West/Zuid Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

West/Zuid Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 12:09

Deze zomer willen mijn vriend en ik op vakantie naar Frankrijk, het plan: Een roadtrip van 'noord' naar 'zuid'.

Om geen tijd te verspillen aan een lange autoreis (we wonen in Denemarken) willen we naar Parijs vliegen en daar een auto huren. Vanaf daar rijden we naar het westen, met als eerste stop Normandië. Vervolgens willen we graag naar Saint Mont Michel.

Voor het vervolg hebben we echter nog niet echt plannen. Alleen dat we in het zuiden (Carcasonne) willen eindigen bij vrienden. We zouden graag vanaf Montpellier (of ergens anders zuidelijk) terug willen vliegen en dus de auto daar inleveren.

Maar waar kunnen we nu nog langs gaan? Het mag van alles een beetje zijn, natuur, cultuur, bezienswaardigheden. We zitten ook nog een beetje wat we met de overnachtingen zullen doen. Als we gaan vliegen kunnen we niet zoveel bagage meenemen, en mijn vriend is echt geen kampeerder.

Dus bokkers, welke tips hebben jullie voor ons? Het oosten van Frankrijk valt dus wel een beetje af, gezien we maar 2 (tot 3) weken hebben. En ik niet hele dagen in de auto wil zitten.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:39

De Megalieten van Carnac (zuidkust van Bretagne) zijn erg mooi. Maar heel Bretagne is ontzettend mooi. Ook de Cote Rose (noordkust) is prachtig.

En in de Dordogne heb je dan weer omgeving Les Eyzies de Tayac de grotten als Lascaux en Font de Gaume (prehistorische tekeningen) maar zeker zo speciaal Grotte Combarelle (gravures).
En in de Ardèche zit Grotte Chauvet maar ook de Ardèche als rivier is prachtig en heerlijk om te zwemmen en te canoën. (Maar dat zal een beetje uit de richting zijn.)

Alleen dat zijn wel behoorlijk touristische plaatsen dus als je hotels/chambres d'hotes wilt zul je snel moeten zijn met reserveren. Ook chalets of (bungalow)tenten op kampeerterreinen zul je denk ik vroegtijdig moeten reserveren. Met een tentje kan je het er wel op wagen op de kleinere kampeerterreinen, maar dat is met het vliegtuig inderdaad niet handig.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 27-04-16 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:43

Leuk idee.
In normandie heb je Etretat en fecamp met mooie krijtrotskusten. Iets zuidelijker de cote fleurie, Honfleur, Deauville etc, leuk om rond te flaneren. Nog zuidelijker de stranden uit wo2
Mont Saint Michel raad ik persoonlijk niet aan, maar het is idd een toeristisch iets.
Bretagne heeft ook prachtige kusten maar vergis je niet, tot in de punt gaan is 3u rijden. Rennes is wel een leuke stad. Saint Malo is een schattig ommuurd stadje (de oude stad).
Daarna heb je de Pays de Loire, ontelbaar veel kastelen om te bezoeken.
Of Saumur met z'n Cadre Noir.
Bordeaux is ook een leuke stad.
Verder weet ik niet of de Dordogne min of meer op jullie route ligt maar daar heb je bvb Sarlat, oude middeleeuwse stad en veel prehistorische grotten.

En verder wijn, lekker eten, en afwisselende landschappen.

Voor lastminute reserveren vind je makkelijk logement via airbnb.

Roquen

Re: West/Zuid Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:15

Airbnb, dat is een goede tip! Want ik wil me niet teveel vastleggen met slaapplaatsen. Stel dat we ergens wat langer willen blijven, is het ook gewoon fijn dat dat mogelijk is.

Dordogne ligt wel op de route ongeveer. We hoeven niet perse een rechte lijn te trekken, en we zullen toch keuzes moeten maken in wat we willen zien.

De Ardeche is inderdaad wel een beetje uit de richting, maargoed, we houden het gewoon in ons achterhoofd!

De andere dingetjes ga ik even naar kijken.
Bedankt voor de tips alvast!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:19

Even een schopje want er zijn vast wel meer bokkers die tips hebben voor de mooiste plekjes van Frankrijk! :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:39

Van Parijs naar de Ardeche is een 6 uur, dus prima te doen. Ik zou eerst dan via Bretagne afdalen en dan via de Ardeche terug. De Jura is ook erg mooi. Kan allemaal makkelijk in 3 weken. Je hebt een paar ritten van 6 uur erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:39

De franse pyreneeën....langs de Middelandse zee heb je mooie(wel toeristische)plaatsjes zoals oa Banyuls en Coullioure.
De binnenlanden meer in vind je mooie kastelen uit de tijd van de Catharen. (als je van historie houdt..).
Ook de natuur is er prachtig, mooie wandel mogelijkheden. Of paardrijden?

edit:Oeps, ik lees nu dat je in Carcasonne wilt eindigen.
De regio waar ik op doel is nog zuidelijker (wel 2 uurtjes rijden)dan Carcasonne.
Mocht je toch meer info willen, feel free.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:44

Ik heb inderdaad zitten denken om naar het zuiden te rijden en weer terug, maar ik zou ook graag enkele dagen niet in de auto willen zitten. Een andere keer rijden we dan wel via het Oosten! ;-)

Nouja, we kunnen best wat zuidelijker. Vrienden van mij wonen nabij Limoux, zij organiseren ruiterreizen, dus met paarden zit het ook wel goed. Mijn vriend is niet zo sportief, maar met historie kan ik hem wel verblijden. De kastelen uit de tijd van de Catharen zijn wel te doen vanaf daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:04

Dat zijn wel aanraders de een wat meer dan de ander

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:26

Ik geef nog een keer een schopje! We gaan straks eens plannen met de kaart!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:33

waaw, mooi! Ik ben vorige zomer 2 weken in Esperaza geweest bij een vriendin. Heel mooi daar! Dat ligt op ongeveer een uurtje rijden van Carcassonne (nog iets zuidelijker). Daar was een dorpje aan een meer (weet niet meer hoe het heette, maar kan het eventueel proberen te achterhalen. ) met een leuke camping met de berg waar de film 2012 is opgenomen op de achtergrond.
Het meer (dat uitsteekseltje dat je ziet daar is de camping)
Afbeelding
En nog een foto van in dat dorp, daar kon je ook heerlijk rijden, echt een aanrader!
Ik dacht dat je daar ook ergens paarden kon huren, maar ik had het geluk dat we privepaárden konden lenen 8-)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 16-05-16 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:35

Ik vind de regio van Magnac-Laval, ongeveer 40km boven Limoges ook heel mooi en zou je in de route kunnen inplannen. Limoges is ook een aanrader!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:36

romyloverrr schreef:
waaw, mooi! Ik ben vorige zomer 2 weken in Esperaza geweest bij een vriendin. Heel mooi daar! Dat ligt op ongeveer een uurtje rijden van Carcassonne (nog iets zuidelijker). Daar was een dorpje aan een meer (weet niet meer hoe het heette, maar kan het eventueel proberen te achterhalen. ) met een leuke camping met de berg waar de film 2012 is opgenomen op de achtergrond.
Het meer (dat uitsteekseltje dat je ziet daar is de camping)
[ Afbeelding ]
En nog een foto van in dat dorp, daar kon je ook heerlijk rijden, echt een aanrader!
Ik dacht dat je daar ook ergens paarden kon huren, maar ik had het geluk dat we privepaárden konden lenen 8-)
[ Afbeelding ]

Bedoel jij Montbel? Want daar ben ik inderdaad geweest, te paard! 8-)

Afbeelding

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:29

Ik zou het echt niet meer weten helaas :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:42

Als je in het zuiden bent dan is lac st croix ook een echte aanrader! grootste {warme} meer van frankrijk..en die buurt. Gorges du Verdon rond Avignon is echt super..mijn favoriete frankrijk plekje.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:59

Mont Saint Michel is erg mooi, maar niet tijdens vakanties/weekend zeker in de zomer kun je dan over de hoofden lopen en is er een enorme wachtrij voor de abdij en in de kleine straatjes omhoog zie je dan erg weinig.

In Normandie heb je Haras du Pin, erg leuk om te bezoeken.
Ook in Normandie heb je mooie kasteeltjes die te bezoeken zijn en ook mooie cathedralen (Lisieux, Caen o.a.) Caen is ook een mooie stad.
La roche d'oëtre is heel gaaf om te zien.

Côte d'armore is erg mooi in Bretagne (o.a. Saint Brieuc) zijn hele mooie wandelingen te maken,
Rennes is leuk winkelen.
Verder is de falaises route in de Bretagne erg mooi.
Gran Ville is ook erg mooi (en de kleinere plaatsjes eromheen) en van daaruit een dagje naar L'ile Chausey, dat is echt prachtig, aan de rechterkant van het eiland echt een prachtig strand:
Afbeelding
(Wij hadden helaas geen zwemkleding meegenomen, strand was echt spierwit)
Een mooie chambre d'hôte vlakbij:
http://www.gites-de-france-manche.com/l ... G3337.html

Pays de la Loire heeft idd mooie kastelen, Angers, Saumur, Le Lude.

Limoges is ook erg mooi en ook d’Oradour-sur-Glane is zeker de moeite waard.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:37

Nog bedankt voor de tips! Helaas hebben we moeten besluiten dat we dit jaar niet naar Frankrijk zullen gaan. We krijgen helaas geen auto gehuurd omdat mijn vriend nog niet zo lang zijn rijbewijs heeft. En we vinden Frankrijk net een beetje te ver om met eigen auto te rijden.
We hadden al wel een mooi plan gemaakt, dus we gaan volgend jaar gewoon op roadtrip door Frankrijk. We hebben besloten dan maar met eigen auto naar Noorwegen te gaan nu. Ook mooi!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:50

Balen!
Maar dat klinkt inderdaad ook prachtig!