'oppassen' op een huis in de zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

'oppassen' op een huis in de zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:04

Ik kwam laatst een vraag tegen van een bekende op Facebook, of iemand in de zomer op zijn boerderij wilde passen in de zomervakantie. In ruil voor het verzorgen van de dieren, kon je daar verblijven.
Ik heb nog nooit gegooid van zoiets dergelijks en vroeg me af of dat vaker gebeurd? En zo ja, hoe worden dat soort dingen geregeld dan?

Imre

Re: 'oppassen' op een huis in de zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:07

Ja hoor, er zijn ook bureaus waar je dit soort dingen kan regelen. Zoals Holidaylink. Mijn moeder en haar vriend passen via hen al ruim 20 jaar een paar keer per jaar op huizen van mensen die op vakantie zijn. Via Holidaylink is het met gesloten beurs, maar betaal je wel om lid te worden van de organisatie. http://www.holidaylink.com/vakantieoppa ... oppas.html

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:41

ED -> PP

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:26

Aah oké! En wat zijn hun ervaringen ermee? Waar moet je dan op letten ed?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:30

PP -> BEU

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:42

Mijn ouders hebben altijd eerst een kennismakingsgesprek als ze een advertentie hebben gevonden die hen aanspreekt. Dan gaan ze bij die mensen thuis kijken wat voor huis het is, wat voor dieren er zijn en wat ze allemaal moeten doen. Mijn moeder is niet zo goed ter been, dus een huis met een hond doen ze niet meer. Of met een tuin die ze moeten bijhouden in de vakantie. Verder afspraken over wat de mensen die weggaan van ze verwachten over schoonmaken en andere dingen. Ze zijn gister naar Haarlem vertrokken om drie weken op te passen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:44

Wij hebben nu al een aantal keren oppas geregeld via een site die heet voor-elkaar.net .
Wij willen dat onze dieren gewoon in hun eigen omgeving kunnen blijven.

Het werkt super. Men vindt het erg leuk om hier op te passen en gelukkig hebben we goede ervaringen met onze oppassers. We hebben nu ook vaste oppassers.

Wij doen het zo : men komt bij ons op passen. Betalen zelf vaak hun ticket,maar er staat een auto tot hun beschikking. Ze mogen alles gebruiken uit de voorraadkast. Wij zorgen dat er een lijst is met informatie over de dieren. Tegenwoordig is het ook heel makkelijk om contact te houden als er vragen zijn.
Ik had ook vaak een (Nederlands) contactpersoon die ze dingen konden vragen.

Kortom : zij lekker hier vakantie en wij konden ook op vakantie

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:46

Ik heb er een slechte ervaring mee met Hollydaylink, ik heb 1 keer opgepast en daar na niet meer.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:50

Een vriendin van mij doet dat ook, op huizen passen. Meestal zijn het huizen van kennissen, of gaat het via-via. Dan weet je van beide kanten dat het vertrouwd is. Ze heeft echt al op mooie plekken gezeten, soms met en soms zonder dieren. Zonder, dan nam ze haar eigen dieren mee (want die moesten tijdens haar afwezigheid ook weer verzorgd worden).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:51

Ik ben bij een kennis gaan oppassen in Denemarken vorig jaar
3 weken op een hond 2 katten en 4 konijnen.

Vond het erg leuk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:52

Ik heb het gedaan voor vrienden en kennissen. Maar het lijkt me zeker wat om te doen in het buitenland. Ik heb ervaring met paarden, honden, katten, konijnen en koeien. :) De vergoeding hangt denk ik af van wat je moet doen. Moet je 6 paarden verzorgen (uitmesten, voeren etc) dat is want anders dan 1 hond. :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:55

Ik haak even aan voor ervaringen want ik zoek ook nog een huisoppas voor de zomervakantie.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:55

Ik heb meerdere keren op het huis en dieren gepast van kennissen. Ik genoot van hun huis (lees de luxe) en de dieren werden door mij verzorgt. Afspraken die wij hadden:

* Koelkast was gevuld en we mochten alles gebruiken
* Bij de da was afgesproken dat als wij zouden komen er op rekening gewerkt zou worden. (Gelukkig nooit nodig gehad maar wel fijn om alles besproken en geregeld te hebben)
* alleen wij mochten in het huis, geen feestjes, andere visite etc.
* schoon huis in, schoon het huis weer achterlaten

En verder gewoon je gezonde verstand gebruiken en normaal doen en dan kun je het super leuk hebben!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:00

Ik doe dit al een paar jaar via de paardenoppas service.
Echt leuk om te doen en de eigenaar gaat gerust op vakantie en ik krijg hiervoor een zakcent.
Oppassers worden van te voren gescreend, zijn verzekerd en kunnen terug vallen op het bedrijf.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:03

Wij doen het full time, oppassen op dieren bij de dieren thuis. Erg leuk als je van dieren houdt, een goedkope vakantie en soms op hele mooi locaties en/of in hele mooie huizen. Het heet ook wel House sitting of huizenoppas. We hebben er heel veel plezier in, maar zijn wel kritisch bij het aannemen van een klus. Als het met de mensen of de dieren (we hebben zelf ook een hondje mee), is het niet zo leuk.

http://www.huizenoppassite.nl is ook een website waar oppassers en oppasvragers elkaar kunnen vinden, de enige gratis website. Vele mensen zijn je al voorgegaan.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:12

Ik heb het nu ook een paar keer gedaan met kennissen. Dit was voornamelijk om op de huisdieren te passen zodat die gewoon thuis konden blijven.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:39

Ik doe dat ook regelmatig! Bij de ouders van m'n baas en pas geleden bij m'n instructrice :) ik krijg er dan wel betaald voor, niet veel maar ik heb toen ook de auto mogen gebruiken en ze hebben een hoop eten voor me gehaald :))
Ik vind het leuk om te doen, vergt wel planning en tijd hoor, ik moest ook voor de hond en de katten zorgen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:51

Ik haak ook even aan want heb ook nog geen oppas voor onze hond van de zomer.
Het valt niet mee om een goed plekje te vinden als je altijd een geweldige plek hebt gehad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:37

Welk ras is je hond, en om hoe lang gaat het?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:06

Ik heb ook een keer op het huis van een kennis gepast (eigenaresse verzorgpaard). Het ging daar om heel veel dieren (ik heb thuis zelf geen huisdieren); katten, konijn, ratjes, kippen, schapen, paard en de kuikens!
We hebben vantevoren goede afspraken gemaakt. De koelkast was gevuld en aan andere dingen als brood, koekjes was ook gedacht.
Ook is alles uitgelegd over wat er verwacht werd wbt de dieren.

Voor mij was het een leuke ervaring. Helaaa blijven hun kids nu thuis, dus is het niet meer nodig!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:11

Wij hebben het ook 3 jaar achter elkaar gedaan op het huis van vrienden.
3 paarden, wat pony's, kippen, konijnen, katten en een hond.
Ik nam dan mijn eigen paard mee en zij konden lekker 6 weken weg zonder zorgen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:16

Ik heb via Bokt een aantal keer oppas gezocht voor de zomervakantie voor onze huis, haard en beestenboel. Is prima bevallen.
Kwestie van op tijd zoeken en tijd steken in mensen die bij je leefstijl passen. Van te voren goede afspraken maken en verwachtingen uitspreken. Heb er geen dag spijt van gehad.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 19:01

Veel positieve ervaringen dus! Heel fijn, wij zitten er ook overna te denken namelijk! Maar zo te lezen gaan veel toch via kennissen oid

@imre dat is inderdaad een goeie, dat zou ik ook wel willen denk ik.

@noordje begrijp ik goed dat jij in het buitenland woont? Hoe heb jij dat geregeld dan? Via een website oid?

@jacimatho had je dat via de bokt markt gedaan? Of gewoon mensen aangesproken?

@bonnelover de paarden oppas service? Wat is dat dan?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:09

Wij wonen in Noorwegen :)
Wij hebben een oproepje geplaatst op voor-elkaar.net Maar ik kijk ook naar de oproepjes van degenen die op willen passen. En als ik reageer dan op hun oproepje.
Helaas gaat het niet om van tevoren persoonlijk kennis te maken,maar tot nu hebben we fijne oppassers gehad.
We hebben de mazzel dat onze buren vlak naast ons wonen,die houden ook een oogje in het zeil en de oppassers kunnen altijd hun om hulp vragen.

Voorheen hebben wij steeds familie gevraagd,maar dat houdt ook een keer op ;)