Duiken in de grootste opaalmijn ter wereld+droge gedeelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Duiken in de grootste opaalmijn ter wereld+droge gedeelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 20:36

In januari werd ik uitgenodigd door een fotograaf om mee te gaan naar Slowakije, om te duiken in een opaalmijn. Dat leek me wel wat, dus vrij geregeld. Het ging namelijk om de grootste opaalmijn ter wereld. Al in de 12e eeuw werden er opalen gewonnen en men is pas in 1922 gestopt. Nu zijn er 22km aan gangen, deels onder water. http://www.opalmine.eu
Dat moest dus eens bekeken worden.

Donderdag zijn mijn buddy en ik gaan rijden. Het plan was om de eerste 1100 km te rijden. Het is namelijk bijna 1500 km. Dus niet naast de deur. We overnachten in Polen en gaan vrijdagmorgen weer op tijd verder. Nu hebben we de hele dag de tijd om ook de omgeving te bekijken. Bij de grens met Slowakije ga ik nog even op een grenspaal zitten om precies met 1 been in Polen te hangen en met 1 been in Slowakije. Daarna rijden we door naar ons pension.

Hier blijken ze 3 woorden Engels te spreken en dus moet er met handen en voeten gewerkt worden. Ook de kaart in het restaurant is alleen in het Slowaaks. Het lukt ons uiteindelijk om een biertje en een schnitzel te bestellen. Want Engels spreken ze niet. Maar je kunt wel in Euro betalen.

De volgende dag is het duiktijd. We ontmoeten onze gids bij ons pension bij het ontbijt. Het ontbijt is ook weer bijzonder: we weten duidelijk te maken dat we wel een gebakken ei met ham willen en moeten vervolgens ook nog per gegeten plakje brood afrekenen. Een all-inprijs kennen ze hier dus niet.
Hierna gaan we naar de mijn. Onze bagage lijst was het volgende:
-helm
-warme kleding, je moet 8 uur onder de grond in 4-5 graden door kunnen brengen, luchtvochtigheid 98-100%
-lamp die ook 8 uur kan branden
-matjes voor het omkleden
-duikspullen om in water van 3-4 graden te kunnen duiken.
-stevige wandelschoenen

Eenmaal bij de mijn werd al snel duidelijk waarom: we moesten 300m lopen door tunnels en daarna nog 100 ongelijke gladde treden af naar beneden om bij het water te komen. En dat dus ook met je duikspullen.
De eerste indruk van de mijn: groot en ontzettend gave kleuren. Ook nog prachtige oude houten stutten.
Afbeelding

Maar het duiken is werkelijk ontzettend gaaf. Onvoorstelbaar hoe helder het water is. Maar wel koud, 4 graden met een ph van 3. 1 verkeerde vinslag en het zicht wordt gereduceerd tot nul. Aan het plafond hangt een soort spinrag, dat zijn mineralen die uit het gesteente sijpelen en dan onder water weer neergeslagen zijn. Heel kwetsbaar.

Afbeelding

We gaan tussen de duiken door de mijn weer uit. Voor de lunch laten we onze gids een 'lekkere' lokale soep bestellen. Dat werd helaas dus zuurkoolsoep. Niet echt mijn smaak, maar ok, het is eetbaar.
Daarna gaan we de mijn weer in voor een 2e duik.

De eerste avond laten we onze gids 'een lekker diner' bestellen. Ook dit hebben we geweten. Weer iets met zuurkool en kaas, niemand van ons vindt het echt lekker, maar we eten er wel van. Dus moet er maar een ijsje als nagerecht genomen worden. De lokale cola, 'Kofola' is wel ontzettend lekker.

De volgende morgen is het ontbijt om half 9 afgesproken. Helaas, het restaurant is niet open. Een uur later rijdt onze gids ons dan maar naar een supermarkt, mede ook omdat we toch moeten pinnen, want een pinautomaat heeft het pension ook niet.
Hierna gaan we weer duiken.

Er sijpelen mineralen uit het gesteente, en met name ijzerhoudende mineralen slaan daarna weer neer waardoor je een 'spinrag' aan het plafond krijgt. Heel bijzonder. Maar heel kwetsbaar. Een verkeerde vindslag en alles brokkelt af.
Afbeelding

Ook nu gaan we tussen de duiken door weer lunchen en we geven direct aan dat we kippensoep willen. :)

Als we naar het diepste punt gaan, 36m, dan zwemmen we over de oude rails waar dus de mijnkarretjes over reden. Ondieper werden houten planken gebruikt om mijnkarretjes over te trekken.
Afbeelding

We zwemmen weer door diverse tunnels, over trappen, en ondertussen probeer ik een opaal te vinden. Maar helaas, ik weet niet hoe ze er uitzien, dus vind niets.
Afbeelding

Na de 2 duiken krijgen we een rondleiding door het droge gedeelte van de mijn. Hier liggen ook wat voorbeelden van hoe een opaal er uit zou zien. Aha. Ook krijgen we diverse mijnkarretjes te zien en uiteraard gaan we diverse tunnels door. Heel mooi, net zoals het onder water ook is.

Afbeelding

We bezoeken ook nog een andere ingang van de mijn. Ontzettend interessant.
Afbeelding

Afbeelding

Na 3 dagen duiken zit het er helaas op. Iedereen heeft wat spierpijn en voelt de schouders. Maar we waren wel de eerste Nederlanders en Belg in deze mijn. Ik kom zeker nog een keer terug.

Afbeelding

En het leuke is: we hadden de primeur om als eerste Nederlanders en Belg in deze mijn te duiken. :D :D :D

Oh ja, ik weet nog een stukje opaal te vinden:
Afbeelding

Anoniem

Re: Duiken in de grootste opaalmijn ter wereld+droge gedeelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:40

Mooi zeg, gaaf!

Sandyislief

Wat gaaf ziet dat eruit zeg!

Jespri

Heel gaaf zeg! :D Klinkt als een zeer bijzondere ervaring.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:15

Het duiken laat ik graag aan jou over, maar zo'n opaal vinden lijkt mij ook wel wat!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:20

prachtig!Wat een ervaring!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:05

wow gave duik hoor!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:10

Wauw wat tof! Leuk verslag en gave steen!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:47

Super gaaf!
Wat voor configuratie duik je zelf? Ik zie twee (?) rebreathers (geen idee hoe ze in het nederlands heten... hahaha). Zou het in de mijn ook met sidemount kunnen duiken? Of heb je weinig ruimte links/rechts en is backmount makkelijker?
Sorry, ben gewoon super nieuwsgierig! Ik duik ook graag, mijnen en grotten staat ook zeker op mijn lijstje. Maar eerst nog rustig door trainen. Leuk om ook een vrouw in het technisch duiken te zien. Hier zie ik het nog niet heel vaak!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 06:56

sweetheart schreef:
Super gaaf!
Wat voor configuratie duik je zelf? Ik zie twee (?) rebreathers (geen idee hoe ze in het nederlands heten... hahaha). Zou het in de mijn ook met sidemount kunnen duiken? Of heb je weinig ruimte links/rechts en is backmount makkelijker?
Sorry, ben gewoon super nieuwsgierig! Ik duik ook graag, mijnen en grotten staat ook zeker op mijn lijstje. Maar eerst nog rustig door trainen. Leuk om ook een vrouw in het technisch duiken te zien. Hier zie ik het nog niet heel vaak!

Deze mijn is backmount makkelijker. Ik dook een inspiration, eCCR dus, de andere op de foto pscr en weer een ander dook oc.
Je kunt hier niet vullen, dus qua gaslogistiek is een rebreather het handigst. We hadden een complete aanhanger vol met flessen voor de oc duiker. Ik heb trouwens nog een paar hele gave fotos van een fotograaf in deze mijn. De gangen zijn smal, dus sidemount tikt de wanden aan dan.

Je woont in wales? Dan ken je vast chepstow en dorotheaquarry wel. Hier heb ik ook gedoken, incl de tunnelop 103-106 m in dotty. Koud was dat.

En ja hoor vrouwen doen ook aan technisch duiken, al zijn ze in de minderheid. Nog mooier: ik ben zelfs sidemount, inspiration mod1, trimix en technical cave instructeur. En ja daarvan zijn er helemaal maar weinig vrouwen. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:24

Wat gaaf zeg! Echt een mooie ervaring!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:38

Prachtig om te zien! Al wordt ik claustrofobisch bij het idee. :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:09

Heel mooi, gave ervaring!
Ik ben vorig jaar in een zoutmijn in Polen geweest, daar ligt 300 km aan gangen en het gaat er ruim 300 meter diep. Tot 1992 zijn die nog gebruikt zelfs. Het was zo groot dat er een grote kerk in aanwezig was, standbeelden en een groot meer. Ik vond het bijzonder indrukwekkend, kan je nagaan als je in zoiets machtigs duikt!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:13

Ah... als je niet kunt vullen is rebreather inderdaad handiger.

Chepstow is mijn thuis haven wat duiken betreft. Hahaha! Ik woon er een uurtje vandaan en ben er bijna elk weekend te vinden. We kennen de jongens daar allemaal goed.

Ben nu bezig mijn DM af temaken. Volgende stap voor mij is denk ik sidemount. Mijn vriend duikt sidemount en het lijkt zo relaxed en makkelijker 'optuigen'. Komend weekend het eerst deel van mijn wrak cursus waar ik erg naar uit kijk.

Het lieft zou ik zsm ook weer verder gaan met technisch... maar het geld he.... tis allemaal niet goedkoop. En ik ben er nog niet helemaal uit of ik OC of rebreather tec ga doen.

Wel heel gaaf dat je ook instructeur bent! Zeker in het tec zie je weinig vrouwlijke instructie. De duikclub waar ik bij duik ben ik sowieso de enige vrouw. Hahaha! Echt een beetje een mannenwereld, maar dar houdt me niet tegen.

Wij gaan elk jaar naar de 'Dive show' in Birmingham. Jullie ook?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:16

magda_90 schreef:
Prachtig om te zien! Al wordt ik claustrofobisch bij het idee. :o

Hahaha, ik heb precies hetzelfde. Het lijkt mij echt
doodeng :=

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:17

Wauw wat een gave ervaring :D! Leuk dat je dit op Bokt deelt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:01

Ik wist niet eens dat er in Europa ook opalen gevonden worden.Ze hebben er wel veel moeite voor moeten doen zeg. Logisch dan ook dat edelstenen best duur zijn. Bedankt voor het leerzame verslag!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:27

Wow wat gaaf.
Heel bijzonder om te doen.
En de foto's zijn prachtig.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:35

Hele mooie ervaring inderdaad!! Heel gaaf!
Ik ben zelf 2 jaar geleden in de zoutmijn geweest die Goof noemt en die vond ik ook heel indrukwekkend, laat staan dit :-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:08

sweetheart schreef:
Ah... als je niet kunt vullen is rebreather inderdaad handiger.

Chepstow is mijn thuis haven wat duiken betreft. Hahaha! Ik woon er een uurtje vandaan en ben er bijna elk weekend te vinden. We kennen de jongens daar allemaal goed.

Ben nu bezig mijn DM af temaken. Volgende stap voor mij is denk ik sidemount. Mijn vriend duikt sidemount en het lijkt zo relaxed en makkelijker 'optuigen'. Komend weekend het eerst deel van mijn wrak cursus waar ik erg naar uit kijk.

Het lieft zou ik zsm ook weer verder gaan met technisch... maar het geld he.... tis allemaal niet goedkoop. En ik ben er nog niet helemaal uit of ik OC of rebreather tec ga doen.

Wel heel gaaf dat je ook instructeur bent! Zeker in het tec zie je weinig vrouwlijke instructie. De duikclub waar ik bij duik ben ik sowieso de enige vrouw. Hahaha! Echt een beetje een mannenwereld, maar dar houdt me niet tegen.

Wij gaan elk jaar naar de 'Dive show' in Birmingham. Jullie ook?

Nee, helaas geen plannen om naar Birminham te gaan.
Ik heb eerst oc tec gedaan en daarna overgestapt op ccr. Zo ben ik ook bezig met instructeurscursussen. Ik duik alles, maar net wat dus handiger is. Een sidemount rebreather staat nog op m'n wensenlijstje, net als 2 scoorters. Helaas zijn die dingen duur en kan ik dat dus niet betalen.
Wat wil je uiteindelijk? diepe wrakken of ook in grotten?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:16

Ik heb de sidemount rebreather vorig jaar in Birminham gezien.... heeel sexy!!! Hahahaha! Ik stond er bij te kwijlen. Maar inderdaad prijzig. Toevallig net (donderdag avond is onze zwembad avond) mijn vriend zijn sidemount set up geprobeerd.... hadiknietmoetendoen... hahaha! Was veels te leuk!

Wrakken absoluut! Vorig jaar naar Zuid Afrika op expeditie geweest als support duiker.... echt een super ervaring. Heel veel geleerd. Maar ooit wil ik ook naar de diepte om wrakken te ontdekken.

Grotten heeft ook mijn interesse. Er is zoveel moois te zien onderwater en grotten boven water zijn al zo gaaf.... zucht... ik moet de lotto winnen denk ik. Hahaha!

Volgende trip voor mij is Plymouth. WW2 wrakken.

Als je ooit weer naar Chepstow kom, laat eens weten. Kunnen we misschien meeten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 08:42

Sweetheart, en regel dan ook even de coordinaten van de vele 'slatemines' in Wales. Die zijn veelal min of meer geheim. ;)
Als je ooit in Nederland komt laat het maar weten, en als je de grotten wilt zien in Frankrijk, dan ben je ook welkom.
Sidemount gebruik ik heel specifiek, puur in lage grotten. Het is meer werk dan een dubbelset. Diepe duiken maak ik ccr. Dubbelset gebruik ik weer voor andere doeleinden.
Technisch duiken is net als met paardrijden: there is no cheap technical diving. Het kost gewoon geld.

en ja, die zoutmijn in Polen, die is echt enorm groot. Daar ben ik nog niet geweest. Maar ik vind mijnen zowieso mooi, altijd in een museum, zowel boven water als onder water.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:26

Dat vind ik juist zo leuk aan de verschillende setups. Elk heeft zijn eigen functie en voor- en nadelen. Vandaar ook dat ik vroeg waarom je in dit geval ccr gebruikte. Gewoon interessant om te weten.

Ik zal eens rond vragen wat de slate mines betreft. Ik kom veel bij boeren over de vloer (werk) en die weten nog wel eens wat. Haha! Ik weet dat er hier in de buurt 'silica mijnen' zijn (in Dinas). Die worden wel gedoken. Een vriend van mij heeft die onlangs gedaan.

De andere mijnen die ik hier in de buurt ken vallen onder National Trust dus die zullen echt niet toestaan dat je die duikt.

En inderdaad... je wilt niet te veel bezuinigen. Je leven hangt er vanaf. Daarom probeer ik het rustig aan te doen. Stap voor stap. Goed te sparen en goede spullen te kopen. Ook te kijken wat ik wil en wat ik comfortable vind. En ondertussen veel ervaring op te doen. Want hoevaak Chepstow ook in mijn logboek staat elke duik is weer anders. Goede leerschool. Wat dat betreft wel een luxe dat dat zo dicht bij is. Want ondanks dat ik vlak aan de kust woon is het moeilijk om echt diepte te krijken door het enorme verschil in tij hier.

Ik onthoud zeker je aanbod. Vooral die in Frankrijk! Maar het zal nog even duren vrees ik.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 01:05

Wow wat ontzettend gaaf zeg, even op de site gekeken. wat bijzonder en ook nog de eerste nederlander.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 01:25

Heel leuk om te lezen. Bijzondere hobby. ik zou het niet eens durven... ben bang dat de boel instort of dat ik vast kom te zitten en de zuurstof op raakt of een combinatie van beide.