Leukste steden Oostblok? Ervaringen gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Leukste steden Oostblok? Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:38

Hoi iedereen! :)

Deze zomer wil ik met nog een paar meiden gaan interrailen. We willen sowieso starten in Berlijn, en dan nog een paar steden pakken in het oostblok, om vervolgens door te gaan naar de kust van Kroatië.

Nu zijn er op Google natuurlijk talloos veel lijstjes te vinden van de mooiste steden. Maar ik zou het ook leuk (en nuttig) vinden om ervaringen te horen!

- De stad hoeft niet per se super groot te zijn, zo lang het er maar interessant is!
- Het eten, verblijf e.d. moeten er een beetje betaalbaar zijn (we verblijven overigens in Hostels)
- Dingen die wij leuk vinden zijn: cultuur proeven, mooie natuur, lekker eten, een keertje uit (gezellige kroegjes?)

Welke steden raden jullie echt aan? (En welke steden misschien juist af?) En waarom? :)

Ik ben benieuwd! *\o/*

Goof

Re: Leukste steden Oostblok? Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:47

Krakau vond ik een erg gave stad. Het oude centrum is niet heel groot, maar het is er erg gezellig en absoluut goed betaalbaar (als in spotgoedkoop). Er is veel te zie qua cultuur en natuur in de omgeving (denk aan zoutmijnen en Auschwitz onder andere).

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:52

Ik ben in Gdansk geweest en vond het erg mooi. Ook niet heel groot, maar wel mooi.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:53

Praag en Boedapest ( is Boedapest eigenlijk Oostblok? ) maar vooral Boedapest vind ik geweldig.

En Tsjechie zowiezo, enige nadeel....taal....bijna niemand spreek Duits of engels.
Prachtige kastelen, bijna alles betaalbaar.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:55

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Ik ben ook erg benieuwd naar verhalen. Waarom het zo mooi of geweldig was :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:56

Goof schreef:
Krakau vond ik een erg gave stad. Het oude centrum is niet heel groot, maar het is er erg gezellig en absoluut goed betaalbaar (als in spotgoedkoop). Er is veel te zie qua cultuur en natuur in de omgeving (denk aan zoutmijnen en Auschwitz onder andere).

Lijkt me heel gaaf om te zien. Deze neem ik zeker mee!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:56

Oooh boedapest! <3 die stad heeft echt mijn hart gestolen!
Verder zijn Praag en Krakau ook leuke steden. Warschau zou ik vooral links laten liggen (Niet heel interessant).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:10

Krakau!!!! Is simpelweg geweldig en voor elk wat wils. Het is een studentenstad. En het heeft de grootste kroegendichtheid ter wereld! Het prettige daarbij vond ik dat er toch geen geluidsoverlast naar buiten is en de mensen daar zich toch heel beschaafd en prettig blijven gedragen. Voor de rest een sprookjesstad,vooral de autovrije ommuurde oude binnenstad waar alle vervoer met paardenkoetsjes gaat. Warschau heb ik alleen vanaf het vliegveld gezien, maar je moet bedenken dat die stad in de tweede wereldoorlog geheel platgebombardeerd is en nieuw opgebouwd. Krakau daarentegen is Godzijdank gespaard gebleven en daardoor helemaal vol met eeuwenoude bezienswaardigheden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:32

A3a1 schreef:
Praag en Boedapest ( is Boedapest eigenlijk Oostblok? ) maar vooral Boedapest vind ik geweldig.

En Tsjechie zowiezo, enige nadeel....taal....bijna niemand spreek Duits of engels.
Prachtige kastelen, bijna alles betaalbaar.

Tsjechie, de kastelen, de natuur.
Praag is een niet te grote, gezellige stad. Veel te zien, kneuterig maar toch groot.
Ik heb er vooral heel veel rondgedwaald.

Boedapest, aardige mensen, veel te zien, ik vind de rivier en de 2 kanten van de stad fascinerend en mooi.

Ik ben geen stedenmens maar deze 2 steden hebben iets heel toegankelijk doordat je het te voet kunt doorkruisen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:38

Absoluut krakau is echt super mooi! En genoeg te doen. Ben er vorige week geweest. Als je er bent is auschwitz is indrukwekkend, maar ook de zoutmijnen zijn zeker de moeite waard om te bezoeken.

De stad is erg mooi oud met vele leuke eettentjes en kroegjes.

Praag is ook echt een aanrader.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:15

Zelf niet geweest, maar ik heb gehoord dat Montenegro enorm de moeite is!
Praag heb ik wel zelf bezocht en vond ik erg leuk!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:42

In plaats van interrail losse tickets kopen, is op langere termijn goedkoper of even duur, zeker in de oostblok. De stuk in west europa is dan wel even iets duurder of neem de vliegtuig.

Ga naar de Baltische staten (Interrail is daar niet geldig maar de busverbindingen zijn super), daar heb je alles wat je wil. Natuur, kust, cultuur, leuke steden, uitgaan en lekker eten. Je kan tussen de steden reizen met bus/trein. De kust is schoon en prachtig!

Of ga naar de voormalig Joegoslavie/Balkan, vlieg met Wizzair naar Belgrado en reis met bus door voormalig Joegoslavie + Albanie + Macedonie en eindig in Kroatië en vlieg daarvandaan terug. Hou hier dan wel rekening mee dat de grenzen dan niet altijd even makkelijk te passeren zijn (sommige grenzen zijn dicht of er rijdt sowieso geen bus (Montenegro-Bosnie, Kosovo-Servie)

Als je graag wil interrailen, van Berlijn naar Kroatie zou ik Gdansk (prachtig!) zeker vermijden, het is flink uit de route. Hoe lang wil je interrailen en hoeveel reisdagen?

Voor 2 weken reizen zou ik Berlijn-Praag-Wenen-Ljubljana-Zagreb-kust Kroatie aanhouden.

Voor 1 maand zou ik een hele andere route nemen: Berlijn-Krakau (auschwitz)- een korte tussenstop Bratislava- Boedapest - Brasov - Boekarest - Sofia - misschien Istanbul - Belgrado - Kroatie doen. Maar dat is dan wel op een hoog tempo reizen en je reist dan naar/door de steden waar de toerisme floreert.

Een van de mooiste steden in Oostblok vond ik toch Ohrid, Macedonie. Daar komen de geschiedenis en ontspanning heel dicht bij elkaar.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:45

Ik vond Vilnius erg gaaf. Heel cultureel, mooie natuur en niet duur qua eten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 10:45

We gaan 2 weken :) We willen iig naar Berlijn, Krakau en Kroatie.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:53

Citaat:
Voor 2 weken reizen zou ik Berlijn-Praag-Wenen- Ljubljana-Zagreb-kust Kroatie aanhouden

Of

Berlijn - Praag - Wenen, met tussenstop Bratislava - Boedapest, met tussenstop Siofokmeer - Zagreb en de rest van Kroatie?

Reizen met bus is relatief goedkoop in Kroatie, dus als je langer wil blijven kun je dan makkelijk reizen met bus binnen Kroatie.

Dan zou ik dit route ongeveer aanhouden

Citaat:
Als je een Interrail Global Pass voor 5 dagen binnen 15 dagen bestelt, betekent dit dat je 5 willekeurige dagen binnen een periode van 15 dagen kunt uitkiezen om te reizen.
De reisdagen hoeven niet opeenvolgend te zijn. Jij kunt bepalen wanneer je ze gebruikt tijdens je reis. Een pas als deze is ideaal als je niet van plan bent om elke dag te reizen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:05

Of Berlijn - Krakau - nachttrein met overstap in Bratislava naar - Boedapest - Brasov - Belgrado - Zagreb. En dan met vliegtuig terug. Of in 1 dag proberen terug te reizen naar NL door Slovenië (en als kan stap je even uit in Ljubljana, een lief stadje) Oostenrijk/Duitsland (ICE, wel even reserveren anders kun je niet zitten :P )

In Belgrado kun je heel goed feesten, in Brasov staat de kasteel van Dracula. Zagreb zou ik een kort bezoekje brengen, het is niet zo heel erg leuk daar.

Op http://www.bahn.de kun je vrij goed de treinttijden uitpluizen van heel Europa. Let op dat je wel een datum invult dat valt in zomer want in de zomer zijn de treintijden vaak heel anders in Oost europa.

Of, stap gewoon in de trein en je ziet wel waar je uitkomt uiteindelijk. Onderweg hoor je namelijk ook van andere reizigers waar je echt echt heen moet :D

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:14

Wat leuk! Vorig jaar ben ik in mijn eentje gaan interrailen door Oost-Europa. Ben zelf de volgende steden afgegaan: Praag, Bratislava, Budapest, Boekarest, Belgrado, Sarajevo en Zagreb. Hele gave reis.
Zelf ben ik helemaal weg van Budapest, prachtige stad, leuke uitgaansgelegenheden, lekkere eettentjes en helemaal niet duur.
In Belgrado heb ik me ook heel goed vermaakt, maar dat vooral door het uitgaansleven :D , dat is erg leuk daar.
Daarnaast vond ik Sarajevo ook heel bijzonder, puur vanwege de cultuur daar, maar dat is wel lastiger te bereiken met de trein (ik ben toen vanuit Belgrado met een taxibusje naar Sarajevo gegaan).
Praag is verder ook een hele leuke stad. Veel te zien en te wandelen, maar is wel overgoten met toeristen.
En Boekarest is ook leuk. Daar kun je bijvoorbeeld naar het Parlementspaleis (echt immens groot) en daar is het uitgaansleven ook erg gezellig.
Ben een paar jaar terug ook in Krakau geweest, dat is overigens ook echt een aanrader. Wij hebben toen vanuit NL al een tripje geboekt naar Auschwitz en Birkenau en dat was erg indrukwekkend.
De lonely planet Eastern Europe is trouwens een aanrader als je richting de Oostblok wilt, daar staan veel tips in qua bezienswaardigheden, eetttentjes enzovoorts.