schotland wie o wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

schotland wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 21:24

hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ik wil in september met mijn vriend een paar dagen naar schotland om de mooie natuur, kastelen en watervallen en naja gewoon een hoop moois te zien.

Wie is er wel eens in schotland geweest en kan mij echt dingen aanraden zoals routes B&B we willen met het vliegtuig en dan daar een auto huren en dan zo rond rijden het zou gaan om 4/5 dagen.

Ik ben een foto fanaat dus als jullie mooie fotografie routes hebben wordt ik heel blij.
Oja het zou gaan om de eerste week van september mocht dat uitmaken.

brand mar los allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:04

Ik zou zelf op Edinburgh vliegen en dan met de auto een route plannen die in elk geval langs de Cairngorms en Glencoe komt. Cairngorms national park is erg mooi, je kunt ook de bergen in.
Afbeelding
Cairngorm mountain kun je vanaf de car park op wandelen, maar ook ervoor kiezen met een railway omhoog te gaan en bovenaan door de bergen een tour met gids te doen. http://www.cairngormmountain.org/funicular-railway/
Je hebt ook nog het Cairngorm Reindeer Centre, echt superleuk <3 http://www.cairngormreindeer.co.uk/

Glencoe is een prachtig gebied, ruig, en mooi voor foto's. Zelfs met beroerd weer:
http://boktimg.nl/img/m/kLihcS.jpg (watervalletje-achtig)
Afbeelding
Afbeelding

Je komt vanaf Edinburgh dan ook praktisch langs Loch Lomond dat is misschien ook erg mooi. Bij Loch Lomond in de buurt zijn ook veel plekken waar je in een kasteel kunt overnachten, misschien is dat gaaf? http://www.lochlomondlets.com/lomond_ca ... tment.html

Misschien is iets van (1) Edinburgh - Loch Lomond (2) Loch Lomond - Glencoe (3) Glencoe - Cairngorms (4) Cairngorms - Edinburgh leuk om te doen. Het zijn dan autoritten van 1,5 - 3 uur, maar erg mooi, en dan heb je ook nog tijd om op de plekken zelf wat te zien en te doen en evt ergens een extra dag te blijven.

Joscelyn

Re: schotland wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:11

Ik ga zelf in November deze route doen:

Dag 1: Aankomst Edinburgh, gelijk doorrijden naar Nairn, daar overnachten
Dag 2: Doorrijden naar Inverness, daar overnachten
Dag 3: Naar Portree, daar overnachten
Dag 4: Doorrijden naar Glencoe, daar twee nachten blijven (is daar erg mooi)
Dag 6: Doorijden naar Edinburgh, daar twee nachten blijven

Wij vliegen en huren daar inderdaad een auto, dat is wat mij betreft echt dé manier om Schotland te verkennen, gewoon lekker rondrijden en zelf je route/snelheid bepalen!

Veel plezier met uitzoeken!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:16

Als je tijd hebt is skye ook mooi, maar daar mag je ook wel een dag voor uit trekken.

Kwa weer is het ook moeilijk te zeggen wat je in Schotland krijgt.
Ben er in de winter een keer geweest en er lag gewoon sneeuw, dat was al jaaaaren niet meer gebeurt waar we waren.
Maar ben er ook geweest dat het een hele week aaneengesloten droog was, dat komt ook niet zo vaak voor ;)

Kwa eten zou ik, voor het avondeten, lekker een kroeg in duiken. Daar kun je meestal heel behoorlijk eten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:07

Voor mij waren de mooiste plekken Applecross en Skye. Ik hou zelf van de meer onbewoonde ruigere gebieden.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:09

Ik volg even mee...! ;)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:13

Ben jaren geleden in de derde week van september een week door Schotland getrokken, met name de Highlands vond ik geweldig (noord-west). En hoe noordelijker je komt, hoe bijzonderder het licht is, vooral aan het eind van de middag, zo vanaf een uur of vier. Wij zorgden er dan altijd voor niet ver meer te hoeven, zodat we om de haverklap konden stilstaan om te genieten...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:16

NikkiDeKerf schreef:
Misschien is iets van (1) Edinburgh - Loch Lomond (2) Loch Lomond - Glencoe (3) Glencoe - Cairngorms (4) Cairngorms - Edinburgh leuk om te doen. Het zijn dan autoritten van 1,5 - 3 uur, maar erg mooi, en dan heb je ook nog tijd om op de plekken zelf wat te zien en te doen en evt ergens een extra dag te blijven.

Ik zou je ook deze route aanraden!
Wat ik zelf ook een leuk plaatsje vond is Oban, aan de westkust. Dus bijvoorbeeld Edinburgh - Loch Lomond - Oban - Glencoe en weer terug richting Edinburgh.
Ik weet op de route van Edinburgh naar Loch Lomond echt nog een heerlijke B&B trouwens.
Je hoeft ze vooraf niet te boeken, er zit op iedere hoek van de straat een B&B.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:52

super bedankt alvast voor alle reacties!!! ik ga alle linkjes even goed bekijken en nikki wat een mooie fotos _/-\o_

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:01

foto topic van mijn vakantie in September 2014:
gaucho @ [BEU] [FOTO] reisverslag schotland!

Ik vind voor fotografie de westkust en Isle of Skye echt het gaafst, zeker qua licht. Misschien dat vliegen op Inverness dan handiger is dan Edinburgh.

Wij hebben in 2014 een week in een self-catering huisje gezeten op Skye, was voor ons verreweg goedkoper dan B&B en makkelijker qua plannen omdat je op de meest onhandige tijden onderweg bent voor zonsopgang / zonsondergang foto's. Een week op Skye was bijna nog te kort, er is daar zo veel prachtigs om te fotograveren.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:17

Ik lees ook even mee. Wij gaan maandag en ons reisschema is:
Ijmuiden-Newcastle (we gaan met de boot)-Pitlochry-Inverness-Oban-Edinburgh-Newcastle-IJmuiden.
Ben heel benieuwd en heb er veel zin in.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:23

Ik heb ongeveer heel Schotland gezien (heb er een tijdje gewoond) maar Skye blijft echt 100% favoriet hier. Dat is bij alle weersomstandigheden prachtig en telkens weer totaal anders. Ik ben er in alle seizoenen een keer geweest en kan echt niet kiezen wat ik indrukwekkender vond. :) Oban is een tof stadje om een dagje te vertoeven en verder zijn de Highlands natuurlijk ook een absolute aanrader.

Er is veel te veel moois in Schotland, dus ik vrees dat je er nog eens op vakantie moet gaan. :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:25

Ga zeker een stuk van de rob-roy way lopen, super gaaf! Dan kan je echt mooi door de natuur. Over bergen, langs een loch lopen, ah, ik wil weer terug!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:37

Ik ben dan nog niet in geweest (wij gaan ook in September).
Maar in mijn onderschrift staat mijn topic, worden veel leuke tips gegeven.
En staat ook de route en B&B's in waar wij gaan logeren

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:39

Wij hebben afgelopen herfstvakantie een rondreis gemaakt door Schotland. Eerst met de boot van Ijmuiden- New castle en toen zijn we daar op de trein gestapt richting Inverness. We moesten overstappen in Edinburgh Waverly (hadden we 20 min).
Volgende dag zijn we met de bus langs het Loch Ness gereden richting Fort William. De dag daarna hebben we hebben in Fort William de trein reis gemaakt naar Mallaig over de beroemde harry potter brug. De omgeving was echt prachtig, we hebben niet de stampvolle jacobite steam train genomen maar gewoon de normale trein. We zaten bijna alleen in de coupe en je zag echt je ogen uit! In Mallaig hebben we nog een stukje in de bergen gelopen. Na een aantal uur zijn we weer terug gegaan en hebben we weer in Fort William overnacht.
Toen zijn we met de trein naar Glasgow gereisd om daar weer te over nachten en in de city sightseeing bus getoured. Daarna weer terug naar Newcastle en toen was ons avontuur in Schotland alweer voorbij. We zitten er over na te denken om dit jaar weer te gaan omdat het echt prachtig was, zelfs in de herfst!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:52

Scum schreef:
Voor mij waren de mooiste plekken Applecross en Skye. Ik hou zelf van de meer onbewoonde ruigere gebieden.

Hier ook zo gedaan, machtig mooi! Wij zijn met de ferry over gegaan naar Newcastle en onderweg naar Skye 1 overnachting gedaan. Glencoe zijn we door gereden maar had ik nu ik zo terugkijk wel een dagje (meer) aan willen spenderen <3 . Op Skye hebben we 7 nachten in dit huisje gezeten, http://www.skye-self-catering.com/tigh-eilidh/ , en heel Skye (denk dat we letterlijk elke weg daar wel gereden hebben) maar ook stukje vasteland en richting noorden gedaan (o.a. Applecross, hele gave pas maar de route om de bergen heen is bijna nog mooier dus zeker een aanrader om die op de terugweg te pakken ipv 2x de pas te rijden). Ena laatste dag om Loch Ness heen gereden naar Edinburgh (wel erg om maar ook weer ander landschap en leuk om te zien), overnachting in Edinburgh en laatste dag stukje terug naar de ferry gedaan. Wij waren met een hobby auto dus kilometers weg rijden was voor ons zeker geen probleem en hebben er echt van genoten, wat spulletjes mee om onderweg koffie te kunnen zetten of wat op te kunnen warmen en op de mooiste plekjes stoppen en stukje wandelen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:59

Ik zal vanavond uitgebreid reageren! Ben net terug uit Schotland.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 16:15

jeetje zeg ik heb jullie topics en plaatsen opgezicht en been onwijs onder de indruk baal onwijs dat we niet lager kunnen als 5 max 6 dagen ik heb nu deze route

loch lomond- glencoe-loch ness- sky - kincraig en perth

we beginnen en eindigen dan bij Glasgow totaal 580 mijl

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 19:39

Dit is wat ik nu uitgestippeld heb k vind het vrij prijzig nog eigenlijk de prijs per b&b ligt op 90 per nacht.. maar t lijkt me echt een fantastische trip

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:27

Wel een leuk rondje. In arrochar bij de arrochar Inn hebben ze de lekkerste burgers die ik ooit gegeten heb, van lokaal Black Angus Beef. B&B hadden wij voor rond de 50 pond steeds, maar dat was wel goed zoeken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:02

Op Skye zou ik eerder de punt boven Portree rijden, heb je een hele mooie route langs de kust en kom je langs 'Old man of Storr' en kun je een gave weg door de Quirang rijden! Ik neem aan dat je Dunvegan hebt gedaan voor het kasteel (geweest en vond het mooi maar ben meer vd natuur dan vd cultuur :o ), en wat is er in Trumpan?

Edit; en het is inderdaad duur, zeker als je met een B&B ook nog voor alles uit eten moet. Dat was onze keuze voor een huisje en dan meer in dezelfde regio blijven, scheelde echt een hoop! En achteraf blij dat we niet op de bonnefooi zijn gegaan, waren echt maar heel weinig 'vacancies'

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:09

Ik sluit me aan bij remember.

Precies de reden dat wij voor een huisje hebben gekozen en ik vind het trotternish peninsula ook echt het mooiste / kenmerkendste stukje Skye.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:13

B&B's zijn echt veel goedkoper dan jij hebt berekend nu.
Bedenk ook dat je reistijd nooit exact correct zal zijn. Het leuke van zelf rijden met de auto is dat je op iedere schitterende plek of in ieder leuk stadje dat je onderweg tegenkomt kunt stoppen en kunt genieten. Daarbij zijn de wegen anders dan in Nl, je rijdt er nooit de max snelheid, je rijdt veelal veel bochten en door de bergen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:02

gaucho schreef:
Ik sluit me aan bij remember.

Precies de reden dat wij voor een huisje hebben gekozen en ik vind het trotternish peninsula ook echt het mooiste / kenmerkendste stukje Skye.

Inderdaad helemaal mee eens! :j

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:23

Weet niet of jullie perse met KLM willen of eventueel een budget vliegmaatschappij willen overwegen? Ik vlieg over 2 weken van Amsterdam naar Edinburgh met EasyJet voor 50euro (enkel).
Als je wilt besparen zou dat misschien wel een optie zijn? Is de route alleen net ietsje anders. Grote kans trouwens dat jullie hier al naar gekeken hebben hoor, dan heb ik uiteraard niks gezegd :)

Heel veel plezier in ieder geval. Het is een waanzinnig mooi stukje aarde <3