Schotland in september

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:32

Dank je imd. ik ga eens kijken.
Zou wel komisch zijn dat we in dezelfde weken daar zitten :D

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:33

sanne1992 schreef:
Dank je gaucho. Inverness alleen voor Loch Ness en dus dolfijnen.
Oban is puur en alleen voor de dolfijnen. Die zouden we dan kunnen schrappen.

En qua snelwegen, is ook helemaal niet erg. Probeerde er meer mee te zeggen, dat wij snelwegen niet gaan vermijden als we deze tegen komen.

Die snelwegen zijn er simpelweg niet en erger, de andere wegen ga jij echt geen gemiddelde van 35mijl per uur halen. Met twee auto's rijdt je elkaar in no-time kwijt. Hoe ga je dat aanpakken?
Ik hoop dat je voldoende power hebt. Ik weet nog van een Volvo 440 die drie keer aan moest zetten om een helling te nemen.........

Ik zal er vanavond even uitgebreid naar kijken maar er worden hier al zinnige tips gegeven.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:39

We gaan of met 1 of met 2 auto's. Beide auto's zijn een citroën C3 van beide niet ouder dan 4 jaar.

Nogmaals, het hoeft bij ons ook zeker niet allemaal snel van de ene naar de andere plek. Daarnaast maak ik mij over elkaar kwijtraken niet zoveel zorgen. Beide auto's hebben navigatie, en we hebben mobiels. Zelfs al raken we elkaar kwijt, dan is er alsnog een route uitgestippeld.

Alle tips, suggesties, en ideeën worden ook zeker wel meegenomen. Mocht het nodig zijn om het aan te passen dan zullen we dan ook doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:50

Mobiel: hou er rekening mee dat je in bepaalde delen van het land geen ontvangst hebt!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:58

Dat begrijp ik, is in Nederland niet anders (al zal het daar wellicht wel vaker voorkomen en langer). We zullen van te voren dan ook wel de route voor die dag door spreken. En eventueel (mochten die er zijn). Plekken afspreken waar we stoppen, om eventueel elkaar op te wachten.

Over het autorijden zelf maak ik me geen zorgen. We hebben alle 4 een rijbewijs, en zijn alle 4 geen angstige rijders op vreemde plekken of met verkeerd rijden.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:04

Voor bijna een heel rondje Schotland lijkt 12 dagen inc overtocht mij ook wel erg kort. Dagen worden alweer korter in September, het reizen duurt langer dan je denkt en de plekken zijn mooier dan je verwacht :)) Zou ook echt rekening houden met het onderweg stoppen, want de routes zijn erg mooi en indrukwekkend. Onderweg van Edinburgh naar Inverness rij je door het Cairngorms National Park, prachtige plek en zou daar eventueel een nachtstop doen. De toch van Inverness-Skye moet je ook niet onderschatten, daarnaast is het een prachtige route, vooral het stuk langs de lochs! En Skye is groot! 3 volle dagen Edinburgh is best een hoop op 12 dagen, het is mooi maar uiteindelijk blijft het een stad :P Inverness vind ik persoonlijk niet heel bijzonder, Oban is wel erg leuk maar heel klein! Zou liever een dag Oban doen dan Inverness. Glencoe en Rannoch Moor in de buurt van Glencoe zijn ook prachtig! Een van mijn favoriete plekken in Schotland. Zou daar echt een nachtstop doen.

Snelwegen bestaan hier inderdaad niet buiten de central belt, en wegen zijn vaak erg klein en bochtig, vooral langs de lochs. Persoonlijk zou ik in 12 dagen niet Skye erbij doen, als je de mogelijkheid hebt om nog een keer terug te komen. Op Skye kan je namelijk makkelijk al 12 dagen doorbrengen, en het is best ver uit de route. Kom je 's ochtends aan in Newcastle? Vanuit mijn persoonlijke ervaring zou ik 12 dagen zo inrichten, als je toch per se naar Skye wil:

dag 1 aankomst Newcastle - Edinburgh (aannemende dat je dan dus nog een halve dag in Edinburgh hebt)
dag 2 Edinburg
dag 3 Cairngorms (Aviemore bijv.) via St. Andrews
dag 4 Cairngorms (kun je ook erg leuk paardrijden trouwens mocht je daarin geïnteresseerd zijn, haha)
dag 5 Naar Isle of Skye via Inverness (is sowieso de snelste route, kun je net zo goed daar overdag even stoppen, dan kom je ' avonds in Skye aan)
dag 6 Isle of Skye
dag 7 Isle of Skye
dag 8 Glencoe via Glenfinnan Viaduct
dag 9 Glencoe + Rannoch Moor
dag 10 Oban
dag 11 Richting Newcastle rond 5 uur met de boot terug
dag 12 aankomst IJmuiden 's ochtends

Schotland is echt geweldig mooi dus wat je ook doet, naar je zin hebben zal je het zeker :D

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:08

wat leuk dat je naar Schotland gaat!
Zelf kom ik uit livinston ook in Schotland dus haha..
wat ook leuk is is mary king's close dat is de oude Edinburgh waar Edinburgh op gebouwd is!
heel veel plezier!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 17:10

Dank je wel Killyenn. Fijn zoveel informatie, en het reistips erbij. Op de smalle kronkelende wegen had ik me al een beetje voorbereid :).
Heb meer mensen gehoord dat Loch Ness niet extreem bijzonder is (zal toch iets zijn met Nessie wat dan toch trekt :+ ). Isle of Skye is iets wat ik persoonlijk zelf eigenlijk echt niet wil missen. Maar daar gewoon wat plekken uit wil pikken (old man of storr en cairnigails (denk dat ik het verkeerd typ)).
Aangezien mijn vriend eigenlijk maar 1 ding heeft. Willen we st. Andrews er ook sowieso inlaten. De dagen Inverness dan misschien schrappen en meer als tussendoor op een dag doen, lijkt mij een goed idee.

Mijn vriend en ik rijden beiden paard, maar mijn ouders niet. Zou het wel graag willen, maar we zijn er met zn allen, dus denk niet dat dat hem wordt.

We komen inderdaad rond 9 uur aan op Newcastle, en terugreis vertrekt de boot om 5 uur 's avonds. Is wel zo fijn. Heb je aan beide dagen nog iets.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 17:10

Wat gaaf melissac. Ga het noteren :).

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:20

Schotland <3
Ik ben vorig jaar november geweest en ben een heel groot gedeelte van Schotland doorgeweest in 5 dagen met een backpackersbustour en 4 dagen Edinburgh erachteraan. Vrijwel alles van je lijstje heb ik gezien en ik moet zeggen dat ik niet echt het idee heb dat ik iets heel erg gemist heb. Oke ik had graag langer willen blijven, maar dat heb ik standaard :+

Ik kom er vanavond even op terug. Zal ik ook even het lijstje en schema opzoeken enzo en eventueel wat foto's.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:21

loch ness vond ik toen ook niet heel bijzonder haha.. Toen we er heen gingen was ik een jaar of 10 en had ik de hele dag bij het water gezeten in de hoop dat ik hem zou zien hahaha..

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:24

Vinden je ouders wandelen wel leuk? In Newtonmore is een erg leuk, goed te doen wandeltrail (de wildcat trail), en er zit ook een leuke stal om te rijden. Zouden jullie evt een toch kunnen doen terwijl je ouders wandelen! De omgeving is prachtig, zowel voor rijden als wandelen :) St. Andrews is een leuk stadje, enorm klein, maar het strand is mooi en het heeft een hele leuke ouderwetse atmosfeer.

Zou dan een overnachting in het noordelijke puntje van Skye zoeken en inderdaad dat stukje doen :j De Quiraing ook niet vergeten als je in Skye bent! Tenzij wandelen echt niet je ding is, want het is best een flinke wandeling. Maar echt indrukwekkend mooi :J

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 17:25

Wat tof DieL_Zor, ben heel erg benieuwd. Tja en dat langer blijven, dat ga ik ook standaard houden, al blijf ik een jaar ergens haha.

melissac, dat zou ik dan waarschijnlijk ook hebben gehad. nu zou ik waarschijnlijk wel extra kijken, maar dat is dan ook dat. Zal thuis even overleggen om dit dan gewoon on the way even aan te doen, en dan weer door. Helemaal als het op de route ligt. en anders gewoon schrappen.

Wandelen vinden we alle 4 leuk om te doen :). Hele gave foto's trouwens, prachtig gebied. Dus dat scheelt. Quiraing bedoelde ik net inderdaad :+ (hoe ik nu weer op cairnigails kom |o ).

Van skye stond, portree op mijn lijstje, Quiraing en old man of storr.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 16-03-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:26

Ik vroeg me al af of dat was wat je bedoelde, maar het zat er zo ver vanaf dat ik me het niet kon voorstellen :') Veel plezier alvast in ieder geval! *\o/*

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:36

Mooie reis in t vooruitzicht!

Wij zijn in de zomer van 2013 naar Schotland geweest en hebben er een prachtige reis gemaakt.

Skye zou ik zeer zeker niet overslaan, dat vond ik erg indrukwekkend en ik had daar nog wel langer willen doorbrengen. Loch Ness vond ik eigenlijk niet zo heel boeiend. Leuk om gezien te hebben maar was eigenlijk niet zo speciaal. Ik vond de Cairngorm Mountains ook erg mooi, daar hebben we een wandeling gemaakt naar een kudde rendieren die je ook mocht voeren. Dat vond ik echt geniaal :+

Wij hebben flink wat kilometers gemaakt in de tijd dat we daar waren en hebben ook echt veel tijd in de auto doorgebracht. Maar dat vonden wij beiden niet erg. Het is ook maar net wat je wilt zien en de wegen overal naar toe zijn doorgaans al prachtig.

Wij hebben geboekt via Buro Scanbrit. Dan hadden we de overtocht en de overnachtingen in B&B's erbij in zitten. Was ongeveer deze reis: http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/sch ... /kirsty_bb

Wij hebben in 2 weken dus wel een heel rondje gemaakt. Als ik t over zou doen had ik wel paar dingen anders gedaan denk ik. Vooral meer tijd doorgebracht op Skye. Wij hebben de steden links laten liggen, daar kwamen we eigenlijk gewoon niet voor. In totaal 2900 km gereden in ruim 57 uur.


Voor wie t leuk vindt, hier staan foto's van onze reis:
https://goo.gl/photos/ySNULpR1zq7C5pQ2A
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 16-03-16 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 17:41

Bedankt voor je reactie miccamaaike. In de auto zitten vinden wij ook zeker niet erg.

Dat van de rendieren klinkt wel heel erg leuk, sowieso om dat eens mee te maken :)
Cairngorm licht ook nog eens redelijk op de route. Ga hem er even bij zetten.

Qua steden hebben wij eigenlijk ook echt alleen Edinburgh. De rest is meer natuur en cultuur.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 18:37

Misschien een wat onbeschofte vraag, en mocht iemand die niet willen beantwoorden of alleen via pb is het ook goed.

Maar, wat waren jullie per persoon kwijt en over welke periode?

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:51

Ooh ik lees even mee! Is altijd leuk om te lezen. Ga van 13 tot 16 april met een vriendin naar Edinburgh en heb daar onwijs veel zin in. Het enige wat we nog moeten doen is verblijf boeken. Dat wordt een Airbnb of hostel. Denk dat we ook nog een dagtrip willen maken naar Glen Coe, Loch Ness en Inverness maar twijfel of dat geen afbreuk doet aan alles wat je kunt zien en doen in Edinburgh zelf.

Ben wel heel benieuwd naar hoe jullie planning eruit gaat zien. Isle of Skye lijkt me echt geweldig maar alleen te doen als je langer gaat zoals jullie.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:51

sanne1992 schreef:
Misschien een wat onbeschofte vraag, en mocht iemand die niet willen beantwoorden of alleen via pb is het ook goed.

Maar, wat waren jullie per persoon kwijt en over welke periode?

Ik boek niks, behalve de boot (450 euro retour all-in Rotterdam - Hull) B&B zaten we vorig jaar op 65 euro per nacht, voor twee personen. Met wat zoekwerk kan dat wat goedkoper maar dit is een adres op een specifieke plek waar wij een specifieke voorkeur voor hebben.

Vorig najaar zaten we via Scanbrit voor iets van 400 Euro 5 dagen in Cambridge, logies - ontbijt en boot. http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/eng ... ille_hotel Dat was niet de eerste keer dat we daar zaten en ze hebben ons weer niet teleur gesteld.... we'll be back......

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:06

Ik vind zelf de omgeving van Perth erg mooi, heb daar ook mooie wandelingen gemaakt. Blair Atholl (witte kasteel met de Atholl Highlanders) is ook de moeite waard om te bezichtigen. Inderdaad de afstanden niet te groot maken. Loch Kathrine vond ik ook leuk (fiets huren of boottochtje kan daar ook) maar misschien al wat te ver weg.

We hebben vijf jaar in de buurt van Glasgow gewoond en ik zal altijd een soft spot voor Schotland houden.... ;) Veel plezier!

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:43

Goed hierbij een 'verslagje' van mijn tochtje, misschien kun je er wat inspiratie uit op doen.

Dag 1: Vertrek vanuit Edinburgh naar Fort Augustus (dorpje aan de onderkant van Loch Ness).
Dit was wel een behoorlijk stuk rijden. Tussendoor gestopt o.a. bij Dunkeld Cathedral en bij de Whisky distillery in Tomatin en ergens aan het begin die dag zijn we nog een bos in geweest met watervallen, maar ik weet niet meer hoe wie wat waar O:) Distillery was korter dan ik had verwacht, maar wel heel leuk om te zien allemaal. Rondleiding gekregen, proeverij etc. Is denk ik bijna overal wel mogelijk mocht je het leuk vinden.

Dag 2: Loch Ness en omgeving, overnachting weer in Fort Augustus
Klein stukje Loch Ness, kasteel daar bekeken en toen doorgereden naar Culloden Battlefield via Inverness. Inverness zijn we niet gestopt, maar mistte er ook niet veel van zoals wel meer hier in het topic vertellen :+ Staat/stond op de lijst met lelijkste steden van de UK. Vond Culloden zelf wel heel indrukwekkend, maar denk dat je wel moet weten wat er gespeeld heeft voordat dat een beetje gaat spreken. Zijn wel rondleidingen en is sowieso wel info over te vinden mocht je het interessant lijken. Er zit ook een plek met stone circles en graftombes in de buurt daar; Clava Cairns. Glen Affric heb ik hier nog niet voorbij zien komen, zijn we erna geweest. Is een natuurreservaat redelijk dichtbij Loch Ness. Staan leuke hikes uitgezet en het uitzicht is waanzinnig! Staat ook bekend als 1 van de mooiste plekjes van Schotland.

Dag 3: Fort Augustus naar Skye
Moesten via de brug aangezien de Ferry's rond die tijd niet altijd gaan vanwege het weer. Maar wat een fantastisch mooie route daarheen <3 En Eilean Donan Castle aan het einde van die weg uiteraard (kun je ook in trouwens als je wilt). Skye zelf was voor mij ook wel echt het toppunt en zou dat ook zeker niet overslaan. Quiraing sowieso, maar die stond al op je lijstje. Adembenemend. Je kunt hier trouwens ook met de auto naar boven rijden (wel een aardige klim, auto moet wel power genoeg hebben). Lealt falls vond ik ook erg mooi in combi met het strand daar beneden (beetje black beach-ish) met ruine en loslopende schapen :+. Je kunt een heel deel van de kust zien vanaf daar. Kilt rock zit vlakbij en rij je waarschijnlijk langs, ook wel waard om dan even uit te stappen. Sowieso zijn er daar onderweg veel mooie uitzichten die de moeite waard zijn om even te stoppen (Loch Ainort, Sligachan river (zoek dan even de mythe op die bij die river hoort en steek je hoofd even in het water :Y) )). Old man of storr heb ik wel alleen vanaf de weg gezien. Daar had ik best graag een tochtje naar boven willen maken -O- next time... Als je in Portree bent trouwens; haal je lunch bij Mackenzies bakery :D :9 Fantastisch lekkere broodjes en meatpies ed. en de beste appeltaart ever _/-\o_ En dat allemaal supercheap.

Dag 4: Skye naar Oban
Vanaf Commando Memorial heb je heel mooi uitzicht op Ben Nevis, hoogste berg van Schotland (waar je vast ook mooie tochten kunt maken). Glen Finnan stond ook al op je lijstje. Als je op de berg staat te kijken naar het viaduct, draai je dan ook even om ;) De andere kant is onwijs mooi. Beneden zijn ook wandelroutes. Je kunt trouwens de Hogwarts express/Jacobite steam train nemen :D Weet alleen niet of hij in september nog rijdt, maar hij is echt in gebruik. Glencoe is ook al een paar keer genoemd. Ook supermooi.. En Oban vond ik ook een leuk stadje. Knus en gezellig, vriendelijke mensen (vraag waar het gezellig is en ze wijzen je de weg :Y) en heerlijk eten. Zijn eventueel ook wel leuke cafeetjes voor 's avonds :)

Dag 5: Oban terug naar Edinburgh
Weer een dag veel rijden. Loch Awe met Kilchurn castle liggen een beetje verstopt, maar zijn zeker de moeite waard om even te stoppen. Via Google kun je wel beschrijvingen vinden hoe er te komen. Falls of Dochart zijn ook wel heel nice. Doune Castle kun je ook in mocht je dat willen. Tom Wallace monument is ook best indrukwekkend en geeft heel mooi uitzicht over Stirling. Geen idee alleen hoe de stad zelf is. En als paardenliefhebber moet je ook wel even zwaaien naar de kelpies (langs de snelweg richting Edinburgh).

Toch een wat langer verhaal geworden :') en het kan zijn dat ik af en toe wat dingen qua dag door elkaar heb gegooid.

Tussendoor zijn we nog 100x gestopt bij watervallen, mooie uitzichten, kastelen en ruïnes. Neem ook zeker de tijd daarvoor. We hebben dit in 5 dagen kunnen doen doordat die tour uiteraard uitgestippeld is en er enigszins tijden vast staan. De tourguide/chauffeur weet uiteraard precies waar wat te vinden is, dus je bespaart denk wel veel tijd omdat je niet hoeft te zoeken. Zowel naar de weg, als naar interessante plekjes. Wanneer je zelf rijdt kost dat veel meer tijd. En stressen wil je niet, daar is het veel te mooi voor :D En de weggetjes zijn inderdaad niet niks.. En 's avonds zie je echt helemaal niks.

Stadjes waar je heen wilt zou je eventueel ook kunnen bekijken in combi met een lunch. Dat hebben wij toen gedaan...De stadjes zijn over het algemeen vrij klein. Leuk om te zien, maar niet superveel te beleven. Fort William is bijvoorbeeld best leuk (zit ook het museum over de highlands), maar niet de moeite waard imo om alles daaromheen te plannen. Zelfde geldt voor Portree.


Ik las iets over meerdere auto's. Is het geen idee om walkie talkies te gebruiken om elkaar op de hoogte te houden?

Wat betreft Edinburgh. Er zijn freewalkingtours en 's avonds ghost tours. Mary's king close is inderdaad interessant. Het kasteel valt niet te missen. Arthur's seat is ook de moeite waard (het 'stadspark' ala berg met fantastisch uitzicht over de stad, zee en omgeving). Zaterdags is er op de Grassmarket een leuk marktje met superlekker eten en mocht je trek in ijsjes hebben http://www.marysmilkbar.com. Beste ijsjes die ik ooit op heb.
En ga vooral lekker rondlopen..verdwalen in de stad. Dat verdwalen gaat erg makkelijk door vele steegjes en doordat straten boven elkaar lopen :+ Het is allemaal mooi en interessant, elke hoek van de straat, overal waar je kijkt :)

Las bij iemand nog iets over eventueel een hostel in Edinburgh. Heb er in meerdere gezeten, maar Castle Rock hostel was echt heel fijn! Vriendelijk personeel (maar ik vond iedereen in heel Schotland ontzettend vriendelijk en gezellig :D), chille andere mensen, prima kamers, mooi uitzicht en superschoon sanitair en warme douches *\o/*

Oh het weer kan echt op elk moment omslaan, en alle vier seizoenen op een dag is serieus geen uitzondering :+


Oké ik stop O:) Goed het moge duidelijk zijn dat ik een beetje verliefd op Schotland ben <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Quiraing - Glen Affric - Kilchurn Castle
Heb nog steeds geen fototopic :+ of ze ergens anders staan dus hou het even hierbij voordat ik heel het topic volspam.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:27

sanne1992 schreef:
Hoi Bokkers,

Mijn ouders willen in september mij en mijn vriend meenemen op een vakantie naar Schotland.
De planning is om met 2 auto's een rondreis door schotland te maken.
Op het lijstje voor sightseeing staat sowieso:
- Edinburg
- St. Andrews golfclub
- Inverness (Loch Ness)
- Isle of Skye (old man of storr, portree)
- Glenfinnan (viaduct van de film Harry Potter)
- Oban (dolfijnen en walvissen spotten)

Dit allemaal willen we gaan doen in 11 tot 14 dagen (inclusief overtocht).

Zijn er bokkers die eerder zijn geweest, en misschien ideeën hebben over wat we nog meer echt moeten zien. Evt. Reistips voor de bootovertocht, of route. Laat maar weten ik ben benieuwd :D


Wij hebben dit vorig jaar in september gedaan. Met de boot gegaan en ik vond het persoonlijk fijn om met onze eigen auto te rijden. De bootreis was echt relaxed. Vooral omdat het voor ons een behoorlijk eind rijden is naar Ijmuiden was het zo fijn dat je pas om 12 uur 's middags hoeft te vertrekken.

In Schotland heb ik voor huisjes gekozen omdat ik zelf wil koken. We hebben een huisje gehad in Inverness, eentje op Skye en eentje in Oban. En van daaruit hebben we de afstanden gereden.

Ik weet niet precies wat je in Inverness wilt gaan doen? Misschien Battlefield of Culloden? En Loch Ness is gewoon een tentoonstelling waar je in een uurtje door bent. Dus kijk ook goed naar andere dingen die er daar in de buurt te doen zijn.
Mijn meest favoriete plek was Applecross... damn... wat is het daar mooi!
En Skye natuurlijk ook.

Bij het Harry Potter Viaduct moet je even van tevoren opzoeken wanneer de trein er overheen rijdt. Anders heb je alleen het viaduct en dat is best saai. Evt. te combineren met Devil's Staircase en het Jacobieten monument.

Dolfijnen spotten vanuit Oban weet ik niet of september daar de goede tijd voor is. Wij hebben er zelf geen gezien, er waren ook geen puffins meer op dat moment. Wat ik je wel absoluut kan aanraden is Staffa (vanuit Oban).

Verder misschien kijken of je ergens Highland Games kunt bezoeken?

Wij hebben zelf ook nog een stukje Noord Engeland meegepakt (Hadrian's wall) de laatste 2 dagen.

Veel plezier in ieder geval.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:39

Ik had op Skye ook een huisje en dat is ons erg goed bevallen :j

Applecross / wester ross staan bij ons ook op nog de planning, lijkt me erg gaaf :j Misschien voor volgend jaar.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:09

Wat ik zelf ook erg mooi vond was (zo uit m'n hoofd) dunrobin castle en die hadden een show met valken en een uil in de kasteeltuin. Vond ik erg gaaf om een keer te zien!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland in september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:06

Hoi Scum, dank je voor het uitgebreide verslag. Zal de bezienswaardigheden even op het lijstje erbij schrijven. Thuis erover gehad, Loch Ness valt definitief af voor een hele dag. Als we er langs komen toevallig, zullen we wel even stoppen misschien.

Ik zal zo even alle reis ideeën sowieso voor thuis even weer op een rijtje zetten. Mijn ouders gaan zaterdag naar een reisburo om even te kijken wat de kosten zijn als we het via hun doen.