Fietsvakantie. Wie heeft tips/info?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Fietsvakantie. Wie heeft tips/info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:30

Ik kan er eigenlijk overal weinig over vinden, of ik weet niet hoe ik moet zoeken.

Ik en mijn vriend willen ergens de komende maand graag een weekje weg. Het moet goedkoop zijn en we moeten last minute kunnen vertrekken. Daarom dachten we zelf aan een zelf georganiseerde fiets vakantie. Campingboek mee en gaan met die banaan.
Maar we zijn allebei geen fanatiek sporters en we hebben ook maar normale fietsen.
Waar moeten we rekening mee houden? Hoeveel kunnen we realistisch gezien fietsen op een dag? Zo'n 5 a 6 uur lijkt mij redelijk, of niet?
We zouden heel graag van Wierden (NL) naar Brugge (BE) gaan en weer terug, in 7-9 dagen. Maar ik denk dat dit te optimistisch is..

En dan zijn er nog allerlei praktische zaken. Zijn de meeste campings al open in april?
Hoe doe je het met je bagage als je een keer pauze wilt houden en ergens in een stadje wilt kijken? Zullen mensen een kookstelletje, slaapspullen, tent en kleding uit fietstassen gaan stelen, of kunnen we dat wel 'veilig' achterlaten bij de fietsen?
Zo'n eerste keer voor de lol, is dat te doen met huis-tuin-en-keuken fietstassen? Of scheelt het een hoop ongemak om toch een set goede tassen aan te schaffen?

Wie heeft verder nog tips voor ons? Doel is zeker geen professionele fietsvakantie. We willen gewoon goedkoop en actief een weekje weg.

lovemaylo

Re: Fietsvakantie. Wie heeft tips/info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:34

Ik lees mee, mijn vriend en ik willen ook op fietsvakantie. Maar dan in de zomer, en verder weg ergens in Italië of zuid Frankrijk :)
We hebben allebei een racefiets dus kunnen dan aardig wat kilometers op een dag maken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:35

Ah dat is hele andere koek :+ willen jullie vanuit NL daarheen fietsen, of eerste stuk met ander vervoer?

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:37

We willen met de trein of iets van een fietsbus daarheen en dan terug fietsen. Of daar twee weken fietsen en dan weer met trein of iets dergelijks terug. We zijn er nog niet helemaal uit, haha

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 15:08

Oja leuk :) Is wel een eind fietsen zeg!
Voor de rest niet zoveel fietsvakantie liefhebbers op bokt volgensmij :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:17

Met fietstassen zul je er niet komen als je alles mee wil nemen. Een tent, slaapspullen, kookgerei etc nemen erg veel plek in beslag en dan heb je ook nog je persoonlijke spullen (kleding, douchespullen etc). Je zal dan moeten denken aan een klein aanhangertje achter de fiets.
Campings zullen waarschijnlijk wel open zijn, maar je kunt ook even rondbellen in de omgeving waar je wil verblijven onderweg. Heb je geen familie/ vrienden/ kennissen verspreid door het land waar je eventueel terecht kunt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:18

Probeer gewoon wat er kan. Als je niks boekt, loop je ook niet vast en kun je dus fietsen tot je het bijna zat bent en dan een plek zoeken. De meeste campings zijn wel open, dus heel lastig zal het niet zijn.

Ik zou me niet zo druk maken om afstanden. Als je ergens snel wil zijn, neem je een snelle auto of het vliegtuig, niet de fiets.........
De trip is het doel, niet de eindbestemming.

Over diefstal heb ik geen tips, ik ben 10 jaar naar Zeeland gefietst (180km) maar dat deden we in een dag. Die trip kostte ons zo'n 10 uur, inkl stops.

Zorg wel dat je met goed onderhouden fietsen gaat die licht lopen. Dat is wel een aandachtspuntje: sommige fietsenmakers houden ervan om alles strak af te stellen, waardoor de boel (lood)zwaar gaat lopen. Ik moest in die tijd mijn fiets altijd nastellen anders reed ik me helemaal stuk.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 16:01

Dat is waar ikke :) Heftig 180 km in een dag! Zal m'n vader eens naar m'n fiets laten kijken haha, ik heb daar echt geen verstand van. Ik wist niet eens dat je een standaard fiets verschillend af kon stellen :+
Goof; een aanhangertje heb ik ook aan zitten denken, maar dan fietst het meteen weer zo zwaar. Of je moet een hele goede nemen, maar die zijn dan meteen weer zo duur. Overnachten bij familie en kennissen zie ik niet zo zitten, we willen echt graag samen een weekje weg, zonder allerlei sociale beleefdheden (klink ik nu asociaal haha? is niet de bedoeling, maar familie zien we al zo vaak :D).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:07

En als je nou geen kookgerei meeneemt, maar elke avond een leuk (goedkoop) tentje zoekt om te gaan eten? Dat scheelt al een stuk. Verder klein tentje, luchtbed en slaapzak passen prima onder een spin, (waterdichte) plastic tas met kleding in de ene fietstas, andere benodigdheden in de andere en spullen waar je snel bij wilt kunnen (portemonnee, bandenplaksetje, pleisters, route) in een tasje op het stuur. En ja, ik spreek uit ervaring :D Heb een paar jaar geleden op een studentenbarrel van Maastricht naar de kop van Groningen gefietst, zo'n 400 km in vijf dagen. Was prima te doen, ook zonder heel veel training vooraf :j. Dat was wel in de zomer, dus toen waren de meeste campings toch wel open, of dat in april ook zo is durf ik niet te zeggen...

Oh ja, nog één tip: neem een rol vuilniszakken mee. Niet alleen voor afval, maar ook om spullen op te bergen zonder dat ze nat of vies worden :)

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:22

Wat leuk! Ik heb vroeger veel fietsvakanties gedaan en de laatste keer samen met mijn vriend naar Oost Duitsland gefietst, zo heerlijk, die vrijheid en dat buiten zijn!

Mijn ervaringen en tips:
- met gewone fietstassen kan gewoon, mits ze niet heel smal zijn natuurlijk.
- je kunt voorop ook een drager plaatsen, en daar lichte dingen op zoals slaapmatje.
- of een fietsmand voorop. Daarin kan je alles doen wat je onderweg nodig hebt zoals fietskaart, wat eten voor onderweg, je tasje met portemonnee en telefoon, dat soort dingen.
- wij fietsten gemiddeld 100 km per dag, maar dan moet je wel de hele dag fietsen zowat. Ik zou voor 50 per dag gaan en lekker rustig aan doen en lekker lange pauzes nemen.
- zonder training kan heel goed, maar houd er rekening mee dat je dan na de 1e of 2e dag wel spierpijn hebt. Ik zou dan een dagje rust nemen.
- kookgerei meenemen vond ik zelf wel ideaal, je kunt overal picknicken. Een klein gasbrandertje, een klein pannetje en een klein koekenpannetje. Dan ben je onafhankelijk.
- Qua eten, kleine en lichte dingen mee en geen grote voorraad. Je fietst vaak genoeg langs een supermarkt. Geen potten pindakaas dus, en geen chocola (smelt).
- wij kozen regelmatig voor wildkamperen,dan konden we gewoon fietsen zolang we zin hadden en njet perse tot een camping. Dan heb je vaak prachtige plekjes (kan ook tegenvallen) en rust. Maar geen luxe. Een idee om te overwegen, alhoewel het in Nederland lastiger is dan in Duitsland. Ik zou ook niks boeken qua campings, maar lekker open laten en doen waar je op dat moment zin in hebt.

Heel veel plezier! En succes met de voorbereidingen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:32

Ik ben zelf regelmatig op fietsvakantie geweest. Zowel kamperend en alles zelf geregeld en van te voren nergens een gereserveerde plaats, als georganiseerd van hotel naar hotel met bagagevervoer.

Je hebt in Nederland ook de vereniging Vrienden op de Fiets, dat zijn mensen die slaapplaatsen aan fietsers aanbieden voor 19 euro per persoon inclusief ontbijt. Je moet daarvoor wel lid worden van de vereniging, dat kost 8 euro per jaar.

Als je zelf je tentje meeneemt is het wel goed om al eens een dagrit in de buurt te rijden met volle bepakking. Verder goed nadenken wat je meeneemt. Zeker in Nederland is veel onderweg nog wel te koop.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:34

Bedankt voor de tips, kan ik zeker wat mee!
Wat hebben jullie een grote afstanden afgelegd zeg! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
We gaan idd niets boeken en gewoon kijken hoe ver we komen.
Die slaapplaatsen klinken wel handig! Hoe werkt dat precies? Moet je dat van te voren boeken of kan je zo aan komen waaien? En dan slaap je bij mensen in huis, of gewoon in een tentje in de tuin ofzo?

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:59

Vienden de fiets werkte altijd met een boekje met adressen, maar ze zullen nu vast ook een website hebben. Meestal slaap je bij ze in huis, maar sommigen hebben ook een tuinhuisje omgebouwd tot slaapplek bijvoorbeeld.

Zelf gebruik ik af en toe booking.com, dan kun je op het laatste moment nog boeken. Bijvoorbeeld om 3 uur 's middags vind je het wel eens tijd worden om de slaapplaats te bepalen, dan kijk je hoever je ongeveer wilt fietsen en zoek je daar een slaapplek via het kaartje van booking.com. Ze staan soms wel gek te kijken dat je met de fiets komt haha.

Je komt wel je avonturen vertellen straks hè? :)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:14

Ik ben 2 zomers terug met 2 vriendin op "fietsvakantie" gegaan. Bijna geen voorbereiding, ik heb de dag van vertrek nog een fiets van een vriendin gaan ophalen want ik had er zelf geen :P
Bedoeling wat een feestweek doorheen België die heel goedkoop ging zijn, dus ook het vervoer.
2 fietszakken eraan en 1 rugzak, het was zomer dus dat scheelt weer wat kledij (shortje ipv jeansbroek etc ;) )
Qua eten hadden wij enkel wat koeken bij, een doos ontbijtgranen en een paar flesjes drinken. Onderweg stopten we wel bij een supermarkt als we iets nodig hadden.
Wij hebben via het knooppuntennetwerk gereden, eerste dag zo'n kleine 60 km denk ik, dik 4 uur aan gereden op het duizendste gemak met regelmatig pauzes :)
2de dag van Antwerpen naar Gent, zo'n 80/90 km geloof ik via de knooppunten, die viel ons toch wel zwaar als nooit-fietsers :P Ik geloof dat we er 10 uur over gedaan hebben :=
Nu deden wij het ook wel erg rustig aan, terrasjes onderweg etc.

3de dag moesten we normaal van Gent naar Brugge, maar dat zagen we niet meer zitten en hebben we de trein genomen - Mijn knieën waren er echt aan, daar had ik ontzettend veel last van. Dus dat is misschien ook wel iets om rekening mee te houden als je anders weinig tot nooit fietst...

Om het zo goedkoop mogelijk te houden hebben wij in hostels/jeugdherbergen overnacht. Gemiddeld zo een 18 euro per nacht per persoon, inclusief ontbijt. Wij hebben daar hele goede ervaringen mee, ik vind dit erg fijn om te doen :)

Qua spullen aan de fiets laten hangen, wij lieten alles meestal in de hostel waar er lockers zijn (wel zelf slot meenemen!). Kleren etc hebben we wel al eens achtergelaten in de fietszakken in de winkelstraat van Antwerpen, zat er toch allemaal nog in :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:18

Laatst bijgewerkt door Yunomi op 14-04-16 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:20

Je kunt misschien ook terecht bij hostels als je niet heel hoge eisen hebt aan je verblijfplaats? Plek op een slaapzaal kan vaak al vanaf 10-15 euro (afhangend van de regio)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 10:40

Allemaal handig, bedankt!
Wat een afstanden ongetraind Hanna_94. Zie ik mezelf nog niet doen haha, maar wie weet. Zal ook wel een beetje van het weer afhangen. In mei weet je het maar nooit. Maar als het echt heel slecht is gaan we lekker niet :+ Moet wel leuk blijven.
Eten bij supermarkten in slaan als je erlangs komt is net zo makkelijk inderdaad. In Nederland zit op iedere hoek wel een supermarkt. Scheelt een hoop sjouwen!

Hoe fietsen jullie de route trouwens? Met kaarten of via knooppunten of met gps systeem? Ik heb niet zo'n zin om uren op een kaart te turen, kan niet kaartlezen :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:19

Ik heb toen via knooppunten gefietst, is (naar mijn idee) het allermakkelijkst. Gewoon nummertjes volgen :j

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:54

Knooppunten inderdaad :)
Wij zijn slechts 2 x fout gereden, de eerste keer had niets met de knooppunten te maken want het laatste stukje was dit er gewoonweg niet.
De 2de keer was de gewone weg onderbroken en moesten we omrijden. Er stond geen wegomlegging aangegeven dus dat was even zoeken.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:11

Wij hadden geloof ik een app met stafkaarten op de telefoon, maar tegenwoordig heb je ook navigatie-apps met fietsenroutes. Je kunt gebruik maken van een zonne-oplader voor mobieltjes en er zijn ook opladers die kunnen opladen door te fietsen. Maar met een echte kaart is wel veel leuker, dan heb je meer idee waar je fietst.