Noorderlicht opzoeken.. Tromsø?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Noorderlicht opzoeken.. Tromsø?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 11:56

Misschien dat jullie bokkers ons kunnen uithelpen :)
Mijn man en ik willen deze vakantie naar Noorwegen. Ik wil naar Noorwegen omdat ik dol ben op het land, en mijn man heeft op zijn bucketlist het noorderlicht staan. Lijkt me wel te combineren, toch?
Ik heb al gegoogeld, en weet inmiddels dat we tot Tromsø moeten gaan, omdat je daar 90% kans hebt om het noorderlicht te zien. We willen een tot 2 weken weg, lijkt me dat dat te doen moet zijn.
Ik wil liever niet vliegen, dus het wordt zeer waarschijnlijk een auto reis. Nu was mijn oom een tijd geleden hier in Nederland, hij woont in Noorwegen. Hij had het over een weg door Zweden die je kon rijden om dan helemaal boven in het puntje van Noorwegen ongeveer uit te komen. Die zou ik het liefst rijden, om dan vervolgens langs de Noorse kust weer naar beneden te komen zakken en zo terug naar huis te rijden.

Maar is dat te doen in 2 weken? Zijn er bokkers uit die omgeving die me meer kunnen vertellen? Of bokkers die ervaring hebben met een vergelijkbare reis? Ik weet dat er excursies te vinden zijn, maar die zijn of met het vliegtuig, of niet in onze vakantie te vinden.

Ik ben eens benieuwd :D

Imre

Re: Noorderlicht opzoeken.. Tromsø?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:00

Wat bedoel je met 'deze' vakantie? In de zomer wordt het zo hoog in het noorden niet donker, wat toch wel een vereiste is voor het zien van het noorderlicht. Ik vind twee weken erg kort voor die route. Tenzij je elke dag de hele dag in de auto wil zitten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:01

Deze vakantie is van 24 juli en dan 3 weken door. Als 2 weken te kort is is 3 ook mogelijk.
Daar zeg je inderdaad wat met dat donker worden. Daar had ik nog niet eens aan gedacht :')
Edit: als t met de auto niet te doen is wil ik ook wel vliegen, maar liever niet :)
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 15-04-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:02

2 weken is te kort om helemaal naar boven te rijden en dan ook nog iets te zien.

Noorderlicht heb je bijna geen kans op. Dat is vaak in de winter.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:09

Wat de rest al zegt...dat noorderlicht ga je helaas in die periode niet zien. Het moet donker zijn en in die periode gaat op die hoogte de zon amper onder. September/oktober lopen de kansen weer goed op :)

3 weken zou wel te doen zijn, maar dan breng je inderdaad erg veel door in de auto. Hoewel het prachtig rijden is :)
De top van Noorwegen die je bedoelt is denk de Noordkaap? Vanuit daar kun je inderdaad via de kust weer naar beneden (en langs Tromsø).

Pluttersput

Re: Noorderlicht opzoeken.. Tromsø?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:12

Dan moeten we het denk ik verzetten. En dan maar rond de kerst of carnavalsvakantie met t vliegtuig gaan. Verklaart ook meteen waarom die excursies dan plaatsvinden en daarna niet meer :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:20

Noorwegen is echt prachtig.
Heb er zelf gewoond
Afbeelding

Afbeelding