4 maanden lang Engelse Volbloeds!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

4 maanden lang Engelse Volbloeds!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:07

Of nou ja, terugblik nog niet helemaal. Ik ga namelijk pas volgende week definitief terug naar Nederland.

De afgelopen 4 maanden heb ik via workaway op een Ierse stud gewerkt. Met wel 11 drachtige merries, 7 gewone, 1 net uit training en 1 die we zadelmak aan het maken zijn. En uiteraard nog een zwik pony's en 2 Irish Draft merries. Genoeg te doen dus :+
Momenteel zijn er 9 veulentjes geboren en staan er dus nog 2 op de planning.

Ik vind het leuk om wat foto's van dit avontuur hier te plaatsen, want het is hier zo waanzinnig mooi! En missen ga ik het zeker, het de hele dag een beetje met paarden rommelen is geweldig.

Nog even een korte introductie over wat ik eigenlijk de hele dag doe:
's ochtends beginnen we om 8.30, paarden naar buiten brengen (ze gaan allemaal naar buiten, in groepjes van minstens 2) is het eerste wat we gaan doen. Daarna gaan we stallen schoonmaken, het terrein schoonmaken, voer maken, etcetera. Dan komt er meestal nog een vee-arts langs en dan is eigenlijk de dag al weer over. Rond 4 PM halen we ze allemaal weer naar binnen en wordt er gevoerd. En dan begint de volgende dag alweer :)

Overigens staan de paarden die langer dan 40 dagen gedekt zijn met een goed embryo dag en nacht buiten!

Eerst de paardenfoto's
1. Singitta, het mooiste paard dat hier staat vind ik. Enorm groot, zowel qua karakter als qua formaat.
Afbeelding

2. Sommige kunnen bijna rollen op het einde
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. de teaser, deze hengst wordt gebruikt om te kijken of de merrie's 'in season' zijn en klaar om gedekt te worden. Er komt altijd een vee-arts scannen daarna, maar voor de eerste indicatie gebruiken we Tony de teaser.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Nog geen 24 uur oud, maar zo lief!
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Dan nog wat foto's van de schitterende omgeving hier
10. Uitzicht vanuit huis
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Men vervoert hier de koeien gewoon over de weg, dat levert soms interessante situaties op.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Helaas overleed mijn Nikon vlak voordat ik wegging, dus het zijn allemaal telefoonfoto's. Hopelijk geeft het toch een goede indruk. Ik heb in ieder geval waanzinnig veel geleerd de afgelopen maanden en ik ga het constant tussen de paarden zeker missen!

Elisa2

Re: 4 maanden lang Engelse Volbloeds!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:22

Wat een gave plek zeg! klinkt als een heel fijn baantje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:26

Jemineetje wat een gave locatie zeg! Ben jaloers! Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 17:45

Het is een waanzinnige plek inderdaad! Een uur boven Dublin in de provincie met de kleine heuveltjes, dat maakt het nog mooier dan Ierland vaak al is.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:26

Mooi hoor. In welke county is dit?
Superleuk om dit vier maanden te doen lijkt me.

De titel is wel wat misleidend. Ik dacht dat je ergens in Engeland zou zitten. Zijn het geen Ierse volbloeds?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:16

mbkaatje schreef:
Mooi hoor. In welke county is dit?
Superleuk om dit vier maanden te doen lijkt me.

De titel is wel wat misleidend. Ik dacht dat je ergens in Engeland zou zitten. Zijn het geen Ierse volbloeds?

County Monaghan, redelijk midden Ierland

Het zijn allemaal Engelse Volbloeds (ook wel thoroughbred genoemd), met stamboom en een raceverleden :) Dus niets misleidends aan. Een in Engeland gefokte Irish cob, is ook gewoon nog steeds een Irish cob

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:33

Nou, daar kan je nog over discussiëren. Heeft het Engels volbloed wel een stamboek? Irish Cobs denk ik wel. Maar .... ik bedoeld niets verkeerd hoor. Het was voornamelijk misleidend voor mij hihi.

Ken die County niet. Maar ziet er erg mooi uit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:42

Engelse volbloed is gewoon een ras met stamboek, ook als de paarden zich in een ander land bevinden.

Soit.

Prachtige omgeving daar en mooie foto's. Hebben ze ook paarden in koerstraining of voornamelijk fok? En heb je ook bij de trainingen geholpen?
De teaser vind ik wel grappig, zo'n kleine pony die zichzelf waarschijnlijk heel wat vind.