natuurlijk erg vee internet en batterij. Voor meerdere dagen en in het buitenland niet te doen dus.. :n Zijn er GPS/hartslag horloges die dat bij houden met een leuke prijs/kwaliteit verhouding :)? Of andere manieren om de route bij te houden (en liefst ook hartslag, maar dat kan natuurlijk ook gewoon apart).

Hopelijk zijn hier veel mensen met ervaring die ons kunnen helpen :) .

XxSasjuhh

Re: Hiken en wildkamperen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:37

Jeetje wat leuk! heel veel plezier!
In nederland is het mogelijk voor 10 euro een simkaart te halen met 10 euro beltegoed die om kan zetten in 750 MB ofzo, weet niet of dat daar goedkoper is. Bij de big bazar hebben ze zo'n solar oplader, dus zo'n mini zonnepaneeltje, maar dat neemt natuurlijk weer allemaal extra ruimte in.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:44

Wildkamperen is leuk! Maar volgens mij is Portugal nou net een land waar het niet mag?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:53

Ik heb onlangs de teasi one 2 aangeschaft. Die kun je ook 2e hands vinden.
Kaarten kun je erop zetten van heel eu en bijna heel de wereld. Is een fiets wandel navigatie. Enigste is dat hij opgeladen moet worden maar dat moet de mobiel ook.

Wild kamperen mag officieel in heel eu niet maar de regels zijn niet helemaal duidelijk. Hanteer de flora en fauna wet Take nothing and leave nothing.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:13

Wildkamperen is wel degelijk toegestaan in Europa, maar lang niet overal. Noorwegen, Zweden en Finland kennen bijvoorbeeld het allemansrecht. Dit houd in dat wildkamperen onder bepaalde regels is toegestaan. In Portugal is wildkamperen echter verboden zover ik kan vinden. Onderstaande link geeft een duidelijk inzicht waar het wel en niet toegestaan is en onder welke voorwaarden.

http://hikingadvisor.be/2012/01/15/rege ... dkamperen/

Verder ben ik voorstander van het op zak hebben van kaart en kompas en hier mee kunnen werken. Als extra kan je een GPS meenemen, zelf heb ik een Garmin maar gebruik deze eigenlijk niet tijdens hikes. (Ook wat duurder, wellicht via marktplaats wel voor een leuke prijs te krijgen)

Verdere tips, zorg voor voldoende eten, en extra voor als je onverhoopt langer in de onbewoonde wereld moet zitten. Houd je spullen droog (hoewel dat in Portugal vast moet lukken) en neem voldoende water mee. Als je een waterbronnen tegenkomt altijd bijvullen. Zeker in gebieden waar je minder waterbronnen tegen komt. Water altijd filteren, je weet niet of er verderop een dier in het water weg rot. Care-plus heeft een simpel maar goed waterfilter voor 40 euro, kleine investering in meer zekerheid op gezondheid.

Wandelstokken zijn geen overbodige luxe. Naast dat je meer balans hebt ontlast het je knieën aanzienlijk. Dat betekent lichter lopen en minder kans op blessures. (Heeft je vriend cios Heerenveen gedaan? Misschien kent hij Nils wel, Fransman die beroerd loopt na jaren zonder stokken in de bergen lopen. Zijn knieën zijn op.)

Ik weet niet wat je jullie al hebben en weten maar wil best meer tips geven. Heb meerdere hikes gelopen, vorig jaar in Noorwegen 5 dagen gelopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:17

Noorwegen mag je met een camper zelfs bijna overal staan.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:22

Klopt, daar doen ze niet zo moeilijk. De regels houden o.a. in enige afstand van huizen te houden, geen vuur maken in de zomer in bepaalde gebieden, etc. Niet erg ingewikkeld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:49

Wij zijn afgelopen zomer o.a in Noorwegen geweest met de camper ;)
Zweden is wel een ander verhaal trouwens. Maar met een tentje en te voet is natuurlijk ook al weer anders en makkelijker ;)

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 12:10

Wat veel reacties zo snel :). Had ik niet verwacht haha, sorry dat ik een paar dagen niet online was :x

De regels en wetgeving wat betreft wildkamperen in Portugal hebben we al volledig uitgepluisd voordat we tickets boekten :D . Officieel mag je niet wildkamperen, echter bivakkeren mag wel. Natuurlijk altijd met naleving van het "leave no trace" principe en niet te dicht bij bebouwing, geen vuur etc. In het Noorden wordt sowieso niet heel moeilijk gedaan over wildkamperen/bivakkeren daarom had ik in de openingspost genoemd dat we naar het Noorden gaan :+ .

Goede tip van de solar oplader, gaan we aanschaffen :)!

De bedoeling is om op kaarten kompas te lopen. Hij kan dat, en ik loop er achteraan :Y) al moet ik het wel leren van hem.. . De GPS wilde ik graag omdat ik het interessant vind om bij te houden hoeveel/waar we lopen. GPS was dus meer bedoeld voor mijn lol dan om te gebruiken als GPS :P, daarom ga ik nog even uitzoeken welke ik kan betalen.

Bedankt voor je goede tips NogSteedsGek, meer tips zijn zeker welkom :j .
Hij heeft inderdaad cios in Heerenveen gedaan, maar kent Nils niet.