vakantie en veilig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

vakantie en veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 14:37

Wij willen een weekje weg met zn 2en. Nu hebben we nog niet gekozen, dus kan nog alle kanten op.
Toch vraag ik me af wie dit jaar meer rekening houdt met de gevaren en al het gedoe, dan voorheen?

We kwamen leuke reisjes tegen, die nu toch een beetje afvallen zoals; Griekenland, Macedonie en Bulgarije.

Ik zou graag naar Portugal willen, maar hou niet zo van vliegen. Ook gekeken naar Frankrijk, Switzerland en Zweden. Allemaal totaal anders, maar staat op het wensenlijstje.

RianneH

Re: vakantie en veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:43

Nee, ik reis niet anders dan voorheen. Misschien iets oplettender op het vliegveld, maar daarbuiten niet anders dan normaal. Zal er in een drukke mensenmassa ongetwijfeld aan denken, maar pas mijn reisplannen er niet op aan.

Zweden is overigens heel mooi te doen met de auto en een oversteek met de veerboot, een aanrader ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:45

Zweden is geweldig en je kunt er helemaal met de auto komen, dus ook boot is niet nodig. Het is daar nu nog warmer dan hier en ze hebben fantastische stranden. Aanrader, weekje is misschien aan de korte kant maar als je alle twee rijd dan ben je er zo.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:48

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 14:55

Ik vraag me ook af in hoeverre we het nu kunnen beoordelen. Er zijn dingen gebeurt en daar wordt rekening mee gehouden. Maar pas als de echte drukte weer begint, is het nog aantrekkelijker voor een aanslag.

Wij kunnen alleen begin Juli en begin Augustus. We willen het simpel houden, ook qua budget.

Zweden kon je kiezen voor een stuk met de veerboot, wat scheelt in het aantal km's rijden, mar vond dat echt wel duur. Naar Zweden zonder auto, lijkt me niks. Ik denk zelf dat we ondanks 2 cheuffeurs, beter kunnen overnachten.

Portugal wil ik al heel lang, maar lijkt me echt wel wat ver met de auto. Zeker het stuk door Frankrijk.

We zoeken geen echte strandvakantie, maar mag wel ter afwisseling. Lekker relaxen, wandelen en beetje dingen bekijken. Maar niks met dwang of tijdsdruk etc. Genoeg moois om te zien natuurlijk. 3jr terug naar Z Limburg ook prima genoten bijv, maar iets van ons wensen lijstje zou ook erg leuk zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:00

xSCWx schreef:
Ze waarschuwen voor aanslagen op populaire europese stranden: http://www.ad.nl/home/geheime-dienst-wa ... ~a882e6e6/

En er staat ook:
Citaat:
Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft een positief reisadvies voor de Europese stranden, maar wijst wel op een verhoogde alertheid vanwege de oorlog tegen IS.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat dergelijke stranden mij al niet trekt en er dus ook geen rekening mee zou houden, gezien wij daar al niet komen.

Wat betreft Zweden, daar kan je idd gewoon zonder veerboot heen met de auto. Maar de brug is tegen de 50,- en de bootreis die wij toen gedaan hadden was prachtig. Dat was dus vooral wat ik aan wou raden ;) In zweden is het bijna zonde om niet een auto te hebben, rondreizen geeft een heel mooi beeld van het land, de natuur is geweldig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:02

Laat je niet leiden door angst. Ga gewoon op vakantie, ga lekker genieten.
Voor hetzelfde geldt krijg je een ongeluk, is nog reëeler dan een aanslag oid ook. Moet je dan maar helemaal thuis blijven?
Kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:05

xSCWx schreef:
Ze waarschuwen voor aanslagen op populaire europese stranden: http://www.ad.nl/home/geheime-dienst-wa ... ~a882e6e6/

Is allemaal gebaseerd op wederhoor ('deze krant zegt dat die en die Afrikaan dit tegen die en die veiligheidsdienst gezegd heeft die dat weer aan die en die veiligheidsdienst verteld heeft, maar de eerste veiligheidsdienst ontkent dat ze ooit zoiets gezegd hebben'). Zou me hier dus echt absoluut niet door laten leiden.

Gewoon lekker op vakantie gaan naar de plek waar je naartoe wilt. Dat je de eerste landen uit je rijtje wilt vermijden heeft volgens mij ook niet echt te maken met de dreiging voor aanslagen, maar met de troep die het op dit moment in die landen is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:08

RianneH, dat zouden we wel willen, maar houden het als optie om dat een keer te doen als we bijv 2 weken weg kunnen.

Goof, dat is altijd zo natuurlijk. Ik kan nu dood blijven, ziek worden of een ongeluk krijgen. Maar we hebben een kind, dieren etc. Waarom het opzoeken als het niet nodig is?

Mijn vraag is hoeveel mensen er nu rekening mee houden en bijv dus Griekenland, Turkije etc overslaan?

We hebben ook al mensen gehoord die het prima hebben gehad op Griekeland, hoewel het nu nog niet de ergste drukte is. Hoe drukker, hoe aantrekkelijker voor aanslagen.

Wij zijn geen echte vakantie gangers en slaan rustig jaren over. Kan dus ook bijv Switzerland of Z Dld worden, evt Noord Frankrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:09

Ik vind op vakantie gaan naar een strandbestemming nou niet bepaald 'het opzoeken'. Dan zou je ook kunnen zeggen dat je niet meer in Amsterdam moet gaan winkelen, en dat je niet meer met de trein over Utrecht centraal moet.

Bepaalde regio's zullen minder bezocht worden door toeristen, maar ik denk dat de grote resorts uiteindelijk toch wel blijven lopen, al dan niet met beveiliging aan de poort.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:16

Polen. Die doen er alles aan om terroristen buiten te houden.En het is heel gunstig geprijsd.Je kunt er over land naartoe reizen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:19

superpony schreef:
Goof, dat is altijd zo natuurlijk. Ik kan nu dood blijven, ziek worden of een ongeluk krijgen. Maar we hebben een kind, dieren etc. Waarom het opzoeken als het niet nodig is?

Maar wat is er 'opzoeken' aan als je gewoon op vakantie gaat?
Sinds wanneer is er iets mis met Griekenland en Turkije? Weet je hoe belachelijk groot Turkije is?
Tegenwoordig kan er in iedere stad en op iedere willekeurige plek een aanslag plaatsvinden. Ook thuis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:20

We willen niet naar zo een drukke toeristische plek en zoeken geen strandvakantie.

Maar als je weet wat er allemaal speelt en je kan kiezen tussen die kant op, of iets zoeken waar het rustiger is en weinig dreiging is tot nu toe, kun je die keus toch maken?

Onze zoon gaat naar Z Frankrijk en Lloret. Daar ben ik ook niet helemaal blij mee, maar het is al een tijd geleden geregeld allemaal
We proberen het voor hem te relativeren en hopen het beste.

Maar ieder zo zijn ding en ik vind het wel fijn om erover na te denken. Misschien ga ik wel rustiger op vakantie als ik dit mee heb genomen in de keus.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:24

superpony schreef:
Onze zoon gaat naar Z Frankrijk en Lloret. Daar ben ik ook niet helemaal blij mee

Ik zou ook niet blij worden van Lloret, maar dat heeft werkelijk niets te maken met een eventuele dreiging. Niet omdat ik bang ben er dood te gaan, maar omdat ik er niet dood gevonden zou willen worden.

Zuid-Frankrijk is dan weer zo groot, dat er genoeg plaatsen zijn waar je heerlijk vakantie kunt vieren en waar je werkelijk nul risico op een terroristische aanslag zult lopen. Zeg maar in iedere kleinere plaats in het binnenland.
Laatst bijgewerkt door oomens op 06-06-16 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:25

anjali schreef:
Polen. Die doen er alles aan om terroristen buiten te houden.En het is heel gunstig geprijsd.Je kunt er over land naartoe reizen.

Nooit over nagedacht. Zal eens kijken. Bulgarije bijv kwam wel aantal keren voorbij. Zou ik normaal ook nooit over nadenken.

Overigens is mijn oma ooit naar Joegoslavie geweest. Was heel mooi. Jaren later ging ze terug en was het druk en toeristisch geworden. Met de oorlog daar, zei mijn oma altijd hoe zonde zij het vond van het prachtige land. Het was jaren erg ''in'' maar situaties veranderen toch de keus van de mensen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:28

OOmens, hij is 19 en gaat met vrienden. Eerst gaat hij met schoonfamilie naar Frankrijk en reist alleen door naar Lloret waar de vrienden zitten. Ze gaan waarschijnlijk alleen maar naar het strand en uit. En zoals ze nu denken laatste jaar zo, want meerdere hebben een vriendin en zullen volgend jaar misschien wat anders gaan doen. Is prima, ze zijn jong.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:36

Ik zou me drukker maken over hoe je zoon zich in Lloret gedraagt dan over hoeveel kans jij loopt om in een terroristische aanslag terecht te komen :+

Ik heb voor zover ik weet van nog niemand gehoord dat die z'n vakantie heeft veranderd vanwege een eventuele dreiging.
Daarnaast werk in vlakbij Lloret, waar het dus straks ook rete druk gaat zijn. Niemand die zich er hier druk over maakt..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:44

Overigens kun je ook aan de Spaanse Middellandse Zeekust prima vakantie houden in de zomer zonder in het hele extreme massatoerisme te belanden. Schiereiland Cap de Creus bijvoorbeeld, net onder de grens met Frankrijk. Vooral Spaanse, Catalaanse en een paar Franse toeristen en er is lekker te eten. Vorig jaar heb ik daar zelfs nog in de zomervakantie in een privébaaitje kunnen snorkelen. Vermoed dat het daar niet heel hoog op het prioriteitenlijstje van de gemiddelde terrorist zal staan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:01

Ik denk dat elk land prima is, zolang je niet de bekende (bad)plaatsen opzoekt. Dus ga kijken naar kleinschalig toerisme: niet de folders van Arke, TUI etcetera doornemen maar juist de kleine advertenties in bijvoorbeeld de Kampioen.

Ten eerste is het vaak veel idyllischer (geen hoge flatgebouwen, overvolle stranden, uitpuilende souvenirswinkels) en ten tweede zijn die plaatsen niet bekend over de wereld ( en dus ook niet bij bijv. een IS).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:17

xTammyy schreef:
Ik zou me drukker maken over hoe je zoon zich in Lloret gedraagt dan over hoeveel kans jij loopt om in een terroristische aanslag terecht te komen :+

Ik heb voor zover ik weet van nog niemand gehoord dat die z'n vakantie heeft veranderd vanwege een eventuele dreiging.
Daarnaast werk in vlakbij Lloret, waar het dus straks ook rete druk gaat zijn. Niemand die zich er hier druk over maakt..

Hij is jong en dat zijn wij ook geweest. Daar gaat het me ook echt niet om. Als hij stom doet, heeft hij dat toch aan zichzelf te denken. Maar vorig jaar is het ook prima gegaan en goed contact gehad tijdens de vakantie.

Ik hoor ook van mensen die gewoon naar Griekenland of Turkije gaan. Maar het is toch ook wel in het nieuws dat Turkijke bijv een slecht jaar heeft qua toerisme. Er zijn dus genoeg mensen die het niet willen opzoeken.
Je ziet ook wel aan de prijzen dat de gebieden die nu niet lopen, zakken en zat plek hebben. Als we een rustig plaatsje zien, is de prijs ernaar en ook gaan de kamers sneller.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:47

Zuidelijke landen zijn voor een week niet te doen met de auto, wij gingen vroeger vaak naar Zweden, meestal wel meer dan een week aangezien er veel vrienden wonen. Het was in de tijd dat het tot Hamburg zo voorbij was, 400 km en daarna nog eens 400 kilometer naar het topje van Denemarken en dan nog drie uur op de boot. Nu kan het rechtstreeks via de tolbrug naar onder in Zweden en als je via de zuidelijke kustlijn rondreist kom je de mooiste fiets/wandel gedeeltes tegen. Misschien iets te kort voor een week maar heb je meer tijd dan ook doorreizen naar de oostkust, richting Kalmar, fantastische stranden en betoverende natuur met de duizenden eilanden(rotsen) die daar voor de kust liggen. Is ongeveer 100 kilometer onder Stockholm.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 20:15

Tja, wij zelf vinden het ook wat te ver rijden en voor een weekje te kort. Maar we zijn vaak naar Rome gereden voor familie en dat werd altijd in 1 ruk van 15/16uur gedaan. Zelfs voor een feestje en maar 3 dagen verblijven. Ik zelf vind dat ook niet prettig, maar we overwegen alles nu nog.
Laatste keer waren we naar Noord Italie in 13 uur met de auto.

Zweden weet ik iemand met een mooi verblijf, iets boven het zuiden aan de Oost kant. Heen zouden we in 1 dag moeten doen, maar terug evt met een overnachting.
Ik vind de bootreis echt behoorlijk prijzig. Ik kwam in die periode al op 400 euro en dan blijft er evengoed nog 11 uur rijden over in totaal.

Maar goed. Gaat me echt om de vraag; of mensen rekening houden met de dreiging.

Het is heel persoonlijk, net als de reis zelf, maar ik neig naar wel rekening houden met de dreiging. Vooral omdat we in hoogseizoen gaan ( helaas )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:21

Ik ben daarin erg naïef, gewoon gaan en geniet.
En als het m'n tijd is, dan zij het zo. Hopelijk heb ik dan al een paar dagen genoten :Y)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:27

superpony schreef:
We kwamen leuke reisjes tegen, die nu toch een beetje afvallen zoals; Griekenland, Macedonie en Bulgarije.

Seriously? :+ Als dat al gezien wordt als onveilig raad ik je aan om naar CenterParks oid te gaan :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:30

superpony schreef:
Maar goed. Gaat me echt om de vraag; of mensen rekening houden met de dreiging.

Het is heel persoonlijk, net als de reis zelf, maar ik neig naar wel rekening houden met de dreiging. Vooral omdat we in hoogseizoen gaan ( helaas )

Maar het hele punt is dat aanslagen overal kunnen plaatsvinden zoals we afgelopen jaar hebben gezien, je kan wel rekening willen houden met een bepaalde dreiging (in Griekenland??? seriously?), maar er kan je overal wat overkomen.