Het is onze redding geweest dat een museum dicht was. Daardoor trokken we hoger de Lofoten in, lekker een beetje touren en kijken waar we uitkomen. Meestal is dat een doodlopende weg.
Zo'n doodlopende weg kwamen we rond 13 uur ook tegen. Dit was bij een mooie baai met uitzicht. Toen we daar aan het keren waren merkte ik ineens een grote groep meeuwen op in de baai. Dat was voor mij reden tot alertheid. En verdomd, ineens zie ik een groot gevaarte inclusief vin uit het water komen!
Ik pakte de verrekijker erbij en dacht ik eerst dolfijnen te zien. Maar die grote vin, dat klopte niet. Ik dacht aan orka's, maar ik kon het wit niet zien. Totdat mijn zwager de verrekijker had en ineens riep 'ja het zijn wel orka's!!' En nog geen tel later komt een orka het water uit en land op zijn rug. Het wit was hierbij goed te zien!
Wauw, kon dit gewoon zomaar gebeuren? Blijkbaar dus(al is de kans op orka's te zien in deze tijd heel klein). Het was een hele grote groep, ik gok zo'n 12 tot 15 orka's, waarvan 2 hele grote en ook heel veel kleintjes. Laatst heb ik nog eens NGC gezien met een docu over het jachtgedrag van de orka, ik herkende dus direct het jagen op een grote school vissen, waarschijnlijk haring.
We hebben de groep van 2 kanten bekeken, we hoopten wat dichterbij te kunnen komen, maar dat lukte niet helemaal. Een paar mensen in een klein bootje wel, gaaf, maar doodeng haha.
We hebben deze groep ongeveer een uur bekeken. Hierna ging een deel van de groep weer het open water op, de oude/grote orka's bleven jagen.
Dit was echt een unieke ervaring, dit neemt niemand ons meer af. Dit is serieus een van de mooiste ervaringen die ik heb mogen meemaken in mijn leven. Vooral omdat het geen bewuste zoektocht was, en we zo er 'tegenaan liepen'. En mooie woorden van mijn zwager; 'blij dat t museum dicht was, had je daar nu in het museum suf rond gelopen, hadden we een geweldige ervaring gemist!'

Genoeg gelult, hier een filmpje met (vind ik) unieke beelden van orka's tijdens de jacht, in een baai in Noorwegen.
Nog wat foto's:
De baai waar ze zaten:

Hier is goed het verschil te zien tussen de grootste en een van de kleinere orka's.

Mooi contrast met het bootje op de voorgrond(dit waren zalm of kabeljauwkwekerijen).

Mijn vriend en ik zijn een aardige klim aangegaan om nog wat dieper de baai in te kunnen.