Schotland in september

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:56

sanne1992 schreef:
Hoi Scum, dank je voor het uitgebreide verslag. Zal de bezienswaardigheden even op het lijstje erbij schrijven. Thuis erover gehad, Loch Ness valt definitief af voor een hele dag. Als we er langs komen toevallig, zullen we wel even stoppen misschien.

Ik zal zo even alle reis ideeën sowieso voor thuis even weer op een rijtje zetten. Mijn ouders gaan zaterdag naar een reisburo om even te kijken wat de kosten zijn als we het via hun doen.

Informeer dan ook eens bij http://www.buroscanbrit.nl niet dat zij zaligmakend zijn, maar zij hebben wel vaak leuke ideeën.

In september kun je prima op de bonnefooi naar GB. Er is altijd wel iets te vinden. Dat is niet per se goedkoper maar soms vind je dan wel van die onverwachte plekjes die geen enkel reisbureau kent.

Zo reden wij op een donkere, regenachtige novemberavond in onze oude Caab door de rand van het peakdistrict. Dat is een vrij onbewoond deel met enkele kleine plaatsjes en we moesten nog een plekje voor de nacht. Het lokale hotel was vol geboekt maar het naburige kasteel had wel plek........

Dan slaap je dus voor 100 pond met z'n tweeën in een hotelkamer die groter was dan ons huis........
http://www.christianguild.co.uk/willersley/index.php
Het bijgebouw aan de linker kant was onze kamer..........

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:33

En een reisbureau heb je helemaal niet nodig. Boot kun je zelf boeken, hotels ook. En dan lekker zelf bepalen waar je heen gaat :)

Wij hebben ter voorbereiding Beachcomber Cottage (van de BBC) gekeken. Dus toen we op Applecross aan kwamen en je kon gewoon de cottage van de serie in lopen... dat was echt gaaf!
Ik bedenk me trouwens dat er wel dolfijnen waren, op de noordpunt van Skye. Daar waar het water de zee in stroomt is een uitzichtpunt en daar hebben we heerlijk een uur lang staan te kijken. Krengen waren alleen niet op de foto te krijgen want ze waren te snel!

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:48

Scum schreef:
En een reisbureau heb je helemaal niet nodig. Boot kun je zelf boeken, hotels ook. En dan lekker zelf bepalen waar je heen gaat :)

Wij hebben ter voorbereiding Beachcomber Cottage (van de BBC) gekeken. Dus toen we op Applecross aan kwamen en je kon gewoon de cottage van de serie in lopen... dat was echt gaaf!
Ik bedenk me trouwens dat er wel dolfijnen waren, op de noordpunt van Skye. Daar waar het water de zee in stroomt is een uitzichtpunt en daar hebben we heerlijk een uur lang staan te kijken. Krengen waren alleen niet op de foto te krijgen want ze waren te snel!

Correctie, jij was te traag }:)

In de moderne tijd: gewoon een shot maken van 10-20 opnames dan zit er best iets goeds tussen,ook bij 5 opnames per seconde.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:59

Hahah! Zover is mijn Nikon D70 niet. Die is volgens mij ook al 10 jaar oud. Ik moest door de zoeker kijken en als ik een beest zag in de open zee en ik drukte af dan was ie al weg :D
Ik herinner me nu trouwens dat het in Staffin was, dat uitkijkpunt.

In Alaska had ik walvissen, orka's zeeleeuwen, noem maar op. Ook daar is het met niet gelukt om de dolfijnen op de foto te krijgen.

Bij Fortrose (Inverness) kun je overigens ook dolfijnen zien. Je moet op internet even opzoeken wanneer het eb/vloed is. Want ze zijn er op bepaalde tijdstippen:
http://www.moraydolphins.co.uk/watch/ch ... uvDSpUUU-U

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 14:52

Bedankt iedereen voor de vele tips.
Zal ze vanavond allemaal even weer verzamelen.

Reisburo is puur ter indicatie van de prijs. De bedoeling is dat we inderdaad zelf alle. Willen gaan boeken.

De tip van eb en vloed vindt ik ook een goeie.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 22:48

Morgen gaan we de reis boeken. Mijn ouders kiezen er toch voor om alles vooraf te boeken bij het reisburo. De reis wordt wel omgedraaid ivm de dolfijnen en walvissen tour. We kunnen nu helaas nog niet zien wanneer het eb en vloed is. Maar heb een site gevonden waar dit te zien is. Heb een melding in mijn agenda, dat ik dat niet vergeet ;)

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 01:27

Ben benieuwd waar jullie voor gaan! Ik denk dat wij of vrij laat boeken (als in rond augustus), of gewoon niet en dan zien we wel. Zou inderdaad grappig zijn als we er dezelfde periode zitten. Dit topic is wel ideaal qua bezienswaardigheden en plannen!

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:25

imd schreef:
Ben benieuwd waar jullie voor gaan! Ik denk dat wij of vrij laat boeken (als in rond augustus), of gewoon niet en dan zien we wel. Zou inderdaad grappig zijn als we er dezelfde periode zitten. Dit topic is wel ideaal qua bezienswaardigheden en plannen!

De overtocht is de moeite waard om te kijken voor goede aanbiedingen (ik had dit voorjaar 20% bij P&O) maar de rest kun je in die gewoon op de bonnefooi doen. Buiten de vakanties heb je het voor het uitzoeken.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:36

Culloden battlefield idd ligt bij inverness (zeker als je de boeken van Diana galbadon of zo iets hebt gelezen (de reiziger).
Mijn zusje woont in carrbridge bij aviemore en zou ook de cairncorns aanraden. Misschien ook house of bruar....

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 23:03

Geen flauw idee of er nog iemand is die volgt. Maar vindt het zelf ook wel fijn om terug te kunnen lezen.

Afgelopen vrijdag hebben we de namen gekregen van de b&b's. Route kunnen we nu precies uit gaan stippelen. Heb er heel veel zin in, net als de rest. Van mij mag het al wel september zijn.

Leuk is in ieder geval dat je goed alles kunt zien met google streetview

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:04

Ik volg nog hoor. Toevallig zat ik laatst bij mijn ouders en die gaan nog voor de zomer met een club mensen ook in Schotland rondreizen. Wij kunnen daarna mooi hun route en mapje (want een van die mensen is nogal fanatiek, heeft echt enorm veel info verzameld!) overnemen, ideaal :D

Voorpret is inderdaad al zo enorm leuk, en dan moet de vakantie nog komen. Veel plezier met plannen! :D

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 11:19

haha, de voorpret is inderdaad al net zo leuk :).

Ik heb al een globale route gemaakt, en daarbij foto's gedaan van de bezienswaardigheden per route.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:19

Mooie reis in t vooruitzicht!
Ben benieuwd in welke B&B's jullie terecht komen. We hebben een deel van jullie reis ook gemaakt 3 jaar geleden.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:30

Dabk je miccamaaike, dat denken wij ook.

In deze B&B's logeren we. Aantal zijn dus hotel geworden, maar ach. We slapen er alleen :)

Glasgow: Agryll Western Hotel
Oban / Fort William: Cruachan Hotel en alltonside guest house
Kyle of Lochalsh (3 nachten): Cromarty House (belmacara ofzo)
Inverness: The artist's cottage project
Ballater: Netherly Guest House
Edinburgh: Jerviswood (ligt buiten Edinburgh).

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:47

Nog even een vraagje.

Zijn er hier ook bokkers die the old man of storr of Quiraing gelopen hebben?
Hoe gaat dat in zijn werking, zijn er parkeerplaatsen in de buurt?, kan je het gewoon zelf doen, of moet het onder begeleiding?, hoelang hebben jullie erover gedaan?

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:21

Beide gedaan.

Bij beide is een parkeerplaats. Bij de Quiraing parkeer je vrij hoog (steile weg :wow: ) en loop je dus verder vrij vlak. De heen en terugweg zijn redelijk hetzelfde, uitzicht vanaf het begin is al heel mooi. Als je wil kun je helemaal tot aan het Flodigarry hotel lopen en weer teruug, dan ben je totaal een uurtje of 4 aan het lopen denk ik.

Bij de Old man of Storr parkeer je beneden aan de weg; in het hoogseizoen zou ik vroeg zijn, anders is de parkeerplaats vol. Route hier gaat wel een flink stuk omhoog, je bent denk ik een uurtje aan het klimmen.

Voor beide hoef je geen begeleiding te hebben, maar denk wel aan goede schoenen. De Quiraing is wat technischer qua wandelen, ook vlak langs afgronden. Old man of Storr is vooral steil, maar niet heel moeilijk.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:22

Storr kun je of op de parkeerplaats of langs de weg. Het is wel fink steil en je blijft klimmen zonder rust. Denk dat wij er een uur en een kwartier over hebben gedaan heen en terug.
Quirang heb ik niet gelopen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:43

Haha gaucho, even bekijken of ik dat van de steile afgronden wel of niet aan mijn mams vertel }:) .

Ik had bij storr wel een parkeerplek gevonden. We zitten gelukkig redelijk dichtbij met de b&b. Maar kon van de quiraing niks vinden. Fijn dat daar er ook gewoon een is. Flodigarry hotel ga ik even kijken waar die ligt. Ik ben zelf daarin best wel actief, kan voor mij niet gek genoeg, ben bij wijze van spreken nu al aan het stuiteren. Maar ja, we gaan natuurlijk met z'n 4-en. En weet niet of mijn mams de afgronden heel tof gaat vinden.

In ieder geval bedankt weer voor de info.

Weten jullie ook of het goed aangegeven staan waar de parkeerplaatsen zijn? of waar die ongeveer ligt?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:56


DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:07

Hier staan beide routes op beschreven en nog wel meer info over Skye :)
http://www.isleofskye.com/skye-guide/to ... e-quiraing

De weg naar de hoge parkeerplaats van de Quiraing is inderdaad steil :wow: Vanaf daar heb je overigens ook al waanzinnig uitzicht en hoef je maar kleine makkelijke stukjes te wandelen (a 10min) om de uitzichten van miccamaaike te krijgen :D

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:22

Ow geweldig. Fijn dat er genoeg parkeerplaatsen zijn.

Moet eerlijk bekennen dat ik wel een lichtelijke controlfreak ben, en dus graag alles van te voren klaar en bekend wil hebben.

Zal vanavond even verder gaan spitten en fotos kijken.

Kwam overigens nog de tip tegen van een boekje de top 25 van wandelroutes in schotland. Daar zouden ook de routes van quiraing en storr in staan.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:43

Ze staan bij mij zelf iig wel zeker in de top 10 van wandelingen die ik ooit gemaakt heb, zeker de quiraing. Echt een buitenaards landschap.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 07:44

Heb samen met mijn vader de site van isle of skye doorgenomen. De fotos bekeken van de route. We hadden beide zo iets van, dat is prima te doen. Ondanks dat er best zwaardere stukken in zitten.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:56

Klopt hoor, en het uitzicht wat je dan hebt is echt de moeite waard. Zo lang je de tijd neemt en niet in je slippers naar boven loopt moet het goedkomen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 08:35

Haha, de slippers gaan denk ik niet eens mee op vakantie.
Mijn vader en ik hebben net wandelschoenen gekocht.

Mijn moeder heeft goede stevige schoenen van tamaris gekocht, en mijn vriend heeft nog zijn leger deserts liggen.

Zat trouwens even te googlen op de schotse wet wat betreft roken. Aangezien ik bij een van de B&B's dit op de site had gezien. Nu heb ik wel iets gevonden, maar is mij nog niet helemaal duidelijk (oke heb alleen even snel op mijn mobiel doorgelezen). Is hier iemand die weet wat dit inhoudt? Mijn vriend is de enige van ons clubje die rookt.