Ik ben anderhalf jaar geleden op studiereis naar Thailand en Cambodja geweest. Ik had het programma niet zelf gemaakt, dus kan je wat dat betreft niet heel veel tips geven. Wij zijn maar anderhalve dag in Bangkok geweest. Volgens mij hebben we toen het Koninklijk Paleis en de Wat Pho bezocht en daarna hebben we nog door China Town gewandeld en daar gegeten. En ik ben ook nog naar een massagesalon geweest. Dat was heerlijk na een lange vlucht.
Zoek wel een goede, zonder happy endings en zo... 
Wat betreft je Cambodjaanse visum: neem genoeg dollars en een aantal pasfoto's mee. Wij hadden een douanebeambte die in eerste instantie Thaise baht eiste in plaats van dollars. Ik ken ook meerdere verhalen van mensen die eerst naar neppe douanekantoortjes werden gebracht. Oftewel: houd rekening met corruptie en laat je niet van je stuk brengen. Dan komt dat allemaal wel goed. 
De medische zorg in Cambodja staat niet al te best bekend. In Thailand zit je dan inderdaad beter. Ga je nog voor inentingen naar de GGD (of een dergelijke instantie)? Dan zou je dit ook even bij hun kunnen voorleggen. Ik zou ook zeker contact opnemen met je verzekering om te zorgen dat alles goed geregeld is en vraag ook een internationale zorgpas aan als je die nog niet hebt. Als je een behandeling nodig hebt, bel dan altijd meteen het internationale noodnummer van je verzekering. Die kunnen advies geven en de betaling regelen, volgens mij verwachten ze in Cambodja vaak een directe contante betaling namelijk.
Ik vond Cambodja een heel mooi en boeiend land. In Phnom Penh zelf zijn we maar kort geweest. Wij hebben omdat het een studiereis was vooral heel veel tempels bezocht, echt prachtig. Maar het is natuurlijk ook een land met een hele heftige geschiedenis en de Rode Khmer periode is eigenlijk nog maar zo kort geleden. Dat merk je wel. Het Tuol Slengmuseum en Choeung Ek in Phnom Penh vond ik ook heel heftig...