Op vakantie met ouders (alzheimer). Waarheen? Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manon_lin

Op vakantie met ouders (alzheimer). Waarheen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 13:11

Wij zijn op zoek naar een zonnige vakantiebestemming om samen met mijn ouders te gaan genieten van zon, zee en natuur. Mijn vader heeft alzheimer en kan drukte niet meer goed verdragen. Zodoende niet te druk en zeker geen feestende jongeren.

Bestemming niet te ver vliegen (max 2.5 uur). We zijn nu aan het kijken naar Spanje (ook Ibiza of Mallorca maar dan weg van het feestgedruis), Portugal of Italie. Periode wordt of 1e week of 2e week juli.

De voorkeur gaat uit naar een appartement of huis voor 4 personen met eigen tuin/terras. Locatie rustig maar wel dichtbij wat leuke restaurantjes en winkeltjes/terrasjes. In elk geval iets waar je even naartoe zou kunnen wandelen en kunt gaan zitten. En bij voorkeur strand dichtbij zonder steile rotswanden.

Of een andere bestemming? Zelf ben ik in Zuid-Europa alleen ooit in Griekenland geweest maar dat is voor mijn vader te ver vliegen. Dus echt vooralsnog geen idee wat de beste optie zou zijn.

Iemand die zou willen meedenken en mogelijk nog tips heeft?

Alvast bedankt :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:23

Van de canarische eilanden is Lanzarote het rustigste.
Ik zou op reisbureau vragen naar eenvoudig hotelletje.

En voor begin juli zou ik Schiermonnikoog wagen.
Wij zijn naar klein hotelletje De Sjattel geweest.
Ligt aan de rand van dorp, kamers grenzen aan rustig straatje.
Wij zijn daar 2010 geweest voor actuele informatie even contact met ze opnemen.

Het is natuurlijk begin vacanties dus wel al wat drukker als je naar zee wilt.

Fitzroy

Re: Op vakantie met ouders (alzheimer). Waarheen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:22

Toch zijn Griekse eilanden als Corfu, Lefkas en Kefalonia nog minder dan 3 uur vliegen.
Canarische eilanden lijken me te ver.
Ik zou op homeaway eens kijken naar huizen ed en dan losse tickets boeken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:23

Wil je persé vliegen of is Nederland ook een optie? Tenslotte komen er mooie dagen aan! Flevoland en Drenthe zijn heel rustige provincies om een zonnige, rustige vakantie te houden. ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:27

Op Mallorca ben ik in S'Illot geweest, rustig plaatsje waar nauwelijks jongeren te vinden zijn. Is ongeveer een uur rijden vanaf het vliegveld. Heb me daar goed kunnen vermaken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:31

Veel mensen met dementie doe je niet echt een plezier door ze in een andere omgeving te plaatsen, dat kunnen ze niet plaatsen waardoor ze in paniek raken of nog warriger en onrustiger worden. Nu weet ik niet hoe ziek hij is maar ik zou overwegen thuis te blijven.

Anders vooral buiten het hoogseizoen gaan, dat scheelt veel drukte.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 15:52

Dank jullie voor het meedenken :)

@ troi: begrijp je reactie zeker. We hebben hier ook lang over nagedacht en besproken met verschillende mensen waaronder zijn case manager. Zij geeft aan het gewoon te proberen. Hij is jong dementerend en dat is toch weer verschillend tov iemand van bv 80. Reden dat we hiermee bezig zijn is dat hij dit juist zelf wilt (zegt hij iig..). Ik ben 2 jaar geleden met mijn moeder op vakantie geweest en hij is heel lang boos en opstandig geweest dat hij niet mee mocht. Lang daarna nog... Zodoende zijn we nu aan het kijken met zijn vieren te gaan.

We hebben nu bedacht dat met de auto gaan waarschijnlijk beter is. Dan gaat de overgang geleidelijker en niet de drukte van een vliegveld. Mijn vader is ook altijd autogek geweest en nog steeds geniet hij volop als iemand hem ergens mee naar toe neemt.

Nederland zou ook een optie zijn maar gezien m'n vader een zonaanbidder is willen we graag naar een zonzekere locatie. Met de auto is denken we Italie het best te doen en dan in 2 etappes rijden.

We hebben nu een agriturismo gevonden in Toscane die ons erg fijn lijkt. Iemand ervaring met een agriturismo?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:14

Nu was mijn eerste gedachte probeer eens een chalet of vakantie huisje op een boerderij.
of een huisje in de duinen als zij lichamelijk dat nog aankunnen of een slaaphuisje op het strand
dit hebben wij als gezin vroeger gedaan met opa en oma in ned,belgie(ardennen),engeland, zwitserland( duitsland lag te gevoelig ivm oorlog).
Het boerderij leven van vroeger kennen velen nog evenals strand bos en zee. picknicken en wandelingen fietsen.
Leuk dat jullie dat doen!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:33

Ik heb jarenlang als vpk gewerkt en helaas zie je bij mensen met alzheimers soms dat ze in een onbekende omgeving helemaal van slag raken; van heel verdrietig, proberen te ontsnappen, tot verbaal en zelfs physiek geweld, etc. Erg moeilijk te plaatsen voor de familie, omdat ze zich thuis in hun vertrouwde omgeving helemaal niet zo gedragen.

Heb je de mogelijkheid om het anders eerst een weekendje in NL te proberen? Dan kan je weer snel naar huis voor het geval dat je vader in de war raakt/in de stress schiet. Ook spreekt iedereen Nederlands, voor het geval dat hij 's nachts aan de wandel gaat. Als alles dan goed gaat heb je minder zorgen, wanneer je voor een week naar het buitenland gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:10

manon_lin schreef:
Dank jullie voor het meedenken :)

@ troi: begrijp je reactie zeker. We hebben hier ook lang over nagedacht en besproken met verschillende mensen waaronder zijn case manager. Zij geeft aan het gewoon te proberen. Hij is jong dementerend en dat is toch weer verschillend tov iemand van bv 80. Reden dat we hiermee bezig zijn is dat hij dit juist zelf wilt (zegt hij iig..). Ik ben 2 jaar geleden met mijn moeder op vakantie geweest en hij is heel lang boos en opstandig geweest dat hij niet mee mocht. Lang daarna nog... Zodoende zijn we nu aan het kijken met zijn vieren te gaan.

We hebben nu bedacht dat met de auto gaan waarschijnlijk beter is. Dan gaat de overgang geleidelijker en niet de drukte van een vliegveld. Mijn vader is ook altijd autogek geweest en nog steeds geniet hij volop als iemand hem ergens mee naar toe neemt.

Nederland zou ook een optie zijn maar gezien m'n vader een zonaanbidder is willen we graag naar een zonzekere locatie. Met de auto is denken we Italie het best te doen en dan in 2 etappes rijden.

We hebben nu een agriturismo gevonden in Toscane die ons erg fijn lijkt. Iemand ervaring met een agriturismo?

Zelf heb ik geen ervaring met een agriturismo, wel met een vakantie naar Italië met een kleine caravan. Wij hebben er vier dagen over gedaan om van boven Amsterdam naar Venetië te komen, maar dat kwam puur en alleen door de aangepaste snelheid. Ik denk dat je zonder aanhanger al een heel eind verder komt in kortere tijd. :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:17

Wij zijn vorig jaar met de auto naar Toscane, agriturismo, geweest.
Heenweg hebben we overnacht in Zwitserland.
Terug in 1x de 1400 km gereden. We waren gesloopt.

Boerderij was leuk, mooi zwembad en ruim appartement.
Maar het is echt een roteind rijden. Als je vader aan de wandel gaat wordt het gevaarlijk.
Er zijn daar geen stoepen en fietspaden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:47

Is de dordogne niets? 1.5 uur vliegen.Auto huren op het vliegveld en genoeg leuke dorpjes hier

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:04

Ik weet niet hoe lang je vader kan auto rijden, maar Italië is echt wel een stuk hoor.
Wij zijn er twee jaar geleden geweest en we hebben het in twee dagen gedaan en zelfs dan hebben we nog heel wat uren achter elkaar gereden.
Terugweg hebben wij ook in een keer gedaan, maar dat kan ik echt niemand aanraden, dat doe ik ook nooit weer.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:30

Is het misschien een idee om ergens heen te gaan waar je ouders vroeger ook vaak geweest zijn? Dingen van vroeger geven toch altijd wel herinneringen aan mensen met Alzheimer?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:39

Diablo schreef:
Ik weet niet hoe lang je vader kan auto rijden, maar Italië is echt wel een stuk hoor.
Wij zijn er twee jaar geleden geweest en we hebben het in twee dagen gedaan en zelfs dan hebben we nog heel wat uren achter elkaar gereden.
Terugweg hebben wij ook in een keer gedaan, maar dat kan ik echt niemand aanraden, dat doe ik ook nooit weer.

Dit is nogal een ruim begrip want italie is een groot land en het Gardameer 1150 km vanaf Utrecht is nog prima te doen in 1 dag en zeker goed in 2 dagen.

Als je graag naar italie wilt zou ik wel zeker een overnachting nemen. Toscane is echt prachtig en heeft genoeg kleine dorpjes die minder toeristisch zijn. Het kan wel erg warm zijn in juli en dan kan iets noordelijker misschien aangenamer zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:16

Als tip mochten ze onverwachts aan de wandel gaan
Je vakantie adres en je (mobile nummer) op een kaartje schrijven en in hun zak doen en een kopie van hun id in een portomonee met iets van geld.
Opa ging altijd naar het cafe en bestelde iets en dan kwam vaak het kaartje bovenwater waar ook opstond dat hij alzheimer had, en dan werd er gebeld waar hij zat.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:27

kwita schreef:
Als tip mochten ze onverwachts aan de wandel gaan
Je vakantie adres en je (mobile nummer) op een kaartje schrijven en in hun zak doen en een kopie van hun id in een portomonee met iets van geld.
Opa ging altijd naar het cafe en bestelde iets en dan kwam vaak het kaartje bovenwater waar ook opstond dat hij alzheimer had, en dan werd er gebeld waar hij zat.

Wat een goed idee zeg!!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:29

Stephanie_M schreef:
Diablo schreef:

Dit is nogal een ruim begrip want italie is een groot land en het Gardameer 1150 km vanaf Utrecht is nog prima te doen in 1 dag en zeker goed in 2 dagen.

Als je graag naar italie wilt zou ik wel zeker een overnachting nemen. Toscane is echt prachtig en heeft genoeg kleine dorpjes die minder toeristisch zijn. Het kan wel erg warm zijn in juli en dan kan iets noordelijker misschien aangenamer zijn.

Als hij niet langer dan twee uur in het vliegtuig kan, weet ik niet hoe lang hij autorijden kan, vandaar.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 17:08

Bedankt voor jullie reacties, we hebben er veel aan gehad!

De tijd qua zitten is het probleem niet. Alleen geen idee hoe hij het vliegen nu ervaart (veel gevlogen maar zijn laatste keer was 2009). Daarbij is het lastig een keer rond te lopen en de benen te strekken. Vandaar de max 2.5 uur vliegtijd. Met de auto kun je stoppen zodra er iets is en desnoods stoppen we ieder uur.

Nav een aantal reacties Toscane geskipt en de grens op max 1000km gesteld. Het is nu het Gardameer (helemaal noordelijk, Riva del Garda) geworden. Mijn ouders wonen zuidelijk en vanuit hun is dit ca 970 km. Eerste dag 500km en hotel en dag erna door, terugweg idem.

Hij draagt overigens een GPS tracker. Dit werkt via een app waarmee je op ieder moment kunt zien waar hij is. Goed opletten dat hij die draagt uiteraard maar tot zoverre gaat dit goed. We gaan sowieso ook een kaartje in zijn zak doen, goede tip!

Ben heel erg benieuwd hoe het zal gaan. We hebben een ruim appartement pal aan het meer geboekt met eigen terras. Ook als we niet veel erop uit gaan hebben we daar toch fijn ruimte en een mooi uitzicht. Ook bedacht een aantal persoonlijke dingen mee te nemen om het wat meer eigen te maken.

Nogmaals bedankt :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:31

Klinkt als een super goede oplossing ! Hopelijk gaan jullie allemaal een mooie vakantie beleven en heeft je vader het ook naar zijn zin.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:35

Je denkt er verstandig over na.
Zo'n 500 km per dag met pauzes moet te doen zijn.

Bij de apotheek heb je ook armbandjes die je knderen om kan doen.
Geen idee of dat iets voor je vader is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:58

Als je met de auto gaat, kies dan een mooie streek in Frankrijk en boek een huisje op zo'n Franse site (gite of maison). Je moet wel even bellen vaak omdat het vaker oudere mensen zijn waar je dan terecht komt. Zonder internet e.d. Wij hebben zo al eens met de kerstdagen in de Lot een boerderijtje voor 6 personen gehuurd met een grote tuin en eens een volledig vrijstaand huisje voor 5 personen met complete landerijen er om heen in april.
Gite d'hote, chambres d'hote of maison d'hote moet je op zoeken. Prijzen 300-500 euro per week, ook in de zomer. Er zijn er ook met zwembad, maar daar keken wij weer niet naar.
Je hebt dit door heel Frankrijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:12

nog een kleine tip , laat wel een medicijnen reispas maken.
In geval van verlies , verdwijnen of verkeerd geteld en een pilletje te kort of onverwacht artsenbezoek dan kun je in iedere apotheek terecht en bij elke arts dan weten ze wat de patiënt heeft en is het desondanks de taalbariere goed na te zoeken voor de arts.