Rondreis Italië: Auto of trein?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

Rondreis Italië: Auto of trein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:08

Beste bokkers,

Deze zomer willen wij graag naar Italië om wat steden te bezoeken, namelijk: Venetië, Florence, Rome en het liefst ook nog een paar dagen naar het Gardameer.

Helaas kunnen we het nog niet helemaal eens worden over het vervoer.
Ik zou namelijk graag met het vliegtuig naar Italië willen vliegen en dan daar met de trein tussen de steden reizen (een auto lijkt me niet handig in de stad).
Maar, hij wil heel graag een huurauto nemen om tussen de steden te reizen (een fly en drive vakantie). Hij rijdt heel graag en zijn argument is dat je dan kunt gaan en staan waar je wilt. En de treinreizen kosten natuurlijk ook best wat geld.

Nu zou ik graag wat ervaringen van bokkers willen horen, hoe hebben jullie het ervaren (auto of trein) en wat zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt!

Winged

Re: Rondreis Italië: Auto of trein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:39

Ik heb een paar jaar geleden een rondje Noord-Italië per trein gedaan. (Milaan, Verona, Venetië, Bologna, Florance, Siena, Pisa, Genova, Milaan) De kosten vielen mij heel erg mee, maar ik heb ook grotendeels de regionale lijnen gepakt. Minder luxe dus. Geloof dat ik in totaal 125 euro kwijt was in mijn eentje (totaal OV, dus ook evt metro of bus). Maar je zit wel vast aan treintijden en aan het OV. Je kan dus niet veel van de treinroute afwijken.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:44

Mijn ervaring met de trein en overig ov in Italië, is dat het niet veel kost en dat met name de regionale lijnen best goed op tijd rijden. Vooral richting Rome vond ik het superhandig met de trein, je stapt in het centrum uit. Ik vloog toen op Pisa en ben verder met de trein gegaan. Kaarten van te voren op internet gekocht. Conducteur moest wel drie keer kijken naar mijn printje, voordat hij met een smartphone terugkwam om de QR code te scannen :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:46

Ohh vooraf tickets kopen is niet eens heel essentieel. die kun je vrij gemakkelijk in de automaat op het station halen. Zolang je die doorhebt ben je binnen een paar minuten klaar.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:50

Klopt, maar dat wist ik toen nog niet. Op zich is het wel handig om vooraf op internet de kaarten te kopen/bekijken, kun je gemakkelijker de prijzen vergelijken

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:30

Ik heb met allebei ervaring en vind het allebei prima werken. Het is maar net wat je zelf wil. Als je alleen de grote steden gaat doen, lijkt de trein mij wel makkelijker en goedkoper. Ook het Gardameer is goed te bereiken met de trein. Maar als je bijvoorbeeld wat meer kleine dorpjes of natuur wil zien, dan is een eigen auto toch wel erg prettig.

Treinen heb je in verschillende prijsklassen. De regionale treinen zijn het goedkoopst, maar ook het langzaamst en hebben weinig luxe, meestal geen airco bijvoorbeeld. Kaartjes voor deze treinen kun je het beste gewoon op het station kopen.

Je hebt ook de 'Frecce' treinen, deze zijn sneller, luxer maar ook duurder. De snelste en duurste is de Frecciarossa, daarna de Frecciagento en als laatste de Frecciabianca. Ik zou het wel aanraden om kaartjes voor deze treinen ruim van tevoren te kopen via www.trenitalia.com te kopen. Je reserveert dan een stoel op een vaste datum en tijd. De goedkoopste prijsklassen zijn vaak snel uitverkocht, zeker in het hoogseizoen, dus over het algemeen is het: hoe langer je wacht, hoe meer je betaalt.

Parkeren in de grote steden is vaak lastig en duur als je er niet bekend bent. Buiten de stad parkeren is een betere optie. In Venetië hadden we bijvoorbeeld een B&B op het vasteland, daar konden we de auto gratis op eigen terrein parkeren en vervolgens met de bus het centrum in. Houdt wel rekening met van die 'typisch' Italiaanse onhandigheden, zo kun je buskaartjes - maar soms ook parkeerkaartjes - vaak alleen kopen bij 'tabbacheria's'. Met een beetje pech houden die allemaal siësta en dan kun je niks... :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:23

JumpingRider schreef:
Hij rijdt heel graag en zijn argument is dat je dan kunt gaan en staan waar je wilt.

Hij heeft helemaal gelijk!
Met de trein kom je enkel in de plaatsen waar je uitstapt. Je ziet tussendoor niets.

Ik heb twee jaar geleden met de auto getourd door Italië en ik moet zeggen dat ik de mooiste plekjes juist heb gezien terwijl we onderweg waren. Je kan op de meest prachtige plekken stoppen, zo kwam ik bij een eeuwenoude leegstaande boerderij die echt prachtig was. En heb ik koffie zitten drinken bij een wijnboer op het terras, heerlijk. En heb ik de auto helemaal klem gereden in een dorpje dat zo oud was (de inwoners waren minstens zo oud als het dorpje trouwens) dat de weggetjes smaller waren dan mijn auto zelf en ik klem reed in een steegje.
Alle eeuwenoude kleine dorpjes die juist de moeite waard zijn van het bezoeken hebben trouwens geen treinstation.

Is jullie doel om wat grote steden te bezoeken -> neem de trein
Wil je Italië leren kennen en meer zien dan grote steden -> neem de auto

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:28

Goof schreef:
JumpingRider schreef:
Hij rijdt heel graag en zijn argument is dat je dan kunt gaan en staan waar je wilt.

Hij heeft helemaal gelijk!
Met de trein kom je enkel in de plaatsen waar je uitstapt. Je ziet tussendoor niets.

Ik heb twee jaar geleden met de auto getourd door Italië en ik moet zeggen dat ik de mooiste plekjes juist heb gezien terwijl we onderweg waren. Je kan op de meest prachtige plekken stoppen, zo kwam ik bij een eeuwenoude leegstaande boerderij die echt prachtig was. En heb ik koffie zitten drinken bij een wijnboer op het terras, heerlijk. En heb ik de auto helemaal klem gereden in een dorpje dat zo oud was (de inwoners waren minstens zo oud als het dorpje trouwens) dat de weggetjes smaller waren dan mijn auto zelf en ik klem reed in een steegje.
Alle eeuwenoude kleine dorpjes die juist de moeite waard zijn van het bezoeken hebben trouwens geen treinstation.

Is jullie doel om wat grote steden te bezoeken -> neem de trein
Wil je Italië leren kennen en meer zien dan grote steden -> neem de auto

Eens! Wij zijn in Italie niet verder gekomen dan de plaatsjes rondom het Gardameer, maar ipv bijvoorbeeld de hele populaire berglift te nemen (die ons veel te druk was), zijn we met de auto rondgereden in de bergen daar. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:30

Auto, maar ik wil gewoon de vrijheid hebben. Kun je makkelijker van je reisschema afwijken ook, als je wat langer wil blijven liggen hoef je niet bang te zijn de trein te missen :Y) . Juist leuk met de auto door de bergen touren daar! Hoef je ook niet te zeulen met je bagage, gewoon in de auto mikken en klaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:38

Wij hebben familie in Rome, dus wel aardig bekend in Italie. In Italie en bijvoorbeeld Rome rijden ze wel net iets anders dan hier. Ik weet mensen uit dorpen in Nederland, die al niet in Amsterdam auto te durven rijden. Dan is Rome ook geen goed idee. OOk niet als iemand zichzelf een goede chauffeur vindt. Zelfs mensen in Rome zelf, durven er niet te rijden :)

Daarnaast is parkeren geen pretje. Vrijwel elke auto in Rome heeft een deuk. Daar zal het verhuurbedrijf wel van op de hoogte zijn, maar dat je van tevoren even goed je auto checkt en je niet met een deuk laat opzadelen die er al zat.

Kleine dorpjes zijn echt heel mooi en dan is een auto heel fijn, maar het kan wel met de bus als je een beetje van tevoren bedenkt waar je heen wil en wat je wil zien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:42

Ik ga met Goof mee, als je de grote plaatsen wil doen dan is treinen erg handig. De kosten en comfort vielen mij reuze mee en je ziet wel veel, maar je kan dus niet overal stoppen waar je wilt. Voordeel, je komt zonder problemen in het centrum aan en hebt geen extra parkeerkosten.
Maar we hebben wel het echte platteland gemist en de prachtige kleine dorpjes. Dit jaar hebben we op Sardinië een auto gehuurd en dan ben je op dat gebied veel vrijer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:01

superpony schreef:
Wij hebben familie in Rome, dus wel aardig bekend in Italie. In Italie en bijvoorbeeld Rome rijden ze wel net iets anders dan hier.

Ik heb dat niet echt ervaren.
Ik heb er twee weken probleemloos rondgereden. Ook parkeren was nergens een probleem.
Wat ik wel heb gedaan is Florence gemeden met de auto. Het is heel makkelijk om in een dorp daarbuiten de auto te parkeren en de trein te pakken, je stapt midden in het centrum uit. Dat zou voor Rome ook een prima optie zijn.

Maar verder is autorijden zowel op de snelweg als de bergwegen etc heel prima te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:35

Italianen zelf vinden Rome ook niet altijd even fijn, of de buitenwegen. Sowieso is er erg veel parkeerschade daar.
Buiten de seizoenen is het echt veel beter te doen, dan in de drukkere periodes, maar er zijn echt periodes dat het vreselijk is.

Ik zelf vind rijden nergens een probleem. Maar er zijn hier in Nederland echt mensen die Amsterdam niet eens in willen. Dan is Rome ook behoorlijk pittig.

Op de buitenwegen moet je er rekening mee houden dat je ook wielrenners tegenkomt of scooters. Dat is hier toch echt wel anders.

In Rome moet je brutaal zijn, maar ook weer enige beleefdheid hebben zodat het allemaal precies past samen.

Vroeger waren mensen heel naief en reden met ramen open in de hitte. Toen waren we het hier nog niet zo gewend, maar daar reden ze voorbij op scooters en steelden ze uit je auto. Daar Stond zeker Rome om bekend dat je je ramen een beetje dicht moest houden. Maar goed, dat zijn we hier nu ook al gewend geraakt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:53

Goof schreef:
superpony schreef:
Wij hebben familie in Rome, dus wel aardig bekend in Italie. In Italie en bijvoorbeeld Rome rijden ze wel net iets anders dan hier.

Ik heb dat niet echt ervaren.
Ik heb er twee weken probleemloos rondgereden. Ook parkeren was nergens een probleem.
Wat ik wel heb gedaan is Florence gemeden met de auto. Het is heel makkelijk om in een dorp daarbuiten de auto te parkeren en de trein te pakken, je stapt midden in het centrum uit. Dat zou voor Rome ook een prima optie zijn.

Maar verder is autorijden zowel op de snelweg als de bergwegen etc heel prima te doen.

Wij gaan elk jaar naar Italie en juist Florence is zo goed bereikbaar met de auto!
Ik stem dan ook echt auto. Wij bezoeken ieder jaar grotere en kleinere steden en met de auto ben je zo vrij! Soms nemen we alsnog de trein, het een sluit het andere immers niet uit.
Wij kunnen tot nu toe in alle steden parkeren, maar mijn vader is hier dan ook wel een kei in. We huren altijd een enorme bus en het valt ons altijd mee.
Ben jaloers dat jullie gaan! :D

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:21

Wauw bedankt voor alle reacties!! :D

Waar het dus op neer komt is dat we moeten kiezen voor de grote steden of ook de kleine dorpjes. Als ik het zo lees ben ik nu toch meer over gehaald om toch de auto te nemen. Parkeren moet je inderdaad even slim aanpakken dan maar je hebt dan wel meer vrijheid.

Degene die een huurauto hebben genomen: hadden jullie een tomtom van thuis of kon je die ook daar huren?

Ik zal het eens gaan overleggen thuis!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:24

Wij hebben gewoon op de kaart gereden de afgelopen keer :) Als je een tomtom thuis hebt is het altijd voordeliger die zelf mee te nemen ;)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:25

Ik zou gewoon lekker met de auto naar Italie rijden als je die hebt. Veel goedkoper dan vliegen en huren. Italië kan je goed rijden, alleen in Rome zou ik tot het hotel rijden en verder OV nemen.

Milaan, Verona en Florence zijn prima om doorheen te rijden. Venetie zijn alleen waterwegen;). Het dichtst bij de watertaxi kom je met de Auto dus wederom advies neem de auto. Rondom het gardameer is OV ook belabberd. Het is 1 dag rijden naar het noorden van Italie (gardameer, milaan, verona of venetie).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:17

Wij nemen wel altijd een TomTom van thuis mee. Een verademing na al die jaren op de kaart rijden (scheelt vooral veel discussies ;) )
Vroeger reden we vanuit Nederland. Nu zijn de tickets vaak zo goedkoop (als je goed zoekt en niet perse op zaterdag wil vliegen), dat we kiezen voor comfort en op het vliegveld een auto huren.
Die reserveren we wel van te voren!
Als je op zaterdag vliegt staat er soms wel een enorme rij bij het verhuurpunt, dus plan het allemaal niet te strak. Ik weet niet op welk vliegveld je vliegt?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:20

Als je iPhone hebt kan je ook Tom Tom op je telefoon zetten die kan je zonder 3G gebruiken.

Naar italie heen en weer kost mij 300 euro aan benzine. Dat kost al minder dan 1 week auto huren . Neem aan dat ts met al deze steden toch minimaal 2 weken gaat dan zal ik altijd met eigen auto die kant op rijden. Naar het vliegveld, wachten op vliegveld, etc. Scheelt misschien 3 of 4 uurtjes in tijd uiteindelijk dat vliegen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:50

Ik vind de trein helemaal niks. Je moet altijd naar een plek waar een station is en dan ben je weer gebonden aan de tijd waarop de trein vertrekt.
Met de auto bepaal je precies zelf waar je heen gaat en hoe laat. Ik zou er met de auto heen rijden, dat doe je gemakkelijk in een dag. Ook de kleinere plaatsen kun je dan makkelijk bezoeken. Wij hebben overal gemakkelijk kunnen parkeren in Italie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:58

Niet alles gelezen, maar hou er rekening mee dat je veel tol mort betalen in Italië. Dat maakt je autoreis ook duur. Trein is best goedkoop.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:22

Wij zijn afgelopen jaar met de auto Italië rondgereden. Eigenlijk is alles prima te doen, Rome viel me erg mee. Ik weet niet of jullie een beetje gewend zijn om in een grote stad te rijden (Amsterdam, Parijs, Londen?), maar als je een beetje auto kan rijden kom je daar wel doorheen. Ik vond alleen Napels een uitdaging. Daar zijn echt geen verkeersregels :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:26

Wij waren tot aan Rome circa 20 euro tol kwijt. Laat het 25 euro zijn.. Ik vond het wel meevallen eigenlijk. Het kan allebei, maar als je de kleinere steden ook wil doen raad ik al snel een auto aan. Zoek van te voren op Free Parking <stad> en je komt al snel gratis parkeerplaatsen tegen, vandaaruit kun je dan de stad bezoeken en in Rome bijv. gewoon het openbaar vervoer zelf pakken.

Let er bij grote steden als Florence wel op dat je niet opgelicht wordt. Er zijn daar locaties waarin ze je wijs maken dat je voor 15 of 25 euro daar de hele dag kan staan en dat betaal je dan aan hen rechtstreeks. Met als gevolg dat je alsnog een boete krijgt.

Ik vind de Italianen eigenlijk verder prima rijden :')

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:21

Tol is alleen op de autostrada. Als je binnen Toscane van dorp naar dorp gaat dan betaal je niks meer. En ik vond het ook meevallen.
Wij hebben ook geen problemen gehad met Italianen die slecht reden. Ligt er misschien aan waar je rijdt. Misschien is het in Rome erger?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:22

Joolien schreef:
Niet alles gelezen, maar hou er rekening mee dat je veel tol mort betalen in Italië. Dat maakt je autoreis ook duur. Trein is best goedkoop.

Tolwegen zijn snelwegen. Als je de snelweg pakt zie je alsnog niets, kun je net zo goed de trein pakken ja.
Als je echt wil touren en dingen wil zien vermijd je de snelwegen en laat je je verrassen onderweg.
Ik heb enkel wat tol gehad toen ik Italië binnenkwam en uit reed, de 2 weken in Italië zelf heb ik nergens tol betaald.