Wereldreis maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Wereldreis maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:26

Hallo bokkers,

Ik zou heel graag na mijn studie een wereldreis maken. Tegen die tijd ben ik 20, dus vind dat een mooie leeftijd. Nu vroeg ik me af of bokkers hier ervaring mee hebben tips hebben etc?

Waar moet ik nou echt (niet) heen?
ik zou heel graag in Zuid Afrika aan een big five vrijwilligersproject mee willen doen, daarnaast wil ik sowieso graag naar de malediven, Australië, de usa en ijsland.
Kom maar op met alle verhalen!

Sophie

Paris_

Re: Wereldreis maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:29

Ik lees mee :D Zelfde droom, andere landen (Australië, Nieuw-Zeeland, Thailand, Indonesië, China..)
Voor mij totaal nog geen vaste plannen oid, maar meelezen is ook al leuk :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:31

Een tip: koop een round the world vliegticket. Daarmee kan je de wereld rond vliegen (mag steeds maar in één richting, dus bijvoorbeeld: Europa, Indië, Azië, Australië, Amerika, Europa). Je boekt je ticket in één keer en zo krijg je vaak erg voordelige prijzen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:31

Heb je een budget?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:33

Niet bepaald budget, maar als student moeten de kosten natuurlijk wel binnen de perken blijven. Dus wil vooral kamperen/hostels.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:34

Yasmine schreef:
Een tip: koop een round the world vliegticket. Daarmee kan je de wereld rond vliegen (mag steeds maar in één richting, dus bijvoorbeeld: Europa, Indië, Azië, Australië, Amerika, Europa). Je boekt je ticket in één keer en zo krijg je vaak erg voordelige prijzen!

Dit was inderdaad mijn idee! Zag op de site van kilroy hele gave reizen maar die je ook zelf kan samenstellen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:35

Vrienden van me uit Australië zijn vorig jaar getrouwd in Zweden en vervolgens in 9 maanden tijd de hele wereld muv Afrika rond geweest. Ze hebben ieder continent intens beleefd en hebben veel gezien en gedaan.
Zij hebben veel contacten over de hele wereld en hadden dus bijzonder veel gratis overnachtingen. Alsnog hebben zij jarenlang (veel) meer dan fulltime gewerkt om deze reis rond te krijgen.
Ik ben dan ook zeer benieuwd hoeveel budget jij hebt, hoe lang je weg wil blijven en hoe je denkt rond te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:35

Als je nog geen rijbewijs hebt, zorg dat je die dan hebt voordat je weg gaat. Het is geweldig jezelf (en mensen die je onderweg tegenkomt) overall naartoe te rijden dan afhankelijk te zijn van OV.

Voor vrijwilligerswerk (met kost en inwoning als betaling) kun je kijken op http://www.workaway.info/ en op http://www.wwoof.net/ . Scheelt ook weer kosten in hostels en je leert er veel.

Probeer niet zoveel mogelijk plekken te zien in een korte tijd, maar probeer eens langer op eenzelfde plek te blijven. Kom onder de lokale bevolking en leer woorden/zinnen in hun taal. Dán pas leer je de cultuur kennen. Daar helpen de bovenstaande sites ook aan mee :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:37

Bedankt!
ik heb ondertussen toch wel een redelijke spaarrekening en werk ook behoorlijk veel, dus ben nog hard aan het sparen. Maar als het niet kan kan het niet natuurlijk, maar dat zien we tegen die tijd wel!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:38

Oooh, wat supergaaf zeg! Ik wilde het ook altijd, maar toen kreeg ik ineens een vriendje en tijdens mijn opleiding ook een vaste baan aangeboden, dus plannen waren in de war geschopt.
Ach, nu doe ik het ook, alleen dan in fases :D.

Zuid Afrika en IJsland absoluut doen, prachtige landen :))
Ik heb toen inderdaad ook gekeken voor zo'n all around the world ticket.

Verder ligt het er qua budget echt heel erg aan wat je gaat doen. Ga je alles met taxi doen, alles lopen, wil je OV of blijf je zo lang op een bepaalde plek dat je een tijdelijk auto aan kunt schaffen. Oude vriendin van me is een jaar in Australie geweest met een kroegmaat van haar, die kochten daar een ruime auto en hebben daar ook wel regelmatig in geslapen. Weet niet of ik dat zou doen, maar die optie is er natuurlijk ook, scheelt ook geld. Wellicht kun je werkvisa's aanvragen, dat je wat kunt werken voor onderdak oid, volgens mij zijn daar een aantal landen heel open in.

Is denk handig als je voor jezelf een lijst maakt naar welke landen je echt wil en wat je dan ook nodig gaat hebben. Denk aan inentingen, visa's, andere dingen zoals bijv. Esta naar USA etc. Volgens mij gaat er flink wat tijd in de voorbereidingen zitten wel.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:44

Wel jammer dan dat je ook al je gespaarde geld wilt uitgeven, kun je niet gewoon baantjes zoeken anders tijdens je reis? Toen ik 3 weken in Australie was, begon in me oplaatst wel een beetje te vervelen. Niet dat ik het niet leuk vond, maar ik hou ervan om ook iets te doen te hebben.

En inderdaad proberen contacten op te doen via internet, ik zit zelf weleens op interpals.
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 10-05-16 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:45

Ik heb mijn rijbewijs tegen die tijd zeker! Dat is wel super handig:).

Ik heb verder gewoon geen idee waar ik heen wil, ik heb weinig van de wereld gezien, dus vroeg me af wat nou echt plekken zijn die ik moet zien!

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:46

Ik ben afgelopen jaar voor 4 maanden mijn versie van een wereldreis gaan maken. Ik ben naar ijsland, canada en nieuw zeeland geweest.
Fantastische ervaring natuurlijk!

Plan niet te veel al van te voren want je zal echt merken dat je eenmaal op de plekken allemaal andere dingen wil doen ;)
Ik heb in canada via workaway op een ranch gewerkt voor 5 weken. Super manier om mensen te leren kennen en ook te zien hoe men in het land zelf leeft.

Een rijbewijs is zeker een aanrader, dat maakt je zoveel makkelijker mobiel en onafhankelijk.

Verder heb ik altijd in hostels overnacht, altijd prima geweest. De een wat beter dan de ander natuurlijk.

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan roep maar :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:48

Een reis van Schotland, ijsland, Canada, Amerika en dan ook zuid en dan Australië ja dat lijkt me wel wat. Ik doe al mn reizen in delen maar probeer wel om het jaar een verre reis van minimaal 3 weken te doen. Ik denk wel dat je andere landen nog meer kunt waarderen als je er tussen terug zou zijn in Nederland, dan heb je ook steeds iets om naar uit te kijken. Maar een keer voor een paar maanden of een jaar lijkt me ook fantastisch jammer genoeg red ik dat financieel niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:49

SophieFT schreef:

Ik heb verder gewoon geen idee waar ik heen wil, ik heb weinig van de wereld gezien, dus vroeg me af wat nou echt plekken zijn die ik moet zien!

En een land is dat ook voldoende? Via sawadee kun je bijv een maand in Australië of nieuw zeeland verblijven. Zulke reizen vind je ok voor andere landen en andere organisaties vast ook. Aan deze organisatie van ik het fijn dat het redelijk individueel is, maar toch een beetje de bescherming van een groep

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:50

Sammie schreef:
SophieFT schreef:

En een land is dat ook voldoende? Via sawadee kun je bijv een maand in Australië of nieuw zeeland verblijven. Zulke reizen vind je ok voor andere landen en andere organisaties vast ook. Aan deze organisatie van ik het fijn dat het redelijk individueel is, maar toch een beetje de bescherming van een groep

Klopt, lijkt me ook erg gaaf maar het liefst ga ik voor een wereldreis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:53

Ben ik de enige die nooit een wereldreis zou willen maken? Ik ben een aantal maanden in Australië geweest en door een overkill aan mooie plekken heb ik er niet optimaal van genoten. Weer een werelderfgoed, saaaaaaai (bij wijze van natuurlijk). Ik was er niet meer van onder de indruk. Doodzonde! Misschien iets om in je achterhoofd te houden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:55

Liek_ schreef:
Ben ik de enige die nooit een wereldreis zou willen maken? Ik ben een aantal maanden in Australië geweest en door een overkill aan mooie plekken heb ik er niet optimaal van genoten. Weer een werelderfgoed, saaaaaaai (bij wijze van natuurlijk). Ik was er niet meer van onder de indruk. Doodzonde! Misschien iets om in je achterhoofd te houden.

Nee hoor daarom ook mijn reactie, terwijl ik echt gek ben op reizen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:57

Kleine tip: zoek van te voren uit wat de regels zijn in al de landen wat betreft je rijbewijs en daar rijden. In bijv. Australië is je Nederlands rijbewijs pas geldig als het voorzien van een officieel gelegaliseerde vertaling in het Engels door de ambassade, consulaat of door en notaris.
Ook zijn er autoverhuurbedrijven die als regel hebben dat je een bepaalde minimum leeftijd moet hebben of dat je een bepaald aantal jaar je rijbewijs moet hebben.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 23:13

Bedankt voor de tips!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:40

In veel landen moet je inderdaad 25 zijn om een auto te mogen huren, zo uit m'n hoofd is dit in Canada zo. USA is geloof ik 21. Een wereldreis is echt een gigantische droom van mij, ben zo gek op reizen en het zien vd wereld. Ik heb het geluk om voor mijn opleiding voor een periode in Estland en op dit moment Engeland te hebben gewoon, ik hoop in september voor een half jaar naar Zweden te gaan :D Het lijkt mij zelf het leukste om over een langere periode te reizen, dus niet in 1x de hele wereld over maar elk jaar of om het jaar voor een aantal weken er uit naar 1 land. Bijna zonde om op je 20ste al de hele wereld gezien te hebben, niks meer om naar uit te kijken of naartoe te werken :)
Het meest zie je inderdaad als je jezelf onder de locals bevind en niet de standaard toeristische dingen gaat bekijken/doen. Ik heb zo bijv in een weekje Canada bij mijn zus thuis veel meer gezien van de Canadese cultuur zelf dan tijdens een 3-weken lange roadtrip die we twee jaar daarvoor in dezelfde omgeving hadden gemaakt!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 00:17

In Canada mag je vanaf 21 bij de meeste maatschappijen een auto huren, maar als je onder de 25 bent, betaal je wel een underage fee. Zo is het in de meeste landen. Ik heb toen ik 21 was auto's gehuurd in Canada en Amerika, en toen ik 23 was in Australië, en alle keren moest ik underage fee betalen (wat ook altijd een heel flink bedrag is, soms verdubbelt het de huurprijs zelfs).

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 04:55

Waarom wil je gelijk een wereldreis maken?

Ik hou van reizen en ben momenteel aan het backpacken door Nieuw Zeeland. Maar ik zou nooit een hele wereldreis in 1 keer willen maken. Reizen is ontzettend vermoeiend. Ik heb hier mensen ontmoet die al sinds november aan het backpacken zijn en ik snap niet hoe ze het doen. Het is niet gewoon even een weekje naar de Spaanse kust, zon zee en strand, zegmaar. Het is oprecht vermoeiend.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil graag de hele wereld zien, maar in stappen. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:19

Ik wou dat ik het geld had om een wereldreis te maken....ik wil ook zoooooooooo graag... -O-
Dat stomme geld ook altijd. :\

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:19

Zoizo Cambodja en dan naar de river kway ofzo geen idee hoe je al die dingen schrijft dus alvast sorry. Killingfields. Die school waar al die mensen eerst minimaal 2 jaar gemarteld werden. Het is allemaal heel heftig maar ook heel bijzonder. Ook de tempel daar is aan te raden. En nog even een reisje buiten de stad met gids.

Vietnam is ook gaaf maar vooral als je een leuke gids hebt. Daar zie je nog heel veel propaganda en is het communisme duidelijk aanwezig maar het is wel veilig.

Australië zoizo Sydney en dan natuurlijk opera haus en de great barrier reef. En even door de natuur zelf rijden. Maar let op Australië is niet normaal duur... En uurtje in een parkeergarage kost al snel 60...

China is heel vet. De Chinese muur al helemaal echt een aanrader en helemaal niet vies etc zoals veel mensen in Europa zeggen dat het is.